[Löst] Flera användare på samma W10 dator. Ej delade skrivbord, hur?

Permalänk
Medlem

[Löst] Flera användare på samma W10 dator. Ej delade skrivbord, hur?

Hej!
Jag har skapat ett lokalt användarkonto till min sambo på min dator. (Hon har inget windows konto och behöver inget heller)
Men på hennes skrivbord ligger hälften??? av mina skrivbordsikoner kvar, raderar jag dem så kräver windows admin lösen och de försvinner på mitt skrivbord med? Hur löser jag detta?
Vill att hon ska ha ett eget skrivbord som det blev förr på datorerna med egna användare.
Jag har googlat Ms och gjort som de skriver men förstår inte varför det är som det är.
Är det ett MS konto som krävs för att lösa problemet?
Tacksam för hjälp:)
/Dan

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det finns en publik skrivbordsmapp och installerar du program för ”alla användare” hamnar dom där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Det finns en publik skrivbordsmapp och installerar du program för ”alla användare” hamnar dom där.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske var lite luddig med frågan.
Hon vill ha ett eget skrivbord utan mina ikoner och program på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Kanske var lite luddig med frågan.
Hon vill ha ett eget skrivbord utan mina ikoner och program på.

"Ditt" skrivbord är i själva verket aggregerat av din hemkatalogs Desktop-mapp och den delade skrivbordsmappen C:\Users\Public\Desktop. Flytta det du tycker borde tillhöra ditt skrivbord till din egna Desktop-mapp så kommer det inte synas för övriga användare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

"ikoner och program"

Tror Garmzon svarade på frågan så som jag hade uppfattat den med.
Hon ser inte dina eventuella inköpslistor inför julen eller listan över erövringar.
Det hon ser är typ VLC, WORD eller liknande programgenvägar?

Stämmer då det Garmzon skriver, så finns det en "publik" skrivbordsmapp, där sådana programs genvägar kan ligga.
Du får ta bort de genvägar som stör er, och lägga till dem manuellt från din användare, borde räcka.

"ikon" är en lite väl generell beskrivning för att gå något vidare att svara på.
Vill du bli av med ikonen för papperskorgen, Microsoft word, genvägen till "Skolarbeten" eller ikonen till julklappsinköpslistan?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

"Ditt" skrivbord är i själva verket aggregerat av din hemkatalogs Desktop-mapp och den delade skrivbordsmappen C:\Users\Public\Desktop. Flytta det du tycker borde tillhöra ditt skrivbord till din egna Desktop-mapp så kommer det inte synas för övriga användare.

Tack det löste allt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

"ikoner och program"

Tror Garmzon svarade på frågan så som jag hade uppfattat den med.
Hon ser inte dina eventuella inköpslistor inför julen eller listan över erövringar.
Det hon ser är typ VLC, WORD eller liknande programgenvägar?

Stämmer då det Garmzon skriver, så finns det en "publik" skrivbordsmapp, där sådana programs genvägar kan ligga.
Du får ta bort de genvägar som stör er, och lägga till dem manuellt från din användare, borde räcka.

"ikon" är en lite väl generell beskrivning för att gå något vidare att svara på.
Vill du bli av med ikonen för papperskorgen, Microsoft word, genvägen till "Skolarbeten" eller ikonen till julklappsinköpslistan?

Ja precis det är programgenvägar jag menade.
Flyttade alla från den publika mappen och nu är det som vi vill ha det.
Tack tack

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090