LG Ultragear 27GL850 – guide till menyer och inställningar för bäst bild

Permalänk
Melding Plague

LG Ultragear 27GL850 – guide till menyer och inställningar för bäst bild

Bilden är bara så bra som den rätta inställningen. Tillsammans med LG går vi igenom meny för meny och beskriver vad allt gör för bild och färg hos Ultragear 27GL850.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vem bestämmer vad ”bäst bild” innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Vem bestämmer vad ”bäst bild” innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Rent krasst så är det ju eye of the beholder som måste bestämma vad man föredrar och när man föredrar vad.
Sen är det annorlunda när det kommer till produktion print/tryck, web och återgivining så hela kedjan förstår och visar samma färg. En hel värld att grotta in sig i om man har orken eller är intresserad

Vissa gillar choklad andra vanilj, så är det med allt. Men det finns regler som man kan förhålla sig, för att uppnå korrekt färgomfång för respektive skräm. Men sen betyder inte det att det är det bäst.

Vissa har problem med tex rött och grönt, och behöver kompensera för detta eller använder man tex ett par glasögon med blåljus filter så kan man kompentsera för detta
med vetskapen om hur skärmen bör bli inställd enligt konstens alla regler.

Men det generella är ju vad som reglerna innefattar och går att uppnå med t.ex SpyderX eller annan utrustning.

Variationer i färgen kan skilja sig i nyans, krom (även kallad mättnad, intensitet eller färgstarkhet) eller ljusstyrka (eller värde, ton eller ljusstyrka) eller i två eller tre av dessa egenskaper så det måste finnas något att förhålla sig till för att vi ska uppfatta samma saker.

Så det beror nog mest på vilken nivå man själv lägger det,. och när det ska användas .,.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kalleteodor:

Vem bestämmer vad ”bäst bild” innebär?

Du bestämmer. "Bäst" är en subjektiv term och måste viktas mot vad du tänkt göra med skärmen. En skärm med bra kvalitet, likt 27GL850 har en möjlighet att ta sig an flera roller som inte nödvändigtvis betyder exakt samma bildinställningar.

Den som kör e-sportinriktade shooters kan ha väldigt egna och synnerligen godtyckliga krav på "bästa" bilden. Vilket skiljer sig från den som tänkt arbeta på datorn med exempelvis text och surf. Den som tänkt använda skärmen med krav på färgåtergivning har i sin tur krav som egentligen inte tillåter något godtycke utan ska följa någon form av standard.

Ju mer du lär känna din skärm och dess funktioner, desto närmare når du målet.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra genomgång av skärmen. Fick hem mitt exemplar igår och kan tycka att färgerna är lite starka. Kan man på något sätt få ner tonerna? Nvidias egna färginställningar som digital vibrance?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGw:

Tack för en bra genomgång av skärmen. Fick hem mitt exemplar igår och kan tycka att färgerna är lite starka. Kan man på något sätt få ner tonerna? Nvidias egna färginställningar som digital vibrance?

Följt Thomas guide?
https://www.sweclockers.com/artikel/28797-lg-ultragear-27gl85...
Fortfarande inte nöjd? ovan

Personligen skulle jag inte låta nvidia styra det. Men sån är jag!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd

@sdaniel1: Också titta lite på den även kört igenom rek inställningarna mm, jämfört lite med kalibrerings bilder för fotografer och jag är glad att det inte är en skärm jag själv skulle behöva sitta vid, men grabben som fick den i något försenad julklapp är mycket nöjd men han kom från en TN. Jämförelse mot äldre premium skärmar blir lite fel och orättvis eftersom LG lanseras som gaming och inget annat, men att man skulle uppleva den så kontrast fattig förhållande mot äldre ips det trodde jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Följt Thomas guide?
https://www.sweclockers.com/artikel/28797-lg-ultragear-27gl85...
Fortfarande inte nöjd? ovan

Personligen skulle jag inte låta nvidia styra det. Men sån är jag!

Jag har kopierat av hans inställningar helt och hållet, förutom lite högre ljusstyrka. Jag har endast spelat på TN-paneler och i detta nu försöker jag vänja mina ögon vid denna stora förändring som det faktiskt är. Färgerna och svärtan är otroligt tydlig om man jämför med mina gamla TN-paneler. Jag valde att sänka digital vibrance till 45% i nvidia kontroll panel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem

Jag skulle ändra saturation på skärmen. Men du får leka runt lite. Tar ett tag att vänja sig om man kört en urtvättad tn innan. Tänkte på att börja ändra efter du låtit skärmen gått varm ett tag. Så det inte ändrar sig igen när den blivit varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Lansera något med gaming framför är bara ett säljtrick för att pumpa upp priset
Det är en skärm som vilken annan. Logitech g300s är ett bra exempel på detta.
Dem gjorde den svart och kalla la till den i sin logi gaming serie och priset ökade priset med typ 200kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Avstängd

@sdaniel1: Tycker det var synd att inte LG recensionen tog upp någon jämförelse tex mot den förra "bästa" gaming ips

Acer XB271HUbmiprz – premiumskärm med IPS-panel och Nvidia G-Sync i 165 Hz
https://www.sweclockers.com/test/25232-acer-xb271hubmiprz-pre... Lät dottern som kör på en sån Acer också leka med inställningarna på LG och jämföra och bild och spelmässigt mässigt, spelmässigt ingen större skillnad bildmässigt ligger LG efter en hel del.

Var själv mycket nyfiken på Benq eller Pixio som de heter på andra sidan pölen, 1-2 millisekunder långsammare med uppmätt kontrastvärde på över 1000 till skillnad mot LG "ganska lågt kontrastförhållande kring 750:1" Accer uppgav Ytterberg till: "Panelkontrasten är hög, vi mäter 1 200:1 i praktiken".

Vad gör att LG panel inte klarar högre kontrastvärde? Är det för jakten på de sista millisekundrarna/eftersläpningarna som man valt att hålla en lägre kontrastvärde?

Permalänk
Medlem

Lcd är problemet! Och lösningen enligt vad vi ska tro är led. Men det kostar dukigt mycket mer och man har inte löst burn in och åldrings problematiken helt än. Men det är g men går segt. LG B8 oled ska vara ok. Men burn in så är det över!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Bildexpert 📺

@nikitalord: Det är alltså nästan två år sedan jag hade Acer-skärmen på plats. Så att jämföra den direkt med 27GL850 är verkligen att tänja på rimligheterna. Plus att vi har Asus, AOC:s och Viewsonics motsvarigheter som också testats. Blir mycket jämförelser.

Skulle iofs vara riktigt trevligt att ha de möjligheterna att hela tiden jämföra. Så om jag fick fantisera om möjligheter, lokaler och ekonomi på samma sätt som jag fantisera om en Lotto-vinst, tja då så...

Att LG har ett lägre kontrastförhållande kan beror på en rad orsaker där responstider kan vara en av flera anledning. En annan kan vara en strävan efter högre uniformitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sdaniel1:

Jag skulle ändra saturation på skärmen. Men du får leka runt lite. Tar ett tag att vänja sig om man kört en urtvättad tn innan. Tänkte på att börja ändra efter du låtit skärmen gått varm ett tag. Så det inte ändrar sig igen när den blivit varm.

Det finns inget Saturation-reglage på skärmen. Så det man kan göra är köra sRGB-läget och använda Onscreen Control så att exempelvis webbläsare kör sRGB-läget. Man kan gå på kontrollpanelen för grafikkkortet men dessa reglage brukar alltid bete sig för grovt. Man löser ett problem och orsakar istället två nya någon annanstans i bilden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@nikitalord: Det är alltså nästan två år sedan jag hade Acer-skärmen på plats. Så att jämföra den direkt med 27GL850 är verkligen att tänja på rimligheterna. Plus att vi har Asus, AOC:s och Viewsonics motsvarigheter som också testats. Blir mycket jämförelser.

Skulle iofs vara riktigt trevligt att ha de möjligheterna att hela tiden jämföra. Så om jag fick fantisera om möjligheter, lokaler och ekonomi på samma sätt som jag fantisera om en Lotto-vinst, tja då så...

Att LG har ett lägre kontrastförhållande kan beror på en rad orsaker där responstider kan vara en av flera anledning. En annan kan vara en strävan efter högre uniformitet.

Så kan det nog mycket väl vara.

Hittat några jämförelse på nätet där man kört dem samtidigt och där även ägare som uppgraderat från acer till lg skrivet om sina upplevelser med för och nackdelar verkar vara som lg ligger efter i bild upplevelser men känns följsammare i riktigt snabba spel sen ska den sakna överdrivet blb/glow. Det ex jag handlade till grabben hade dock väldigt ljust vänster nedre hörn vilket inte påverkades av inställningar men i övrigt ok. Vet inte om detta förbättras för de som fått 2'a versionen i panel lotteriet.

Permalänk
Medlem

Tack för guiden, skönt att inte behöva pilla med inställningar i flera timmar som man annars gör för att få till det själv.

Fick hem min för ett par dagar sen. Packade upp det igår stötte inte på några döda pixlar men lite glow ner till vänster, är supernöjd!

Permalänk
Medlem

Hej, är väldigt fundersam till gamma läge 2 över 1, har såklart ingen mätutrustning men verkar trycka många midtoner mot mörkare nyanser? Har bara en gammal ARGB skärm och telefon att jämföra med verkar sticka ut kraftigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midona:

Hej, är väldigt fundersam till gamma läge 2 över 1, har såklart ingen mätutrustning men verkar trycka många midtoner mot mörkare nyanser? Har bara en gammal ARGB skärm och telefon att jämföra med verkar sticka ut kraftigt

Framgår ganska tydligt i Lax review, om färgkaoset. Sen gamma och den panelen går ju tyvärr inte riktigt hand i hand...

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Framgår ganska tydligt i Lax review, om färgkaoset. Sen gamma och den panelen går ju tyvärr inte riktigt hand i hand...

Är ju inte en super optimal panel oavsett, men gamman är ”okej” från mättningar vad jag sett, har bara intrycket att gråtoner matchar mina andra displayers vitbalans och gamma mycket närmare med gamma 1 än 2, men ska fiddla mer för märker ju definitivt gul nyansen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Midona:

Hej, är väldigt fundersam till gamma läge 2 över 1, har såklart ingen mätutrustning men verkar trycka många midtoner mot mörkare nyanser? Har bara en gammal ARGB skärm och telefon att jämföra med verkar sticka ut kraftigt

Mellantonerna i Gamma-läge 2 testexemplaret lligger ganska rätt mot väntade luminansnivåer för en gamma 2.2-EOTF. Läge 1 och sRGB-läget lyfter luminansnivåerna desto mer.

En del rapporterar annars att Gamma-läge 2 ger för mörka skuggtoner och klipper ned mot svart. Så kan vara exemplarvariation eller missmatchade nivåer dator/video. Men det senare brukar undvikas om man kör Displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mellantonerna i Gamma-läge 2 testexemplaret lligger ganska rätt mot väntade luminansnivåer för en gamma 2.2-EOTF. Läge 1 och sRGB-läget lyfter luminansnivåerna desto mer.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/78453?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzg0NTMiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNjkyZDljNjA3ZmRjNzRkNmNlNzM5M2JmOGVkMGIxOTIifQ%3D%3D

En del rapporterar annars att Gamma-läge 2 ger för mörka skuggtoner och klipper ned mot svart. Så kan vara exemplarvariation eller missmatchade nivåer dator/video. Men det senare brukar undvikas om man kör Displayport.

Det du beskriver med klippning är ju tyvär det jag upplever (använder självklart dp kabel). Funderar på om det bara inte är variation, har en gammal U2412H och en iPhone XR som jag *antar* (efter lite googlande) har hyffsad gamma, vitbalans och kalibrering, ser ju klart hur ljusa nyanser drar mot rött och hur det blir svårt att urskilja detaljer i mörka miljöer i spel. TFT Central pekade tillochmed ut i deras exemplar att det närmaste 6500k vitbalans är Manuellt läge och 6000k. Undrar om andra produkter med den här panelen gör ett lite bättre jobb. Väldigt bra display vilket som och uppskattar verkligen det du gör på sweclockers Laxpudding