Den ena funkar inte om den andra används... ASUS moderkort

Permalänk

Den ena funkar inte om den andra används... ASUS moderkort

Hejsan! Jag har ett nytt micro-ATX moderkort av märket ASUS ROG Strix B365-G.
Den har två stycken m.2 slots och två PCIEX16 slots varav det ena används för grafikkortet.
Problem: Nu har jag kunnat konstatera att om man har något alls, i PCIEX16_2 så fungerar inte m.2_2.
Detta är inte dokumenterat i manualen.

Så här kunde jag identifiera problemet: Jag har ett litet SATA extension kort och om jag sätter det i den LILLA PCIEX1 slotten så funkar allt som det ska. Men tar jag samma kort och sätter det i PCIEX16_2 så ignorerar datorn m.2 SSDn i m.2_2
Jag har även testat ett annat kort i PCIEX16_2. Samma problem uppstår oavsett vilket kort man sätter i den. Om det är något där, så funkar inte m.2_2!

Någon kunnig, smart person som kan kommentera eller ge mig råd om det här mystiska beteendet? Jag behöver kunna använda både PCIEX16_2 och m.2_2 samtidgt... Vad kan jag göra?

Datorns Spec:
ASUS ROG Strix B365-G
Intel i7 -9700K 3.60 GHz
MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC 6GB
DDR4 4x16 GB Corsair
7 hårddiskar
750W Corsair PSU

God Jul och God Nytt år alla IT-nördar och vikingar!

Uppdaterade med Processor spec
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mandarinka:

Hejsan! Jag har ett nytt micro-ATX moderkort av märket ASUS ROG Strix B365-G.
Den har två stycken m.2 slots och två PCIEX16 slots varav det ena används för grafikkortet.
Problem: Nu har jag kunnat konstatera att om man har något alls, i PCIEX16_2 så fungerar inte m.2_2.
Detta är inte dokumenterat i manualen.

Så här kunde jag identifiera problemet: Jag har ett litet SATA extension kort och om jag sätter det i den LILLA PCIEX1 slotten så funkar allt som det ska. Men tar jag samma kort och sätter det i PCIEX16_2 så ignorerar datorn m.2 SSDn i m.2_2
Jag har även testat ett annat kort i PCIEX16_2. Samma problem uppstår oavsett vilket kort man sätter i den. Om det är något där, så funkar inte m.2_2!

Någon kunnig, smart person som kan kommentera eller ge mig råd om det här mystiska beteendet? Jag behöver kunna använda både PCIEX16_2 och m.2_2 samtidgt... Vad kan jag göra?

Datorns Spec:
ASUS ROG Strix B365-G
MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC 6GB
DDR4 4x16 GB Corsair
7 hårddiskar
750W Corsair PSU

God Jul och God Nytt år alla IT-nördar och vikingar!

Det stämmer att detta inte är dokumenterat, de brukar vara duktiga.
Om det inte fungerar och du inte kan få hjälp från Asus så får du använda dig av konsumentköplagen i Sverige och be om ett täckköp på ett motsvarande moderkort som erbjuder det du behöver.

Vilken processor är det du har och vad är det för instickskort som ska sitta i PCIe_x16_2?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det stämmer att detta inte är dokumenterat, de brukar vara duktiga.
Om det inte fungerar och du inte kan få hjälp från Asus så får du använda dig av konsumentköplagen i Sverige och be om ett täckköp på ett motsvarande moderkort som erbjuder det du behöver.

Vilken processor är det du har och vad är det för instickskort som ska sitta i PCIe_x16_2?

Tack för svaret

Processorn är Intel i7 -9700K 3.60 GHz
Instickskortet är bara ett kort som ger två mer SATA portar
. Den har den kortaste sorterns skenor att sticka i den minsta sortens PCI-E. Har inte lyckats få den att funka, för övrigt, men det är en annan post. Köpte den igår på Kjell & Co. Verkar vara en gammal modell. Funderar på att köpa en annan. Det andra instickskortet är ett lite större PCIE kort som kräver en den stora PCIE slotten. Också SATA extension, fast 6 st.

När det gäller det här moderkortet så är det inte så bra, faktiskt. Har upptäckt att något gör att en ytterligare SATA port är disablad beroende på vilka instick eller m.2 man använder. Det är redan en som försvinner om man använder m.2 slot 1 i SATA mode. Ytterligare en är helt klart disablad, den man sätter i sist... Och jag har redan bytt det en gång! Så här var det...

Hade en jobbig erfarenhet igår, när jag prövade att flytta grafikkortet till det andra PCI-E jacket. Detta jack visade det sig senare, var inte förstärkt med stålkanter. Möjligen var det olämpligt att sätta ett stort grafikkort där, men det fanns inga varningar i manualen. När jag sen skulle flytta på grafikkortet så lyftes hela den bruna plastbiten med! Kvar fanns en rad metallpiggar. Gick ej att sätta tillbaka plastbiten, så brädan var i princip kaputt. Jag drog inte alls hårt i kortet och är erfaren när det gäller datorbygge. För mig var det självklart ett fel på brädan - en retur till ASUS så de förstärker de där jacken bättre i framtiden. Hade bara haft brädan i en månad. Åkte direkt till Webhallen för vad jag trodde skulle vara en enkel retur av en defunkt produkt. Men så lätt var det inte! Webhallen tycktes dock tro att jag var skum och hade "förstört" moderkortet och nu försökte fiffla mig till ett nytt. Det gick inte att lämna in den till dem för reklamation och få en ny, som jag gjort flera gånger i engelska datorbutiker genom åren - om det är ett uppenbart fel. Vet inte om det är specifkt för Webhallen eller Sverige, men jag har aldrig fått sånt otrevligt bemötande när jag behövt returnera en produkt som inte funkar som den ska. Jag blev så arg! (Glöm att jag spenderat 50k där på ett par månader - vilket de kunde se på mitt kundkonto. Nu vill jag plötsligt lura dem på ynka 1300 kr... Låter ju rimligt) För mig är det en principsak att få göra en enkel retur om man fått ett dåligt exemplar. Innan jag sa adjö till Webhallen för alltid, pga det otrevliga bemötandet, så var jag tvungen att köpa ett nytt likadant moderkort - eftersom julhelgen just skulle börja och jag inte har någon annan tid som jag kan fixa datorn på. Det här moderkortet var Webhallens rekommendation till att börja med - men jag är inte nöjd. Borde gjort min egen research innan jag gick dit! Det var sista gången jag använder Webhallen. Dessutom har de löjligt långa väntetider för att bli betjänad. De verkar inte bry sig något vidare om sina kunder.

Funderade lite på om det kan vara otillräcklig PSU som skapade datorns konstiga beteende? Fast 750W borde väl ändå vara tillräckligt? Men jag är inte helt säker...