Vilken E-postleverantör använder ni?

Permalänk
Medlem

Vilken E-postleverantör använder ni?

Har tänkt börja om från grunden, och därmed öppna upp nytt E-postkonto, men vet inte riktigt vad jag skall välja och vilken som passar bäst. Hade tidigare icloud, men deras webmail är så begränsat och slö känns det som.

Vad använder ni och varför? Och ni som använder egen domän så som one, vad finns det för fördelar där?

Permalänk
Vila i frid

Använder one.com sedan 2011 då shellkonto gick i konkurs. Det har bara funkat så det har inte varit aktuellt med något byte till något "bättre". Jag kör pop'at och inte imap'at. Nivån på spam är uthärdligt och egna regler tar det mesta av det lilla som slinker igenom. 50 epostadresser på billigaste alternativet gör att närmast släkt kan nyttja ett bra domännamn. Automagiskt https cert via Let's Encrypt för sin egna hemsida.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Protonmail

Krypterat och bra app

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Använder one.com sedan 2011 då shellkonto gick i konkurs. Det har bara funkat så det har inte varit aktuellt med något byte till något "bättre". Jag kör pop'at och inte imap'at. Nivån på spam är uthärdligt och egna regler tar det mesta av det lilla som slinker igenom. 50 epostadresser på billigaste alternativet gör att närmast släkt kan nyttja ett bra domännamn. Automagiskt https cert via Let's Encrypt för sin egna hemsida.

Ni som använder one.com, vad är det som får er att göra det, hur är deras webmail jämfört med andra så som outlook osv?

Skrivet av Mathrohas:

Protonmail

Krypterat och bra app

Vet du om man kan använda proton mail som AppleID (appstore) och googleplay konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Vet du om man kan använda proton mail som AppleID (appstore) och googleplay konto?

Ingen aning faktiskt. Jag använder en separat mail för google/youtube

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Har "namn.efternamn@hotmail.se"

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Hasson39:

Ni som använder one.com, vad är det som får er att göra det, hur är deras webmail jämfört med andra så som outlook osv?

Du kan använda Outlook som lokal klient mot one.com via IMAP, däremot inte web-versionen dvs outlook.com. Kört ThunderBird sedan tidernas begynnelse hemma men lär dras med Zimbra på jobbet och Office365 för en av konsultuppgifterna.

Permalänk
Inaktiv

Har presis bytt till de och köpt för ett år, otroligt bra och man kan skicka krypterad e-post som kräver lösenord för att läsa.

Har gått från Google, vill inte bli övervakad i allt jag gör.

Permalänk
Medlem

Protonmail, kör med eget domännamn. Supernöjd.

Permalänk
Medlem

@Hasson39: Jag har mitt AppleID anslutet till min Protonmail.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att veta om folk kör gratis eller betal-alternativen samt varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som använder one.com, vad är det som får er att göra det, hur är deras webmail jämfört med andra så som outlook osv?

Jag kör one.com med egen domän, använder eM Client med IMAP fungerar väldigt bra
Deras webmail är helt okey, väldigt responsiv, får väldigt lite spam, det jag får in tar eM Client hand om.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni som använder one.com, vad är det som får er att göra det, hur är deras webmail jämfört med andra så som outlook osv?

Använder one.com sen tio-tolv år tillbaka eftersom det ingår i domänpaketet. Har alltid kört IMAP till Thunderbird, är måttligt impad av webbmail-GUI:t. Jag får knappt nån spam överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag just nu på Fastmail för deras tjänst ger en så otroligt många valmöjligheter. När jag skaffade tjänsten, så satt jag under några timmar endast med att leka runt i inställningarna för mitt konto. Är dock typ aldrig inne på deras webbsida längre, då jag använder mig av Claws Mail till Linux och FairEmail till Android. Älskar dock deras webbsida och med dess funktioner, men... smidigare med klienterna.

Är intresserad av Posteo eller en egen e-postserver för maximal integritet (testar mig fram tills jag är nöjd). Fastmail baseras på Nya Zeelands lagar och inget lagras krypterat (endast at-restkryptering). Om regeringen i landen vill komma åt mina uppgifter, så måste de enligt lag ge det till dem (har pratat med Fastmail om ämnet). Hos Posteo kan ens data lagras krypterad (men inte rubriken).

Vad tänkte jag med egentligen? MEGA krypterar visst ens filer och då med ens egna nyckel som man själv kan ladda hem och använda vid en återställning.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör genom ABC-klubben "abc.se" och sedan en egen server också.

Permalänk
Medlem

riseup, protonmail och microsoft

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Protonmail, allmänt nöjd med det finns förbättringspotentional i klienterna, tycker det är synd att de börjat jobba med VPN osv när de borde fokusera på e-posten!

Permalänk
Medlem

ProtonMail, sedan deras beta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Gmail och Hotmail/live.se

Permalänk
Medlem

Använder mailbox.org för 1 euro/mån. Skickar oftast mailen från windows outlook-klient.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Gmail länkat till Mozilla Thunderbird där jag har alla mail adresserna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Testade också Protonmail och tyckte inte om designen alls. Hur kommer det sig att så många använder Protonmail, trots att det inte finns något man vill dölja, eller handlar det snarare om principen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Testade också Protonmail och tyckte inte om designen alls. Hur kommer det sig att så många använder Protonmail, trots att det inte finns något man vill dölja, eller handlar det snarare om principen?

Det handlar oftast om principen. För många företag (Facebook, Google, Microsoft, Apple, med flera) samlar in sjukligt mycket data om dig. Facebook, som ett vilt exempel, hämtar din nuvarande position genom blåtand, för att kunna ge dig bästa möjliga tips om bästa möjligaste restaurang, plus mer. De har till och med fått böter för den mängd data som de lagrar (likaså Google).

Bland annat ProtonMail gör inget sånt, vad jag vet. Men de sålde "nyligen" sitt företag till ett amerikanskt företag, och vi alla vet ju hur USA är när det kommer till datalagring (brr...). Företag som är mån om din integritet och som är baserat i ett europeriskt land, är faktiskt mån om din integritet (Posteo, Mailbox, med flera). ProtonMail var baserat i Schweiz.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det handlar oftast om principen. För många företag (Facebook, Google, Microsoft, Apple, med flera) samlar in sjukligt mycket data om dig. Facebook, som ett vilt exempel, hämtar din nuvarande position genom blåtand, för att kunna ge dig bästa möjliga tips om bästa möjligaste restaurang, plus mer. De har till och med fått böter för den mängd data som de lagrar (likaså Google).

Bland annat ProtonMail gör inget sånt, vad jag vet. Men de sålde "nyligen" sitt företag till ett amerikanskt företag, och vi alla vet ju hur USA är när det kommer till datalagring (brr...). Företag som är mån om din integritet och som är baserat i ett europeriskt land, är faktiskt mån om din integritet (Posteo, Mailbox, med flera). ProtonMail var baserat i Schweiz.

När och till vem såldes ProtonMail? Hittar ingenting om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

När och till vem såldes ProtonMail? Hittar ingenting om det.

Hade dock fel om att de sålde företaget till USA (är ofta på r/privacy och r/privacytoolsio på reddit).

Citat:

Ironically, less than a year later, however, ProtonMail accepted a $2 million “investment” from a US-based firm called Charles River Ventures (CRV). Today the company is funded through venture capital firms, government bodies, various investors, and users who upgrade from the free service plan to one of three paid plans.

I listan under "Cons" kan följande punkt hittas: "Ties to US research institutions; funded by US investors".

https://restoreprivacy.com/protonmail/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Kör genom ABC-klubben "abc.se" och sedan en egen server också.

Wow, finns de fortfarande? Hade dem typ 1995 när man ringde upp med 14.4 modem...

Permalänk
Medlem

Gmail, eftersom att jag inte har råd att köpa tillbaka min själ...

Nä, men ligger inte mycket tanke bakom det. Bryr mig inte riktigt om insamlande om information och dyl.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Använder Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör ProtonMail sedan drygt ett år tillbaka. Supernöjd, fick <förnamn.efternamn@protonmail.com> och även <förnamn.efternamn@pm.me>.

Kör även gmail för att regga skräpkonton etc.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |