Ska/kan XMP vara påslaget hela tiden?

Permalänk

Ska/kan XMP vara påslaget hela tiden?

Hej!

Enkel fråga som jag inte finns svar på någonstans på internet. Kan jag slå på XMP-profilen i UEFI och låta den vara på hela tiden. Eller är XMP något som snarare är tänkt att användas då och då när extra kräm behövs?

Jag har ASRock X570 Taichi och köpte Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3 600MHz CL18 Vengeance RGB PRO AMD. Men jag har förstått att jag måste slå på XMP för att kunna få användning av de sista 400 MHz eftersom standard på moderkortet är 3 200MHz.

Julhälsningar

Permalänk
99:e percentilen

Tanken är att XMP ska vara aktiverat hela tiden. Att det inte är det som standard skulle jag tro är för att garantera att datorn startar och fungerar felfritt; vill man gå utanför specifikationerna får man göra ett aktivt val.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

när du stoppa i RAM stickor så kommer dessa alltid att först löpa på den lägst möjliga hastigheten som funka.
För DDR4 är detta 2133 MHz.
För att nå upp till den hastigheten som utlovas för stickorna måste du slå på XMP eller överclocka dessa manuelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk

Tack för svaren. Då ska jag sätta på XMP och låta den vara.

Skickades från m.sweclockers.com