Att välja mellan bra och lika bra?

Permalänk

Att välja mellan bra och lika bra?

Tjenare,
Jag står och väljer mellan 2 laptops men har svårt att se vilken jag bör välja och varför.
Den ena kostar i dagsläget lite mer men sänks med jämna mellanrum till samma pris som den andra så tänk bort pris som en faktor i valet.
Den ena är en asus

Och den andra är

en lenovo

Vilken tycker du jag borde välja och varför?
Var 7 år sedan jag senast behövde köpa en laptop så är inte så uppdaterad. De här två har vad jag letar efter tror jag. En diskret laptop som jag även kan spela lite på de gånger jag får feeling.
Tack!

Permalänk

Ingen som har någon input? Det kanske är så att de är för lika?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns som att Asusen är mer prisvärd av de två alternativen, väldigt lika specs som du säger. Har dålig koll på processorerna men det kan du nog lätt googla upp, benchmarks.

Edit: https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9300H-vs-... Asusen har bättre processor. Allt annat var väl ungefär samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att tänka på är att ingen av dem verkar ha någon annan bildutgång än en HDMI 1.4-port, så de är ganska begränsade när det gäller vad man kan ansluta för skärmar till dem. Om du bara tänker använda datorn som den är så spelar det förstås ingen roll, men värt att nämna eftersom det inte är ovanligt att folk köper en ny laptop och sen inser att de inte kan använda den med sin skärm.

I övrigt verkar båda modellerna ha 4GB RAM fastlött och ytterligare 4GB RAM i vanlig sockel. Detta innebär att du bara kan byta ut ett av minnena, vilket är dåligt eftersom man då inte får dual channel på hela minnesmängden, samt att de stödjer max 12GB enligt tillverkarna. Återigen, inget problem om du tror att du klarar dig på 8GB och aldrig behöver uppgradera, men en deal breaker för många.

Permalänk

Tack för er input, lutar åt asusen nu då.

Skickades från m.sweclockers.com