Ambilight till TV – rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

Helt klart för ambilight, rätt inställt så blir det en rätt mycket mjukare och trevligare upplevelse för ögonen.

Men har även sett skräckexempel hos prylfanatiker utan förstånd där allt skruvas upp som om man vill visa bling bling, precis som en del förr satte bas och diskant på max ihop med loudnessen och tyckte det gav ett superljud
En rätt avskräckande upplevelse.

Trotts den avskräckande upplevelsen så har jag ambilight idag, kan nog säga att det skulle vara svårt att vara utan nu.

Argumenten emot ambilight påminner förresten rätt mycket om dom som säger sig aldrig vilja eller kunna lära sig a använda en dator, tyvärr..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har inte till tvn, men skulle vilja ha.

Däremot så kör jag Philips Hue Play till datorn och nu efter jag har använt det ett tag så kan jag inte spela utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Argumenten emot ambilight påminner förresten rätt mycket om dom som säger sig aldrig vilja eller kunna lära sig a använda en dator, tyvärr..

Om det vore så väl!
Tänk på hur många puckon man skulle slippa på forumen!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Personligen tycker jag att hela rummet dras med i vad man nu tittar på när man har amblight aktiverat i "följemod".

Visa signatur

/* vi lever i spännande tider */

Permalänk
Medlem

Har det på en 65" som hänger på vägg och det glöms ofta bort av oss här hemma. Dock har jag sänkt ljuset lite då det kändes för mycket med i vissa lägen. Ser jag på något intressant och högupplöst så tycker jag att det höjer överlag hela tv känslan till det lite bättre i vardagsrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Argumenten emot ambilight påminner förresten rätt mycket om dom som säger sig aldrig vilja eller kunna lära sig a använda en dator, tyvärr..

Öh, va?

Jag vill bara se bilden och så lite som möjligt av soffbord, tv-bänk, vägg och vad annat det kan finnas i närheten. Hade det varit praktiskt möjligt hade jag målat hela rummet med Vantablack.

För övrigt, om målet var att hålla pupillen konstant, hade det inte då varit bäst att köra en slags "reverse Ambilight"? Alltså att den analyserade bilden och drog på mer ljus vid mörkare bild och mindre vid ljusare.

Permalänk
Medlem

Kört med ambilight i strax över 8 år och skulle inte kunna tänka mig att köpa en tv utan det i dag. Bekvämt för ögonen och en trevlig ljuskälla i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Tycker bara det är otroligt irriterande. Jag vill ha så mörkt som möjligt. Ni som gillar det, skulle ni vilja ha ljuseffekter bakom bioduken också? Genuin fråga, menar inte att låta dryg.

Skickades från m.sweclockers.com

Ambilight på bion finns ju redan, fast den är konstant illgrön och visar vad utgången är...

Permalänk
Medlem

Har en led-strip som lyser med konstant ljus monterad bakpå TV:n (som är vägghängd).

Permalänk
Medlem

Ballt att titta på någon gång, störande i längden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ambilight är mysigt. Dock hade ja hellre sett att dom släpper en ny 21:9 tv.

Fast man kanske skulle ha haft abilux istället..

Permalänk
Medlem

Gillar det starkt!
Om man ska införskaffa "ambilight" till en 49" TV som ej är 4k, vad gäller i dagsläget?

Äger en Raspberry pi så funderade först på ett LED-kit till det men känner att en färdig och komplett produkt blir smidigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt värdet i det, räcker att jag stör mig på den blå lampan på subben bakom TVn.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Ambilight, framförallt känns det som ögonen uppskattar det, men är möjligt att det skulle räcka med någon fast belysning bakom skärmen.
Känns dock att många har det uppskruvat till max och kan då upplevas som störande av många, men en liten sänkning av ljusstyrkan och det blir mycket trevligare enligt mig.

Permalänk
Medlem

Just "ambilight" tycker jag personligen är irriterande att använda. Har endast vanliga lampor bakom tvn. All belysning framför tvn som kan skapa reflektioner i skärmen är också irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nah, inget för mig. Visst, ser väl flashigt på en fest då Spotify är igång på TVn tex men utöver det? Nah. Kikar på exemplen i videon och någon ovan postade bilder på sin TV med det igång....det känns ju bara distraherande på något sätt, gör att det som visas på TVn inte poppar på samma sätt.

Då har jag hellre en större TV istället om nu tanken är att det ska göra att TVn upplevs som större än den är eller ngt. Ha det som svag och fast belysning bakom TVn dock, det låter inte helt dumt faktiskt!

Däremot på datorskärmen när man spelar håller jag med om att det skulle vara nice. Planen är att skaffa ngn lite finare 21:9 skärm i framtiden och till den kanske det är bud på att fixa ngt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ser ju coolt ut men färgexplosionen runt om tv'n förstör färguppfattningen och de färger som då visas på tv'n uppfattas "fel". Ska det vara någolunda rätt så är det en vit 6500k ljuskälla (på ca 10% eller mindre av tv'ns maximalt kalibrerade ljusstyrka) bakom skärmen som gäller. Men föredrar man de coola effekterna framför korrekta färger så är det väl helt ok.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Dreas89: Jag har sett ett ett gäng filmer på en TV med ambilight och tyckte bara att det var störigt. Visst skulle jag kanske kunna vänja mig, men jag tyckte att det gjorde mer ont än gott. Om man bara slötittar på något så kan jag köpa att det kan vara lite trevligt, men ska jag ge mig på en seriös film så vill jag att rummets enda ljuskälla ska vara skärmen.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att nästa tv skulle ha ambilight men philips är ju sämre på nästan allt annat tyvärr.

@laxpudding har du några tips på slingor om man vill skapa "bias-light"?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade tänkt att nästa tv skulle ha ambilight men philips är ju sämre på nästan allt annat tyvärr.

@laxpudding har du några tips på slingor om man vill skapa "bias-light"?

https://www.biaslighting.co.uk/
https://www.biaslighting.com/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Inget ljus för mig heller, gillar inte alls att väggen bakom skärmen blir upplyst.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Vet @Laxpudding om det finns någon substans bakom ovanstående påstående?

Rätt säker på att det endast rör sig om patent. Philips var först med det och andra tillverkare tillåts inte anvämda "uppfinningen".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Tycker det är riktigt nice, då det gör upplevelsen mer livlig!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Jag satte en ljusslang bakom min gamla 42" TV, funkade riktigt bra, behagligt ljus och konstant samma ton.
Nu har jag en 70" så jag tycker inte behovet finns lika mycket men visst, jag saknar ljuset ibland.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Fel.. ogillar leds o skit som blinkar i allt från RAM minnen till taklampor

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DavidtheDoom:

@laxpudding:
Äter gröt varje dag och har Ambilight i TV-skärmen.
Vänskapen är över!

Testat Ambilight till gröten?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av backspace:

Vet @Laxpudding om det finns någon substans bakom ovanstående påstående?

Ljus får din pupill att dra ihop sig och då flyttas gränsen för vad vi upplever som svart. Men att det skulle vara en strategi från Philips att dölja kass svärta (dvs lågt kontrastförhållande) stämmer förstås inte eftersom (1) Philips har sålt OLED sedan 2016 (2) de haft många LCD-modeller med imponerande FALD och (3) lågt kontrastförhållande har nog aldrig varit Philips problem i fråga om bildegenskaper.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

@laxpudding har du några tips på slingor om man vill skapa "bias-light"?

Har inte hunnit fördjupa mig i produkter men generellt sikta mot lysdioder tempererade mot 6500K och om det är svårt att finns så lär dagsljustempererat om 5500K fungera ungefär lika väl.

Permalänk
Medlem

Jag gillar ambilight. Har en teve med tresidig och en med tvåsidig, tresidiga ger betydligt bättre "känsla" än tvåsidig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pyoko:

För övrigt, om målet var att hålla pupillen konstant, hade det inte då varit bäst att köra en slags "reverse Ambilight"? Alltså att den analyserade bilden och drog på mer ljus vid mörkare bild och mindre vid ljusare.

Ett slags konstant flöde, ungefär. Bilden är alltid typ 500 Lumen, oavsett innehåll?

Problemet är att det motverkar hur man producerar och skapar bild. Om du har en scen som ska vara mörk kommer du inte längre se något om du har 50 lumen bild och 450 lumen vitt för "reversiv Ambiight". Poängen med en bias light är att hålla pupillen på en slags baslinje. Det är ett medel, inte ett ändamål.