Kinesiska staten sätter mål för 100 procent kinesiska datorer till år 2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför skulle "China OS" (och hårdvaran) stanna i öst? Är de fungerade och kapabla, varför skulle det inte komma hit? Inte heller helt omöjligt att man skulle kunna installera Windows och windowsprogram på det heller. Eller skulle Microsoft förhindra det? Skulle Kina förhindra att folk i väst köpte deras dator? Installerade deras os?

Edit: avklippt mening

Tja, microsoft kan väl ta till de gamla fulknepen de gjorde mot DR-DOS en gång i tiden.
https://www.theregister.co.uk/1999/11/05/how_ms_played_the_in...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Jag vet inte om vi kan klaga med tanke på att vi också fängslar dissidenter och folk kritiska mot staten eller terrorism/islam. Var ju en svensk man som nästan blev fängslad för att han citerade koranen och det faktum att islam och demokrati inte går hand i hand. Kina är trots allt ett marknadsekonomiskt/kapitalistiskt land med en växande medelklass som har fått västerländska problem så som spelmissbrukande ungdomar, ekoterrorister och peta folk som dödar fler djur än dom räddar.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som den bild man skulle ha om man enbart tog till sig kinesisk statlig media.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Förstår inte förkärleken vissa har för den auktoritära diktaturen Kina, särskilt inte med tanke på vad som händer i Hong Kong just nu. Visst finns det väldigt många brister i det stora fantastiska landet USA men om man jämför USA med Kina istället för andra demokratier får man förhoppningsvis en klarare bild av vem som är vad. Hoppas för landets medborgares skull att Kina misslyckas gravt med det här målet.

Varför hoppas du att de misslyckas gravt med målet? På vilket sätt är det bra för Kinas medborgare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför hoppas du att de misslyckas gravt med målet? På vilket sätt är det bra för Kinas medborgare?

Därför att detta antagligen ytterligare kommer att förenkla projektet att övervaka varenda steg och andetag som tas i Kina. Hur ska gnistan kunna tända något när staten redan vet vart man ska stampa för att kväva alla försök till förbättring av individuell frihet?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Därför att detta antagligen ytterligare kommer att förenkla projektet att övervaka varenda steg och andetag som tas i Kina. Hur ska gnistan kunna tända något när staten redan vet vart man ska stampa för att kväva alla försök till förbättring av individuell frihet?

Jag tror du har missat ett par saker. Politiska ledare har alltid en bestämd uppfattning om hur världen ser ut. Kommer det sedan information som motsäger den uppfattningen måste det vara fel på den informationen. Det senaste exemplet är väl när Trump hävdade att underrättelsetjänsterna hade fel för hans magkänsla sa något annat. I F Stone skrev "It wasn't for the lack of spies that the czars fell" angående att de ryska tsarernas hemliga polis visste mycket väl vad revolutionärerna gjorde. Tyvärr stämde inte detta med makthavarnas uppfattningar så man trodde inte på det. Det skrev han 20 mars 1967. Makthavare har inte ändrats. När gnistan tänds i Kina kommer de styrande inte att förstå att det är en gnista.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Därför att detta antagligen ytterligare kommer att förenkla projektet att övervaka varenda steg och andetag som tas i Kina. Hur ska gnistan kunna tända något när staten redan vet vart man ska stampa för att kväva alla försök till förbättring av individuell frihet?

Man kan ju med rätta beskylla Kina att ha ett sjukt kontrollbehov och de håller klart på att bygga upp ett dystopiskt kontrollsamhälle. Det finns det gott om belägg för, och inget jag bestrider.

Om det var detta som var Kinas primära mål med att bygga egna datorer och egna operativsystem så känns det som en lång omväg att gå. Det finns gott om sätt att bygga in bakdörrar och kontrollmekanismer på hårdvaru- och mjukvarunivå utan att för den sakens skull kasta ut västerländsk teknik. Det är ju inte som om att x86-processorer och Windows har någon slags "frihetsteknik" inbyggt som gör detta omöjligt. Ett exempel på detta är Red Star OS, vilket är en nordkoreansk version av Linux med en massa spyware inbyggt.

Jag håller med dig i sak, att det sättet som Kina utvecklas just nu, mot mer och mer av en teknologisk framtidsdystopi är skrämmande. Det jag däremot inte ser att egen hårdvara/OS skulle vara något slags krav eller ens ett bekvämt sätt att bygga upp den typen av kontrollsamhälle.

Ska man se någonting här så är jag faktiskt neutral till försiktigt positiv. Alla resurser som går in till att återuppfinna hjulet är resurser som inte går in till att fortsätta bygga upp ett kontrollsamhälle, och jag ser scenarion där det här projektet i långa loppet kan leda till att bryta Windows- och x86-monopolet, något som är bra för oss här i väst också.

Permalänk
Inaktiv

@pv2b: Håller med. Detta handlar mer om att bygga upp en inhemsk produktion så att man inte riskerar att stå utan samhällsviktiga funktioner ifall omvärlden skulle isolera Kina. Det finns mycket som tyder på att vi är på väg in i en tid med en oroligare världsbild och en tid då det riskerar att bli konflikter, och då behöver Kina detta för att skydda sin egna säkerhet. Vi i väst måste också tänka i liknande banor nu och inte sälja ut allt till Kina så som vi gjort de senaste 20-30 åren. Hade inte väst varit så naiva så hade inte Kina haft råd att byggas upp till denna dystopiska supermakten som det blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man kan ju med rätta beskylla Kina att ha ett sjukt kontrollbehov och de håller klart på att bygga upp ett dystopiskt kontrollsamhälle. Det finns det gott om belägg för, och inget jag bestrider.

Om det var detta som var Kinas primära mål med att bygga egna datorer och egna operativsystem så känns det som en lång omväg att gå. Det finns gott om sätt att bygga in bakdörrar och kontrollmekanismer på hårdvaru- och mjukvarunivå utan att för den sakens skull kasta ut västerländsk teknik. Det är ju inte som om att x86-processorer och Windows har någon slags "frihetsteknik" inbyggt som gör detta omöjligt. Ett exempel på detta är Red Star OS, vilket är en nordkoreansk version av Linux med en massa spyware inbyggt.

Jag håller med dig i sak, att det sättet som Kina utvecklas just nu, mot mer och mer av en teknologisk framtidsdystopi är skrämmande. Det jag däremot inte ser att egen hårdvara/OS skulle vara något slags krav eller ens ett bekvämt sätt att bygga upp den typen av kontrollsamhälle.

Ska man se någonting här så är jag faktiskt neutral till försiktigt positiv. Alla resurser som går in till att återuppfinna hjulet är resurser som inte går in till att fortsätta bygga upp ett kontrollsamhälle, och jag ser scenarion där det här projektet i långa loppet kan leda till att bryta Windows- och x86-monopolet, något som är bra för oss här i väst också.

Nej det är absolut inte ett krav att göra själv, speciellt inte när många företag böjer sig för Kina och skapar specialvarianter. Jag tror dock att det blir färre led och på så vis enklare att bygga in detta om man själv står för byggandet.

Skrivet av Hubertus:

Jag tror du har missat ett par saker. Politiska ledare har alltid en bestämd uppfattning om hur världen ser ut. Kommer det sedan information som motsäger den uppfattningen måste det vara fel på den informationen. Det senaste exemplet är väl när Trump hävdade att underrättelsetjänsterna hade fel för hans magkänsla sa något annat. I F Stone skrev "It wasn't for the lack of spies that the czars fell" angående att de ryska tsarernas hemliga polis visste mycket väl vad revolutionärerna gjorde. Tyvärr stämde inte detta med makthavarnas uppfattningar så man trodde inte på det. Det skrev han 20 mars 1967. Makthavare har inte ändrats. När gnistan tänds i Kina kommer de styrande inte att förstå att det är en gnista.

Ja för information färdas ju i samma hastighet och omfattning idag som i det ryska tsardömet för över 100 år sedan...

Och jämför isåfall Kina med andra diktaturer, det spelar ingen roll vad Tupén slänger ur sig för han fattar inte ensam, utan befolkningens åsikter, besluten i demokratin USA.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon78208:

@pv2b: Håller med. Detta handlar mer om att bygga upp en inhemsk produktion så att man inte riskerar att stå utan samhällsviktiga funktioner ifall omvärlden skulle isolera Kina. Det finns mycket som tyder på att vi är på väg in i en tid med en oroligare världsbild och en tid då det riskerar att bli konflikter, och då behöver Kina detta för att skydda sin egna säkerhet. Vi i väst måste också tänka i liknande banor nu och inte sälja ut allt till Kina så som vi gjort de senaste 20-30 åren. Hade inte väst varit så naiva så hade inte Kina haft råd att byggas upp till denna dystopiska supermakten som det blivit.

Precis så! USA:s handelskrig mot Kina har gett Kina en ordentlig "tänk om"-tankeställare, och visat Kina att de inte kan räkna med att de alltid kommer ha åtkomst handel med väst, och att de alltid kommer ha en svaghet om de inte kan vara självständiga.

Att Kina är en ekonomisk stormakt ser jag i sig inte som något onaturligt, de sitter ändå på över 1 miljard i befolkning. Sedan är det beklagligt att världens största land inte är en humanitär liberal demokrati, men det är ändå inget som vi i väst egentligen bör lägga oss i. Det är en angelägenhet för kineserna. Vi har inte påtvingats vår demokrati i Sverige utifrån och vi kan inte räkna med att resten av världen har samma statsskick som vi, och jag tvivlar på att vi hade funnit det önskvärt att bli "befriade" från utomstående makt. Det vi däremot kan och bör fokusera på är att bibehålla freden. I första hand genom goda relationer och handel, och i andra hand genom att vi har den militära förmågan att försvara oss.

Det bästa hade varit om Kina och USA inte hade gett sig in i det här idiotiska handelskriget, men det är ju lite för sent att göra något åt nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

En alldeles för förenklad bild. Att indirekt påstå att det är irrelevant hur mycket frihet och rättigheter befolkningen har bara för att länderna har många brister verkar rätt absurt enligt mig. Utan nyanserat tänkande är det svårt att komma till några intressanta slutsatser.

Övervakning är inte alltid av ondo. Men när den sker utan medborgarnas vetskap är den bättre? Kina kör åtminstone med öppna kort. Jag väljer bort båda, men ska vi dra till sin spets kanske bara Island håller måttet och det är lite för litet för att ha inflytande (precis som Sverige).

Grunden för mitt ointresse av just dessa länder bygger såklart på många faktorer. Det är klart att det finns fördelar med båda länder, men inga som lockar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk

Jag märker att minnet är kort hos vissa.
Kina har proklamerat att denna utveckling varit ett mål i minst 10 år. Att allt ska tillverkas i Kina.
...Alltså långt innan Trump kom in i bilden.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag märker att minnet är kort hos vissa.
Kina har proklamerat att denna utveckling varit ett mål i minst 10 år. Att allt ska tillverkas i Kina.
...Alltså långt innan Trump kom in i bilden.

Jo, jo, mål är en sak, att faställa datum en annan.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Jo, jo, mål är en sak, att faställa datum en annan.

Kina har fastställt datum för både ditt o datt i decennier. Så mycket som dom plagierat, stängt ute väst, slagit ut våran egen industri med slavarbete, och börjat producera självständigt senaste 20 åren. Håller på o köper upp afrika via korta extremt bedrägliga lån med enorma räntor, och gör "chinese only" zoner i städerna där säger en del om hur dom ser på andra folkslag, och detta i modern tid.

Det är varken nytt att dom har målsättningar, det är inte nytt att dom överger västerländska alternativ, och det är inte nytt att dom sätter datum.

..Förhoppningsvis bryter väst med denna korrupta kommuniststat, så att vi kan återgå till att bygga upp våran egen industri och teknologi i våran del av världen igen. Trump har startat bra med att tvinga västerländska företag att komma hem igen, stoppat massförsäljningen av big corps till kina, och kort o gott gör amerika great igen. Nu får kina smaka på sin egen medicin

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

https://politicalbullpen.com/t/swedish-man-who-insulted-musli...
https://www.loc.gov/law/help/blasphemy/index.php
In Western Europe, many countries retain blasphemy and related laws. While in some countries they are never enforced, there have been prosecutions in recent years in Austria, Finland, Germany, Greece, Switzerland, and Turkey. Inte Sverige dock, men likväl Österrike, Tyskland, Finland och Turkiet. Turkiet som ska vara ett "liberalt" "västerländskt" land https://en.m.wikipedia.org/wiki/Child_marriage_in_Turkey.

https://www.ecoi.net/de/dokument/1436907.html
Är dock fortfarande ett skandinaviskt land
https://www.gatestoneinstitute.org/12078/sweden-free-speech.
Hittar tyvärr inte den specifika länken för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

"Vi" tolkade jag som Sverige. Att det finns lagar som inskränker på yttrandefriheten är inget nytt och framförallt nödvändigt. För annars hade det varit okej att mordhota folk eller förtala andra. Oberoende så har Sverige (tillsammans med Norge) mest friheter av alla länder i världen enligt en hel del undersökningar. Din sista länk är dock ska man ta med en nypa salt med tanke på att de mestadels länkar Samhällsnytt (gamla Avpixlat) som i sin tur knappt källhänvisar samt är fylld med argumentationsfel plus en hel del faktafel.

Skrivet av Måttband:

Övervakning är inte alltid av ondo. Men när den sker utan medborgarnas vetskap är den bättre? Kina kör åtminstone med öppna kort. Jag väljer bort båda, men ska vi dra till sin spets kanske bara Island håller måttet och det är lite för litet för att ha inflytande (precis som Sverige).

Grunden för mitt ointresse av just dessa länder bygger såklart på många faktorer. Det är klart att det finns fördelar med båda länder, men inga som lockar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Kina? Kör med öppna kort? Skulle inte tro det.

Skrivet av lastninja:

Jag märker att minnet är kort hos vissa.
Kina har proklamerat att denna utveckling varit ett mål i minst 10 år. Att allt ska tillverkas i Kina.
...Alltså långt innan Trump kom in i bilden.

Det har skjutits upp gång på gång. Det är först nu man satt ned foten och sagt "dags". Med andra ord. Det är allt för lägligt, i och med Trumps försök till handelskrig, för att ignorera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det var väntat. Kina kan såklart inte ta hur mycket skit som helst utan att reagera.
Jag hoppas de utvecklar något kraftigt med Risc-V som så småningom kan peta ner X86.
Då har Trump verkligen skitit i det blå skåpet, vilket han iofs redan gjort.
Jag undrar bara om vi är tillräckligt källkritiska för att se det, det tror inte jag. Vi i väst vill inte stöta oss med Trump och bannar t.ex. Huawei till höger och vänster. Sorgligt.. Men det kommer säkert straffa sig på ett eller annat sätt i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag är mer oroad över väst och deras olika krig de startat sedan andra världskriget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte så att Kina har gjort erövningar sedan WWII? Tibet kanske?

Sen för de en mycket expansiv politik just nu, väst har trots allt demokrati och en någotsånär fri press. Inget av det finns i Kina. Sen har ju kineser varit och stridit både i Korea och Vietnam där man anföll Vietnam 1979 dvs 4år efter Vietnamkrigets slut.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

Övervakning är inte alltid av ondo. Men när den sker utan medborgarnas vetskap är den bättre? Kina kör åtminstone med öppna kort. Jag väljer bort båda, men ska vi dra till sin spets kanske bara Island håller måttet och det är lite för litet för att ha inflytande (precis som Sverige).

Grunden för mitt ointresse av just dessa länder bygger såklart på många faktorer. Det är klart att det finns fördelar med båda länder, men inga som lockar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en väldigt intressant mentalitet. Skulle vara mycket intressant att veta vilka parametrar du använder dej av när du kommer fram till faktumet att USA är jämförbart lika dåligt som China.

Du måste ju ställa fakta mot varandra när du jämför och eftersom du redan verkar ha ett resonemang så måste jag fråga, utifrån din mening "Det är klart att det finns fördelar med båda länder, men inga som lockar mig.": Vilka fördelar har China som USA inte har och tvärtom, vilka fördelar har USA som inte China har?

Personligen, även som jag försöker så kan jag inte överhuvudtaget komma fram till något som gör China bra utöver det faktum att deras styre är extremt långsynt när det kommer till att planera och implementera deras politik (tack vare att det är en diktatur).

Jag menar om du blev TVUNGEN att välja att leva ut resten av ditt liv i antingen China eller USA, vilken hade du valt? Svaret att båda är lika dåliga duger inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppmaning från Moderator

Jag tycker vi börjar tappa en del fokus från trådens ämne, som handlar om att Kina vill tillverka egna datorer och operativsystem. Jag vill uppmana att inlägg framåt i tråden fortsätter hålla sig till eller i närheten av detta ämne.

USA vs Kina rent allmänt har ältats i så många trådar och i så många inlägg redan. Sweclockers är ett teknikforum i första hand, därför vill jag uppmana alla deltagare i tråden att se till att inläggen i denna tråd har någon slags tydlig anknytning till nyheten att Kina vill tillverka datorer, mer än politik i allmänhet.

Jag vill även passa på att påminna om SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Jag märker att minnet är kort hos vissa.
Kina har proklamerat att denna utveckling varit ett mål i minst 10 år. Att allt ska tillverkas i Kina.
...Alltså långt innan Trump kom in i bilden.

Visst är det så.
China har på senare år satsat hårt på hårdvara t.ex minnen och processorer osv.
https://fuse.wikichip.org/news/3138/zhaoxin-unveiled-next-gen...
http://en.zhaoxin.com/solution.aspx?id=3
https://www.tomshardware.com/news/via-chinese-x86-soc-2019,36...
https://liliputing.com/2018/01/zhaoxin-wants-to-take-on-intel...
2022 så har antagligen Kina foundrys som kan tillverka hårdvara med men jag misstänker att målet kan bli lite försenat om nyare tillverkningstekniker än 28nm ska användas.
http://en.hsmc.com/intro/6.html
http://en.hsmc.com/news/4.html
http://www.smics.com/en
https://www.anandtech.com/show/13941/smics-14-nm-mass-product...
https://www.sweclockers.com/nyhet/28266-kina-inleder-produkti...
Det märks att Kina menar vad de säger och verkligen strävar efter egenproducerad hårdvara men jag är tveksam till att målet nås till 2022.
Att alla nya datorer som levereras från 2022 till statliga intressen endast innehåller inhemsk hård och mjukvara kan vara möjligt men tveksam till att all befintlig hårdvara kommer vara utbytt till dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Precis så! USA:s handelskrig mot Kina har gett Kina en ordentlig "tänk om"-tankeställare, och visat Kina att de inte kan räkna med att de alltid kommer ha åtkomst handel med väst, och att de alltid kommer ha en svaghet om de inte kan vara självständiga.

Att Kina är en ekonomisk stormakt ser jag i sig inte som något onaturligt, de sitter ändå på över 1 miljard i befolkning. Sedan är det beklagligt att världens största land inte är en humanitär liberal demokrati, men det är ändå inget som vi i väst egentligen bör lägga oss i. Det är en angelägenhet för kineserna. Vi har inte påtvingats vår demokrati i Sverige utifrån och vi kan inte räkna med att resten av världen har samma statsskick som vi, och jag tvivlar på att vi hade funnit det önskvärt att bli "befriade" från utomstående makt. Det vi däremot kan och bör fokusera på är att bibehålla freden. I första hand genom goda relationer och handel, och i andra hand genom att vi har den militära förmågan att försvara oss.

Det bästa hade varit om Kina och USA inte hade gett sig in i det här idiotiska handelskriget, men det är ju lite för sent att göra något åt nu.

I stort så håller jag med.

Däremot så har Kina alltid strävat efter att ha en frihet från omvärlden gällande teknik (rätt naturligt), tar vi utvecklingen av processorer så har kina haft en sådan långt innan dom blev öppnare och handel/samarbete med omvärlden satte igång. Att deras teknik var sämre är en annan sak...

Handel och samarbete med omvärlden var en positiv utveckling som inte visade på något behov av inhemsk teknik i samma omfattning, även livet i Hongkong var bättre.
Nu så tas det gamla tankesättet upp igen på alla fronter, ska det som byggts upp räddas så får vi hoppas att Trump inte blir omvald och att den som kommer efter visar Kina att den vill ha en fungerande öppen relation. Inte minst för världsfreden då samarbete och förtroende är bästa medlet att hindra uppkomst av samt stävja konflikter världen över.

Vill nog säga att det som händer i Hongkong idag är en följd av att relationerna med väst hårdnar, och då främst USA som ju är tongivande. Hongkong ses ju av Kina som den traditionellt närmaste porten till väst så nu måste man täppa till den läckande kranen.

Trump's maniska rädsla, eller vad det nu är som skapar hans utfall är tyvärr farlig för alla, inte minst invånarna i Hongkong och även Kina.

Det är ännu inte försent att göra något åt handelskriget, men hur tar man ledarna för två stormakter i öronen och drar dom till förhandlingsbordet med gemensam vilja att avsluta handelskriget. Speciellt när den ena är full av nycker så ingen vet om denna har samma planer på eftermiddagen som den hade på förmiddagen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Jag vet inte om vi kan klaga med tanke på att vi också fängslar dissidenter och folk kritiska mot staten eller terrorism/islam. Var ju en svensk man som nästan blev fängslad för att han citerade koranen och det faktum att islam och demokrati inte går hand i hand. Kina är trots allt ett marknadsekonomiskt/kapitalistiskt land med en växande medelklass som har fått västerländska problem så som spelmissbrukande ungdomar, ekoterrorister och peta folk som dödar fler djur än dom räddar.

Skrivet av Ymerio:

https://politicalbullpen.com/t/swedish-man-who-insulted-musli...
https://www.loc.gov/law/help/blasphemy/index.php
In Western Europe, many countries retain blasphemy and related laws. While in some countries they are never enforced, there have been prosecutions in recent years in Austria, Finland, Germany, Greece, Switzerland, and Turkey. Inte Sverige dock, men likväl Österrike, Tyskland, Finland och Turkiet. Turkiet som ska vara ett "liberalt" "västerländskt" land https://en.m.wikipedia.org/wiki/Child_marriage_in_Turkey.

https://www.ecoi.net/de/dokument/1436907.html
Är dock fortfarande ett skandinaviskt land
https://www.gatestoneinstitute.org/12078/sweden-free-speech.
Hittar tyvärr inte den specifika länken för tillfället.

Ja det var ju verkligen exempel...

Är ju inte för kritik mot staten eller religion som du ju vill ha det till.

Yttrandefrihet är INTE det samma som friheten att mordhota, uppvigla eller förtala. Den inskränkningen som vi har i yttrandefrihet har som syfte att skydda den enskilda människan och INTE staten, religion eller organisation.

Är man för friheten att mordhota, uppvigla eller förtala, så har man verkligen valt fel land att leva i!

PS! Islam är inte det samma som terrorism. Hört talas om islamism?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Det är skillnad på att stjäla idéer och att bedriva industrispionage. Ett av problemen med Kina är bristen på transparens. Självklart kommer ingen att lita på ett land som radar upp exempel i stil med Gui Minhai och Liu Xiaobo.

Är det ändå inte idéer som stjäls oavsett?

När det gäller insyn så finns det inte ett land utan hemligheter, sverige inkluderat. Tilltro byggs på annat än blottande...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Dom kanske är kontrollfreaks hehe de har ju bestämt att det ska vara övervakningskameror i folks hem man vill helt enkelt ha en helhetssyn att uppgradera till. *spyr*

VA!
Reality-TV, det är ju rätt populärt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är det ändå inte idéer som stjäls oavsett?

Jo, men du kan inte stjäla en idé, det är bara ett uttryck. Att däremot hacka andra företag alternativt smuggla ut företagshemligheter är i en helt annan liga än att IKEA gör ett glas som starkt påminner om ett annat företags glas.

Skrivet av Bengt-Arne:

När det gäller insyn så finns det inte ett land utan hemligheter, sverige inkluderat. Tilltro byggs på annat än blottande...

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det? Menar du att bara för att Sverige hemlighåller viss information så borde vi lita på Kina trots att de för bort oliktänkande svenskar utan rättegång? Om du på allvar tycker att Kinas transparens när det gäller rättegångar och fängslingar är i närheten av Sverige eller ens på en acceptabel nivå så skulle jag rekommendera dig att läsa på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Jo, men du kan inte stjäla en idé, det är bara ett uttryck. Att däremot hacka andra företag alternativt smuggla ut företagshemligheter är i en helt annan liga än att IKEA gör ett glas som starkt påminner om ett annat företags glas.

Vad tänker jag på nu? Uppriktigt så har du inte en aning

Det jag skriver om är idéer som realiserats i en produkt, givetvis!
Att du vill kalla det ett uttryck är upp till dig, även viljan att missupfatta, jisses!

Skrivet av grovlimpa:

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det? Menar du att bara för att Sverige hemlighåller viss information så borde vi lita på Kina trots att de för bort oliktänkande svenskar utan rättegång? Om du på allvar tycker att Kinas transparens när det gäller rättegångar och fängslingar är i närheten av Sverige eller ens på en acceptabel nivå så skulle jag rekommendera dig att läsa på lite.

Jisses!

Snöat in på något som inte jag ens har nämnt.
Oliktänkande svenskar, oj...

Så det är det som handelskonflikten och det maniska skyllandet på säkerhet handlar om, med handelssanktioner som följd.
Vart land har sina skelett i gardroben, men det är ju inte dom vi diskuterar. med det som utgångspunkt så skulle vi aldrig haft handel med Tyskland (med tanke på "Arbete ger frihet") eller något annat land för den delen.
Då borde vi stängt gränserna, krupit under bordet, gråtit och sagt "Alla är så dumma!"

Är lite skillnad på äpplen och päron, du borde testa någon gång

Det jag skrev "När det gäller insyn så finns det inte ett land utan hemligheter, sverige inkluderat. Tilltro byggs på annat än blottande..." handlar om förhållandet länder emellan, vilket borde varit uppenbart även för dig!

Tror du behöver läsa på en del om internationell politik, men framförallt förstå hur det fungerar.
Det är inte frågan om att peka finger och säga "Agda fick 50 öre mindre, ditt pucko!", då är ansiktet för all framtid tappat för den politikern internationellt.
Internationell politik är på en helt annan nivå än den du vill ha den till, så kom tillbaka när du förstår.
Till dess så är jag tyvärr inte intresserad att lägga tid på trams!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det jag skriver om är idéer som realiserats i en produkt, givetvis!
Att du vill kalla det ett uttryck är upp till dig, även viljan att missupfatta, jisses!

Vad missuppfattade jag? Du likställde att stjäla idéer med industrispionage vilket är två väldigt olika saker. Det spelar inte heller så stor roll vad jag, eller du, väljer att kalla det: att "stjäla en idé" är ett uttryck.

Skrivet av Bengt-Arne:

Snöat in på något som inte jag ens har nämnt.
Oliktänkande svenskar, oj...

Ok?

Skrivet av Bengt-Arne:

Så det är det som handelskonflikten och det maniska skyllandet på säkerhet handlar om, med handelssanktioner som följd.
Vart land har sina skelett i gardroben, men det är ju inte dom vi diskuterar.

Nej, men eftersom du tog upp att Sverige minsann också har hemligheter så antog jag att det var det du ville diskutera.

Skrivet av Bengt-Arne:

med det som utgångspunkt så skulle vi aldrig haft handel med Tyskland (med tanke på "Arbete ger frihet") eller något annat land för den delen.
Då borde vi stängt gränserna, krupit under bordet, gråtit och sagt "Alla är så dumma!"

Jag kan tycka att vi inte borde bedrivit handel med nazi-Tyskland, ja. Men vad menar du egentligen? Att vi inte borde bedrivit handel med Tyskland efter nazisternas fall?

Skrivet av Bengt-Arne:

Det jag skrev "När det gäller insyn så finns det inte ett land utan hemligheter, sverige inkluderat. Tilltro byggs på annat än blottande..." handlar om förhållandet länder emellan, vilket borde varit uppenbart även för dig!

Jag vet inte vad som fick dig att jag syftade på något annat än förtroendet mellan länder?

Skrivet av Bengt-Arne:

Tror du behöver läsa på en del om internationell politik, men framförallt förstå hur det fungerar.
Det är inte frågan om att peka finger och säga "Agda fick 50 öre mindre, ditt pucko!", då är ansiktet för all framtid tappat för den politikern internationellt.
Internationell politik är på en helt annan nivå än den du vill ha den till, så kom tillbaka när du förstår. Till dess så är jag tyvärr inte intresserad att lägga tid på trams!

Jag har definitivt svårt att förstå, mest vad du egentligen menar och vart du vill komma. Det jag säger är att det är svårt att ha förtroende för ett land där rättssystemet är väldigt godtyckligt och inte särskilt transparent. Är det det påståendet som du inte håller med om eller anser du att Kina har ett välfungerande och transparent rättssystem?

Permalänk
Avstängd

bra för dom!!!!!