Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera, AMD eller intel?

Så det börjar dra ihop sig för att uppgradera min i5 2500K efter 7 års tjänstgöring (8 i januari)

Men frågan är nu vilket läger man ska flytta till? Eller ska man vara kvar? Är bara processorn som behöver bytas i nuläget, då tillkommer ju moderkort och av någon händelse minnet också, använder datorn mest för gaming/youtube och inte massa redigering.

Tänkte mig hamna runt cirka 10k så finns lite utrymme att ta ut svängarna, men threadripper går ju t ex bort.
Inet tillhandahåller ju bara Intel i "uppgraderingspaket" men webhallen och komplett har AMD i paket, om man vill vara liiite lat, men man kan ju slänga ihop paket själv, tänker mig ha grejerna ett par år(kanske inte 7 år igen).

Sååå fanboys, några inputs?:)

Första inlägget på mycket länge btw:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

Så det börjar dra ihop sig för att uppgradera min i5 2500K efter 7 års tjänstgöring (8 i januari)

Men frågan är nu vilket läger man ska flytta till? Eller ska man vara kvar? Är bara processorn som behöver bytas i nuläget, då tillkommer ju moderkort och av någon händelse minnet också, använder datorn mest för gaming/youtube och inte massa redigering.

Tänkte mig hamna runt cirka 10k så finns lite utrymme att ta ut svängarna, men threadripper går ju t ex bort.
Inet tillhandahåller ju bara Intel i "uppgraderingspaket" men webhallen och komplett har AMD i paket, om man vill vara liiite lat, men man kan ju slänga ihop paket själv, tänker mig ha grejerna ett par år(kanske inte 7 år igen).

Sååå fanboys, några inputs?:)

Första inlägget på mycket länge btw:)

Vad har du för graikkort? Intel har definitivt en viss fördel i spel om man har ett grafikkort som inte flaskar, men AMD har mer mångsidig prestanda så beror ju på vad du prioriterar. ZEN3 som släpps nästa år kommer funka på befintliga AM4-kort så känner du att du vill uppgradera senare så är det ju bra, medans Intel's nästa släpp kommer kräva nytt mobo igen, men om du tänkt bygga nu och inte uppgradera komponenterna i burken så spelar ju det ingen roll.

Om du tror att datorn under sin livslängd mest kommer användas till spel så är Intel ett bättre val just nu, men i övrigt AMD, och som sagt... Ingen skillnad på dem om du ändå har ett grafikkort som flaskar, så köpt du vad du trivs med

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ett litet förtydligande av tidigare postares inlägg, intel har en fördel i spel om du kör en 9900k eller 9700k och den fördelen minskar en hel del om du inte parar den med ett 2080ti kort. Med din budget skulle jag titta efter en AMD R5 3600 cpu parad med ett b450 mobo, leta efter ett mobo som är förberett för Ryzen 3000 cpuerna om inte butiken erbjuder att flasha bios till dig. Intels i5:or kan ha det väldigt tufft att driva en del nyare spel pga för få trådar vilket kan leda till microstutter

Glhf

Permalänk
Hedersmedlem

Intel är rätt nischat som val idag. Intel i7-9700K och i9-9900K är de bästa processorerna som finns på marknaden om man jagar absolut högst FPS i många spel. Går man mycket längre ner i produktstacken än så, så börjar kärnantalet bli för lågt för att de ska kunna hävda sig mot alternativen mot AMD. Går redan idag se hur en i5-9600K i vissa spel får problem med stuttering och inkonsekventa framtimes p.g.a. det lägre trådantalet.

Hos AMD så kan du ju köpa allt från en Ryzen 5 3600 och en Ryzen 9 3950X och få en väldigt bra (även om inte världsbäst) processor för spel, som dessutom slår Intel på fingrarna i andra applikationer.

Vad du ska köpa beror alltså mest på vad du ska göra med datorn. Om det enda du bryr dig om är att jaga maximala FPS så är i7-9700K alternativt i9-9900K bra val (och det finns andra nischade applikationer där en Intel-processor fortfarande är bäst), men ärligt talat är i många fall inte de proccessorerna tillräckligt mycket bättre än en Ryzen 5 3600 att de är vära att lägga några pengar på, jämfört med att istället lägga pengarna på t.ex. grafikkort eller datortillbehör (bildskärm/tangentbord/mus).

Permalänk
Medlem

Oavsett om du går AMD eller Intel så kommer du behöva punga ut för ett nytt modekort samt ram. 2500k gick på DDR3 medans det nu är DDR4 som gäller. Ram 16gb med bra hastighet får du för under 1000kr. AMDs processorer älskar snabbt ram minne, men du måste inte betala allt för mycket för bra sticks eller för sådana som har bra potential att klockas upp om du har lust att göra det. Det måste inte vara Samsung B-die, även om dom ligger i topp när det gäller hur mycket du kan pusha det. Men du bör kunna få 3-3200mhz minne för 800-1000kr.

Moderkorten verkar ligge 1000kr+ just nu, fördel med AMD är att det finns mer potential att uppgradera. Lite research och du bör vara säker. Men även Intel har socklar som går att stega upp i Processor. T.ex köper du ett moderkort som har samma sockel som 9900k så behöver man ju inte köpa den nu men kan hålla utkik efter rea eller begagnat om man vill uppgradera senare.

Så vi börjar med Intel så det är överstökat. På Inet finns 9600k för ca 2600kr. Lägg till ca 1500kr för modekort och 100kr för ram och du har ca 5000kr över. Antingen sparar du dom eller så uppgraderar du grafikkort, psu, chassi eller varför inte lite avancerad kylning.

Men överlag så lutar jag AMD just nu. Jag tror x570 moderkorten är tänkta att vara kompatibla med ryzen 4000 serien när den kommer. Men inte helt 100. Ca 2000kr för ett x570 kort. 1700kr för ett 2600x och så 1000kr för ram och du har samma situation som Intel ungefär men du har möjlighet att gå upp till 3000 serien samt potentiellt 4000 serien. Så du har rätt bra möjlighet att köpa en saftigare CPU nu eller i framtiden.

Kan dock tilläggas att Intel kommer utan kylare medans iaf 2600x och 3600 klarar sig riktigt bra med referens kylaren.

Intel har ökat upp sina kärnor men AMd leder ändå utvecklingen här och det känns i min mening att tar man pulsen på spelvärden så är det många som tror att nästa generations konsoller kommer sätta avtryck och göra multicore mycket kraftigare i spel.

Min röst är på ett AMD system men om vi tar exemplet r5 3600 vs 9600k så tror jag du kommer vara rätt nöjd oavsätt.

Permalänk
Medlem

Är just nu nöjd med grafikkortet, kan spela fallout 4 1440p utan problem men det är bytt sen nått år tillbaka:)

Hittade ett paket på komplett som landar runt 10k(ingick m2 disk vilket jag hade tänkt köpa till ändå, men utanför "cpu budgeten") samt kylare
https://www.komplett.se/product/1122242/datorutrustning/dator...

Pros? Cons? Kylaren har även låg ljudnivå verkar det som.

Tänkte chansa o vänta tills mellandagarna och se om det ligger lägre i pris då kanske:)
Mycket tacksam för alla svar som trillat in

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem

Jag brukar hålla mig borta från uppgraderingspaket. Det brukar vara ett sätt för butikerna att bunta ihop produkter som de vill bli av med och inte ens till ett bra pris ofta. (I det här fallet sparar du hela 162 kronor jämfört med att plocka ihop exakt samma delar själv...)

Jag hade t.ex. inte köpt 2666 MHz RAM som är i ditt paket, när man kan få snabbare för typ samma pris, särskit inte med ett moderkort på över 2000 kr och en värsting till CPU.

Permalänk
Avstängd

amd

Jag har alltid kört på intel men AMD känns väldigt attraktivt just nu, både när det gäller pris samt prestanda. Jag hade valt AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flancen:

Är just nu nöjd med grafikkortet, kan spela fallout 4 1440p utan problem men det är bytt sen nått år tillbaka:)

Hittade ett paket på komplett som landar runt 10k(ingick m2 disk vilket jag hade tänkt köpa till ändå, men utanför "cpu budgeten") samt kylare
https://www.komplett.se/product/1122242/datorutrustning/dator...

Pros? Cons? Kylaren har även låg ljudnivå verkar det som.

Tänkte chansa o vänta tills mellandagarna och se om det ligger lägre i pris då kanske:)
Mycket tacksam för alla svar som trillat in

Skickades från m.sweclockers.com

De enda jag kan klaga på är själva kylaren. Den klarar processorn, men den ligger lite i underkant skulle jag anse.

Skrivet av pv2b:

Jag brukar hålla mig borta från uppgraderingspaket. Det brukar vara ett sätt för butikerna att bunta ihop produkter som de vill bli av med och inte ens till ett bra pris ofta. (I det här fallet sparar du hela 162 kronor jämfört med att plocka ihop exakt samma delar själv...)

Jag hade t.ex. inte köpt 2666 MHz RAM som är i ditt paket, när man kan få snabbare för typ samma pris, särskit inte med ett moderkort på över 2000 kr och en värsting till CPU.

Nu vart ju de paketet egentligen inte direkt dåligt. Som jag skrev längre upp så kan jag väl tycka att själva kylningen vart lite av de klenaste.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HC-8315:

De enda jag kan klaga på är själva kylaren. Den klarar processorn, men den ligger lite i underkant skulle jag anse.

Nu vart ju de paketet egentligen inte direkt dåligt. Som jag skrev längre upp så kan jag väl tycka att själva kylningen vart lite av de klenaste.

Jag tycker att 2666 MHz RAM till en i9-9900K är direkt dåligt. Men det är så klart fritt fram att tycka annorlunda.

Permalänk
Medlem

prisjakt

För 4300:- får du en Ryzen 2700X (8 kärnor, 16 trådar), 32GB RAM (2x16GB 3200C16) och ett moderkort som stödjer minst en 3950X.
Släng sedan med en Kingston A2000 M.2 SSD på 500GB för totalsumma av 5000:- blankt.

Nu vet jag att moderkortet inte är direkt high-end, men om du tänkt ha den några år så tror jag du får byta moderkort nästa gång du uppgraderar ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

prisjakt

För 4300:- får du en Ryzen 2700X (8 kärnor, 16 trådar), 32GB RAM (2x16GB 3200C16) och ett moderkort som stödjer minst en 3950X.
Släng sedan med en Kingston A2000 M.2 SSD på 500GB för totalsumma av 5000:- blankt.

Nu vet jag att moderkortet inte är direkt high-end, men om du tänkt ha den några år så tror jag du får byta moderkort nästa gång du uppgraderar ändå.

Det är också ett alternativ, kan man ju köpa ett vettigare moderkort och hålla budget och kylning på det:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

prisjakt

För 4300:- får du en Ryzen 2700X (8 kärnor, 16 trådar), 32GB RAM (2x16GB 3200C16) och ett moderkort som stödjer minst en 3950X.
Släng sedan med en Kingston A2000 M.2 SSD på 500GB för totalsumma av 5000:- blankt.

Nu vet jag att moderkortet inte är direkt high-end, men om du tänkt ha den några år så tror jag du får byta moderkort nästa gång du uppgraderar ändå.

Skrivet av flancen:

Det är också ett alternativ, kan man ju köpa ett vettigare moderkort och hålla budget och kylning på det:)

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle avråda de moderkortet för en så pass vass processor. Den har ju ingen kylning för VRM alls. De moderkortet har en mycke stor risk att överhettas.
De här moderkortet är kort och gott samma som Aorus B450M som klarar av en R7 2700X utan någe problem (egen erfarenhet). De gör att de klarar av en R7 3800X utan problem (2700X kräver mer ström). Processorn jag valde är som du ser en R5 2600X. I princip samma spelprestanda som en R7 2700X. I gengäld så får du en betydligt större hårddisk. Och de inom en budget på 5000 kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13153633

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag kör AMDs billigaste 3600 och 16GB 3200mhz med 2070 super och CPU flaskar inget alls i spelen jag kör.
Dyrare behöver det inte vara, lirar alla fps en bra bit över 120 fps (dok så är ofta grafik sänk för att se mera i FPS spel).

EDIT, när vi pratar spel så va inte dumsnål, 3600 är värt uppgraderingen över 2000 serien om du frågar mig.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

En till fråga: med ett ryzen system finns lite budget utrymme att öka minnesmängden, eller är 16gb snabbare värt det ist för 32gb 3200mhz corsair stickor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP