Permalänk
Medlem

Terminera rj45 uttag

Skulle behöva terminera ett nätverksuttag för att utesluta ett fel. Har för mig att jag har sett något för detta för länge sedan men hittar inte riktigt rätt när jag söker.

Denna känns inte riktig rätt Terminalblock

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

köpt hellre https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst...

eller

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/inst...

den där du länkar till funkar nog inget vidare och du måste hålla på med skalning o grejs.

Permalänk
Medlem

@upf: bör tilläggas du kan börja med att koppla enligt B färgerna, det är störst chans det funkar. Om du bara få länk på vissa tåtarna gör om till A.

Permalänk
Medlem

kabelns impedans är 100 Ohm mellan signal-paren så det är 100 Ohms-motstånd du skall använda för terminering - 4 st för terminera alla 4 paren - obs det skall termineras mellan paret - inte mot jord/skärm eller en gemensam återledare - det skall heller inte vara någon PoE på uttaget då motstånden annars kan bli duktigt heta - koppla bort ev. PoE-matning först i så fall och kan vara en del som kan vara orsaken till problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad menar du med "terminera"? Vad är det du egentligen försöker uppnå?

Permalänk
Medlem

Haha roligt att läsa allas tolkningar av ordet "terminera" hehe 😆
I detta fall tror jag trådstartaren menar något för att komma åt och mäta på kabeln med multimeter. Jag hade klippt en billig patchkabel och skalat upp ledarna. Men då bör man ju först mäta alla trådar mot alla så de ej e någon kontakt, sen koppar man in andra halvan av den klippta kabeln i andra ändan och tvinnar ihop varje par och sen mäter igen så ett par ligger kring max 2-3ohm. Eller enklare köp en billig nätverkstestare för några hundralappar som gör denna ohm mätning åt dig, kan va bra att ha i framtiden med ju. Det ska dock sägas att en ohm mätning är ingen fullständig test att kabeln är.ok, inte har klämskador, fukt osv. En sån nätverkstestare kostar närmare 20000...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du behöver testa ett uttag så finns en enkel testare att köpa på Kjell. Annars vad har du för problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dna67:

Haha roligt att läsa allas tolkningar av ordet "terminera" hehe 😆
I detta fall tror jag trådstartaren menar något för att komma åt och mäta på kabeln med multimeter. Jag hade klippt en billig patchkabel och skalat upp ledarna. Men då bör man ju först mäta alla trådar mot alla så de ej e någon kontakt, sen koppar man in andra halvan av den klippta kabeln i andra ändan och tvinnar ihop varje par och sen mäter igen så ett par ligger kring max 2-3ohm. Eller enklare köp en billig nätverkstestare för några hundralappar som gör denna ohm mätning åt dig, kan va bra att ha i framtiden med ju. Det ska dock sägas att en ohm mätning är ingen fullständig test att kabeln är.ok, inte har klämskador, fukt osv. En sån nätverkstestare kostar närmare 20000...

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått låna en fluke ehterscope

Skrivet av jocke92:

Om du behöver testa ett uttag så finns en enkel testare att köpa på Kjell. Annars vad har du för problem?

Ett sjukt nätverksproblem med en högtalare

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad menar du med "terminera"? Vad är det du egentligen försöker uppnå?

Få enheten att tro den har kontakt med någon annan enhet

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av upf:

Få enheten att tro den har kontakt med någon annan enhet

Ah, det heter loopbackadapter!
https://ipwithease.com/creating-ethernet-loopback-cable-with-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tackar!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless