Microsoft: "Nästa generations Xbox får flera modeller"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Nästa generations Xbox får flera modeller"

Microsoft meddelar att nästa generation kallas kort och gott Xbox och bekräftar att flera modeller ingår i serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit önskvärt om Microsoft visat upp produktplanerna så att folk vet vad som skiljer dom åt. Skulle vara surt om man köpte en version och 6-12 månader senare släppa en version som har funktioner man saknade, eller tvärt om.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Tja ganska väntat. Många företag försöker ju förenkla sina produktbenämningar nu. Typ Philips TV "The One" istället för typ XG44556BSSSDE...

Permalänk
Medlem

Gillar inte flera versioner av en kryss Box.
men samtidigt är det väl bra att det finns en billigare för de om inte har råd men den *dyrare*

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Så en dator som heter Xbox tolkar jag det som.

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att det finns en billigare modell är att spelen måste kunna rulla på denna också.

Fördelen med en billigare modell är att dom kan göra den dyrare modellen dyrare och bättre än om det bara fanns en modell. (sen betyder det ju inte att dom väljer att göra så ändå)

Jag är kluven.

Permalänk

Inte konstigt. Förr på den gamla goda tiden kunde spel vara kodade så att processorhastigheten också styrde hur snabbt spelet gick. Men idag så innebär bättre prestanda "bara" bättre flyt.
När arkitekturen de använder av naturliga orsaker bara blir bättre så tycker jag det inte är så omständligt att byta till bättre kretsar.
Men att byta till Nvida och Intel blir självklart större problem, speciellt emot spel som är hårdkodade för AMD.

Angående grundkonsol så vill jag ha en som är supertyst vid låg belastning, ingen dvd/blueray behövs. Prestandan behöver faktisk inte vara maximal, jag föredrar istället tystare.
Och sist men inte minst Linuxsupport, det hade t.o.m ps2an.

Skrivet av Squallie:

Nackdelen med att det finns en billigare modell är att spelen måste kunna rulla på denna också.

Fördelen med en billigare modell är att dom kan göra den dyrare modellen dyrare och bättre än om det bara fanns en modell. (sen betyder det ju inte att dom väljer att göra så ändå)

Jag är kluven.

Den billigare blir nog bara utan dvd/blueray, mindre lagring etc.
Angående få applikationer att rulla så var det du nämnde ett problem på 1980 talet. Idag är spelen kodade så att det ofta är enkelt att få dem att snurra på enklare system.
Microsoft lär ju knappast släppa någon ny konsol som presterar extremt mycket sämre, utan troligen räcker det med att sänka grafikinställningarna precis som folk gör på deras pc.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Haha, och jag trodde de ställde till det för oss retronördar som vill hitta info om original-Xbox redan med Xbox One, men icke sa Nicke. Det kan tydligen alltid bli värre

Dryg trend det där att segmentera konsolmarknaden. Är inte hela grejen med konsoler att det ska vara homogent och så enkelt som möjligt?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Klarar man inte av förvirringen av 3st alternativ så har man kanske större problem? Känns lite som en höna av en fjäder.

Är ju lite lika inom bilvärlden och har alltid varit, Volvo X60, V70 Xc70, Audi A4 karossversion: b5 b6 b7 b8,5 b9. Går att spinna vidare hur långt man vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Klarar man inte av förvirringen av 3st alternativ så har man kanske större problem? Känns lite som en höna av en fjäder.

Är ju lite lika inom bilvärlden och har alltid varit, Volvo X60, V70 Xc70, Audi A4 karossversion: b5 b6 b7 b8,5 b9. Går att spinna vidare hur långt man vill.

Tror det är mer ett scenario av julhandeln 2020 när oinsatta föräldrar skall köpa julklapp

felstavning
Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

"..Också" menar de väl?
Finns ju en del Xbox One versioner.

Permalänk
Medlem

Som andra har skrivit: tappar inte konsolerna en av sina främsta fördelar gentemot PC om man kortar ner konsolcyklerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

tycker nog att folk överdriver fruktansvärt mycket. kan inte vara lätt att vara människa idag om man inte ens kan säga "den senaste/bästa/värsta" beroende på vad man vill ha. eller bra googla på vilken som är den senaste.

som att komma till en bilhandlare, jag vill ha en vanlig bil. en vanlig v70.. och, vilken årsmodell? vilken motor? momentum?
eller till en tvhandlare, jag vill ha en vanlig tv.

känns mer som att det är en grej av att göra detta till en grej, än att det är en grej.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Klarar man inte av förvirringen av 3st alternativ så har man kanske större problem? Känns lite som en höna av en fjäder.

Är ju lite lika inom bilvärlden och har alltid varit, Volvo X60, V70 Xc70, Audi A4 karossversion: b5 b6 b7 b8,5 b9. Går att spinna vidare hur långt man vill.

Tänk om folk skulle gå till bilhandlaren och säga att de vill ha en Volvo och på motfrågan om "vilken volvo?" då väljer att svara med Volvo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tänk om folk skulle gå till bilhandlaren och säga att de vill ha en Volvo och på motfrågan om "vilken volvo?" då väljer att svara med Volvo!

nej nej, en "vanlig" volvo

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

tycker nog att folk överdriver fruktansvärt mycket. kan inte vara lätt att vara människa idag om man inte ens kan säga "den senaste/bästa/värsta" beroende på vad man vill ha. eller bra googla på vilken som är den senaste.

som att komma till en bilhandlare, jag vill ha en vanlig bil. en vanlig v70.. och, vilken årsmodell? vilken motor? momentum?
eller till en tvhandlare, jag vill ha en vanlig tv.

känns mer som att det är en grej av att göra detta till en grej, än att det är en grej.

Yikes, det är en meme. Allt som släpps på marknaden idag blir memes.
Tror inte det är någon som seriöst tycker det är svårt att skilja på dom.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

tycker nog att folk överdriver fruktansvärt mycket. kan inte vara lätt att vara människa idag om man inte ens kan säga "den senaste/bästa/värsta" beroende på vad man vill ha. eller bra googla på vilken som är den senaste.

som att komma till en bilhandlare, jag vill ha en vanlig bil. en vanlig v70.. och, vilken årsmodell? vilken motor? momentum?
eller till en tvhandlare, jag vill ha en vanlig tv.

känns mer som att det är en grej av att göra detta till en grej, än att det är en grej.

Om det är något som är förvirrande så är det när jag skulle köpa beg Nintendo DS, den serien kan man snacka om mängder av versioner och namn .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Som andra har skrivit: tappar inte konsolerna en av sina främsta fördelar gentemot PC om man kortar ner konsolcyklerna?

Undrar också det, tanken verkar inte ens vara att korta ner cyklerna, utan att ta bort dem helt. Tolkar det som att de vill att Xbox i princip ska bli en kontinuerlig serie färdigbyggda datorer. Spelen kommer inte längre vara låsta till generationer och alltid fungera likadant, utan du får prestanda utifrån vilken modell du har, precis som på PC.

En potentiell fördel blir förstås då att även äldre spel kan fungera bättre när nyare konsolversioner släpps. Frågan är om det kommer gå igenom eller om oklarheten och komplexiteten gör att folk börjar överge det. Just enkelheten och att man alltid vetat att man skulle få samma optimerade upplevelse tror jag varit ett plus för konsol. Fast tidpunkten då konsolmakarna flyttar allt till molnet likt Stadia är väl kanske inte så hemskt långt borta ändå nu.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dallebull: jo och detta avhandlas också i nyheten Microsofts uttalande gäller specifikt Xbox Series X.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

tycker nog att folk överdriver fruktansvärt mycket. kan inte vara lätt att vara människa idag om man inte ens kan säga "den senaste/bästa/värsta" beroende på vad man vill ha. eller bra googla på vilken som är den senaste.

som att komma till en bilhandlare, jag vill ha en vanlig bil. en vanlig v70.. och, vilken årsmodell? vilken motor? momentum?
eller till en tvhandlare, jag vill ha en vanlig tv.

känns mer som att det är en grej av att göra detta till en grej, än att det är en grej.

Precis min tanke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Pyoko: Jag skulle tippa på att detta är ett steg i utvecklingen då man sett att folk varit intresserade av de förbättrade modellerna av Xbox och PS4. Kolla även på PS & Xbox PC kompatibilitet och Microsofts utveckling överlag (eller allmänt för den delen) att bygga integrerade ecosystem och så sömlös upplevelse som möjligt så tror jag att detta är ett naturligt steg.

Jag är positiv till det. Dock så har de begränsade kraven till konsoler lite tvingat utvecklingen av spel att försöka optimeras och så som jag upplever det inte haft riktigt samma tendens som PC att bara förlita sig på bättre och bättre hårdvara så det skulle vara synd om konsoller tappar det. Men som Coretek la fram i en av sina videos tror jag att klassiskt PC byggande kommer någon gång framöver gå över och bli en entusiast syssla på ett helt annat sätt än idag mer likt Hi-fi.

Permalänk
Medlem

Har ägt både PS och XBOX i olika generationer. Måste säga att jag är försiktigt optimistisk till pyttemjuks kommande konsoll(er). Främst på grund av hur Game Pass har börjat sy ihop XB med PC på ett sätt som inte varit tillgängligt tidigare. Jag har knappt någon tid alls för spelande, men när det sker föredrar jag att spela på PC. Dock använder jag gärna Elite-kontrollen.

I den bästa av världar kan man få biblioteket med exklusiva IP:n via Game Pass och helt slippa behovet av att köpa konsollen. Samma sak skulle kunna sägas om Sonys motsvarighet.

Permalänk
Medlem

Enligt mig så handlar konsol om en standardenhet som går via den hårdvaran och visst den kan krympas till slim men att hårdvarumässigt skilja sig? Det är det som dödar konsolen att vara konsol.

Och det har gått mer blivit som en PC.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt i tråden spelen lär inte bli optimerade lika bra om det ska uppgraderas hejvilt

Permalänk
Medlem

Ser mindre och mindre anledning till att införskaffa en konsol.
Ännu mera så nu när det skall spammas ut konsoler. Blir ju samma sak som att uppgradera en dator, bara att man byter ut hela datorn istället för de komponenter som behöver bytas. Fördelen med konsoler förr var ju att spelen kunde optimeras för specifik hårdvara och att utvecklarna kunde se till att utnyttja de resurser som fanns, var även det som kunde försvara kostnaden att köpa ett spel till konsol för 6-800:-. Nu optimeras inte spel på den nivån längre då kostnaden för optimering blir för hög, sedan finns de utvecklare som givetvis använder sig av iterativ utveckling istället för waterfall för mer generell optimering än hårdvaruspecifik optimering, men de är nog inte många med tanke på kvalitén på spel numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Enligt mig så handlar konsol om en standardenhet som går via den hårdvaran och visst den kan krympas till slim men att hårdvarumässigt skilja sig? Det är det som dödar konsolen att vara konsol.

Och det har gått mer blivit som en PC.

Jag personligen tycker det inte är så jobbigt med 2 st alternativ, tvärtom gör den valmöjligheten att vi konsumenter tjänar på det.

Jag betalar gärna extra för en "x" konsol medans andra inte gör det. Hade det inte släppts någon X-version så hade det endast funnits ett halvbra alternativ eftersom priset för konsolen ska passa alla. Jag hade inte känt att hoppen kanske hade blivit så stort då ifrån nuvarande One x om det bara skulle släppas en S version.

Den kraftigare versionen kanske också driver på det lite mer för er som spelar mer på pc. Nu gissar jag bara lite, men helt orimligt borde det inte vara, och är ju något som många här klagat på under alla år, klena konsoler som håller tillbaka utvecklingen.

Nu får vi båda alternativen, en billigare som fler har råd med, och en kraftfullare version för oss som vill ha det. Bara positivt i min värld.

Och det är ju i alla högsta grad en standardenhet, och släppet av tidigare X har ju uppenbarligen fungerat bra, alla spel har sömnlöst fungerar rätt över till nya med förbättringarna som kommer med det (Högre upplösning).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ser mindre och mindre anledning till att införskaffa en konsol.
Ännu mera så nu när det skall spammas ut konsoler. Blir ju samma sak som att uppgradera en dator, bara att man byter ut hela datorn istället för de komponenter som behöver bytas. Fördelen med konsoler förr var ju att spelen kunde optimeras för specifik hårdvara och att utvecklarna kunde se till att utnyttja de resurser som fanns, var även det som kunde försvara kostnaden att köpa ett spel till konsol för 6-800:-. Nu optimeras inte spel på den nivån längre då kostnaden för optimering blir för hög, sedan finns de utvecklare som givetvis använder sig av iterativ utveckling istället för waterfall för mer generell optimering än hårdvaruspecifik optimering, men de är nog inte många med tanke på kvalitén på spel numera.

Håller absolut inte alls med dig ovan.

I verkligheten är det är fortfarande extremt mycket lättare för tillverkare att optimera spelen för 2-3 fasta konfigurationer än ett hav av 10-tusentals kombinationer och varianter.

En bra liknelse är iPhone.

Apple har kanske 3-4 modeller totalt som speltillverkare kan optimera för, medans på Androidsidan så har de tusentals modeller de måste utveckla och testa för. Självklart blir det mycket mindre bra optimerat och mindre bra testat för Android.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är ju också så att till skillnad från folk som oss som hänger på ett datorforum där många har en hygglig speldator så ser det inte riktigt ut så för svenssons i gemen.

De flesta jag känner som inte är datornördar har oftast en rätt klen dator, speciellt om den är bärbar. Den duger till de enklaste spelen men inte så mycket mer.

Antingen spelar man mobilspel/surfplatta och vill man ha lite mera så köper dessa familjer och enskilda en konsol att spela med.

Det är helt enkelt så att konsolen är enklare att hantera samt mycket billigare än en speldator värd namnet.

Själv har jag en Xbox One S primärt köpt som UHD-Blurayspelare men konstaterar att det är helt okej att spela på den.

Trots all kritik så fungerar Xbox One S enkelt och smidigt och för casual gaming duger den faktiskt utmärkt om man inte kräver det värsta.

Så trots att jag har en speldator där bara grafikkortet är dyrare(ändå inget svindyrt värstingkort) än hela spelkonsolen, så spelas det en hel del på Xbox för att det är enkelt och smidigt och ibland för att jag gör annat med datorn som då är upptagen.

Visst stora speldatorn är naturligtvis bättre och många spel jag kör skulle inte fungera bra på konsol så datorn får ta de spel som kräver mer än konsolen ger.

Grejen är ju att en speldator som duger och är påtagligt bättre än konsolen kostar bortåt runt 15-20 tusen eller mer och den summan vare sig vill alla lägga ned eller har råd med. Speciellt om man tänker på hur fort den förlorar sitt värde.

Du får knappt något alternativ under 10000kr på datorsidan som ens matchar den enklare One S som kostar runt 2500kr och väljer du bort skivläsaren så går spelkonsol att få ännu billigare.

Det är i det ljuset man får se konsolmarknaden och kanske inte hos de i sammanhanget relativt sett rätt få spelnördar som ska ha det senaste och bästa till varje pris.

Upplägget med lite olika prestandanivåer fungerar bra för nu når man samtidigt både de mer priskänsliga och dem som vill betala mer för prestandan, det är där man får den stora vinsten när man når flera grupper.

Att det kommer Gamepass spel som går att köra på PC, hjälper inte den som har för klen PC även om det är bra för oss som har både och. Är ändå bra att det breddas men är som sagt många som har konsol som inte skulle drömma om att lägga tjugo papp på en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Klarar man inte av förvirringen av 3st alternativ så har man kanske större problem? Känns lite som en höna av en fjäder.

Är ju lite lika inom bilvärlden och har alltid varit, Volvo X60, V70 Xc70, Audi A4 karossversion: b5 b6 b7 b8,5 b9. Går att spinna vidare hur långt man vill.

3 alternativ som att det är det enda man har i världen att tänka på? Jag tänker bara på mitt Xbox 24 timmar om dygnet något annat i livet behöver jag inte kunna.
Så föräldrarna ska köpa en Volvo till sina små barn? Om man nu vill krångla till det så mycket varför döps dom inte till något arabiskt med arabiska tecken istället om det nu är det man vill?
Men seriöst i frågan hur många föräldrar som inte är så pålästa vill inte att det ska vara enkelt? Jag menar köper man en ny bil så åker man till en bilförsäljare och pratar och diskuterar vilka behov som finns. Det är ungefär som att varenda person i kassan på affären skulle undra vilket mjölkpaket dom ska välja. Hur kul skulle det vara längst bak i kön? Få se nu 3% fetthalt vad ska du använda det till?
Det ska vara så enkelt som möjligt för konsumenter annars kan dom glömma mig, då känns det som att dom försöker lura eller dölja något för en.

Och du får naturligtvis ha din åsikt, men jag tycker inte om namnvalen från Microsoft. Sony må vara bäst på att göra det enkelt i alla fall. Fyller gott och väl sin funktion.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd