Permalänk

Högljudda Noctuafläktar

Har en Noctua fläkt i en annan rigg som är helt tyst så körde på stort och gick all in på Noctua på nya riggen. Dock väsnas det vädligt mycket utan att ha gjort några inställningar,

Jag har två insug på framtisdan, och två utblås på bak och toppsidan samt en CPU och GPU fläktar.

https://imgur.com/a/k9vx14I

Dessa chassifläktar har jag kopplat med två-vägs splitter på AIO_PUMP och CHA_FAN på moderkortet.

https://imgur.com/ek6Upu1

Jag tycker det låter alldeles mycket, även om jag ställer ner det så mycket som möjligt i BIOS. Vad kan jag göra för att få ner ljudnivån?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är samma fläktar så endera roterar de snabbare eller så är det lådan i sig som låter mera, strömningsljuden i lådor kan skilja ganska mycket beroende på hur mycket turbulens det blir vid "lufthålen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AIO_PUMP går med dom flesta bios alltid på 100%

Vad har du för CPU och hur ser din fläktkurva ut ?
Ryzen ligger varmare i "normalt" användande typ surf och anpassar man fläktkurvan efter det så blir det knäpptyst.

Jag kör själv 3x splitter på chassifan Noctua 120mm, 2 front 1 bak 40% fläkt fram till 65c då går dom upp till 70%
CPU kör jag en Be Quiet och den hörs knappt på max så den får "härja fritt".

Kan rekommendera dig att "bromsa" fläktarna så dom max går på 80 - 90%, dom sista procenten brukar bara bjuda på ljudnivå och göra minimal skillnad i temperatur. Testa dig fram var du anser vara en behaglig temperatur och ta ner max varven efter det.

EDIT: Top läker oftast mest ljud med, särskilt om du har typ Fractal Design eller liknande som annars är ljuddämpat om du inte sätter en fläkt där.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd: Har en Ryzen 5 3600. Har provat silent kurvorna men det gör ingen skillnad. Ska jag istället köpa en 4 way splitter och koppla alla 4 case fläktar till chassis_fan på moderkortet?

Permalänk
Medlem

@SweatyLlama:

Gör en egen fläktkurva med ca 40 - 50% fram till typ 65c och sen ganska snabbt upp till typ 90% när det blir varmare.
Testa inte köra någon fläkt på PUMP pin så märker du snabbt om det är problemet.

BIOS egna fläktkurvor brukar generellt vara dåligt anpassade.

Dra ner HWmonitor, spela lite och titta vad du har för max på temperaturer och fläktvarv

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@hakd: Drog ut fläktarna som var på AIO och lyckades få ner ljudnivån! Nu försöker jag bara hitta ett sätt att styra AIO fläkten också så den inte går på 100 hela tiden. Försöker hitta AI Suite 3 att ladda ner men det är svårt.

Permalänk
Medlem

Satsa på bios istället för AI suite, det är riktigt dåligt.

jag hade kört CPU "själv" (CPU pin) och chassifläktar (chassi pin) på en splitter så blir det enkelt att justera till minimalt ljud och optimal kylning. CPU behöver ofta gå en bra bit över vad chassi behöver i fläktvarv så du tjänar på att separera dom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Expertgissare

Vad har du för AIO, och vart har du kopplat in den?
Är det PWM fläktar eller vanliga 3 pin?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB