Nytt bygge, moderkort "dött". Söker rekomendation på nytt.

Permalänk
Medlem

Nytt bygge, moderkort "dött". Söker rekomendation på nytt.

Hej!

Nyligen köpt och byggt ihop min första dator. Allt gick bra och körde bra tills jag uppdaterade moderkortets bios. Provade de två senaste versionerna med samma resultat: ett 20-tal varierande BSODs under helgen spridda över 3 fräscha Windows-installationer med formaterad disk mellan varven. Enda lösningen var att degradera till versionen den kom med och ytterligare ett nytt Windows, nu rör jag inte moderkortet igen. Att degradera för med sig vissa stora buggar som gör att jag har tappat allt förtroende för moderkortet, jag kommer således att skicka tillbaka det och skaffa ett nytt. Till frågan:

Listan nedanför specar delarna jag köpte. Moderkortet är alltså MSI B450 Tomahawk Max, det andra moderkortet från MSI som betett sig lustigt för mig och därför kommer jag inte köpa från MSI igen. Vill gärna få tips på moderkort i ungefär samma prisklass (1400 - 2000 typ) då just moderkort är svåra att jämföra för någon som mig som inte är så pass kunnig.

Spel, film och programmering är det jag sysslar med så inget ovanligt på så sätt. Följande är en enkel lista på den funktionalitet jag kände att moderkortet skulle ha när jag satte ihop datorn:

  • Stöd för Ryzen 5 3600 (vilket moderkortet hade)

  • M.2-slot

  • några SATA-portar

  • stöd för USB 3.0

  • ATX-formfaktor med stöd för minst 3 fläktar + CPU-fläkt

Efter all frustrerande felsökning så lägger jag till att moderkortet inte ska vara från MSI och att det inte ska strula så förbannat (inte en massa kände problem alltså)

Mycket tacksam för alla svar!

Mvh,
ingetmsi

Permalänk
Medlem

@ingetmsi: Om du vill slippa problem men ha ett moderkort som har stöd för RYZEN 3000 skulle mitt råd vara att vänta på kommande B550 moderkort. Annars har du ett moderkort här som kan funka för dig om du inte vill köpa ett X570 moderkort direkt

Permalänk
Medlem

@ingetmsi:
Hittade en tråd på MSI's forum med en diskussion som påminner om din problematik. Lång tråd kort är att även moderkortsbyte resulterade i BSOD för en av personerna i tråden. Det pratades om någon inkompatibilitet med AMD CPU'n. För mer information får du läsa tråden.

Min idé är att vara vaksam om det är så att byte av moderkort inte hjälper, så kan det eventuellt vara något med CPU'n. Ingen garanti, men en möjlig ledtråd.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@ingetmsi: Om du vill slippa problem men ha ett moderkort som har stöd för RYZEN 3000 skulle mitt råd vara att vänta på kommande B550 moderkort. Annars har du ett moderkort här som kan funka för dig om du inte vill köpa ett X570 moderkort direkt

Bra tips som jag kan söka vidare kring, tack!

Skrivet av Farsan Baloo:

@ingetmsi:
Hittade en tråd på MSI's forum med en diskussion som påminner om din problematik. Lång tråd kort är att även moderkortsbyte resulterade i BSOD för en av personerna i tråden. Det pratades om någon inkompatibilitet med AMD CPU'n. För mer information får du läsa tråden.

Min idé är att vara vaksam om det är så att byte av moderkort inte hjälper, så kan det eventuellt vara något med CPU'n. Ingen garanti, men en möjlig ledtråd.

Moderkortet behöver en BIOS-uppdatering (om jag förstått det hela rätt) för att stödja Ryzen 3600, men mitt kort har explicit stöd för CPU:n enligt tillverkaren vilket är tur. Dock ska jag se om möjligheten finns att skicka tillbaka även processorn per Öppet köp, i så fall tar jag en intel. Tack för försöket!

Permalänk
Medlem

@ingetmsi:
Tack och lycka till

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.