Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

AMD "Renoir" får integrerad Vega-grafik med upp till 832 streamprocessorer

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

AMD "Renoir" får integrerad Vega-grafik med upp till 832 streamprocessorer

Fler detaljer om den integrerade grafiken i AMD:s processorfamilj "Renoir" letar sig ut på webben, samt indikationer om antalet kärnor.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Intressant 🙂

3950X - ASUS ROG Crosshair VIII Impact - G. Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 32GB - 5700 XT THICC III Ultra ก็็็็็็็็็็็็็

1600X @4.3GHz 1.63V - Gigabyte AB350N-Gaming WIFI-CF - 16GB 3200MHz
https://valid.x86.fr/g5aaif

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004

Jag stör mig lite, eller väldigt mycket, att de använder förra generationen till deras APU:er. Och att det bara varit 4 kärnor som mest.

Hade gärna haft en 6c eller 8c med integrerad grafik som man kan använda i serverbyggen. Helst i senaste generation.

Edit: Men nu verkar en av sakerna att ändras, iaf. Troligtvis integrerad grafik på processorer med fler kärnor. Men så vill man ju ha allt så jävla billigt också och så kommer jag säkerligen vara gnällig över att priserna höjs, om jag känner mig själv.

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av kelthar:

Jag stör mig lite, eller väldigt mycket, att de använder förra generationen till deras APU:er. Och att det bara varit 4 kärnor som mest.

Hade gärna haft en 6c eller 8c med integrerad grafik som man kan använda i serverbyggen. Helst i senaste generation.

Tyvärr har AMD inte så djupa fickor, så de prioriterar att ta tillbaka desktop först, sen kommer APUer och Laptops när de hinner.

Inte som Intel som har lika mycket kapital som AMD omsätter på runt 25 år.

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Esseboy:

Tyvärr har AMD inte så djupa fickor, så de prioriterar att ta tillbaka desktop först, sen kommer APUer och Laptops när de hinner.

Inte som Intel som har lika mycket kapital som AMD omsätter på runt 25 år.

Mmmm, men nu ser det ut att kanske bli ändring. Jag vet inte vad Ryzen 7 eller 9 syftar till, men man hoppas ju att det kan komma en 8-kärnors desktopprocessor med integrerad grafik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Vad kan det tänkas bli för grafikprestanda med 11 beräkningsenheter vega?

Skickades från m.sweclockers.com

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

när kan detta tänkas att komma? skulle vara jävligt nice att ha i ett kommande serverbygge.

EDIT: våren.. hoppas på jävligt tidig vår

Jag skriver så lite som möjligt nu för tiden.
Det finns alltid någon som blir ledsen, arg, kränkt osv och jag orkar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Känns som läge med en Thinkpad med denna generation. Vem vet, kanske för en gångsskull blir en laptop som man inte känns som ett halvt misslyckat köp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av kelthar:

Edit: Men nu verkar en av sakerna att ändras, iaf. Troligtvis integrerad grafik på processorer med fler kärnor. Men så vill man ju ha allt så jävla billigt också och så kommer jag säkerligen vara gnällig över att priserna höjs, om jag känner mig själv.

Tror mer att dom som köper det integrerade bryr sig mindre om antalet kärnor, men kan ha fel.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K 4.5GHz | 32GB RAM | RTX 2080

Jag blev Sweclockers 147283'e medlem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av hölmiz:

Radeon RX 560 har som minimum 14 CU's eller 896 streamprocessorer. Så 11 beräkningsenheter blir betydligt långsammare än detta. En del kan kanske hämtas upp igen av högre frekvenser (framförallt om man kan släppa på strömbudgeten och överklocka) men då det främst är på stationära sidan detta är aktuellt så har vi fortfarande kvar det gamla DDR4-minnet som redan idag är en flaskhals för APUer.

Så någon ersättare för dedikerade GPUer är det fortsatt inte. Men för lättare spelande, videoredigering och sånt duger det nog och varje liten procent skillnad är ju viktigt när man ligger på gränsen.

Framförallt videoredigering är jag nyfiken på om det kommer 8-kärniga APU:er med Zen2. Släng in 32 GB 3600 MHz ram på det så borde man komma väldigt långt!

DATOR: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. PowerColor RX 580 Red Dragon, 1350 MHz@1030mV (knäpptyst med ny kläktkurva)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av hölmiz:

Det är vad nuvarande Ryzen 3 3400G har, så du kan kolla upp recensioner på den för att få en fingervisning på grafikprestandan. Sen kan det förstås hända att klockfrekvenserna och annat kommer skilja sig på de nya APU:erna, men troligtvis blir det ingen större skillnad eftersom de använder samma arkitektur och samma antal kärnor. Så inte mycket nytt när det gäller grafiken i desktop-modellerna med andra ord, men laptop-modellerna verkar ta ett litet kliv upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Aug 2008

Jag är oerhört tänd på en Zen2 APU med 8/16 till ett vettigt pris och 65W. Nånting i paritet med 3700X med enklare integrerad grafik, så man kan bygga små nätta maskiner för allt som inte kräver en diskret GPU. Det är just här AMD har svårt att konkurrera just nu, och det finns kopiösa mängder Intel-burkar utan diskret GPU som tuffar i kontorsmiljöer osv, och som är riktigt trötta med dagens ögon mätt. Jag ser dem dagligen, och vill bara hitta närmaste återvinningsstation.

Jepp, Renoir kan bli ett riktigt monster om vi har tur. Det är dags för en revolution på skrivborden också, inte bara i entusiasthemmen.

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 3950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB G.Skill Trident Z Neo (3600 CL16), ASUS Strix RTX 2080 Ti, Aorus NVMe 2TB + 2x Samsung 850 EVO 2TB SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av hölmiz:

Någonstans mellan Nvidia GT 1030 och GT 1050 kommer den prestera. (Sämre än ett AMD 7970HHz, AMD Radeon R9 280X)

Ryzen 3700X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43200 cl 14-14-14-34 3st Fury X 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P och 7347P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av hölmiz:

Blir som tidigare, varken hackat eller malet. Går att spela enkla spel i 1080p/60 eller tyngre spel i låg upplösning och 30 FPS. Men för kraftfulla för att vara riktigt vettiga för de som inte spelar och för klena för att vara något för de som spelar. Säger så här - för den svenska marknaden där lönerna är relativt höga tycker jag inte dessa lösningar är speciellt vettiga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Vega VII gör comeback

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Känns som att de kunde tryckt in några CUs till.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Ford Kuga 2014 @150
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Strängnäs
Registrerad
Okt 2012

Hoppas det blir en krympning av Vega till 7nm, så kan man nog klämma ur lite mer prestanda.
Skulle vara väldigt tråkigt om dom lanserar "samma" GPU en gång till.

CPU: i5-3570K@4,4GHz | RAM: 16GB (4x4GB) Corsair LP | MB: Asus Maximus V Gene Z77 | GPU: MSI Radeon RX580 Armor 8GB | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Crucial MX300 750GB | Monitor: Yamakasi Catleap 2B Extreme | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: KDE Neon User Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Lembritt:

Hoppas det blir en krympning av Vega till 7nm, så kan man nog klämma ur lite mer prestanda.
Skulle vara väldigt tråkigt om dom lanserar "samma" GPU en gång till.

Håller med helt. Skulle det bli samma Vega som tidigare skulle det väl isf vara tredje gången i ordningen, vilket förövrigt låter helt orimligt. Men tiden kanske får utvisa!

Nytt hela tiden

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av hakro807:

Blir som tidigare, varken hackat eller malet. Går att spela enkla spel i 1080p/60 eller tyngre spel i låg upplösning och 30 FPS. Men för kraftfulla för att vara riktigt vettiga för de som inte spelar och för klena för att vara något för de som spelar. Säger så här - för den svenska marknaden där lönerna är relativt höga tycker jag inte dessa lösningar är speciellt vettiga.

"För" kraftfulla? Hur menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av pv2b:

tror hen menar "för dyra"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av pv2b:

Att grafikdelen tar onödigt mycket yta på kretskortet vilket innebär högre kostnad (kiselplattor är dyra!) eller lägre cpu-prestanda. För den som endast surfar, jobbar med ordbehandling etc duger enklare lösningar mer än väl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Thomaseron:

Känns som att de kunde tryckt in några CUs till.

Kanske inte så meningsfullt så länge som vi kör med DDR4, DDR4 har enkelt förklarat en bandbredd mycket lägre än GDDR5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

@hakro807: Ja, det är sant. Gillar dock inte datorer med grafik i både processor och ett separat grafikkort. Tycker det har en tendens att bråka/inte göra som jag vill.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Ford Kuga 2014 @150
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av kelthar:

men man hoppas ju att det kan komma en 8-kärnors desktopprocessor med integrerad grafik.

Känns nästan garanterat att så blir fallet.

Ska bli intressant att se hur de presterar relativt CPU:erna. Mindre L3 cache är ju att vänta iaf.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av hakro807:

Att grafikdelen tar onödigt mycket yta på kretskortet vilket innebär högre kostnad (kiselplattor är dyra!) eller lägre cpu-prestanda. För den som endast surfar, jobbar med ordbehandling etc duger enklare lösningar mer än väl.

Det finns inte jättemycket att vinna på att krympa GPU-arean till mindre än den ser ut idag för AMD:

Här är en bild på kiselbrickan från en Ryzen 5 3400G:

Källa: https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_5/3400g

Enligt Wikichip är chipets totala area 209,78 mm2 och enligt mina supervetenskapliga mätningar med måttband på skärmen så tar GPU-delen upp kanske 30% av arean.

Skulle AMD krympa GPU-delen med hälften så skulle det bara innebära att arean skulle reduceras till 85% av vad den varit förut. Det finns helt enkelt inte supermycket att hämta på att göra GPU:n mindre.

Nu hittar jag inte några bilder på kiselbrickan av en 4-kärnig Intel-CPU att jämföra med, men jag hittar en på en 6-kärnig:

Källa: https://en.wikichip.org/wiki/intel/microarchitectures/coffee_...

Alltså, det är inte så att det är så att AMD lägger ner oproportionerligt mycket area på deras chip för deras Ryzen-APU:er. Det handlar snarare om att Intel stått helt still i GPU-utveckling i flera år.

Sedan ska ju också sägas att AMD:s kiselbricka ovan är större än Intels. AMD:s ligger på cirka 210 mm^2 medan Intel:s ligger 150 m^2. Kan ha att göra med Intels bättre 14 nm-teknik jämfört med GloFo:s 14 nm-teknik som AMD-processorn tillverkas på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Det är synd att Intel/AMD ser APUer som "budget CPU+GPU".

Kan dom inte släppa en APU med 8c och GPU prestanda som ett 5600XT för typ 140%~ av priset som att köpa det som 2 komponenter, lite premie för att få det litet. Perfekt för ITX byggare!

Detta verkar vara ett steg i rätt riktning!

Asus Sabertooth P67 | Intel i5 2500k | Gainward 570 Phantom | Corsair Vengeance 2 x 4GB | Intel 510 SSD | Corsair AX1200 | Fractal Design Define XL | Dell U2311H | Logitech G510 | Razer Naga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av pv2b:

Enligt Wikichip är chipets totala area 209,78 mm2 och enligt mina supervetenskapliga mätningar med måttband på skärmen så tar GPU-delen upp kanske 30% av arean.

Så här ser en redesign ut på 7nm! Har använt en vetenskaplig krympning till 58% och anpassat storleken på delar som inte riktigt passade på det hållet jag kände för att ha dem.

Även gjort kopplingschema mellan de två GPU:erna för att öka prestandan ytterliggare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Tanax:

Det är synd att Intel/AMD ser APUer som "budget CPU+GPU".

Kan dom inte släppa en APU med 8c och GPU prestanda som ett 5600XT för typ 140%~ av priset som att köpa det som 2 komponenter, lite premie för att få det litet. Perfekt för ITX byggare!

Detta verkar vara ett steg i rätt riktning!

Ska du ha 5600XT-prestanda behöver du GDDR6-minnen. Blir ju nytt moderkort osv, osv...

Kanske är enklare att hacka en Series X, då får du det du efterfrågar fast 5800XT-prestanda.