Rådgivning gällande processor till Gtx 1060 6GB osv

Permalänk

Rådgivning gällande processor till Gtx 1060 6GB osv

Hejsan. Som rubriken lyder så är jag ute efter en ny processor till burken. Några av komponenterna jag har idag är:

GPU: GTX 1060 6gb
CPU: Intel i5 7400 3,0ghz (4a kärnor)
Ram: Ballistix 16gb 3000MHz
Skärm: Acer predator 144hz

Det enda jag gör på datorn är att spela, och det är väl dom vanliga spelen, PUBG, nya cod mw, csgo, osv.

Min fråga är alltså vad för typ av processor man ska införskaffa till dom övriga komponenterna? Just idag har jag ett moderkort med 1151 socket och jag känner väl själv att det hade vart skönt att slippa byta moderkort. Eller så är jag bara dum och ska kanske tänka om och kolla mer åt AMD? Eller så kanske det inte ens är värt att byta processor till dom komponenterna jag har idag?

Hade vart snällt med lite rådgivning.

Mvh Andreas

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vill du ha bättre spelupplevelse så köpt ett nytt grafikkort, 1060 är inga problem för 7400 och uppgradera processorn kommer inte ge dig speciellt stor skillnad i spelupplevelse.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Vill du ha bättre spelupplevelse så köpt ett nytt grafikkort, 1060 är inga problem för 7400 och uppgradera processorn kommer inte ge dig speciellt stor skillnad i spelupplevelse.

Men grejen är ju att det känns som att gpu:n hade gått att få ut lite mer av och även att säkra en processor några/något år framåt. För processorn är verkligen på 100% när man går in på aktivitetshanteraren, men gpun är sällan det(när man spelar).

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av aannddrreeas:

Men grejen är ju att det känns som att gpu:n hade gått att få ut lite mer av och även att säkra en processor några/något år framåt. För processorn är verkligen på 100% när man går in på aktivitetshanteraren, men gpun är sällan det(när man spelar).

Mvh

Vilken upplösning och spel? Vad har du för FPS? Tabbar du ner för att öppna aktivitetshanteraren får du ett felaktigt värde eftersom belastningen är inte desamma som när man aktivt spelar.

Du kan tanka ner Unigine Superposition och jämföra prestandasiffror jämfört med andra med samma grafikkort. 1060 är inte speciellt tungt och 7400 borde klara av det med tanke på att man kan driva 7600K (samma processor som 7400 i grund och botten) nerklockad till 2,8 GHz kan hantera GTX 1080 relativt bra.

https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: jag brukar köra 1920x1080 och 144hz. Brukar oftast spela det nya Call of Duty Modern Warfare, PUBG, lite CSGO och ytterst lite Battlefield 5. Det är ju inga problem att köra något av spelen så sett alltså men det känns som om man skulle kunna ökat FPSn något. Plus att processorn kommer hänga med ett tag framöver. Att det blir felaktigt när man tabbar ner har jag koll på.

Har iaf sneglat lite på Intel Core i5 9600K 3.7 GHz men vet inte exakt vad resultatet skulle bli med den övriga setup:n jag har idag..

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort passar inte ihop med 8000- och 9000-seriens processorer. Om du vill ha en bättre processor så köp en begagnad i7-7700K. Det är fortfarande en riktigt bra processor för gaming och kommer att "hålla" ett tag till framöver.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@fantomsmurfen: är det pga chipset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

är det pga chipset?

Ja, processorer i 6000- och 7000-serien är kompatibla med moderkort med styrkretsar i 100- och 200-serien (t.ex. B250 eller Z270), medan processorer i 8000- och 9000-serien är kompatibla med styrkretsar i 300-serien (t.ex. B365 eller Z390). Eftersom du har en 7400 nu så kan ditt moderkort alltså inte vara kompatibelt med en 9600K också.

Permalänk

@perost: okej.. det sög ju lite, men då hade du försökt hitta en i7-7700K?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av aannddrreeas:

@perost: okej.. det sög ju lite, men då hade du försökt hitta en i7-7700K?

ditt moderkort stödjer nog inte överklockning så leta efter 7700 istället, de brukar vara betydligt billigare än k-varianten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@aannddrreeas: Är det en märkesdator eller något med custom komponenter?

Permalänk
Skrivet av Vzano:

ditt moderkort stödjer nog inte överklockning så leta efter 7700 istället, de brukar vara betydligt billigare än k-varianten.

moderkortet jag har är ett msi z270-a pro.

Permalänk

@tBiorrith: Det är ingen märkesdator, det är ett ihopplock.

Permalänk
Medlem

@aannddrreeas: Kostar i min mening för mycket att köpa en begagnad 7700k.
Satsa på en ny platform istället. Just nu kör i stort sett alla nätbutiker kampanj på Ryzen 3600X vilket gör den oslagbar i pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@andreasstridhfor: Kostar i min mening för mycket att köpa en begagnad 7700k.
Satsa på en ny platform istället. Just nu kör i stort sett alla nätbutiker kampanj på Ryzen 3600X vilket gör den oslagbar i pris/prestanda.

Det beror väl på priset det. Man slipper i alla fall att köpa ett nytt moderkort om man köper en i7-7700K. Sen slipper man även att installera om Windows. Och en 7700K duger än så länge och sker t en tid till riktigt bra för gaming. Sen när man tycker att en 7700K inte räcker till längre så kan man köpa något helt nytt som säkert är mycket bättre och mer prisvärt än de processorer som säljs i dag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det beror väl på priset det. Man slipper i alla fall att köpa ett nytt moderkort om man köper en i7-7700K. Sen slipper man även att installera om Windows. Och en 7700K duger än så länge och sker t en tid till riktigt bra för gaming. Sen när man tycker att en 7700K inte räcker till längre så kan man köpa något helt nytt som säkert är mycket bättre och mer prisvärt än de processorer som säljs i dag.

Räkna med 1500-2000kr för 7700k. Ett Ryzen startpaket kostar 4000kr för moderkort, 3600X och 16GB snabbt ram.

Hel klart värt det med tanke på att dagens spel blir allt mer mångtrådade och 8 trådar börjar blir lägsta krav.

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Det beror väl på priset det. Man slipper i alla fall att köpa ett nytt moderkort om man köper en i7-7700K. Sen slipper man även att installera om Windows. Och en 7700K duger än så länge och sker t en tid till riktigt bra för gaming. Sen när man tycker att en 7700K inte räcker till längre så kan man köpa något helt nytt som säkert är mycket bättre och mer prisvärt än de processorer som säljs i dag.

Skrivet av tBiorrith:

Räkna med 1500-2000kr för 7700k. Ett Ryzen startpaket kostar 4000kr för moderkort, 3600X och 16GB snabbt ram.

Hel klart värt det med tanke på att dagens spel blir allt mer mångtrådade och 8 trådar börjar blir lägsta krav.

men tror ni det kommer bli en märkbar skillnad? om man ser till båda alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

men tror ni det kommer bli en märkbar skillnad? om man ser till båda alternativen.

Ja det blir det. Speciellt när det gäller lägsta fps. Kanske inte så stor om du har ett GTX 1060 men med ett bättre grafikkort blir det definitivt skillnad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det blir det. Speciellt när det gäller lägsta fps. Kanske inte så stor om du har ett GTX 1060 men med ett bättre grafikkort blir det definitivt skillnad.

Grejen är den att det finns ingen i7-7700K för under 2500 begagnad tyvärr.. så vet inte riktigt om det är värt det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Grejen är den att det finns ingen i7-7700K för under 2500 begagnad tyvärr.. så vet inte riktigt om det är värt det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är de jag försöker säga. Så mycket mer värt att lägga 4100kr så får du bättre cpu, nytt moderkort och mer minne.

https://komponentkoll.se/bygg/qbtcU

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Det är de jag försöker säga. Så mycket mer värt att lägga 4100kr så får du bättre cpu, nytt moderkort och mer minne.

https://komponentkoll.se/bygg/qbtcU

Ja precis. Men ram behöver jag nog inte köpa? Har 2x8 gb (16gb) 3000mhz. Bör väl duga iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja spara pengarna och köp Comet Lake, sägs släppas första halvan av 2020.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Börja spara pengarna och köp Comet Lake, sägs släppas första halvan av 2020.

Jaså, kanske är bättre att hålla på det lite då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Jaså, kanske är bättre att hålla på det lite då?

Skickades från m.sweclockers.com

Så kan du säga för alltid. Det kommer något nytt runt hörnet hela tiden.

Och jo du kan använda ditt gamla ram. Inga problem.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Så kan du säga för alltid. Det kommer något nytt runt hörnet hela tiden.

Och jo du kan använda ditt gamla ram. Inga problem.

https://komponentkoll.se/bygg/iLmAc

Så då kanske isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så kan du säga för alltid. Det kommer något nytt runt hörnet hela tiden.

Och jo du kan använda ditt gamla ram. Inga problem.

Skrivet av aannddrreeas:

Visst kan man säga så för alltid men vissa tider är fortfarande bättre att uppgradera än andra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|