Permalänk

GTX 780 Ti slocknar.

Halloj.
Grejjar med några gtx780, ett utav dem funkar i systemet och går som julklapp.
Det andra är köpt som defekt. Enligt felbeskrivning så fungerade inte drivrutiner och det blev sådana artifakter och kod 43 ingen drivrutin samt upplösning 800x600 eller nåt. Detta visade sig stämma ganska väl när jag starta datorn.
Okej, plockar isär, jag petar lite här och där med lödkolven, byter kylpasta, inspekterar kortet med lupp utan se några synliga defekter. Efter dessa åtgärder så hittas kortet och installeras i win10. Däremot när man startar något spel, eller nåt benchmark så slocknar datorn efter 5-10 sekunder. Med handen på kortet så är det ingen speciell värme som utvecklas så inget sånt problem.

Har en teori om någon bränd 12-volts bana, eller nåt slags spänningsfall att mäta på. Rimligtvis håller nätagg och moderkort med tanke på att det andra 780-kortet fungerar. Vore trist om processorn fått värmeslag men om man kan löda trådar till andra 12-volts punkter kanske... Mycket kanske:)

Några häftiga förslag?:)

Permalänk

Jag tänkte väl att jag svarar mig själv för andra olyckliga människor med gpu-problem:). Knastret ifrån PSU kändes märkligt så jag ville utesluta detta. Var iväg och skaffade ett 750watts sproilans och vips så fungerar allt klockrent. Det andra kortet som jag lurade mig själv med var ett gtx 780 medan detta var ett gtx 780 Ti. Båda skall visst ligga på 250 watt men...