Corsair MK2 Strafe Silent vs Ducky One2 vs Varmillo VA88M

Permalänk
Medlem

Corsair MK2 Strafe Silent vs Ducky One2 vs Varmillo VA88M

Jag står nu inför ett val att antingen lämna tillbaka Corsair MK2 Strafe Silent som jag fick för väldigt bra pris: 999 kr. Eller köpa den där Ducky One 2 TLK för runt 1800 kr.

Eller möjligtvis köpa Varmillo VA88M för runt 1700 kr.

Vilket hade ni valt?

Jag har aldrig haft mekaniskt tangentbord tidigare och skulle jag valt Ducky One 2 eller Varmillo så skulle jag nog gått på den där brown switch.

Skulle man ändå kunna vara nöjd med en Silent Red Switch?

Jag använder datorn till både att skriva med och game:a (CS:GO, League of Legends, osv).

Är det värt det att lägga till hela 700 kr för en Ducky One 2, speciellt nu när jag fick MK2 Silent för så billigt pris? (MK2 Silent kostar i normala fall 1700 kr). Vad hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Jag står nu inför ett val att antingen lämna tillbaka Corsair MK2 Strafe Silent som jag fick för väldigt bra pris: 999 kr. Eller köpa den där Ducky One 2 TLK för runt 1800 kr.

Eller möjligtvis köpa Varmillo VA88M för runt 1700 kr.

Vilket hade ni valt?

Jag har aldrig haft mekaniskt tangentbord tidigare och skulle jag valt Ducky One 2 eller Varmillo så skulle jag nog gått på den där brown switch.

Skulle man ändå kunna vara nöjd med en Silent Red Switch?

Jag använder datorn till både att skriva med och game:a (CS:GO, League of Legends, osv).

Är det värt det att lägga till hela 700 kr för en Ducky One 2, speciellt nu när jag fick MK2 Silent för så billigt pris? (MK2 Silent kostar i normala fall 1700 kr). Vad hade ni valt?

Om du någon gång tänker byta ut keycapsen i framtiden, så Ducky eller Varmillo. corsair har inte standard botten rads mått på Ctrl, Alt, FN/Meny + Spacebaren (se länk), så det blir problem att hitta passande keycaps sets.

http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Jag är i samma situation som du, men väljer mellan att behålla Corsair eller lämna tillbaka och istället köpa Steelseries Apex 7 TKL, som kanske är något för dig att överväga? Ligger i samma prisklass som övriga du nämnde och verkar ha fått bra recensioner.
Edit: Det har dock kanske inte de brytare du söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske men Varmilo alla dagar i veckan 👍
Har alla tre, Corsair är skräp, Ducky är ett trevligt tangentbord men Varmilo är av betydligt högre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Jag är i samma situation som du, men väljer mellan att behålla Corsair eller lämna tillbaka och istället köpa Steelseries Apex 7 TKL, som kanske är något för dig att överväga? Ligger i samma prisklass som övriga du nämnde och verkar ha fått bra recensioner.
Edit: Det har dock kanske inte de brytare du söker.

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt för mitt sena svar men efter att ha testat på så många tangentbord i olika fysiska butiker här i stan kom jag fram till att Corsair MX-silent Mk2 är fortfarande bäst!

Bäst att skriva långa texter snabbast och på ett korrekt sätt är:

Logitech K704 och Razer Ornata Chroma.

Bäst för gaming:
MX Silent MK2 (fps games / MOBA) eller möjligtvis fps alloy red switch (om man gillar endast CS:GO).

Bruna switchar var tyvärr en besvikelse. Fingrarna blir trötta efter ett tag och de är inte så tactile som folk påstår, inte enligt mig iaf. Till och med Ornata Chroma var mer tactile trots att det t-bordet är endast membrane.

Så för 999 kr är Corsair MX Mk2 silent mycket prisvärt! Hade det kostat 1700 kr som det gör i normala fall däremot så hade jag börjat att kika på Ducky, Varmilo och Leopold men jag tror knappast dessa 3 t-bord vinner över K704 / Razer Oranata i WPM-test: https://typing-speed-test.aoeu.eu/

Scissors switches är överlägsna i skrivhastighet och hur korrekt man skriver.

Permalänk
Medlem

@AvengedSevenfold:
Kör med K70 mk.2 silent och är riktigt nöjd. Byt inte

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Förlåt för mitt sena svar men efter att ha testat på så många tangentbord i olika fysiska butiker här i stan kom jag fram till att Corsair MX-silent Mk2 är fortfarande bäst!

Bäst att skriva långa texter snabbast och på ett korrekt sätt är:

Logitech K704 och Razer Ornata Chroma.

Bäst för gaming:
MX Silent MK2 (fps games / MOBA) eller möjligtvis fps alloy red switch (om man gillar endast CS:GO).

Bruna switchar var tyvärr en besvikelse. Fingrarna blir trötta efter ett tag och de är inte så tactile som folk påstår, inte enligt mig iaf. Till och med Ornata Chroma var mer tactile trots att det t-bordet är endast membrane.

Så för 999 kr är Corsair MX Mk2 silent mycket prisvärt! Hade det kostat 1700 kr som det gör i normala fall däremot så hade jag börjat att kika på Ducky, Varmilo och Leopold men jag tror knappast dessa 3 t-bord vinner över K704 / Razer Oranata i WPM-test: https://typing-speed-test.aoeu.eu/

Scissors switches är överlägsna i skrivhastighet och hur korrekt man skriver.

Ok, kul att du är nöjd, jag tror absolut att Corsair Gaming Strafe är ett bra tangentbord : )
Har du testat Steelseries Apex 7 TKL?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Skrivet av DooC:

@AvengedSevenfold:
Kör med K70 mk.2 silent och är riktigt nöjd. Byt inte

Tack för input, jag får fundera lite till : )
Corsair eller Steelseries.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Ok, kul att du är nöjd, jag tror absolut att Corsair Gaming Strafe är ett bra tangentbord : )
Har du testat Steelseries Apex 7 TKL?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tyvärr inte haft chansen att testa Steelseries Apex 7 TKL eller Pro

Men skulle det vara linjärt och mjukt så fingrarna inte blir trötta efter långa timmar av gaming eller om det skulle varit tactile + short key travel som på Razer Onatra Chroma så skulle jag nog köpt det direkt!

Problemet är att det finns allt för många t-bord idag och valet är mycket svårt. Man bör testa på alla i butiken innan man köper men alla fysiska butiker har tyvärr inte alla tangentbord tillgängliga så kunder kan få välja. Man får tyvärr använda återköpslagen för att testa på alla bord man är intresserad av och sedan skicka tillbaka dem man inte vill ha.

Jävligt surt för naturen och bränsle men så får man göra om an inte har något annat val.

Vet att Elgiganten har rea just nu på Apex Pro med omni switch för 1399 kr men du är kanske mer inställd på just Apex 7 med TKL? Apex 7 har MX däremot. Aldrig testat Omni så jag vet tyvärr inte skillnaden mellan dessa två switcharna.

Permalänk

@Asterion
Nä ok, jag har inte testat Apex 7 heller, bara läst recensioner.
Precis som du skriver finns det en uppsjö av tangentbord och det är omöjligt att prova alla i butik, det gör tyvärr att man får chansa och hoppas på att man blir nöjd. Möjligheten till öppet köp finns ju, som du nämnde.
Ja, såg det erbjudandet på Apex Pro, men jag var nog mer intresserad av Apex 7 TKL i så fall. Tack för tipset dock!
Jag fortsätter att fundera ett tag till på om jag ska behålla mitt Corsair eller ej : )

Skickades från m.sweclockers.com

Tagg
Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

@AvengedSevenfold:

Vet att jag borde inte övertala / övertyga dig men efter att ha använt det här bordet (Corsair MK2 Silent) i några dagar nu så är jag faktiskt helt förälskad i den!

Tangenterna känns så smoooooth och ljudet är helt fantastiskt, stör inte min sambo eller mig själv. RGB-inställningar är ju helt världsklass! Jag vet att folk har hängt upp sig på iCue men det är för att det är mycket STOR inlärningskurva.

När man väl lärt sig programmet så kan man göra precis vad som helst mellan himmel och jord men tangenterna. Jag tror inte du har lika mycket val på de andra tangentbord som den här. Du dekorerar det precis som du själv vill, macros, 3 sparade profiler som du kan ta med dig vart du än vill.

En annan fördel som ingen har nämt är att du faktiskt får helt GRATIS dessa extra räffliga: Q W E R och A S D F -tangenter som gör en STOR skillnad i spel! Du har säkert sett det i ditt paket men kanske inte öppnat upp det så du kan lämna tillbaka bordet men jag öppnade upp det där och det är en stor skillnad. Och jag lirar både CS:GO (fps) och League of Legends (MOBA). Dessa tangenter är användbara för båda. Allt funkar mycket bättre nu och man slipper hala knappar efter svett och utslitning av ABS-plast.

Alltså jag tror tyvärr inte jag kan gå tillbaka till vanliga tangenter längre utan räfflor i spel, det går bara inte. De har en viss vinklar också som gör att dina fingrar känner igen direkt vilken tangent är vilken. Vet inte om Apex Pro / Apex 7 har dessa extra tangenter som man får till på köpet eller ej. Inte värt dyra priset om de inte har det.

MK2 Silent har också tangent-key-remover. Så allt detta för endast 999 kr är ju förbaskat bang for the buck. Jag tror inte du kommer att bli besviken av att behålla det här bordet.

Permalänk
Skrivet av Asterion:

@AvengedSevenfold:

Vet att jag borde inte övertala / övertyga dig men efter att ha använt det här bordet (Corsair MK2 Silent) i några dagar nu så är jag faktiskt helt förälskad i den!

Tangenterna känns så smoooooth och ljudet är helt fantastiskt, stör inte min sambo eller mig själv. RGB-inställningar är ju helt världsklass! Jag vet att folk har hängt upp sig på iCue men det är för att det är mycket STOR inlärningskurva.

När man väl lärt sig programmet så kan man göra precis vad som helst mellan himmel och jord men tangenterna. Jag tror inte du har lika mycket val på de andra tangentbord som den här. Du dekorerar det precis som du själv vill, macros, 3 sparade profiler som du kan ta med dig vart du än vill.

En annan fördel som ingen har nämt är att du faktiskt får helt GRATIS dessa extra räffliga: Q W E R och A S D F -tangenter som gör en STOR skillnad i spel! Du har säkert sett det i ditt paket men kanske inte öppnat upp det så du kan lämna tillbaka bordet men jag öppnade upp det där och det är en stor skillnad. Och jag lirar både CS:GO (fps) och League of Legends (MOBA). Dessa tangenter är användbara för båda. Allt funkar mycket bättre nu och man slipper hala knappar efter svett och utslitning av ABS-plast.

Alltså jag tror tyvärr inte jag kan gå tillbaka till vanliga tangenter längre utan räfflor i spel, det går bara inte. De har en viss vinklar också som gör att dina fingrar känner igen direkt vilken tangent är vilken. Vet inte om Apex Pro / Apex 7 har dessa extra tangenter som man får till på köpet eller ej. Inte värt dyra priset om de inte har det.

MK2 Silent har också tangent-key-remover. Så allt detta för endast 999 kr är ju förbaskat bang for the buck. Jag tror inte du kommer att bli besviken av att behålla det här bordet.

Där fick jag en del att fundera på, tack så mycket för din info!
Erfarenheter från användare betyder mycket mer än professionella recensioner : )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AvengedSevenfold:

Där fick jag en del att fundera på, tack så mycket för din info!
Erfarenheter från användare betyder mycket mer än professionella recensioner : )

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen,

Är lite nyfiken på vad du valde i slutändan (för jag antar att 30 dagars öppetköp hos Inet rinner snart i sanden?) ? Skulle vara kul att veta bara

Permalänk
Skrivet av Asterion:

Hej igen,

Är lite nyfiken på vad du valde i slutändan (för jag antar att 30 dagars öppetköp hos Inet rinner snart i sanden?) ? Skulle vara kul att veta bara

Hej, jag lämnade tillbaka det. Kände att jag hellre ville ha Steelseries, vilket jag inte har köpt ännu : )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |