Är handskakning en nödvändig färdighet?

Permalänk
Medlem

Är handskakning en nödvändig färdighet?

Godmogon SweC!

Här kommer dagens fråga som tangerar lite på det här med politik, men jag gör ett försök till att formulera frågeställningen så det blir lättare att hålla sig på rätt sida gränsen i samtalet.

Bakgrunden är morgonsurfandet nu på morgonkvisten där jag var inne på Corren.se och såg följande rubrik:

Citat:

Skaka hand – eller glöm anställning. Så lyder förslaget som Sverigedemokraterna nu fått igenom i Trelleborg med stöd av Moderaterna, rapporterar Trelleborgs Allehanda.

https://corren.se/nyheter/handhalsning-krav-for-jobb-i-trelle...

I mitt yrkesområde så är det en självklarhet att man ordentligt hälsar på den man möter, vilket oftast blir igenom ett handslag. Man får både en ordentlig hälsning, och jag märker att många vårdtagare reagerar positivt. Det kanske också har att göra med hövlighet som kanske var mer betonat under deras yngre år? Hur ser ni på att ta folk i hand inom yrkeslivet, är det något som är en självklarhet eller är dom sociala konventionerna inom ert område så avslappnade att det är mer frivilligt?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Nej, har ingen betydelse för hur arbetet sköts. Man kan vara hövlig utan att skaka hand

Permalänk
Medlem

Kan vara trevligt. Men kan vara lika trevligt utan.
Inte ovanligt med folk med bristande hygien så jag är helt okej med om folk inte vill skaka hand.

Permalänk
Medlem

Att hälsa genom att skaka tass är en formell och enkel hälsning som jag tycker är välkomnande att göra med främmande människor. Däremot kukmätartävlingen som pågått att ha "stadigast" handskakning förstår jag mig inte på. Vem vill skaka hand med en brödrost?

Permalänk
Medlem

Trots att jag har grov fobi för bakterier så tycker jag att handskakning hör till våran kultur

Permalänk
Avstängd

man ska alltid vara beredd på att skaka hand om nån sträcker ut sin.
vi är inte neandertalare i detta land.

Permalänk
Medlem

Att tvinga folk att skaka hand tar bort allt fint med att skaka hand.

Jag skakar gärna hand, men rycker bara ut den instinktivt om det är någon jag inte känner. Sen får man snabbt en känsla för vad personen föredrar för form av hälsning, och jag har full förståelse för de som inte vill ta i hand varje dag på jobbet.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Vill man tas på allvar anser jag att man räcker ut kardan och tittar den man skakar hand med i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Att tvinga folk att skaka hand tar bort allt fint med att skaka hand.

Jag skakar gärna hand, men rycker bara ut den instinktivt om det är någon jag inte känner. Sen får man snabbt en känsla för vad personen föredrar för form av hälsning, och jag har full förståelse för de som inte vill ta i hand varje dag på jobbet.

Jag tror vi har lite av samma tanke. Jag hälsar inte varje gång med handskakning, men att ta initiativet med en person man inte har mött tidigare kan ge ett seriöst / formellt intryck, om det är det man vill framföra. Eller att det är ett möte (Personen man möter) man engagerar sig i.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Det är en självklarhet att man skakar hand med nya personer på arbetsplatsen. Man bör åtminstone alltid vara beredd på det. Att skaka hand med hela kontoret varje morgon däremot är inget jag gör. och ingen annan runt mig heller.
Sen det här med att ha ett järngrepp, som någon nämnde, är det värsta jag vet. Jag tappar all respekt för personen när de försöker sig på sådant.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt rimligt. Varför ska man anställa någon som inte ens kan utföra en sån enkel sak? Vad är nästa uppgift som inte kan utföras enligt religionen/andra påhitt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Var fjärde svensk röstar SD och såhär visar SD hur förtroendet har förvaltats - här skakar vi hand minsann! Det där med skjutningar, "heders"-brott och dylikt kan vi ta itu med senare.

Gällande handskakningar så tycker jag absolut att det ska vara frivilligt (vilket jag förstått att det är idag?), sedan är det ju som alltid upp till arbetsgivaren att göra en rättvis bedömning av dig som person. Eller?

Permalänk
Medlem

Skulle absolut inte säga att det är nödvändigt.
Dock är det någonting som jag brukar försöka göra med alla människor jag träffar första gången.

Själva handskakningen har mindre betydelse om den är fast, slapp eller vad det nu kan vara.
Jag föredrar att ha min hand hel så jag försöker att endast matcha hur personen jag tar i hand gör med styrka.

Permalänk
Medlem

Handshakes: Firm, dry, solid. Three seconds.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

SD tror sig ha identifierat något som särskiljer en grupp av människor från en annan. Och förstorar upp och gör stor sak av det. Det kallas signalpolitik. Något som alla partier sysslar med, för övrigt.

Det kommer bli "fantastiskt" med ett auktoritärt parti vid makten vid nästa val. Som i detalj ska styra hur vi beteer oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man skakar väl bara hand första gången man träffar någon? Men självklart att man skakar hand, speciellt om det är en professionell relation. Blir jag introducerad till en kompis, kompis på krogen t.ex beror det nog mer på situationen om man skakar hand eller inte.

Däremot har jag svårt för de som bara håller fram handen som en slapp trasa, så man liksom bara håller om fingrarna, utan att de tar ett tag med tummen.
Behöver verkligen ingen macho handtag där man krossar varandras fingrar, men det ska väl vara ett "tag" iallafall?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Det är en självklarhet att man skakar hand med nya personer på arbetsplatsen. Man bör åtminstone alltid vara beredd på det. Att skaka

Det andra man bör vara beredd på att göra det men man får läsa av situationen lite. Om jag är ute på jobb så blir det oftast en handskakning med kunden men är jag på ett kontor till exempel som konsult så går jag inte runt och skakar hand med alla bara för att jag är i samma byggnad.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det här har att göra med att vissa män från en del kulturer vägrar skaka hand med kvinnor då de ser ner på dem, de människorna är också samma personer som aldrig kommer integreras i samhället pga idiotiska principer ( har inget med religion eller politik att göra utan rent påhitt ).

Bara det är skäl nog att göra det obligatorisk, sen finns handsprit och tvål om man är rädd för bakterier.

Har man problem med handskakningar så är man lite konstig, det är accepterat i hela världen, även där man vanligtvis inte gör det som t.ex. Japan och Thailand då de fattat att 500 år gamla traditioner är nice men inget man ska haka upp sig på om man ska ha en framtid.

Permalänk

@crew seven: Tänk om det fungerade så på de riktigt stora kontoren

Permalänk
Avstängd

Handskakandet i sociala sammanhang anser jag verkligen har gått till överdrift här. Man skäms nästan när man har internationella gäster och exempelvis är på en fest och varje gång någon ny person kommer ska den skaka hand och presentera sig för varenda person oavsett hur många som är där eller så. Helt idiotiskt.

I professionella sammanhang så är det väl ganska standard att skaka hand när man träffar nya personer i denna del av världen. Jag tycker dock inte att det är ohövligt att exempelvis lägga handen på hjärtat och nicka istället, vilket verkar vara standard i en del delar av världen. Olika ställen har ju olika beteenden och det är inget konstigt. Jag har exempelvis fått en japansk kollega utlånad av vår moderkoncern och det innefattar en väldig massa bugande, vilket är lite awkward för oss svenskar men inget större problem.

Permalänk

Det beror väl på:

1. Att skaka hand är ett vedertaget och väl etablerat sätt att hälsa på människor i Sverige. Det signalerar respekt, jämlikhet och även konformism.
2. Med det sagt är det ju direkt dumt, egentligen, att i vissa yrken göra det. T.ex. inom vården.
3. I vissa yrken är det av extra hög vikt att visa att man respekterar andra, är för jämlikhet och inte motsätter sig vedertagna beteenden - t.ex. för de som tar hand om barn etc.

Krasst blir det först ett problem när det gäller handskakning eller inte handskakning i de yrken som inte är en del av det fria samhället. Ogillar jag att en person hos företag X inte vill skaka hand med mig kan jag i stället vända mig till företag Y. Om däremot kvinnlig förskolepersonal vägrar skaka hand med män visar de, för mina barn, att det är fel av kvinnor att vidröra vuxna men de inte är gifta med och jag kan inte ta mina skattepengar någon annan stans.

Permalänk
Medlem

Fånerier från SD, väktarna över moral och sedlighet, det har vi väl ändå aldrig sett förut?

Nej, handskakning är ingen (och bör inte vara) någon mänsklig skydlighet. Det är inte märkligare att någon inte vill skaka hand än att någon inte vill kramas, kindpussas eller bli klappad på huvudet bara för att man råkar vara kort. Det finns många anledningar till varför man inte vill skaka hand, och ingen av anledningarna har någon annan med att göra.

Jag har haft många olika yrken, men aldrig något där handskakning varit nödvändig (ja, förutom datatermen 'handskakning' då). Visst finns
det yrken som underlättas av att kunna göra det (försäljare etc.), men ett hårt behov? Nej, knappast.

Det här är enbart ett försök till förstärkt alienation av personer av viss utländsk härkomst.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

SweClockers handlar i första hand om datorer och teknik, men här i Övriga ämnen finns det även utrymme för diskussioner om andra saker. Det har dock visat sig att ex. ej teknikrelaterade politiske trådar nästan alltid spårar ur till otrevligheter, personangrepp rasism, m.m. vilket vi alla förlorar på. Jag väljer därför att låsa tråden i förebyggande syfte.

Se även SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet-artikeln för ytterligare information.

Citat:

Vi tror dock att SweClockers har något att tillföra i det politiska samtalet, men endast inom de ämnen som ligger vår gemenskap nära – teknik, IT, datorspel och dylikt. Vad som inte hör hemma här är ämnen som skatter, försvar, skola, ekonomi, lag & ordning, välfärd, integration, invandring- & flyktingpolitik.

Undantag är när dessa områden har en direkt koppling till SweClockers ämnen. Exempel på detta är EU-direktiv som dataskyddsförordning General Data Protection Regulation (GDPR) och slopandet av roamingavgifter [..]

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...