Permalänk
Medlem

Köpa en dator för att spela VR

Skrivet av sifri:

Hej! Jag tänkte köpa en billig speldator där jag kan spela med mitt vr headset ?

Tror du den funkar eller ska jag satsa på nå annat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Hej! Jag tänkte köpa en billig speldator där jag kan spela med mitt vr headset ?

Tror du den funkar eller ska jag satsa på nå annat ?

Nja, försök få tag på något med bättre grafikkort än GTX1060. (speciellt 3 gigsvarianten)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nja, försök få tag på något med bättre grafikkort än GTX1060. (speciellt 3 gigsvarianten)

Håller med. Hade ett 1060 6GB för några år sedan och redan då var det problem i vissa spel (dirt rally exempelvis)
Jag har den gamla vive.
Och de nya headseten har högre upplösning plus att spelen lär bli mer och mer grafiktunga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ja då får jag leta vidare

Skrivet av jOnÄTÄn:

Håller med. Hade ett 1060 6GB för några år sedan och redan då var det problem i vissa spel (dirt rally exempelvis)
Jag har den gamla vive.
Och de nya headseten har högre upplösning plus att spelen lär bli mer och mer grafiktunga.

Half life alyx släpps i mars och vill ha en dator som klarar av det.

JAg vill inte spendera allt för mycket pengar då jag inte kommer spela allt för mkt.

Kommer vara främst Vr spel tror jag.

Så grafikkortet var för dåligt.

Då får jag leta vidare .

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

JAg vill inte spendera allt för mycket pengar då jag inte kommer spela allt för mkt.

Kommer vara främst Vr spel tror jag.

Så grafikkortet var för dåligt.

Då får jag leta vidare .

Såg den här på webhallen:
https://www.webhallen.com/se/product/302906-Lenovo-IdeaCentre...
1660ti grafikkort nedsatt till 8990kr... Definitivt bättre än 1060!
Hyfsat vettigt pris, men nackdelen är 8 Gig RAM och halvtråkig (men ok) Intel CPU...

De hade även den här:
https://www.webhallen.com/se/product/308530-HP-Pavilion-TG01-...
10990kr med samma grafikkort, MEN den har 16 gig minne OCH har en 3700x Ryzen 7 CPU!
Så den är ju bättre att bygga på om du vill ha något mer framtidssäkert.. Kan ju stoppa in ett bättre grafikkort längre fram, om behovet finns.
Nackdelen med den är väl isåfall den bara har 400W nätagg, så går inte att trycka in någon riktigt värsting GPU...

*edit*
Eller den här:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
Nvidia RTX2060 och 16 gig ram och samma halvtråkiga i5 Intel cpu för 10990kr.

Det drar iväg i pengar om man ska få ett vettigt grafikkort och nån slags bas att bygga på

*edit2*
Billigast möjliga?
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...
8490 för GTX 1660 (inte TI!) 8 gig RAM och samma i5.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Om jag bygger ihop en kommer jag billigare undan, min budget är 9-10k ?
Eller ska jag ta Elgiganten outlet!

Eller begagnat ?

Kan nog få hjälp med bygget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Tack för tipsen. Om jag bygger ihop en kommer jag billigare undan, min budget är 9-10k ?
Eller ska jag ta Elgiganten outlet!

Eller begagnat ?

Kan nog få hjälp med bygget.

Skickades från m.sweclockers.com

Begagnat är utan tvekan bäst om det är högst prestanda du är ute efter, du får mycket mer prestanda för pengarna med begagnade prylar jämfört med nytt. Om du ändå vill ha nytt så brukar man tjäna på att bygga ihop den själv, så krångligt är det inte om man är villig att läsa i manualerna innan man börjar bygga.

Tänker du använda den något nämnvärt innan HL släpps? För i så fall kan du vänta tills dess så får du säkert mer prestanda för pengarna, bl.a. så kommer ju mellandagsrean. Kanske släpps lite nya produkter också som gör att de äldre sjunker i pris.

Det tråkiga är att medan du kan spela VR med en datorbudget likt din så är det inte helt optimalt. Man får dra ner lite på inställningarna redan på dagens spel, tänk då hur det blir med kommande titlar.

Permalänk
Medlem

Har en Oculus Quest

Skrivet av Trunk:

Begagnat är utan tvekan bäst om det är högst prestanda du är ute efter, du får mycket mer prestanda för pengarna med begagnade prylar jämfört med nytt. Om du ändå vill ha nytt så brukar man tjäna på att bygga ihop den själv, så krångligt är det inte om man är villig att läsa i manualerna innan man börjar bygga.

Tänker du använda den något nämnvärt innan HL släpps? För i så fall kan du vänta tills dess så får du säkert mer prestanda för pengarna, bl.a. så kommer ju mellandagsrean. Kanske släpps lite nya produkter också som gör att de äldre sjunker i pris.

Det tråkiga är att medan du kan spela VR med en datorbudget likt din så är det inte helt optimalt. Man får dra ner lite på inställningarna redan på dagens spel, tänk då hur det blir med kommande titlar.

Nä inte vad jag kommer på nu iaf.

Jag kan nog vänta lite i så fall.

Att köpa begagnat är en djungel vad jag har hört. Speciellt om man inte kan något om datorer.

Nu räcker de väl att spela på min Quest.

Kanske satsar på begagnat längre fram då, jag är inte så brydd att det ska vara nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Tack för tipsen. Om jag bygger ihop en kommer jag billigare undan, min budget är 9-10k ?

Om du bygger själv i den prisklassen så kan du kanske få till ett bättre bygge med komponenter som är lättare att bygga ut på sikt, men jag tror inte det blir speciellt mycket billigare... Speciellt om du ska betala för en windowslicens också.
Någon får gärna motbevisa mig

Bäst just nu är nog att vänta som nämnts redan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Blocket dator

Jag kollade och hitta den här. Med min amatör kunskap tänkte jag att den var prisvärd, har jag fel.

Vad för sidor ska jag använda för att jämföra om datorn är bra. Googla upp en och enligt den så var de bra delar i den.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/speldator_taurus_limi...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du bygger själv i den prisklassen så kan du kanske få till ett bättre bygge med komponenter som är lättare att bygga ut på sikt, men jag tror inte det blir speciellt mycket billigare... Speciellt om du ska betala för en windowslicens också.
Någon får gärna motbevisa mig

Bäst just nu är nog att vänta som nämnts redan.

Ja jag får ha is i magen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

Jag kollade och hitta den här. Med min amatör kunskap tänkte jag att den var prisvärd, har jag fel.

Vad för sidor ska jag använda för att jämföra om datorn är bra. Googla upp en och enligt den så var de bra delar i den.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/speldator_taurus_limi...

Ett 1070 har väl ungefär samma prestanda som ett 1660ti som jämförelse med burkarna ovan.
Och 8600K skulle jag nog ranka högre än 9400F, fast det är en äldre processor.
(du får överklockningsmöjligheterna tex)

Så ungefär samma prestanda som några av de nya färdigbyggda burkarna i tråden, men till påtagligt mindre pengar... Men förstås begagnad och i oklart skick.
En reservation till: jag ser inte riktigt vad det sitter för disk i den där beggade burken.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har kört VR på ett antal datorer här hemma. Alla funkar mer eller mindre.
I7 2600k 16gb GeForce 970
I5 6400 16gb Radeon rx 570
I7 6700k 16gb GeForce 970, GeForce 10606gb, GeForce 980ti 6gb, GeForce 1070 8gb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ett 1070 har väl ungefär samma prestanda som ett 1660ti som jämförelse med burkarna ovan.
Och 8600K skulle jag nog ranka högre än 9400F, fast det är en äldre processor.
(du får överklockningsmöjligheterna tex)

Så ungefär samma prestanda som några av de nya färdigbyggda burkarna i tråden, men till påtagligt mindre pengar... Men förstås begagnad och i oklart skick.
En reservation till: jag ser inte riktigt vad det sitter för disk i den där beggade burken.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_pc__i5_8600k_a...

Är den här lika bra eller.

Tänkte de är ju samma processor och grafikkort ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklasjh:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/gaming_pc__i5_8600k_a...
Är den här lika bra eller.
Tänkte de är ju samma processor och grafikkort ?

Ja, prestandamässigt väldigt lika. Den här senare har dock snabbare RAM, Fetare CPU-kylare, bättre nätagg, bättre låda mm... Men kanske inte rättfärdigar prisskillnaden om du är budgetmedveten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej! I en gammal tråd vill bara höra om ni har nå tips för att bygga en egen Vr dator. Det är nästan bara vr jag kommer spela.

Har läst runt lite och förståt att cpu amd 3700x rekomenderas

Och sen är grafikkortet 5700xt väldigt prisvärt.

Iaf har jag en budget på kring 10k-12k.

Vilka delar kan jag plocka ihop så den inte behöver uppgraderas förrän 2022-2023 då Oculus nog släpper sitt nya headset.

Nu har jag ett Oculus Quest.

Jag kan tänka mig bygga ihop den själv.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

R7 3700X & RX 5700XT under 12K blir tajt. Man får spara in på allt för att komma ner dit.

CPU

AMD Ryzen 7 3700X är den mest prisvärda högpresterande produktivitets CPUn. 8C/16T. Överklockningsbar. Kommer med en bra kylare.

3800X är inte prisvärd. Köp inte 3800X. Köp en 3700X istället!

~3% mer prestanda ~15% mer pengar.

AMD Ryzen 7 3800X

AMD Ryzen 9 3900X är overkill till spel.

AMD Ryzen 7 3700X VS AMD Ryzen 9 3900X

Hade inte köpt Intel idag. 8C/8T mot R7 3700 8C/16T. Skiljer inte så mycket i prestanda idag utan i framtidssäkerhet och kostnad per prestanda.

Idag hänger i7:an med, men de nya konsolerna är 8C/16T och nya spel kommer att använda flera kärnor mycket mer effektivt än dagens spel vilket betyder att om ett par år kommer Ryzen 7 3700X absolut mosa i7-9700K. Vi ser det idag med i5 6600K/7700K som får mängder med micro stutters.

Ryzen 7 3700 VS Intel Core i7 9700K
AMD Ryzen 5 3600 VS AMD Ryzen 7 3700X

Wraith Prism som följer med är helt okej.

Wraith Prism
AMD Ryzen 7 3700X

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X
AMD Ryzen 5 3600 VS AMD Ryzen 7 3700X
AMD Ryzen 5 3600
AMD Ryzen 5 3600 VS AMD Ryzen 7 3700X

GPU

Radeon RX 5700 XT VS RTX 2070 Super

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil delar på förstaplatsen med SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC om bäst kylning av AMD Radeon RX 5700 XT.

Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.

SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

Chassi

Kolla på ett tyst och svalt mesh chassi.

Silent chassin är tystare vid idle för att det stänger in alla små ljud medan mesh chassin kommer att vara tystare under load då fläktarna kan snurra långsammare.

Airflow vs. Silent Case: Noise-Normalized Thermals. Beaten at its own game.

Moderkort jag hade kollat på är

  • ASRock B450M Pro4

  • ASRock Fatal1ty B450 Gaming K4 eller MSI B450M MORTAR MAX om man vill ha två M.2 platser med NVMe på båda

  • MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX om man vill ha bättre VRM

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450M MORTAR MAX har också bättre I/O än MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450 TOMAHAWK MAX:

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

RAM stickors minneschip tillverkas av Micron Technology, Samsung Semiconductor & SK Hynix.
I princip alla tillverkare av RAM stickor använder sig av minneschip från alla tillverkarna så tillverkaren av RAM stickor spelar ingen större roll. ADATA, Corsair, Crucial m.fl. har livstidsgaranti.

Välj 3200MHz CL16 eller 3600MHz CL18 minne beroende på hur mycket du vill spendera.

3200MHz är sweetspot. 3600MHz kan ge en liten boost.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

I redigering kan man se en viss förbättring med snabbare RAM.

RAM Speed Editing

Har man långsamt RAM som inte går att överklocka så kan man överklocka infinity fabric.

RAM Infinity Fabric
RAM Speed & Latency

SSD vill du ha en med Dynamic random-access memory (DRAM) för annars är den långsam och har kort livslängd.

SSD:er utan Dynamic random-access memory (DRAM) cache är långsamma, ibland långsammare än en hårddisk (HDD).

Saknar Dynamic random-access memory (DRAM) cache. Undvik helst.

Har Dynamic random-access memory (DRAM) cache

DRAM VS DRAM-less

NVMe upplevs inte så mycket snabbare än SATA. Å andra sidan kostar NVMe SSD:er ofta inte så mycket mer än SATA SSD:er med DRAM cache ändå.

I spel är skillnaden ingen

PCIe 4.0 SSD
NVMe VS SATA

PSU

Seasonic FOCUS GX har semipassiv fläkt, modulära kablar & 10 års garanti.

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Vill du spara pengar här (inte rekomenderat) kan du kolla på typ Corsair CV.

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV

CPU kylare

Wraith Stealth som kommer med Ryzen 5 3600 är okej. Uppgradera till Cooler Master MasterAir MA610P om du väljer ett chassi som den rymms i annars be quiet! Pure Rock eller Deepcool GamMAXX 400 & Cooler Master Hyper 212 Black Edition om du vill ha en snyggare.

Wraith Prism som följer med 3700X är å andra sidan helt okej.

Wraith Prism

Fläktar

Två, som de flesta chassin kommer med, är lagom många fläktar. Tre är lite bättre, fler än tre är knappt bättre.

How Many Fans?

Montering

Att bygga själv är kul, enkelt, du sparar hundralappar och du kan kringgå dålig lagerstatus (som det är extremt mycket av just nu) genom att köpa från flera butiker!

SweClockers datorbyggarguide

Känner du dig osäker kan någon på forumet hjälpa dig! Jag står personligen uppskriven ifall du bor i Västra Götaland eller om du vill ha hjälp på telefon eller videosamtal. Men det finns andra över nästan hela landet!
SweClockers Gratis hjälp vid montering av datorer

  1. Skapa installationsmedia för Windows 10 på ett USB minne

  2. Installerara Windows

  3. Köp en produktnyckel från Ebay eller en CD Keys sida.

  4. Aktivera Windows med en produktnyckel

  5. Installera drivrutiner till moderkortet från moderkortstillverkarens hemsida

  6. Installera AMD Radeon Software Adrenalin/NVIDIA GeForce Experience och låt programmet installera grafikkortets drivrutiner

Windows Installation
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag hoppades Eric skulle hitta hit

Hur är det nuförtiden, är AMDkort kompetenta i VR?
(Har för mig de hade sämre frametimes förut, men det kanske var tidigare kort...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Roger W:

Jag hoppades Eric skulle hitta hit

Man kan alltid "svara" mig annars lär jag komma och kolla

Skrivet av Roger W:

Hur är det nuförtiden, är AMDkort kompetenta i VR?
(Har för mig de hade sämre frametimes förut, men det kanske var tidigare kort...)

AMD kort är kompetenta i VR, men Nvidia är mer kompetenta.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|