Oppo visar telefon med kamera under skärmen

Permalänk
Skrivet av Ymerio:

Jag tror min moder är en kvinna, annars hade jag inte varit här. Hittills finns det inga män som klämt ut en bäbis.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror din mor är några år äldre än 10-25år..
Som sagt, det är framförallt ungdomar som använder frontkameran. Självklart finns det undantag både åt ena och andra hållet.
Vi som tillhör gruppen teknikintresserade män som inte har något behov att uppdatera ens sociala medier ett par hundra gånger om dagen med trams, tillhör ej gruppen som mest utnyttjar frontkameran.

Så det jag påstår är att det finns grupper i samhället som använder frontkameran mycket, man kan diskutera vilka grupper det är och det behövs undersökningar än bara upplevd känsla.
Men ändå så är det rimligt att anta att bland gruppen som ofta byter mobil, säg vartannat år och kanske köper en sådan för nästan 10 000kr. Att de också är en grupp där många individer använder frontkameran på mobilen.
Ser man på mobiltillverkare så verkar de ha samma upplevt känsla som mig, för ingen populär bättre mobil saknar frontkamera och det lär inte heller snart komma en sådan.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att många använder frontkameran. Sällan jag störs av att den finns heller förutom när jag ska fotografera och råkar komma åt kamerabytesknappen istället för avtryckarknappen. Kanske finns någon kamera-app där man kan inaktivera frontkameran?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror din mor är några år äldre än 10-25år..
Som sagt, det är framförallt ungdomar som använder frontkameran. Självklart finns det undantag både åt ena och andra hållet.
Vi som tillhör gruppen teknikintresserade män som inte har något behov att uppdatera ens sociala medier ett par hundra gånger om dagen med trams, tillhör ej gruppen som mest utnyttjar frontkameran.

Så det jag påstår är att det finns grupper i samhället som använder frontkameran mycket, man kan diskutera vilka grupper det är och det behövs undersökningar än bara upplevd känsla.
Men ändå så är det rimligt att anta att bland gruppen som ofta byter mobil, säg vartannat år och kanske köper en sådan för nästan 10 000kr. Att de också är en grupp där många individer använder frontkameran på mobilen.
Ser man på mobiltillverkare så verkar de ha samma upplevt känsla som mig, för ingen populär bättre mobil saknar frontkamera och det lär inte heller snart komma en sådan.

Sant, jag är trots allt 31 år. Såvida jag inte kommer från framtiden för att stoppa nixon/Trump från att bli omvald, men då måste jag födas live i Kenya😉
Yep, det är verkligen en hel del som använder frontkameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en självklar utveckling. Man kan tycka frontkameran är onödig, men den åldersgrupp som köper flest mobiler och ofta de dyrare så är skaran "fåfänga individer" stort.
Det innebär att sälja en dyrare smartphone utan frontkamera kommer bli en flopp.

Det jag är tveksam till är att jag tror lösningen kommer bli en kompromiss.
Där de kanske sänker kvalitén på kameran eller skärmbilden ovanför.
Till detta en extrakostnad för något som en kamera som många inte kommer använda, men då ska man tänka på att utan kamera knappast leder till bra försäljning som jag nämnde.
En gemensam nämnare är män.. Jag åker mycket buss/tåg och jag ser dagligen kvinnor som har slutat bära med sig små speglar och istället använder mobilen.

Även om man räknade bort den gruppen tror jag det skulle bli svårt att sälja telefon utan frontkamera.
Ska man dejta är det nära ett måste, sen i förhållande kommer det upp ofta också, video med föräldrar och mor/farföräldrar om man bytt ort. Delad vårdnad av barn, släktingar som vill se barn osv.

Videosamtal är här för att stanna. Och man märker det tydligt om man går på stan eller åker lokaltrafik, för man ser hela tiden folk som kör videosamtal ute på stan t.om.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Även om man räknade bort den gruppen tror jag det skulle bli svårt att sälja telefon utan frontkamera.
Ska man dejta är det nära ett måste, sen i förhållande kommer det upp ofta också, video med föräldrar och mor/farföräldrar om man bytt ort. Delad vårdnad av barn, släktingar som vill se barn osv.

Videosamtal är här för att stanna. Och man märker det tydligt om man går på stan eller åker lokaltrafik, för man ser hela tiden folk som kör videosamtal ute på stan t.om.

Jag tycker mig inte se folk köra det hela tiden och då är jag en regelbunden promenerarare, samt åker kollektiv trafik frekvent till Göteborg, sedan buss i runt 30 minuter när jag kommit fram till Göteborg. Nästan alla jag känner kör inte video om det inte är Netflix eller en serie, dom flesta jag ser kör mest musik, ändrar låt eller kollar sms/mail.. Sedan är vi 31+, så föräldrars föräldrar är döda sedan ett tag tillbaka. Inte heller har dom någon kontakt med avlägsna släktingar även om dom är inom samma region. Barnbarn tenderar också för föräldrarna att inte vara så intressant eftersom dom redan gjort det. Lite av en been there, done that grej. Nu vill dom mest ta det lugnt utan en massa springande barn runtomkring.
Videosamtal om man har delad vårdnad är knappt ett komplement till att spendera tid med barnen runt 50/50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Jag tycker mig inte se folk köra det hela tiden och då är jag en regelbunden promenerarare, samt åker kollektiv trafik frekvent till Göteborg, sedan buss i runt 30 minuter när jag kommit fram till Göteborg. Nästan alla jag känner kör inte video om det inte är Netflix eller en serie, dom flesta jag ser kör mest musik, ändrar låt eller kollar sms/mail.. Sedan är vi 31+, så föräldrars föräldrar är döda sedan ett tag tillbaka. Inte heller har dom någon kontakt med avlägsna släktingar även om dom är inom samma region. Barnbarn tenderar också för föräldrarna att inte vara så intressant eftersom dom redan gjort det. Lite av en been there, done that grej. Nu vill dom mest ta det lugnt utan en massa springande barn runtomkring.
Videosamtal om man har delad vårdnad är knappt ett komplement till att spendera tid med barnen runt 50/50%

Är i just Göteborg jag såg hur vanligt det är att ha videosamtal på stan. Är själv kring 30års åldern och nästan alla i min ålder som jag känner använder front kameran nära dagligen. Antingen för samtal med nära och kära eller för snap/instagram.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Om några år kanske...

...så har alla barnsjukdomar försvunnit. Jag hatar notch på mobiler, är så fult och bara ivägen.

Permalänk
Avstängd

Hela b00merföreningen ställer sig i led för "ingen selfiekamera".

Selfiekameror generellt worldwide jobbar nog mer än bakkameran. Hade floppat rejält utan en selfiekamera. Ser hellre att man sätter en rejäl kamera fram istället. Då kan alla boomers vända på luren när dom vill ta kort så är alla problem lösta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Använder aldrig frontkameran så för min del kunde de ta bort den helt.

Den är inte till för dig. Storebror ska kunna se vem som är bakom knapparna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror din mor är några år äldre än 10-25år..
Som sagt, det är framförallt ungdomar som använder frontkameran. Självklart finns det undantag både åt ena och andra hållet.
Vi som tillhör gruppen teknikintresserade män som inte har något behov att uppdatera ens sociala medier ett par hundra gånger om dagen med trams, tillhör ej gruppen som mest utnyttjar frontkameran.

Så det jag påstår är att det finns grupper i samhället som använder frontkameran mycket, man kan diskutera vilka grupper det är och det behövs undersökningar än bara upplevd känsla.
Men ändå så är det rimligt att anta att bland gruppen som ofta byter mobil, säg vartannat år och kanske köper en sådan för nästan 10 000kr. Att de också är en grupp där många individer använder frontkameran på mobilen.
Ser man på mobiltillverkare så verkar de ha samma upplevt känsla som mig, för ingen populär bättre mobil saknar frontkamera och det lär inte heller snart komma en sådan.

Jsg använder frontkameran ganska ofta, mest för att den finns men det betyder inte att jag gärna skulle varit utan. Ja hade jag haft valet mellan två identiska mobiler med o utan frontkamera hade jag tagit den utan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Hade lätt kunnat vara utan använder den aldrig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Även om man räknade bort den gruppen tror jag det skulle bli svårt att sälja telefon utan frontkamera.
Ska man dejta är det nära ett måste, sen i förhållande kommer det upp ofta också, video med föräldrar och mor/farföräldrar om man bytt ort. Delad vårdnad av barn, släktingar som vill se barn osv.

Videosamtal är här för att stanna. Och man märker det tydligt om man går på stan eller åker lokaltrafik, för man ser hela tiden folk som kör videosamtal ute på stan t.om.

hmm alltså jag förstår att frontkamera är här för att stanna men varför i hela friden skulle man inte kunna dejta utan frontkamera?
Är det en dålig partner om frontkamera saknas på mobiltelefonen?

Permalänk
Medlem

Håller med om att jag föredrar att inte ha någon front face kamera. Känns som det borde finnas en marknad, varför finns inte det alternativet? Intressant framsteg dock, börjar bli intressant att ersätta min Iphone 6

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att man är annorlunda för att man inte vill ha frontkamera, som att ens värde ökar för att man differentierar sig mot påhittad selfiegrupp á la tonårstjejer.

Jag använder frontkameran i princip dagligen, att kunna delta i möten på resande fot eller hålla kontakt med nära och kära. Att endast behöva använda telefonen för att delta i ett Stockholmsmöte när man sitter på ett flyg till Frankfurt är något jag värdesätter

Permalänk
Medlem

Använder själv frontkameran extremt sällan. Så pass sällan att det nästan kan kallas aldrig. Om man däremot tror att enbart "tonåringar/boomers" använder den så är man rejält fel ute.

Permalänk
Medlem

Vad är folks fixering med att man måste se den man pratar med? :S
Räcker ju att man hör dem, men folk går väl runt med mobilen på en armlängds avstånd och ser ut som Kardashinas när de pratar i telefonen nuförtiden, trodde mest att det var ett Amerikanskt koncept men tydligen inte.
Nä fy för att behöva glo på den man snackar med, och synas själv. Nog att man ska behöva höra rösten, mitt standardsvar när någon ringer är "varför skriver du inte istället?", alternativt trycka upptagen och skicka dem "Telefonboeg"-bilden. Trodde vi skulle komma ifrån detta meningslösa surrande när instant messeging blev en grej, men icke.
Föredrar iallafall denna lösning framför Samsungs Holepunch och periskopkameror, synd bara att tillverkarna verkar fast bestämda att ta vår laddsladd! Läste att Apple ville plocka bort den med, och alla härmar dem så det kan ju bara gå åt ett håll...

//Boomer, Tydligen.

Permalänk
Medlem

När man är på t.ex semester så vill då iallfall jag vara med på bild själv också... plus alla gånger men ringer någon med t.ex messenger eller har lite kul med snapchat eller nåt.

Trevligt att man kan gömma kameran så man får mer skärmyta

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Videosamtal är här för att stanna. Och man märker det tydligt om man går på stan eller åker lokaltrafik, för man ser hela tiden folk som kör videosamtal ute på stan t.om.

Minns när 3G kom och videosamtal var så coolt tyckte man då. Tycker inte det har riktigt tagit fart än idag faktiskt. Kan nog räkna på en hand mängden folk jag sett som faktiskt vart i ett videosamtal.

Däremot ser jag titt som tätt folk som ska använda snapchat så det är man van vid. Det är ju lite underhållande dock, haha. Många som gör miner så de ser ut som miffon mitt bland folk och allt.

Själv tycker jag Facebook messenger fungerar alldeles utmärkt för textbaserad kommunikation och ringer jag så blir det som vanligt med mobilen. Händer att jag ringer via messenger dock. Är ju smidigt om man ändå sitter vid datorn tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Attans äntligen! Dock väntar jag några år så teknologin får mogna lite

Permalänk
Medlem

Sidospår, men är det bara jag som blir lätt förvirrad av rubrikens "kamera under skärmen".
Tänkte mig en kamera i botten av telefonen av nån anledning
... jag hade nog skrivit "kamera bakom skärmen" men det kanske är lika förvirrande det. Då tänker kanske de flesta på vanliga mobilkameran istället.
Kanske "kamera innanför skärmen" vore bättre?

Inte lätt med semantiken alltid.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tekniken är häftig, antager jag, men föredrar ändå Xiaomi’s lösning med en kamera som aktiveras genom att ”komma upp” ur telefonen (demo). Erkänner, jag är en sådan där som skaffar sinnesro genom att tejpa över laptop- och telefonkameror.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Tekniken är häftig, antager jag, men föredrar ändå Xiaomi’s lösning med en kamera som aktiveras genom att ”komma upp” ur telefonen (demo). Erkänner, jag är en sådan där som skaffar sinnesro genom att tejpa över laptop- och telefonkameror.

Det är säkert jättebra fram tills att ett litet sandkorn eller fickludd letar sig in i mekanismen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är säkert jättebra fram tills att ett litet sandkorn eller fickludd letar sig in i mekanismen

Skickades från m.sweclockers.com

Det har fungerat fint ett antal månader nu, men visst kanske bös i mekanismen kan bli ett problem för Xiaomi-varianten likt exempelvis en spricka i glaset eller flott över kameran kan bli det med Oppo-varianten. För mig är valet hur som helst enkelt eftersom jag av varierande anledningar inte vill fundera över kamerans status (i brist på hårdvaruavknapp).

Plot twist: Kameran ser rakt genom skärmen i nedfällt läge

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är säkert jättebra fram tills att ett litet sandkorn eller fickludd letar sig in i mekanismen

Eller när mekanismen slits till den pajar...
Eller man tappar telefonen med kameran ute, tex.

"Onödiga" rörliga delar känns som fel väg att gå...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Eller när mekanismen slits till den pajar...
Eller man tappar telefonen med kameran ute, tex.

"Onödiga" rörliga delar känns som fel väg att gå...

Är dock ganska coolt 😏
Jag uppskattar mekaniska saker mer av någon anledning.

Skickades från m.sweclockers.com