Udda skärmfel på ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Udda skärmfel på ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Hej vänner!

Jag har fått ett problem med min ASUS 27" ROG Swift PG279Q. Jag upptäckte det här under dagarna, och vet inte hur länge problemet har funnits eftersom att man bara ser det i vissa scenarion.

Det ser lite ut som att något har "läckt" bakom skärmen. Detta syns när pixlarna är vissa färger, te.x grått och väldigt blått men inte på svart och vitt, se bilder nedan för att se vad jag menar. Det är nästan som att backlight inte fungerar korrekt på detta stället under vissa färger. Det går som ett lite bredare sträck, kanske 20-40 pixlar, på vänstersidan av skärmen. Inte "spikrakt" utan lite bubblig form.

Är det någon som har sett detta problemet innan? Jag stör mig på småsaker, så står i valet och kvalet om ifall jag ska skicka tillbaka skärmen eller inte då jag har 2 år garanti kvar. Problemet är att jag har ett väldigt bra exemplar när det kommer till BLB.

Vad tror ni? Finns det någon "snabbfil" eller är det något som har gått sönder?

Det är extremt svårt att fånga på bild. Lägger upp en 1 film från Sea of Thieves där man ser det samt lite bilder med grå bakgrund. Även en med vit bakgrund där man inte ser problemet.

Grå bakgrund från sidan:

Grå bakgrund framifrån:

Vit bild där man inte ser problemet:

Med vänlig hälsning,
Pontus Andersson.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: Ser ut som att något filmlager har släppt och dey kan rent av se fläckigt eller fuktskadat ut. Tämligen vanligt problem med skärmar och jag ser det på främst äldre skärmar som gått ett tag. Finns tyvärr inget man kan göra åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MuLLvaD3n: Ser ut som att något filmlager har släppt och dey kan rent av se fläckigt eller fuktskadat ut. Tämligen vanligt problem med skärmar och jag ser det på främst äldre skärmar som gått ett tag. Finns tyvärr inget man kan göra åt det.

Tråkigt! Tur att det är på ett sådant ”diskret” ställe. Skärmen är bara 1 år gammal, så satt och funderade på om man skulle göra ett garantiärende av det. Tror dock inte det är värt det om det är felet som du säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@MuLLvaD3n: Garanti bör du nog kunna få. Men då får du ett nytt exemplar som ersättning och här verkar du ha dragit vinstlotten i fråga om blödningar. Så tufft val. Men håll koll på ifall det blir värre. Spar bilderna och dokumentera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@MuLLvaD3n: Garanti bör du nog kunna få. Men då får du ett nytt exemplar som ersättning och här verkar du ha dragit vinstlotten i fråga om blödningar. Så tufft val. Men håll koll på ifall det blir värre. Spar bilderna och dokumentera.

OKej, historien fortsätter.

Jag valde trots allt att göra en RMA på skärmen. Mest för att jag har börjat få ett konstigt flimmer på olika texturer och Asus har ett himla smidigt "byt ut skärmen vid dörren hemma" program för sina skärmar.

Men, skärmen jag har fått är i förhållande till den jag har katastrofalt dålig. Det är helt enorm skillnad. Jag kan inte med gott samvete välja den "nya" skärmen jag har fått från Asus - eller vad tycker du, som har sett så många olika skärmar?

Här får du en video & bild på skärmarna side by side med exakt samma inställningar & ljusstyrka, med samma backlight-bleed test igång. Det är ännu tydligare på filmen än på bilden.

Nu har jag hamnat i en liten konstig sits. Får nog ringa Asus imorgon. Vet inte om jag bara kan skicka tillbaka den "nya" skärmen, eller om jag måste skicka tillbaka den gamla skärmen och sedan göra en ny RMA på den "nya" skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

En uppdatering här i tråden.

Idag, 2020-01-19, fick jag pengarna från Credit Swap på detta ärendet. Det tog alltså lite mer än ett år från att jag upptäckte det första felet till att allt var löst med mina skärmar.

Sista mejlet jag skickade till Asus, haha.

Massvis med mejl fram och tillbaka tillsammans med skärmar fram och tillbaka. Är det något jag har lärt mig från hela detta ärendet så är det att refurbished produkter är totalt värdelösa och inte ens nästan lever upp till en producerad produkt från fabrik. Det är alltid någon typ av fel på skärmen, stort som litet.

Parallellt med detta ärendet gjorde en polare ett garantiärende på ett grafikkort där några spolar brann. Han får ett "refurbished" grafikkort tillbaka. Brinner upp efter ungefär 6 månader igen.

Summan av kardemumman, ska ni ge er in på ett sånt här garantiärende/få tillbaka pengarna ärende. Se till att ni har tid, tid och en skvätt tålamod. För det kommer inte gå fort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MuLLvaD3n:

En uppdatering här i tråden.

Idag, 2020-01-19, fick jag pengarna från Credit Swap på detta ärendet. Det tog alltså lite mer än ett år från att jag upptäckte det första felet till att allt var löst med mina skärmar.

https://imgur.com/6Xb6u5C.jpg
Sista mejlet jag skickade till Asus, haha.

Massvis med mejl fram och tillbaka tillsammans med skärmar fram och tillbaka. Är det något jag har lärt mig från hela detta ärendet så är det att refurbished produkter är totalt värdelösa och inte ens nästan lever upp till en producerad produkt från fabrik. Det är alltid någon typ av fel på skärmen, stort som litet.

Parallellt med detta ärendet gjorde en polare ett garantiärende på ett grafikkort där några spolar brann. Han får ett "refurbished" grafikkort tillbaka. Brinner upp efter ungefär 6 månader igen.

Summan av kardemumman, ska ni ge er in på ett sånt här garantiärende/få tillbaka pengarna ärende. Se till att ni har tid, tid och en skvätt tålamod. För det kommer inte gå fort.

Haha, påminn mig. Köpte en PG278Q i augusti 2014. Den hade pixelfel, så jag RMA:ade den till Asus och fick en ny. Den hade flimrande bakgrundsbelysning, så jag RMA:ade den till Asus och fick en ny. Den hade illgröna lodräta streck över exakt halva bilden, så jag RMA:ade den till Asus och fick slutligen, i december 2016, ett fungerande exemplar.

Absolut var även jag delaktig i att det tog så lång tid, så det tänker jag inte enbart skylla på Asus, men det var en seg process och tröttsamt att få hem uppenbart trasiga skärmar gång på gång. Varje vända fram och tillbaka innebar dessutom att släpa dessa bastanta kartonger fram och tillbaka till skolan för att UPS skulle hämta upp dem under dagtid och så vidare. Inte vidare roligt, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hoppas att du är nöjd med slutresultatet iaf, även om det tog väldigt lång tid

Skattar mig ff. lycklig att jag lyckades köpa en PG279Q runt 2017 som har låg BLB och inga problem än....... Vet inte ens om jag vågar uppgradera till kommande 279QM eller om man bör behålla denna så länge det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Haha, påminn mig. Köpte en PG278Q i augusti 2014. Den hade pixelfel, så jag RMA:ade den till Asus och fick en ny. Den hade flimrande bakgrundsbelysning, så jag RMA:ade den till Asus och fick en ny. Den hade illgröna lodräta streck över exakt halva bilden, så jag RMA:ade den till Asus och fick slutligen, i december 2016, ett fungerande exemplar.

Absolut var även jag delaktig i att det tog så lång tid, så det tänker jag inte enbart skylla på Asus, men det var en seg process och tröttsamt att få hem uppenbart trasiga skärmar gång på gång. Varje vända fram och tillbaka innebar dessutom att släpa dessa bastanta kartonger fram och tillbaka till skolan för att UPS skulle hämta upp dem under dagtid och så vidare. Inte vidare roligt, helt enkelt.

Haha nä, det är inte enbart Asus fel att det tog så lång tid för mig heller, jag drog lite på fötterna men behövde ju en skärm för att kunna jobba hemma i Corona. Det är ju dock galet att Asus inte kollar vad det är för skärmar de skickar ut. Ibland känns det ju som att jag får en skärm som någon annan har lämnat tillbaka för att den var för dålig.

Dessutom hade jag samma problem som dig. "Vi kommer någon gång mellan 07:00 och 23:00."

Jahopp....

Skrivet av Mithras:

Hoppas att du är nöjd med slutresultatet iaf, även om det tog väldigt lång tid

Skattar mig ff. lycklig att jag lyckades köpa en PG279Q runt 2017 som har låg BLB och inga problem än....... Vet inte ens om jag vågar uppgradera till kommande 279QM eller om man bör behålla denna så länge det går

Haha nöjd och nöjd. Nu har jag ingen skärm alls och behöver beställa en ny. Får hoppas på bättre lycka denna gången.

Tror jag väntar in den här: https://hexus.net/tech/news/monitors/147294-asus-rog-swift-pg...

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hej vänner!

Jag har fått ett problem med min ASUS 27" ROG Swift PG279Q. Jag upptäckte det här under dagarna, och vet inte hur länge problemet har funnits eftersom att man bara ser det i vissa scenarion.

Det ser lite ut som att något har "läckt" bakom skärmen. Detta syns när pixlarna är vissa färger, te.x grått och väldigt blått men inte på svart och vitt, se bilder nedan för att se vad jag menar. Det är nästan som att backlight inte fungerar korrekt på detta stället under vissa färger. Det går som ett lite bredare sträck, kanske 20-40 pixlar, på vänstersidan av skärmen. Inte "spikrakt" utan lite bubblig form.

Är det någon som har sett detta problemet innan? Jag stör mig på småsaker, så står i valet och kvalet om ifall jag ska skicka tillbaka skärmen eller inte då jag har 2 år garanti kvar. Problemet är att jag har ett väldigt bra exemplar när det kommer till BLB.

Vad tror ni? Finns det någon "snabbfil" eller är det något som har gått sönder?

Det är extremt svårt att fånga på bild. Lägger upp en 1 film från Sea of Thieves där man ser det samt lite bilder med grå bakgrund. Även en med vit bakgrund där man inte ser problemet.

Grå bakgrund från sidan:
https://imgur.com/ZIwIJ9r.jpg

Grå bakgrund framifrån:
https://imgur.com/eQ0g8dP.jpg

Vit bild där man inte ser problemet:
https://imgur.com/08yCdgJ.jpg

Med vänlig hälsning,
Pontus Andersson.

jag tänkte bumpa den här tråden då jag har en fråga till trådskaparen. stödjer ROG SWIFT PG279Q displayport 1.4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindelöw:

jag tänkte bumpa den här tråden då jag har en fråga till trådskaparen. stödjer ROG SWIFT PG279Q displayport 1.4?

Displayport 1.2 är det