Permalänk

Byta processor i laptop

Hej jag undrar om jag kan byta processor i min laptop eftersom jag tycker att den är lite seg och jag skulle vilja ha mer fps när jag spelar cs och rainbow.
Länk till min laptop: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Jag skulle vilja byta till en i5-9600k.

Är det värt att byta och kan jag göra det?

Permalänk
Medlem

Nej, det kan du inte. Processorn är fastlödd (BGA). Du kan inte byta ut den över huvud taget. Köp en stationär dator om du vill ha så roligt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske går, om cpumodellen finns till samma dator så den har biosstöd och den är monterad i sockel så går det nog om man verkligen vill men det är besvärligt att få tag på en cpu och mycket besvärligare att göra själva bytet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, nästan alla bärbara datorer har helt inbyggda processorer och grafikkretsar, på ett specialdesignat moderkort. Det som i en del fall går att byta är lagring och minnesmoduler, men inte heller det går alltid. Din verkar ha 12 GB minne och en SSD/HDD-hybrid. Mer minne hjälper knappast, för det du spelar använder inte så mycket, och snabbare lagring påverkar inte sån prestanda heller.

Lägre grafikinställningar är nog det enda du kan göra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Processorn och GPUn är fastlödda på moderkortet, processorbyte hade inte ändå inte hjälp speciellt när det sitter ett 1050Ti som flaskar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Processorn och GPUn är fastlödda på moderkortet, processorbyte hade inte ändå inte hjälp speciellt när det sitter ett 1050Ti som flaskar.

Jag tror också det är GPUn som flaskar.

De flesta moderna laptop har fastlödd CPU = går inte att byta. Tror faktiskt inte BIOS har några problem generellt.

För inte så länge sen gick det att byta CPU i många laptops.

Tidigare gick även att byta GPU i form av MXM-kort.

Saknar den tiden...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Vart hittar ni information om att MSI lött fast CPU'n? enligt intel ska den monteras i socket FCBGA1440

Naturligtvis kan ju MSI ändå ha lätt fast en CPU på mobot, trots att den är avsedd för socket. Men har aldrig sett det i någon laptop jag tagit isär, däremot intel M processorer som är avsedda för fastlödning är ju en annan sak. Hittar ingenstans att denna CPU skulle vara fastlödd.

En 9600K kan du ju dock glömma då det är fel socket, generellat kan man bara byta CPU på laptops till en värre modell som användes i samma laptop-serie, typ om samma laptop finns me i3, i5 eller i7 cpu och i övrigt lika kan du oftast byta mellan dem.

En 7920HQ https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/97462/in... är nog det värsta som skulle vara realistiskt, om den nu inte är fastlödd då (går ju byta ändå men kräver avsevärt mer skillz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vart hittar ni information om att MSI lött fast CPU'n? enligt intel ska den monteras i socket FCBGA1440

BGA är nyckelordet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

BGA är nyckelordet.

Ahh, inga pins, då så :), går ju byta ändå som sagt men nog något man bör lämna bort till proffs om man inte arbetat med ytmontering tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ahh, inga pins, då så :), går ju byta ändå som sagt men nog något man bör lämna bort till proffs om man inte arbetat med ytmontering tidigare

Jag har en sådan här, tror du det funkar?

"Bör" i det här sammanhanget kan nog vara decenniets underdrift

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jaqob:

"Bör" i det här sammanhanget kan nog vara decenniets underdrift

Lödkolven funkar bra för att löda kablar..... (och en del hålmonterad elektronik)
Men låt bli mer avancerade elektronikkonstruktioner med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

Skrivet av mrqaffe:

Lödkolven funkar bra för att löda kablar..... (och en del hålmonterad elektronik)
Men låt bli mer avancerade elektronikkonstruktioner med den.

Gillar det 100% seriösa svaret på det uppenbart ironiskt menade inlägget

Man behöver dock inte supergrejer heller, sett folk utföra liknande operationer med en halogenlampa de snott från morsans bil (fungerar som en förvånadsvärt bra IR-värmare i rätt händer)

Normalt sett behöver du en lödstation med varmluft, då du behöver värma hela CPU'n samtidigt. Kanske dumt att börja träna på något som är värt mer än en tia, men omöjligt är det inte, och handlar mer om skillz än om dyrast lödkolv

Permalänk
Medlem

Om det är denna model: https://youtu.be/IXEX03G0KPM?t=459
Så kan du se, när han lyfter av kylanordningen att det är frågan om fastlödd cpu och gpu.
Du kan även se att det sitter 2 RAM-platser, om du har 12GB, så betyder det att du nog har 8+4GB, kan vara värt att justera till 2 identiska.
Beroende på ålder, så kan det även vara värt att rengöra fläktar och kylflänsar om de är dammiga.
Tänk på att "blockera" fläkten från att snurra om du använder tryckluft, du vill ju inte råka skada den genom att låta den snurra med ett varvtal långt utanför dess specifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Gillar det 100% seriösa svaret på det uppenbart ironiskt menade inlägget

Man behöver dock inte supergrejer heller, sett folk utföra liknande operationer med en halogenlampa de snott från morsans bil (fungerar som en förvånadsvärt bra IR-värmare i rätt händer)

Normalt sett behöver du en lödstation med varmluft, då du behöver värma hela CPU'n samtidigt. Kanske dumt att börja träna på något som är värt mer än en tia, men omöjligt är det inte, och handlar mer om skillz än om dyrast lödkolv

Och nu har jag lagt en timme på att läsa om reballing, tack för det!
Coolt att det faktiskt är något man i princip kan göra hemma, det trodde jag inte. Men förstår inte riktigt hur cpun kan klara av temperaturerna det verkar handla om...

Permalänk
Avstängd

Jag byter sällan i bärbara. För mycket krångel. Föredrar att fixa det med stationära.