Permalänk
Medlem

Projekt: mITX bygge

Hej och välkommen till min projekttråd!

Även om min nuvarande dator med i7-4790k har fått några uppgraderingar med tiden och ännu står pall för det jag brukar den till så har den nu några år på nacken och jag har börjat snegla på att bygga en ny. Då jag inte har bråttom så tänker jag att projektet får ta lite tid och att jag ska försöka fynda delar på marknaden/tradera/reor osv. i den mån det går. Tidigare har jag bara byggt i ATX format men vill ha en lite mindre dator denna gången. Valet föll på NZXT H200-serien, gillar utseendet och att man får plats med en biffig luftkylare i ett mer kompakt format även om chassit är ett av de största i sin kategori.

Det första jag köpte var redan i augusti. 3st av Noctua flaggskeppsmodell NF-A12x25 för 580kr på Tradera då jag ville se vad dom går för dock blev dom bara liggandes men jag tänkte att dom kommer nog till användning framöver. När tankarna om ett nytt bygge hade blivit verkliga och jag hade bestämt vilket chassi jag ville bygga i började jag leta lite andra komponenter. I oktober månad köpte jag en NH-D15 AM4 här på forumet för 350kr. Till den ville jag ha NA-HC4 heatsink covers. Fann under slutet av november en auktion på eBay med 2 helt nya uppsättningar covers i både svart och vitt för 379kr. Kommer enbart använda dom svarta så dom vita kommer listas på marknaden framöver.

Framme vid Black Friday så höll jag koll på ett gäng olika komponenter men missade surt nog Inets kampanj på 3700x vilket var det jag har tänkt mig i processor-väg menmen. Istället blev det en 970 Evo Plus 1TB från Webhallen för 1890kr. Hoppar vidare till den 10 december då NZXT H200i chassit dök upp i Inets julkalender för 499kr. Slog till direkt även om den röda färgen inte tilltalar mig men man kan alltid måla om det

Det är så långt jag har kommit i dagsläget. Chassi, fläktar, SSD samt CPU kylare.
Jag tänker behålla och använda mitt nuvarande Evga 1080ti FTW3 grafikkort som är köpt här på forumet tidigare.

Det som ska köpas och jag har tänkt mig är följande:
Moderkort: MSI B450I Gaming Plus AC
Processor: AMD Ryzen 3700x
RAM: Corsair Vengeance LPX (3200MHz alt 3600MHz)
Nätagg: Corsair SF600 V2
samt att jag ska köpa en extra Noctua NF-A15 att montera i chassit.

Inga superdyra komponenter direkt men ändå en bra uppgradering som jag med största sannolikhet kommer kunna köra på i många år framöver. Målet är att bygget är klart i början av nästa år, den som lever får se
Kommer uppdatera posten med lite bilder under tidens gång!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Heatsink Covers:

Monterade (testar vilken färg som jag gillar mest och valet föll på svarta):

Chassi:

Uppackat (innan målning):

Resultat efter målning:

Gillade inte de röda detaljerna på chassit somsagt, tänkte först måla allt svart men fick sedan syn på ett galleri på pcpartpicker där en kille hade målat den inre "baren" i samma bruna färg som Noctua har på sina fläktar. Tänkte att då jag ändå bara ska ha Noctua fläktar så kan jag göra likadant. Valet av färg föll på akrylsprayfärgen Montana Gold i nyansen "Shock Brown". Färgen matchar fläktarna väldigt bra.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Nu har det hänt lite mer saker!

Har köpt processor samt ram härifrån marknaden. Betalade 3650kr för en 3700x och 16gb LPX 3600Mhz minnen. Postnord är fruktansvärt sega men paketet är påväg iallafall. (Sålde Wraith Prism kylaren för 70kr så räknar 3580kr som totalkostnad)

Tänkte att moderkortet var inte så farligt dyrt nytt så beställde MSI B450I Gaming Plus AC från Inet tillsammans med lite Thermal Grizzly Kryonaut kylpasta. Att valet föll på Inet även om jag kunde köpt det några kronor billigare hos annan ÅF var att dom flashar BIOS utan extra kostnad om man köper moderkortet hos dom. Jag beställde ordern kvällen den 1 januari, fick svar om flashnings förfrågan på morgonen den 2 jan och kunde hämta ordern samma eftermiddag så det var mycket smidigt och bra jobbat av Inet. Pris: 1548:-

Därefter dök det upp ett SF600 nätagg med både vanliga och sleevade kablar här på marknaden, budade hem dom för 1000kr. Visade dock sig att både vanliga och sleevade SFX kablarna var för korta för att funka i mitt bygge så kommer sälja sleevade kabelkittet. Får 250kr för kablarna så räknar 750kr för nätagget.

Då stod jag i valet och kvalet, antingen köpa extensions till PSU kablarna eller helt nya kablar. Valet föll på nya kablar och det blev ett Cablemod Modflex Essentials kit i svart från Webhallen. Dom extension kit som fanns tillgängligt någorlunda smidigt var aningen långa tycker jag. Vill slippa ha allt för mycket extra kabel liggandes i chassit. Kostnaden för nya kablarna blev 616kr.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Upptäckte att med D15 kylaren och B450I kortet så kan jag varken ha en NF-A12x25 fläkt i bak eller i taket på chassit. Tänker att jag provar utan och ser hur bra det funkar till att börja med. Förhoppningsvis rör sig luften från kylarens fläktar utåt i bak, skulle jag få höga temps så får jag mäta om det går att klämma in en NF-A12x15 eller annan slim fläkt som utblås.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Så kom äntligen de sista delarna till nya bygget. Monterade RAM samt CPUn och smetade på ett fint lager med kylpasta. Hängde på kylaren och inser att det blir tajt med USB 3.0 kontakten till front panelen med första fläkten på kylaren så in på Ebay och beställde en 90graders adapter för 56kr. Men nu var allt ändå klart för uppstart. Datorn hoppade igång och fungerade precis som den ska. Kostade på mig 34kr för en W10 Pro licens från PremiumCDkeys.

Datorn är näst intill ljudlös vid "idle". Temperaturerna är bra tycker jag. Efter lite finjustering i NZXT cam så har jag fått till bättre och effektivare fläktkurvor. Det är inte optimalt konfigurerat ännu men betydligt bättre än original.

Funderar fortfarande på om jag eventuellt ska kosta på mig en slim fläkt att montera som utblås då det är viktigt att få ett bra luftflöde genom burken när den är rätt kompakt.

I övrigt är det inte mycket att anmärka på förutom att jag är väldigt nöjd med bygget.

Så vad återstår?
° Har budat hem en NF-A15 1500rpm fläkt att montera mellan PSU och shroud för att blåsa upp sval luft på GPUn. Den ska monteras så fort jag fått hem fläkten. Den NF-A12X25 som sitter där idag ska användas till annat projekt här hemma.

° NF-A12X15 som utblås?

° Njuta av min nya dator

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

- Inlägg reserverat för uppdatering -

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3