Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018

Unraid server slutar svara

Hej!

Jag har en nybyggd server med server moderkort från Asus och Intel Xeon 2146G cpu, utan att gå allt för djupt in på det så har den sedan start slutat svara då och då, först var det bios C-state som var på, det är avstängt nu men istället för att den slutar svara varranan timme eller så pga c state läget så är det nu efter 2 till 3 dygn. Loggarna säger mig inte mycket men jag kanske missar något där.

Har vi någon här som kör eller åtminstone har kört som kanske vet något eller varit med om detta själva? Moderkortet är utbytt av ASUS själva då dem trodde det var fel på det, det var det inte. Det sitter enbart ett minne i trots att det är med dubbla kanaler och ska användas med 2+2, det ska ordnas ett eller 3 minnen till men först vill jag få rätsida på det här och ha en pålitlig maskin som klarar av att köra i mer än 2 till 3 dygn.

Loggar etc går att lägga upp samt mer info men jag vill först veta om det finns någon som kan hjälpa mig att finna felet innan jag lägger ner mer tid på att formulera och skriva.

Jag håller tummarna på att det finns fler som använder Unraid och tycker det är intressant med problem lösning i server miljö som kan hjälpa här. Hårdvaran är sprillans ny och utvalt med mycket tanke bakom, men vad spelar det för roll när maskinen arbetar 25 - 50% av en arbetsvecka? 😂

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av zodden:

Hej!

Jag har en nybyggd server med server moderkort från Asus och Intel Xeon 2146G cpu, utan att gå allt för djupt in på det så har den sedan start slutat svara då och då, först var det bios C-state som var på, det är avstängt nu men istället för att den slutar svara varranan timme eller så pga c state läget så är det nu efter 2 till 3 dygn. Loggarna säger mig inte mycket men jag kanske missar något där.

Har vi någon här som kör eller åtminstone har kört som kanske vet något eller varit med om detta själva? Moderkortet är utbytt av ASUS själva då dem trodde det var fel på det, det var det inte. Det sitter enbart ett minne i trots att det är med dubbla kanaler och ska användas med 2+2, det ska ordnas ett eller 3 minnen till men först vill jag få rätsida på det här och ha en pålitlig maskin som klarar av att köra i mer än 2 till 3 dygn.

Loggar etc går att lägga upp samt mer info men jag vill först veta om det finns någon som kan hjälpa mig att finna felet innan jag lägger ner mer tid på att formulera och skriva.

Jag håller tummarna på att det finns fler som använder Unraid och tycker det är intressant med problem lösning i server miljö som kan hjälpa här. Hårdvaran är sprillans ny och utvalt med mycket tanke bakom, men vad spelar det för roll när maskinen arbetar 25 - 50% av en arbetsvecka? 😂

Slutar allt att fungera? Med slutat svara menar du fildelningen, websidan, ping? Om du kör via skärm fungera allt då? Har den rätt ip-inställningar då? Går det reboota eller måste du rycka sladden?

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018

Ingen ping, skärm och tangentbord också, fildelning lika så. Den har statisk ip, 4 lan som är bondat. Det är så ännu för att förut så fick den ip till en så jag har sladdarna så ännu. Jag måste kall reboota med knappen, döda och dra igång igen.. Har hållit på med detta flera veckor nu, men förut var det c state, inte haft något moderkort förut med den funktionen så det var nytt för mig. Så frågan är om det finns fler sånna "viloläge" som jag inte känner till med annat namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2002

Min rekommendation är att samtidigt som denna tråd pågår skapa en tråd på unraid's forum. De kommer säkert fråga efter loggar.
Länka in loggen från unraid här också så man kan titta på det (kan vara värt att uppdatera org posten med länken så att andra som hittar in lätt kan kolla - kan frammana fler svar).
Kör själv unraid och har gjort det i några år. Mitt största problem har iofs endast varit marvel-chip på I/O-kort.

Det finns också en hel tråd med unraid här på forumet där du kan söka runt lite.

🟢 Main: Ryzen7 2700X | Strix x470-I | 32GB | GTX1070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2600 | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: OnePlus 6T Thunder Purple

-:| @ eller citera för svar |:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av zodden:

Ingen ping, skärm och tangentbord också, fildelning lika så. Den har statisk ip, 4 lan som är bondat. Det är så ännu för att förut så fick den ip till en så jag har sladdarna så ännu. Jag måste kall reboota med knappen, döda och dra igång igen.. Har hållit på med detta flera veckor nu, men förut var det c state, inte haft något moderkort förut med den funktionen så det var nytt för mig. Så frågan är om det finns fler sånna "viloläge" som jag inte känner till med annat namn.

Skickades från m.sweclockers.com

Om den stendör (använda pwrsw) och du inte kommer in i den så är det något hw fel. Eller något general fel på unraid, mjukvaran. Finns nyare version? Provat ominstallerat? Körs den från USB minne eller dylikt? Prova memtest på den. PRova köra med ett lan utan bond också.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av GreyWilk:

Min rekommendation är att samtidigt som denna tråd pågår skapa en tråd på unraid's forum. De kommer säkert fråga efter loggar.
Länka in loggen från unraid här också så man kan titta på det (kan vara värt att uppdatera org posten med länken så att andra som hittar in lätt kan kolla - kan frammana fler svar).
Kör själv unraid och har gjort det i några år. Mitt största problem har iofs endast varit marvel-chip på I/O-kort.

Det finns också en hel tråd med unraid här på forumet där du kan söka runt lite.

Jag har haft trådar på Unraids forum, men det gav inte jätte mycket, blir mest ignorerat, fått något svar om hw fel, det var då jag bytte ut moderkortet.

Hur som haver jag misstänker minne & eller nvme diskarna. Och det grundar jag på att för det första, minne problem kan visa sig till alla möjliga fel, måste inte alltid vara "logiskt" när det är minne problem enligt min erfarenhet.

NVME diskarna som är WD SN500 som är som cache i raid 1, dockers osv körs där ifrån och just nu, för bara en timme sedan när jag skulle äta frukost med familjen så pausade jag plex och när jag ätit färdigt satte mig i soffan och tryckte igång igen, då hängde sig allt, och den lilla lampan på moderkortet som indikerar fel lös rött. - Det här kan väl vara så att det är fel på disken och allt crashar, har jag fel?

informationen om cache disken visar som jag sett nu, och inte förrän nu, Error information log entries 4 på en och 5 på den andra. Finns det några bra disk test i unraid att köra? Till windows finns men jag kör inte windows på denna server.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av fragwolf:

Om den stendör (använda pwrsw) och du inte kommer in i den så är det något hw fel. Eller något general fel på unraid, mjukvaran. Finns nyare version? Provat ominstallerat? Körs den från USB minne eller dylikt? Prova memtest på den. PRova köra med ett lan utan bond också.

Intressant, nu låter jag säkert totalt dum i huvudet men vad menar du med powersw? ström knappen ?
Den är uppdaterad till nyaste härom dagen. Och som jag skrev ovan, loggarna ger mig inte något direkt. Jag har kört memtest som är hemhämtat och lagt på usb, den går igenom, memtest som är inbankat i unraid är känt att visa fel trots det inte är något fel.

Idag nu nyligen så låste allt sig medans jag åt frukost med familjen, jag hade pausat plex sålänge och när jag var färdig vid frukostbordet körde jag igång igen och det dröjde inte mer än en sekund innan det låste sig, lampan på moderkortet som indikerar fel lös rött och det var bara att hålla in knappen så den släcks och dra igång igen.

Jag kollde igenom informationen om båda nvme diskarna och upptäckte då Error information log entries var 4 på den ena och 5 på den andra, kan det vara orsaken till allt? Jag misstänker minnet och det ska jag retunera och få utbytt men samtidigt fortsätter jag att undersöka, och nu tror jag även cache diskarna. Är jag fel ute?

Känner du till något disktest program till unraid jag kan köra ? Till windows finns massvis men jag kör inte windows på denna server, aldrig Windows till servers.

Visst, jag kan köra med en lan bara men det är omöjligt det som gör att hela systemet crachar. Läs lite ovan, jag förklarade nog bättre där än jag klarar av att göra nu Men visst är felen väldigt märkliga? Ibland kan den rulla i 2-3 dagar innan något uppstår.

Ps. Ja jag har givetvis provat att ominstallera, det körs ifrån usb minne, jag ska prova byta ut minnet, unraid startas ifrån minnet och laddar över allt till ram minnet och körs därefter därifrån, på så vis så skrivs det inte hela tiden till självaste USB minnet vilket är bra.

Glömde nämna att jag har provat ominstallera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Hade börjat med att köra memtest några timmar för att se om RAM minnet är som det ska.

Main: 3900X, Aorus X570 Elite, 32GB 3200MHz, 1080Ti, ~4TB SSD, FD Define C, RM750X, Kraken X62, XV273K
Unraid Server: 1700X, X370, 16GB ECC, ~40TB HDD, FD R6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Du får dela upp problemet i mindre bitar - precis som all felsökning

Gör en ny installation på ny USB-sticka eller vad du har som boot och systemdisk och gör den absolut minimalaste installationen du kan (med en egen lagringsdisk - inte dem du använder tidigare - dessa behåller du orörda tillsvidare)

för över den media du tänker se på och sedan använder denna som är tänkt - funkar det då - detta mätt över ett antal dagars användning.

Sedan dina cache-SSD - funkar det då också, börja det krångla där så har du ringat in problemet att det har med cacheningen att göra - dock inte om det är mjukvarustrul eller HW-strul - det är nästa steg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av lambdan:

Hade börjat med att köra memtest några timmar för att se om RAM minnet är som det ska.

Det ska jag göra nu, ska leta fram ett extra usb minne och ladda i memtest+ och köra igång nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2002

Har du kört 6.8 rc varianter senaste tiden och nu uppgraderat till 6.8 stable? Eller har du kört på 6.7.x tills du nu uppgraderade?
När jag först uppgraderade till 6.8rc7 så fick jag en del underliga diskfel och hela skiten hängde sig så blev en forced shutdown. När jag sedan bootade upp den igen var allt iofs ok igen och den har varit igång ett par veckor sedan dess.
Det jag vill få fram är: vilken version körde du tidigare och vilken kör du nu. Har det någon gång varit stabilt på denna maskin (jag tolkar det som att det inte varit stabilt).
Kan kanske vara värt att nedgradera till 6.7 eller tom 6.6.x för att se om problemen finns även där.

Hur är NVME-diskarna kopplade? Genom PCIe-kort, direkt på MB via PCIe eller SATA?
I felsökningssyfte kan du flytta AppData, Docker img, Domain osv som du har på Cache:n till vanliga array:en och koppla loss cache för att se om det fungerar bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av xxargs:

Du får dela upp problemet i mindre bitar - precis som all felsökning

Gör en ny installation på ny USB-sticka eller vad du har som boot och systemdisk och gör den absolut minimalaste installationen du kan (med en egen lagringsdisk - inte dem du använder tidigare - dessa behåller du orörda tillsvidare)

för över den media du tänker se på och sedan använder denna som är tänkt - funkar det då - detta mätt över ett antal dagars användning.

Sedan dina cache-SSD - funkar det då också, börja det krångla där så har du ringat in problemet att det har med cacheningen att göra - dock inte om det är mjukvarustrul eller HW-strul - det är nästa steg.

Jepp, jag har testat och mixtrat i flera veckor nu. Moderkortet är utbytt och nu återstår faktiskt minne och ssd diskarna, ssd diskarna visar faktiskt " Error information log entries" 4 på en och 5 på en. Sedan om det här är orsaken till att det crachar vet jag inte. Men kan vara. Jag ska köra nytt memtest och se vad som händer, den har gått igenom förut utan fel.

Sedan får jag väl raska iväg och köpa ett sprillans nytt usb minne idag, alla jag har är äldre och använts till och från länge. Så ett nytt usb får jag även ordna. Också får jag väl koppla in en 500 gb ssd disk och koppla ur mina 6 array lagringsdiskar och använda enbart nyskapade usb minnet där UnRaid bootar ifrån och en 500 gb ssd där jag har media och kör så några dagar och ser vad som sker, det är genomförbart. Jepp jepp. Tack för input!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av GreyWilk:

Har du kört 6.8 rc varianter senaste tiden och nu uppgraderat till 6.8 stable? Eller har du kört på 6.7.x tills du nu uppgraderade?
När jag först uppgraderade till 6.8rc7 så fick jag en del underliga diskfel och hela skiten hängde sig så blev en forced shutdown. När jag sedan bootade upp den igen var allt iofs ok igen och den har varit igång ett par veckor sedan dess.
Det jag vill få fram är: vilken version körde du tidigare och vilken kör du nu. Har det någon gång varit stabilt på denna maskin (jag tolkar det som att det inte varit stabilt).
Kan kanske vara värt att nedgradera till 6.7 eller tom 6.6.x för att se om problemen finns även där.

Hur är NVME-diskarna kopplade? Genom PCIe-kort, direkt på MB via PCIe eller SATA?
I felsökningssyfte kan du flytta AppData, Docker img, Domain osv som du har på Cache:n till vanliga array:en och koppla loss cache för att se om det fungerar bättre.

Jag har kört 6.7 stabel förut och uppgraderade till 6.8 nu för par dagar sedan för jag tänkte att crach felet kanske upphör då, men ikke.

NVME diskarna är direkt på moderkortet, båda två. Jag tänkte att ta denna dagen till att raska iväg och skaffa nytt usb minne (mest troligen inte fel på det då det enbart bootar och läses sedan ifrån RAM) men värt att göra ändå.

Lånar 500 GB ssd 2.5" från den andra unraid servern och laddar över lite media där på och kör så några dagar och ser om det rasar ändå. Med eller utan nvme diskarna i. Det är bara att plocka loss om inget annat.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Nätaggregat? C-states har ju varit problem med äldre nätagg som inte klarar av låga belastningar på 12V utan att börja svaja i spänningarna. Om du har något gruppreglerat lite äldre nätagg kan det vara problemet.

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av zodden:

Det ska jag göra nu, ska leta fram ett extra usb minne och ladda i memtest+ och köra igång nu

Iaf på min Unraid usb-sticka så finns det memtest inbyggt i boot menyn så du kanske inte behöver leta fram ett extra usb minne

Main: 3900X, Aorus X570 Elite, 32GB 3200MHz, 1080Ti, ~4TB SSD, FD Define C, RM750X, Kraken X62, XV273K
Unraid Server: 1700X, X370, 16GB ECC, ~40TB HDD, FD R6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2009

Eftersom du inte lagt upp logfilen, har du kollat i den själv? Står de nåt error i den innan krashen? Eller bara krashar den utan att skriva nånting till logen?
När den krashar, Kan du komma åt den med putty? Eller är allt helt dött?
Låter jätte konstigt att det stendör.

Vore bra om du kunde posta logfilen. Men den kanske försvinner när du dödar servern med knappen. Hmm

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Mullvaden83:

Eftersom du inte lagt upp logfilen, har du kollat i den själv? Står de nåt error i den innan krashen? Eller bara krashar den utan att skriva nånting till logen?
När den krashar, Kan du komma åt den med putty? Eller är allt helt dött?
Låter jätte konstigt att det stendör.

Vore bra om du kunde posta logfilen. Men den kanske försvinner när du dödar servern med knappen. Hmm

Nej det har jag förvisso inte. Det är enklare att göra i unraid forumet då det går utan mellan host. Det står ingenting faktiskt, inget som sticker ut. Just nu kör jag memtest, både cpu och minne så får jag se vad den säger. Det har gått igenom förut utan fel.

Jag har en loggfil sparad på min laptop som sträcker sig tillbaka några dagar, jag har satt upp sysloggserver som speglar filen till flash minnet så jag kommer åt loggen ändå, sedan är frågan om jag hinner få med precis strax innan crachläget eller ej, eftersom det inte skrivs något i loggen om det. Igår crachade den 17.36 men det står inget. Jag kanske missar något men inget stort "ERROR" eller CRASH. Hur lägger jag enklast upp syslogg filen ?

Just med putty har jag faktiskt inte provat eftersom den inte svarar på varken ping eller tangentbordet, och den svarar inte heller i windows nätverket alls, kommer inte åt den för 5 öre.

Men just nu kör jag memtest+, det finns 13 tester och står inte specefikt att något av dem är RAM test, men det borde det väl vara inkluderat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av MultiMan:

Nätaggregat? C-states har ju varit problem med äldre nätagg som inte klarar av låga belastningar på 12V utan att börja svaja i spänningarna. Om du har något gruppreglerat lite äldre nätagg kan det vara problemet.

Nätagget är ett Corsair RM850X så det borde inte vara problemet heller Allt till just detta bygget är nytt just för att undvika konstiga fel, mhm det fick jag på köpet ändå kan jag ju säga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018

@lambdan: Mjo, men det memtesten är känt för att strula, jag kör med memtest+ som ska fungera bättre än unraids includerade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018

Update: 4.5 timmars memtest körning visade, precis som jag visste, 100 % och inga fel. Jag tänkte att nu, ska jag för att utesluta cache poolen, trycka in en 2.5" ssd och dra igång och köra och se hur det ter sig. Detta borde jag gjort för ett bra tag sedan, men allt pekade åt minnet och enbart det, och det ska retuneras men får göras på måndag och däreimellan står maskineriet stilla då jag inte äger fler DDR4 ECC, ju fler tester jag kan köra detsto bättre, jag får väl även beställa ett 16 till nu så jag har det om par dagar.

Kort och gott:
* Memtest gick igenom till 100 %
*Köra i en 2.5" ssd istället för de 2 st nvme och köra ett tag och se om crash kvarstår.

*På Måndag skicka iväg RAM till sitt inköpsställe & nvme till sitt.

Jag håller tummar och tår för att denna mardrömmen kan sluta inom kort !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av zodden:

*Köra i en 2.5" ssd istället för de 2 st nvme och köra ett tag och se om crash kvarstår.

Jupp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av zodden:

Intressant, nu låter jag säkert totalt dum i huvudet men vad menar du med powersw? ström knappen ?
Den är uppdaterad till nyaste härom dagen. Och som jag skrev ovan, loggarna ger mig inte något direkt. Jag har kört memtest som är hemhämtat och lagt på usb, den går igenom, memtest som är inbankat i unraid är känt att visa fel trots det inte är något fel.

Idag nu nyligen så låste allt sig medans jag åt frukost med familjen, jag hade pausat plex sålänge och när jag var färdig vid frukostbordet körde jag igång igen och det dröjde inte mer än en sekund innan det låste sig, lampan på moderkortet som indikerar fel lös rött och det var bara att hålla in knappen så den släcks och dra igång igen.

Jag kollde igenom informationen om båda nvme diskarna och upptäckte då Error information log entries var 4 på den ena och 5 på den andra, kan det vara orsaken till allt? Jag misstänker minnet och det ska jag retunera och få utbytt men samtidigt fortsätter jag att undersöka, och nu tror jag även cache diskarna. Är jag fel ute?

Känner du till något disktest program till unraid jag kan köra ? Till windows finns massvis men jag kör inte windows på denna server, aldrig Windows till servers.

Visst, jag kan köra med en lan bara men det är omöjligt det som gör att hela systemet crachar. Läs lite ovan, jag förklarade nog bättre där än jag klarar av att göra nu Men visst är felen väldigt märkliga? Ibland kan den rulla i 2-3 dagar innan något uppstår.

Ps. Ja jag har givetvis provat att ominstallera, det körs ifrån usb minne, jag ska prova byta ut minnet, unraid startas ifrån minnet och laddar över allt till ram minnet och körs därefter därifrån, på så vis så skrivs det inte hela tiden till självaste USB minnet vilket är bra.

Jag har aldrig använt unraid själv är mer av en freenas person

Japp syftade på powerknappen. Ladda hem ett memtest och bränn på skiva/usb och låt den köras +12h (3-4 pass), om det är känt för att visa fel fast det inte är fel så använd inte programmet! Säger sig själv att det inte är pålitligt, eller så är det fel på systemen som testas Kolla på memtest.org. Beroende på resultat så plocka ur minnen tills du lokaliserar vilket som genererar felet.

För att minimera felkällor så inaktivera cachedisken och andra prylar som inte påverkar basfunktionen. Ta bort linkagg och kör bara en nätverkskabel i den. Felet är inte knepigt i detta fall. När något totallåser en dator så är det antingen generalfel i installationen, löses mha nyinstallation, kvarstår problemet så är det hårdvarufel bara att börja lokalisera det. Btw ominstallation med nytt usbminne/iso samt annat minne som systemdisk är önskvärt.
Att hela systemet körs via ram indikerar att det är stor risk att felet sitter i ramminnet då systemfilerna ligger där och om någon sådan blir korrupt så kraschar det hela systemet. Även att det tar en stund innan det sker är också en indikation på ram då mer å mer ram används med tiden. Kör du ECC minnen?

Edit: Såg precis att du testat memtest Då bör du kunna utesluta det. Ta bort cachen helt å hållet istället för att byta ut den till en annan. Testa gärna varje disk också med testprogram från respektive tillverkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Aug 2005

@zodden: Får du några macvlan error i din log? Kör man med mer än ett nätverkskort kan man få macvlan error som låser maskinen efter nåt dygn, jag fick dessa då jag körde statisk ip på dockers på ett nätverkskort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2002

@xp1ratex: Jag hade det också i 6.8rc7 men uppgraderade till 6.8 stable och det försvann
Har endast ett NIC.
Dockers kör på både statisk ip och host samt VM's på statisk IP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av fragwolf:

Jag har aldrig använt unraid själv är mer av en freenas person

Japp syftade på powerknappen. Ladda hem ett memtest och bränn på skiva/usb och låt den köras +12h (3-4 pass), om det är känt för att visa fel fast det inte är fel så använd inte programmet! Säger sig själv att det inte är pålitligt, eller så är det fel på systemen som testas Kolla på memtest.org. Beroende på resultat så plocka ur minnen tills du lokaliserar vilket som genererar felet.

För att minimera felkällor så inaktivera cachedisken och andra prylar som inte påverkar basfunktionen. Ta bort linkagg och kör bara en nätverkskabel i den. Felet är inte knepigt i detta fall. När något totallåser en dator så är det antingen generalfel i installationen, löses mha nyinstallation, kvarstår problemet så är det hårdvarufel bara att börja lokalisera det. Btw ominstallation med nytt usbminne/iso samt annat minne som systemdisk är önskvärt.
Att hela systemet körs via ram indikerar att det är stor risk att felet sitter i ramminnet då systemfilerna ligger där och om någon sådan blir korrupt så kraschar det hela systemet. Även att det tar en stund innan det sker är också en indikation på ram då mer å mer ram används med tiden. Kör du ECC minnen?

Edit: Såg precis att du testat memtest Då bör du kunna utesluta det. Ta bort cachen helt å hållet istället för att byta ut den till en annan. Testa gärna varje disk också med testprogram från respektive tillverkare.

Okej, då förstod jag dig rätt Nu har maskinen kört några dagar och hittils har den inte slutat svara, jag läste något intressant från unraid forumet tidigare idag, en som beskrev nästan ordagrant mitt problem med server som slutar svara random med olika tidsinterval och misstänkte då om det kunde vara ssd controllern som kan vara problemet, han hade en wd blue med marvell controller och det är tydligen känt att det kan orsaka problem med unraid, jag kollade såklart upp vad mina m2 wd sn500 har för controller och det var inte marvell, eller hur det nu stavas, det är western digital-in house comtroller tydligen. Aldrig tidigare hört talas om men värt att ha i åtanke här, att det mycket väl kan vara så.

Jag har iaf kollat och fått fraktsedel så jag kan skicka tillbaka dessa 2 ssd till dustin också ska dem testa och se om dem verkligen är kaputt, jag hoppas faktiskt att det är så och inte att unraid har problem med controllern i dem, jag kan nämligen inte ångra köpet och välja ut ett par nya då 2 veckor gått och under den tiden har jag varit fullt upptagen med alla möjliga problem i det här server bygget som mer eller mindre tagit all min tid.

Jag tänkte hur som helst, om det visar sig vara dessa vilket det faktiskt gör så 2 st nya Samsung av något slag, moderkortet stödjer pcie 3 x2 och det är aningen föråldrat kanske men det går faktiskt ju att slänga i pcie 3x4 ssder och få ut vad en 3.0x2 levererar. Samasungs ska tydligen vara good to go i unraid.

Jepp jag kör ECC minnen såklart, i båda mina unraid servers. memtest körde i 4 .5 h och gav inga fel. Vilka tester i memtest är för minne förästen? Jag undrade det när jag satt med det, det står för cpu men minne inget direkt, det står med sekvent någonting som då borde vara minnes test, men tänkte fråga här så jag vet till nästa gång.

cach diskarna visar i infon Error information log entries 4 på en och 5 på en, jag har sökt rundor men allt jag får fram är att det är väldigt många som har det, inget direkt om det är illa. Någon här som vet?

I skrivande stund har jag en uptime på 19 tmmar och 48 minuter, jag gjorde en omstart igår då det krånglade lite att öppna upp dockers sidan, den bara stod och laddade och kom ingenstans, minuterna innan det hände så var jag där inne och tittade rundor och startade upp min znc som är irc bnc samt filhanterings docker och plex, och nu har plex gått nästintill oavbrutet med barnens pippi långstrump filmer och jag har tittat lite tv serier på kvällen.

Så om den inte total låser sig nu inom det närmsta så borde felet vara cach disken och inte minnet då memtest inte visade något fel alls ens, har jag fel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av xp1ratex:

@zodden: Får du några macvlan error i din log? Kör man med mer än ett nätverkskort kan man få macvlan error som låser maskinen efter nåt dygn, jag fick dessa då jag körde statisk ip på dockers på ett nätverkskort.

Inte vad jag lagt märket till, jag har startat upp sysloggserver igen för att fortsätta att söka där i. Jag kör statisk till själva unraid, jag skrev ett svar här ovan du kan läsa för att uppdatera dig om vad som hänt sedan sist jag skrev. Ska titta sen efter macvlan error men tror jag lokaliserat problemet åtminstonde, OM den inte totallåser sig inom det närmaste vill säga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Kanske lite radikalt, men prova att stoppa i en annan disk och installera ett helt annat OS. Strular datorn då så borde det vara mer relaterat till HW än mjukvara.

Funkar ovan:
Installera Unraid på ett nytt usbminne och dra ur alla andra saker, nic, diskar, kontrollerkort. Så du kan köra den så ren som möjligt, sen addera en sak i taget.

.:Wks: Cooler Master Silencio 650|Core i5 3570 3.4 GHz|Asus P8Z77-V|8 GB| GT 465|1xDell U2311H, 2xAlienware AW2210 2xEizo 19|OCZ Revo 3 Drive 120 + Raptor 150:.
.:Server: Har ett gäng :) :.
-Learn the system, Play the system, Break the system-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skaune
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av zodden:

Okej, då förstod jag dig rätt Nu har maskinen kört några dagar och hittils har den inte slutat svara, jag läste något intressant från unraid forumet tidigare idag, en som beskrev nästan ordagrant mitt problem med server som slutar svara random med olika tidsinterval och misstänkte då om det kunde vara ssd controllern som kan vara problemet, han hade en wd blue med marvell controller och det är tydligen känt att det kan orsaka problem med unraid, jag kollade såklart upp vad mina m2 wd sn500 har för controller och det var inte marvell, eller hur det nu stavas, det är western digital-in house comtroller tydligen. Aldrig tidigare hört talas om men värt att ha i åtanke här, att det mycket väl kan vara så.

Har själv haft Marvel-kontroller. Men det är själva SATA-kortet (PCIe instickskort). T ex jag hade ett 4-portas DeLock och den ställde nästan bara till med problem. Har bytt ut det nu mot ett LSI 9211-8i istället och allt är frid och fröjd!

Sedan säljs det även på den svenska marknaden ett 10-portars DeLock också som jag tror har Marvel-kontroller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av GreyWilk:

Har själv haft Marvel-kontroller. Men det är själva SATA-kortet (PCIe instickskort). T ex jag hade ett 4-portas DeLock och den ställde nästan bara till med problem. Har bytt ut det nu mot ett LSI 9211-8i istället och allt är frid och fröjd!

Sedan säljs det även på den svenska marknaden ett 10-portars DeLock också som jag tror har Marvel-kontroller.

Hehe, jag hade ett jag köpte i samma veva som varenda komponent till detta bygget. Fast ett 4 ports, gick inte att göra passtrough på, skickade tillbaka fanskapet och fick pengarna tillbaka, jag har ett LSI 9211-8i på ingång jag med.

Jag har fått höra av en annan som använder unraid, att btrfs fs inte är att rekomendera, xfs är bättre men då förlorar jag möjligheten att köra ssderna i raid 1 så jag har säkerhet om något skulle gå åt pipsvängen, det var också därför jag köpte just detta moderkortet och 2 st m.2:or, servern ska vara stabil och ha bra prestanda, hela grejjen med att jag byggde den, och såklart säkerhet för ingen vill gå rundor och känna oro över innehållet i maskinen.

Nu har den snurrat 23 h 45 min, jag gjorde ju en reboot för det segade när jag skulle öppna dockers sidan, annars har den gått 1.5 dygn nu, och just det felet som är ett problem har inte dykt upp ännu. Tummen upp för 2.5" crucial ssd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Mr_Lazy:

Kanske lite radikalt, men prova att stoppa i en annan disk och installera ett helt annat OS. Strular datorn då så borde det vara mer relaterat till HW än mjukvara.

Funkar ovan:
Installera Unraid på ett nytt usbminne och dra ur alla andra saker, nic, diskar, kontrollerkort. Så du kan köra den så ren som möjligt, sen addera en sak i taget.

Inget är radikalt här längre, jag har meckat med detta i flera veckor, fullt ut, kopierat över rubb från servern till en annan och rört rundor i maskinen och installerat och bytat och startat upp och installerat unraid etc. Så inget är radikalt längre.

Jag har installerat windows 10 på en 120 gb ssd och lät den stå över natten, dock utan program igång som använder RAM osv men det funkade. Sedan körde jag in unraid och försökte få det att rulla med olika alternativ för att få den stabil, även FreeNAS (tycker inte om det alls men det fungerade bra när jag testade.)

Unraid är där det blir problem. Nu har den faktiskt varit igång i 23 h + och plex har varit igång samt några andra dockers och inget dåligt har inträffat. Så det förvånar mig inte om det är så som det verkar, m2:orna, antingen om det är kontroller problem, eller om det är något fel på dem bara rent av. eller om det är filsystemet=btrfs.

Har redan börjat fundera på att ta hem 2 st Samsung 970, evo eller pro, för dem har jag läst att dem är klockrena, men det känns lite surt att hosta upp ytterligare 2-3 papp på cachdisk när jag inte kan ångra köpet på de 2 jag har.