Permalänk
Medlem

Kan inte koppla ur tom hårddisk

Tjenare, tänkte byta ut en 500GB jag har mot en 2000GB men när jag kopplar ur 500an så vägrar datorn starta. Hårddisken (D:) är formaterad och alltså helt tom, ändå vägrar Windows (10) starta. Kommer upp ett felmeddelanden som vill att jag ska köra en diskanalys. Vad kan detta bero på? Windows ska väl inte ha något med den tomma hårddisken att göra? Tips välkomnas.
Ryzen 5 2600

Mvh Wargar

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i bios? Finns diskarna där?

Edit: Hur ser setupen ut? Bara hdds inga ssd m2? Vilka portar används? När du sätter tillbaka disken funkar de igen? Även om du byter port? När du byter disk in i samma port funkar de inte heller? Vilken bräda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

Jag gissar att MBR som används för att boota Windows ligger på din sekundära disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hur ser det ut i bios? Finns diskarna där?

Edit: Hur ser setupen ut? Bara hdds inga ssd m2? Vilka portar används? När du sätter tillbaka disken funkar de igen? Även om du byter port? När du byter disk in i samma port funkar de inte heller? Vilken bräda?

Skickades från m.sweclockers.com

Windows är installerat på en m.2, ska va installerad endast där. Diskarna syns i bios, nu kopplade jag ur dvd läsaren och kollade in 2TB hdd där och det funkar, kollar jag ur 500gb skiter det sig, kollar jag in den igen funkar det. Kan kolla ut E: utan problem, bara D: som ställer till det. B450 gaming plus.
Några idéer?
Tacksam

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

Jag gissar att MBR som används för att boota Windows ligger på din sekundära disk.

Vad är det och hur kollar jag om så är fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan även nämna att jag tryckte på "något" i diskhanteraren och jag reserverade 100mb på D: till "systemet". Om det kan ha något med saken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargar:

Vad är det och hur kollar jag om så är fallet?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Wargar:

Kan även nämna att jag tryckte på "något" i diskhanteraren och jag reserverade 100mb på D: till "systemet". Om det kan ha något med saken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Det betyder att du hade 500GB disken kopplade när du installerade Windows så att den la / använde något på andra disken som Windows behöver för att starta. Har man SSD kan det också påverka starttiden.

Därför bör man vänta med att koppla in andra diskar tills DVD/USB har installerat klart Windows.

Man bör också passa på att ta bort alla partitioner och tycka nästa så den själv skapar ny mm rätt när den fortsätter installera Windows. Tar bara några sekunder extra och minskar minskar risken att vissa fel är kvar, kommer tillbaka.

Permalänk

Precis. Systemet har lagt MBR på din 500GB-disk.
Alltså master boot record som talar om hur systemet ska startas upp.

Otydlig.
Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wargar:

Windows är installerat på en m.2, ska va installerad endast där. Diskarna syns i bios, nu kopplade jag ur dvd läsaren och kollade in 2TB hdd där och det funkar, kollar jag ur 500gb skiter det sig, kollar jag in den igen funkar det. Kan kolla ut E: utan problem, bara D: som ställer till det. B450 gaming plus.
Några idéer?
Tacksam

Kan vara så att Windows nyckel är kopplad till denna HDD. Har varit med om sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mja jag har kikat på lösningar för ditt problem och tyvärr är vad jag kan se lättaste lösningen att installera om W10 på SSDn utan andra diskar inkopplad. Du bör även använda GPT istället för MBR. Hur installerar du som? Skiva/sticka? AHCI påslaget i bios?

MBR klarar max 2 TB partitioner, samt ur säkerhetsaspekt. https://www.techdim.com/mbr-vs-gpt-one-chosen-new-ssd-hdd/

Följ denna guide: https://www.msftnext.com/install-windows-10-on-uefi/

Slå på AHCI och UEFi innan du installerar W10 enligt ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"