Half-Life: Alyx testat på 8 olika headset

Permalänk
Medlem

Half-Life: Alyx testat på 8 olika headset

Permalänk
Medlem

Så här skulle jag summera om man vill veta vilket som är "Bäst".

1: Index
2: Rift S
3: Quest - Fram tung / blir obekväm.
Vive CV1 - Bör uppgradera till Index controller
Windows MR - Stor controller
4: Vive cosmos - Dålig hand tracking
Oculus Rift - Ingen roomscale
Pi Max - ?

Alla "funkar" men kvalitén och upplevelsen varierar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

De nämner dock komfortmoddar för Quest, och att Touch funkar förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

De nämner dock komfortmoddar för Quest, och att Touch funkar förvånansvärt bra.

Absolut men om det första man måste göra är att grovt modda ett ~7000kr headset så får man lite poäng avdrag i min bok ;).

Både Rift S och Index är "Plug & Play" utan några moddar.

För mig är valet ganska lätt.

Har du 12k att spendera?

Ja -> Index
Nej -> Rift S

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

7000kr är ju lite att ta i.
Fattar vad du menar, men kostar ändå 5700 från sverige, eller lite under 5000 på amazon.de med frakt och moms, om man nu inte har råd att handla från mindre röviga ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

7000kr är ju lite att ta i.
Fattar vad du menar, men kostar ändå 5700 från sverige, eller lite under 5000 på amazon.de med frakt och moms, om man nu inte har råd att handla från mindre röviga ställen.

+Kabeln ;). Har för mig riktpriset är $80 så vi hamnar ganska nära 7k totalt för 64GB.

Jämfört med Rift S som kostade 4300kr levererad till dörren.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Absolut men om det första man måste göra är att grovt modda ett ~7000kr headset så får man lite poäng avdrag i min bok ;).

Både Rift S och Index är "Plug & Play" utan några moddar.

För mig är valet ganska lätt.

Har du 12k att spendera?

Ja -> Index
Nej -> Rift S

Skrivet av Implor:

+Kabeln ;). Har för mig riktpriset är $80 så vi hamnar ganska nära 7k totalt för 64GB.

Jämfört med Rift S som kostade 4300kr levererad till dörren.

Nu jämför du lite äpplen och päron. Båda kostar 449 euro (4700kr) från www.oculus.com, det var rea med 50 euro på Rift S under Black Friday.

Du måste inte använda den officiella kabeln, nöjer du dig t ex med en 3m lång USB 3-kabel räcker ett par hundra. Komfortmods är olyckligt, men behöver inte heller kosta mer än ett par hundra. Med Rift S kan du inte ställa in avståndet mellan linserna vilket beroende på hur du är skapt kan innebära ett komfortbesvär som inte går att modda bort. Och du tappar helt möjligheten att använda den fristående och trådlöst.

Finns såklart en plats för Rift S men då får man jämföra på ett rättvist sätt.

Permalänk
Medlem

Hur ser läget ut för VR i övrigt, kommer någon köpa en pryl för flera tusen för att spela ett enda spel?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur ser läget ut för VR i övrigt, kommer någon köpa en pryl för flera tusen för att spela ett enda spel?

Jag förstår personligen inte proportionen kring hypen runt Half-Life och använder mitt Quest var och varannan dag sen den släpptes. Men det verkar finnas en och annan som till och med pungar ut för Index föranlett av detta spel, ja. Finns dock mycket mer än så att uppleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag förstår personligen inte proportionen kring hypen runt Half-Life och använder mitt Quest var och varannan dag sen den släpptes. Men det verkar finnas en och annan som till och med pungar ut för Index föranlett av detta spel, ja. Finns dock mycket mer än så att uppleva.

Har man 0 intresse för vr i övrigt så kommer det ligga och skräpa i garderoben efter man spelat spelet. kanske man kan få tag i något beggat bra om ett halvår

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Med tanke på att Index raketade upp till bäst-säljare #1 på Steam strax efter HL:Alyx visades är min gissning, ja.
Jag personligen köpte mitt Vive (dock begagnat men likväl ett gäng tusenlappar) enbart för Beat Saber för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@Aka_The_Barf: Med tanke på att Index raketade upp till bäst-säljare #1 på Steam strax efter HL:Alyx visades är min gissning, ja.
Jag personligen köpte mitt Vive (dock begagnat men likväl ett gäng tusenlappar) enbart för Beat Saber för några år sedan.

inte använt det till något annat?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nu jämför du lite äpplen och päron. Båda kostar 449 euro (4700kr) från www.oculus.com, det var rea med 50 euro på Rift S under Black Friday.

Du måste inte använda den officiella kabeln, nöjer du dig t ex med en 3m lång USB 3-kabel räcker ett par hundra. Komfortmods är olyckligt, men behöver inte heller kosta mer än ett par hundra. Med Rift S kan du inte ställa in avståndet mellan linserna vilket beroende på hur du är skapt kan innebära ett komfortbesvär som inte går att modda bort. Och du tappar helt möjligheten att använda den fristående och trådlöst.

Finns såklart en plats för Rift S men då får man jämföra på ett rättvist sätt.

Ja slidern är största feature som saknas på Rift S. Kan definitivt vara en deal breaker om du är utanför "standard" måtten.

Visst jag överdriver lite men enligt mig är quest en sämre produkt om man inte är ute efter mobiliteten. Ska du spela PC så finns det ingen anledning att välja Quest över Rift S (Om du har IPD på runt 64mm).

Rift S:
+Halo headstrap
+80hz
+Billigast totalt
+/- Mindre screen door effekt med LCD. Sämre svärta
-ingen IPD

Quest:
+Mobilitet
+IPD slider
-101 Gram tyngre än Rift S
-Simpel headstrap
-Kräver Extra kabel
-72hz
+/- Oled, mera screen door bättre svärta.

Men det sagt tror jag inte missnöjd oavsett vilken man väljer.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag förstår personligen inte proportionen kring hypen runt Half-Life och använder mitt Quest var och varannan dag sen den släpptes. Men det verkar finnas en och annan som till och med pungar ut för Index föranlett av detta spel, ja. Finns dock mycket mer än så att uppleva.

Fast jag håller inte med dig. Finns väldigt få riktiga AAA titlar till VR. Half-Life: Alyx skulle jag säga är den första AAA VR exklusiva titeln.

Sedan så måste man varit med från början av HL och HL2 för att fatta hypen. Själv stod jag och väntade på spelbutiken skulle öppna 2003 för att upptäcka HL2 inte fanns tillgängligt.

12 år väntan på en uppföljare! :). Dagens kids gnäller om de inte får ett nytt spel vartannat år eller regelbundna expansions.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur ser läget ut för VR i övrigt, kommer någon köpa en pryl för flera tusen för att spela ett enda spel?

Ja. Jag tänker införskaffa en helt ny PC samt Index endast för att köra HL:A

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja. Jag tänker införskaffa en helt ny PC samt Index endast för att köra HL:A

Satan mkt peng gör 1 spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Satan mkt peng gör 1 spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är det.
Men vill man kliva på VR tåget så måste man ju göra det nån gång.
Half life alyx är helt klart ett dragplåster och det finns redan nu och kommer bara mer mycket att spela med VR.
man ska dock inte jämföra VR spelande med "skärm spelande" det är helt olika upplevelser och tilltalar inte alla.
Finns dom tom som bara kör VR och inget "platt" nå mer

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo det är det.
Men vill man kliva på VR tåget så måste man ju göra det nån gång.
Half life alyx är helt klart ett dragplåster och det finns redan nu och kommer bara mer mycket att spela med VR.
man ska dock inte jämföra VR spelande med "skärm spelande" det är helt olika upplevelser och tilltalar inte alla.
Finns dom tom som bara kör VR och inget "platt" nå mer

Ja men då vill man nog spela mer än 1 spel och kanske kolla att lite bra spel finns. Testat telefon vr bara för att testa. Var ballt men väntar själv tills tekniken mognat och priset dalat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men då vill man nog spela mer än 1 spel och kanske kolla att lite bra spel finns. Testat telefon vr bara för att testa. Var ballt men väntar själv tills tekniken mognat och priset dalat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns många bra VR spel och det utvecklas hela tiden.
Det är ingen AAA marknad där är nog Valve först men det finns massvis med godbitar som släpps och utvecklas allt eftersom av dedikerad utvecklare.

Det finns imo tillräckligt mycket för att skaffa PCVR idag.
MobiltelefonVR är helt annat det är väll bara ön så länge att titta på saker

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast jag håller inte med dig. Finns väldigt få riktiga AAA titlar till VR. Half-Life: Alyx skulle jag säga är den första AAA VR exklusiva titeln.

Sedan så måste man varit med från början av HL och HL2 för att fatta hypen. Själv stod jag och väntade på spelbutiken skulle öppna 2003 för att upptäcka HL2 inte fanns tillgängligt.

12 år väntan på en uppföljare! :). Dagens kids gnäller om de inte får ett nytt spel vartannat år eller regelbundna expansions.

Du har ju fullfjädrade, polerade VR-spel som Lone Echo, Stormlands, Asgards Wrath och snart även Medal of Honor. Och utöver det dedikerade VR-spel som går att köra typ dagligen (Beat Saber populärast i den kategorin). Känner inte att VR står och faller med Half-Life som vissa tycker, det är kul att det kommer men det gick utmärkt utan också.

Jag skaffade HL1 när det kom, HL2 likaså. Dom var imponerande för sin tid men jag förstår som sagt ändå inte proportionen av hypen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ja slidern är största feature som saknas på Rift S. Kan definitivt vara en deal breaker om du är utanför "standard" måtten.

Visst jag överdriver lite men enligt mig är quest en sämre produkt om man inte är ute efter mobiliteten. Ska du spela PC så finns det ingen anledning att välja Quest över Rift S (Om du har IPD på runt 64mm).

Rift S:
+Halo headstrap
+80hz
+Billigast totalt
+/- Mindre screen door effekt med LCD. Sämre svärta
-ingen IPD

Quest:
+Mobilitet
+IPD slider
-101 Gram tyngre än Rift S
-Simpel headstrap
-Kräver Extra kabel
-72hz
+/- Oled, mera screen door bättre svärta.

Men det sagt tror jag inte missnöjd oavsett vilken man väljer.

Det bästa är såklart om man kan testa, men mobiliteten och flexibiliteten är enligt mig och många andra en väldigt stor grej. Väldigt befriande och friktionsfritt att vara trådlös och oberoende av PC:n. Mitt VR-användare är väldigt mycket högre än tidigare på grund av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja. Jag tänker införskaffa en helt ny PC samt Index endast för att köra HL:A

Nu snackar vi!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kanske blir att testa detta till grabben. Han fick ett Rift S när han fyllde då VR-headset finns redan hemma och han och jag spelar mycket Beatsaber samt Kingspray Graffiti, så VR är absolut tok kul och efter som att man spelat lite HL genom tiderna (Inte fastnat tok mycket för det, men det ligger ändå nära till hjärtat) så lär man ju prova detta

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Du har ju fullfjädrade, polerade VR-spel som Lone Echo, Stormlands, Asgards Wrath och snart även Medal of Honor. Och utöver det dedikerade VR-spel som går att köra typ dagligen (Beat Saber populärast i den kategorin). Känner inte att VR står och faller med Half-Life som vissa tycker, det är kul att det kommer men det gick utmärkt utan också.

Jag skaffade HL1 när det kom, HL2 likaså. Dom var imponerande för sin tid men jag förstår som sagt ändå inte proportionen av hypen.

Jag fattar vad du menar men det är inga AAA (kanske medal of honor).

Krävs någon känd IP med stor fanbase för att få moment i VR försäljningen. Nu får vi det mest efterlängtade spelet sista 10 åren som VR exklusive. Sedan kommer ett av de roligaste co-op spelen genom Left4Dead.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur ser läget ut för VR i övrigt, kommer någon köpa en pryl för flera tusen för att spela ett enda spel?

Antagligen ja, för att det finns ett stort utbud andra VR spel som man kan använda headsetet till också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade lite Boneworks på min Index här om dagen och det fick mig duktigt sugen på Alyx Tror det kommer bli en succé

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Så här skulle jag summera om man vill veta vilket som är "Bäst".

1: Index
2: Rift S
3: Quest - Fram tung / blir obekväm.
Vive CV1 - Bör uppgradera till Index controller
Windows MR - Stor controller
4: Vive cosmos - Dålig hand tracking
Oculus Rift - Ingen roomscale
Pi Max - ?

Alla "funkar" men kvalitén och upplevelsen varierar.

Oculus Rift fick ju rumsskala redan i december 2016, även om man behövde köpa en extra sensor för att det skulle fungera tillfredsställande. Riften brukar ses som jämförbar med Vive, men framförallt kontrollerna och priset ses som klart bättre.

Permalänk
Medlem

Blir säkert bra med min Rift S. Frågan är bara hur mitt 1070 Ti kommer orka dra runt spelet på inställningar som inte ser ut som gegga.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Sitter på Rift S som jag är väldigt nöjd med, ska bli kul att testa detta när det kommer. Var med vid releasen av Half Life 2 så detta känns nästan lite nostalgiskt att få vara med om ett till Halfe Life från Vavle, om än i lite annorlunda tappning.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Mycket bra info här. Har inte sett hela tested-klippet ännu men bra sammanfattat om olika headsets. Index hade varit nice men jäklar vilken kostnad. Lutat mycket åt en Rift S men tvek då facebook verkar vilja ställa till det med kontokrav framöver.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro