Intel Comet Lake-S får specifikationer – Hyperthreading över hela brädet

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ehhhhhhhh. När dessa väl släpps så kommer det ju förmodligen inte vara långt kvar till Ryzen 4000. Men får väl se om det blir något nämnvärt hopp i prestanda från 3000 till 4000 ryzen cpus.

15-20% högre IPC och 100-200MHz högre klockfrekvens är nuvarande rykte, kommer alltså inte att komma upp i Intels frekvenser men med den högre IPCn så får nog Intel vara oroliga även för old school gaming-kronan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

15-20% högre IPC och 100-200MHz högre klockfrekvens är nuvarande rykte, kommer alltså inte att komma upp i Intels frekvenser men med den högre IPCn så får nog Intel vara oroliga även för old school gaming-kronan.

Jovars, dock så tänker jag avvakta rejält när det kommer till Ryzen 4000 ryktena. Väldigt hoppfull, men oerhört stor nypa med salt.

Ingen ryzen 3000 5.0 ghz 8 core ryzen 5 här inte :V)

Har ju en r5 3600 för närvarande, så planen är väl förmodligen att köpa en ryzen 4700x eller vad som känns rimligt för pengarna.
Tror det kanske kommer vara värt då ryzen 4000 lär nog bli sista CPU för am4, sen så kommer nya PS och XBOX förmodligen dra upp specs reqs för CPU iochmed att de skulle få vettiga ryzen cpu.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Blir 2020 året då jag uppgraderar från 2600K?

Kanske.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Om Ryzen hade varit Bulldozer 2.0, hade vi fortfarande varit på 4 kärnor nu?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

*gäsp*
Väck mig när Intel bytt arkitektur från 14+++++++...
Innan dess är de inte värda vår tid ärligt talat. Så speciellt mycket nytta har vi inte av några kärnor till, påklistrade på samma litografi.

Skrivet av sesese:

Kan först dig 6/12 är inte mycket att hurra över idag. Men så länge som du bara kör ett program i taget så borde det fortfarande funka. Enligt https://www.sweclockers.com/test/28493-ray-tracing-i-call-of-... Så behövde de OC cpun för att den skulle duga i testet. Så det är något du kan prova.

Jag tror vi har skapat ett nytt ord här på sweclockers: kärnångest
6/12 räcker än så länge mer än väl till moderna spel. Att byta upp sig från 8700K i nuläget känns inte speciellt bråttom.
(Att det finns CPU:er med mer kärnor, betyder inte att de faktiskt används i de sysslor man utför)

Och Sweclockers har typ alltid haft en OC:ad CPU i sin testrigg. Det är inget som behövdes specifikt för att "få cpu:n att duga" i det raytracing testet. (de vill bara generellt i sin testrigg att CPU:n ska agera så lite flaskhals som möjligt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Sötast

Folk har kunnat sitta på sina 2500K i flera år nu eftersom intel först dragit fötterna bakom sig och sedan bara suttit med ryggen bakåtlutad och tagit ockerpriser medans vi har fått se prestandaökningar på 3-5% per år.

AMD får äntligen tummen ur och presenterar monster uppgraderingar och kort därefter så släpper intel tyglarna och gör allt de kan för att komma ikapp.

Kontentan? Detta och kommande år kommer vi äntligen få se stora gains i cpuprestanda medans företagen slåss. Allt till ett lägre pris för oss.

Tackar!

Permalänk
Inaktiv

Amd's Zen 4 kommer nog överraska alla, igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För den stora skaran så handlar det om "It's all about the money".
Den stora skaran köper inte de dyraste processerna utan den som de anser är mest prisvärd. Så när Intel släpper dessa nya processorer så kommer försäljningen direkt påverkas av vilket pris dessa får och vilket pris AMD kommer att ha. Där Intel har gott om kapital och har råd att gå back.
För ni som minns xbox 1 så gjorde Microsoft likadant med deras konsol, där de på varje konsol gick mycket back för att konsolen inte helt skulle floppa. Konsolen såldes först för runt 5000kr, sedan sänkte de till runt 3500kr.

Annars Core i9-10900K är första Intel komsumentprocessorn på mycket länge som klarar att driva lite roligheter. Man kan diskutera endast 10 kärnor, men dessa 10 kärnor är riktigt snabba. Och man behöver ej köra allt på en och samma dator utan kan lägga databaser och annat i t.ex. Azure.

Jag är inte helt säker på reglerna, men jag tror inte att man får sälja med förlust hur som helst ur konkurrenssynpunkt när man är i en sådan särställning som Intel är på marknaden... Tror de kan få EU på sig igen och även amerikanska motsvarigheter.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av joakimcarlsen:

Köpte en i3 8350k åt min flickvän, 4.8ghz. Driver allt i 1080p tsm med ett gtx1080. Hade varit coolt om de släppte en i3 som pallar 5ghz vid klock krävs extrem kylning dock, t.o.m för denna 8350k.

Skickades från m.sweclockers.com

Mer en delid som behövs

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bra att de lyckats höja frekvenserna även på toppmodellen om än marginellt. Det blir spännande att se om det räcker för att hålla undan ZEN3 från toppen i spel.

Men intel i9-9900k är ju fortfarande på toppen när det gäller gaming. Det som gör att ryzen 3x00 serien slår Intels 9x00 är allround användning. Så länge det bara gäller spel så leder Intel fortfarande med några % inte mkt men ledning är fortfarande ledning. Men nu vet inte jag om amd har släppt nya drivrutiner till cpu som ökar prestandan eller vad man nu ska säga i spel.. Så än så länge verkar det som om att Intel kommer hålla gaming tronen iallafall. Tills vi ser hur zen3 fungerar i spel..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strålande. Kan inte se nått annat än ett kommande priskrig

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av the squonk:

14nm++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Finns inget mer att hämta.

Ingen fara. Jag har några extra här.

++++++++++++++++++++++++++++++++

-

Tycker ändå UHD630 har överstannat sitt välkomnande.
Samma med sub-3200MHz minnesstöd. Det är på tiden de slopar det och låter XMP tala om de nu ska våga stå för sina standarder.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Men intel i9-9900k är ju fortfarande på toppen när det gäller gaming. Det som gör att ryzen 3x00 serien slår Intels 9x00 är allround användning. Så länge det bara gäller spel så leder Intel fortfarande med några % inte mkt men ledning är fortfarande ledning. Men nu vet inte jag om amd har släppt nya drivrutiner till cpu som ökar prestandan eller vad man nu ska säga i spel.. Så än så länge verkar det som om att Intel kommer hålla gaming tronen iallafall. Tills vi ser hur zen3 fungerar i spel..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa väl inte att AMD var i toppen nu? "Hålla undan" menade jag mer att om de får behålla ledningen som de har i (de flesta) spel. Med take på att det fortfarande är Skylake så går det extrapolera prestandan utifrån kloclfrekvenserna så min fundering var mer ifall kommande Zen3 kommer att kunna rå på dem med sina förmodade 8% i IPC-ökning och kanske 100-200Mhz högre klock, eller om det vi nu vet om kommande Intel kommer att räcka för att de skall få behålla ledningen i (de flesta) spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Jag är inte helt säker på reglerna, men jag tror inte att man får sälja med förlust hur som helst ur konkurrenssynpunkt när man är i en sådan särställning som Intel är på marknaden... Tror de kan få EU på sig igen och även amerikanska motsvarigheter.

Jag är också ej så insatt. Men reglerna är flummiga och det är framförallt självklara fall som åtalas. Som om en stor hamburgerkedja väljer att prisdumpa enbart där en ny konkurrent har kommit.

Nå blir det priskrig så blir det en kamp mellan Goliat och jätten. Där jätten förutom att den har väldigt mycket pengar också kommer få processorer som presterar väldigt bra för den stora skaran.

Så folk som ropar jippi äntligen priskrig tänker kortsiktig. För att ta ett exempel så var Apples slogan för några år sedan. -Does more cost less.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du menar att prestandan är värdelös?

Nej inte prestandan.

Utan att slopa HT på det högre segmentet som i7 är och det får den att kännas som en i5'a som tradition inte använder HT, förrns nu 10th generation.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Enda priskriget jag kan se är väl isåfall på processorer med många kärnor, medans på budget-processorer har priserna gått upp.

3600 kostar ju en bit mer än vad 2600 kostade, samma sak med 2600x och 3600x, eller 2700 och 3700x.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Yay, en till Skylake... som kräver ny sockel och nya chipset. Spännande. /s

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

HT längs hela linjen, det gillar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Kan först dig 6/12 är inte mycket att hurra över idag. Men så länge som du bara kör ett program i taget så borde det fortfarande funka. Enligt https://www.sweclockers.com/test/28493-ray-tracing-i-call-of-... Så behövde de OC cpun för att den skulle duga i testet. Så det är något du kan prova.

Måste vara sarkasm men svårt att avgöra i textformat. Himla roligt i båda fallen.

Trevligt att AMD tvingat Intel att ge HT till alla sina processorer. Gamla fyrkärniga i5:or börjar nog bli så utdaterade som det bara går nu.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jag är inte helt säker på reglerna, men jag tror inte att man får sälja med förlust hur som helst ur konkurrenssynpunkt när man är i en sådan särställning som Intel är på marknaden... Tror de kan få EU på sig igen och även amerikanska motsvarigheter.

intel kan fortfarande göra det, sedan dra ut på rättegångarna och låsa ut amd trots allt, speciellt i de viktiga segmenten... där i slutändan blir rättegångskostnaderna och boten bara en bråkdel utav deras vinst och behållna marknadsandelar.
iaf om man läser på historien om intel de senaste 15åren

Permalänk
Avstängd

Ptjae... Så här med facit i hand kändes det ju en smula dumt att lägga 4000 på ett moderkort jag än så länge bara har en 3700X i. Skulle vara jättetrevligt om jag ens kunde få två till renderingsframes i Cities Skylines (vilket alla kärnor i världen inte hjälper ett dugg med, bara klockhastighet).
För det är fortfarande helt ospelbart på den nivån att det egentligen skulle vara kul.

Hade varit riktigt trevligt med officiell support för Optane om jag ska vara ärlig, istället för att den bara är en SSD med låg bandbredd.

Kan bara Micron snabba sig liiiiite mer med sin SSD så kanske PCIe 4.0 äntligen kan vara värt det för övre konsumentskiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Men intel i9-9900k är ju fortfarande på toppen när det gäller gaming. Det som gör att ryzen 3x00 serien slår Intels 9x00 är allround användning. Så länge det bara gäller spel så leder Intel fortfarande med några % inte mkt men ledning är fortfarande ledning. Men nu vet inte jag om amd har släppt nya drivrutiner till cpu som ökar prestandan eller vad man nu ska säga i spel.. Så än så länge verkar det som om att Intel kommer hålla gaming tronen iallafall. Tills vi ser hur zen3 fungerar i spel..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, om man räknar på praktiskt uppnåbar snittklockfrekvens för en 9900K (säg 4.9 GHz för fåtrådad last kontinuerligt) och en 3800X/3900X/3950X (4.3 GHz), så skiljer det 14 procent. Om Zen 3 ger 10-12 procent IPC-ökning och 100-200 MHz högre snittfrekvens, då är skillnaden utraderad i praktiken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

15-20% högre IPC och 100-200MHz högre klockfrekvens är nuvarande rykte, kommer alltså inte att komma upp i Intels frekvenser men med den högre IPCn så får nog Intel vara oroliga även för old school gaming-kronan.

200 mhz skulle isf ge boost till 4,7Ghz på 4800x. Om Base också höjs så blir det minst 4 GHz base.

Således inte så långt efter längre, utan avståndet har isf krympt rätt bra sen första Zen lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag ser bara kärnor. Gamers vill ha sina 10 fps mer och multitaskarna vill ha sina kärnor. Valet är enkelt enligt mig.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Inaktiv

Detta är mycket bra 🙂 gillar när det släpps hårdvara.

En sak jag inte förstår är alla negativa inlägg, vill ni inta ha konkurrens eller vad är det frågan om?
Är det bara avundsjuka på det andra laget kanske.

Permalänk
Snusfri

Inväntar tester i början på nästa år då förhoppningsvis.
Dock riktigt tråkigt att Intel fortfarande kör med låsta och upplåsta cpuer i dagens läge.

Gör alla upplåsta tack.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inget att tveka på, det blir minst en Core i9-10900K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inväntar tester i början på nästa år då förhoppningsvis.
Dock riktigt tråkigt att Intel fortfarande kör med låsta och upplåsta cpuer i dagens läge.

Gör alla upplåsta tack.

Jag räknar med att det handlar om att de sorterar ut kretsar som klarar en viss frekvens vid en viss spänning utan skenande värmeutveckling och gör dem olåsta, till ett högre pris. Kretsarna som inte gjorde bra ifrån sig blir låsta och säljs billigare. Fullt rimlig strategi, anser jag.

AMD:s processorer är visserligen olåsta, men i praktiken inte överklockningsbara ändå, så vad spelar det för roll?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Kan först dig 6/12 är inte mycket att hurra över idag. Men så länge som du bara kör ett program i taget så borde det fortfarande funka. Enligt https://www.sweclockers.com/test/28493-ray-tracing-i-call-of-... Så behövde de OC cpun för att den skulle duga i testet. Så det är något du kan prova.

Om 6C/12T inte är så mycket att hurra över, hur förklarar du då att i5-9600K (6C/6T) har högre genomsnittlig FPS och samma lägsta FPS som en 3900X enligt Gamers Nexus återblick på 6600K/6700K (där alla CPUer körders med DDR4-3200 RAM)?

Den återblicken är faktiskt rätt intressant. Testet borde slå hål på myten om att "Ryzen skalar mycket bättre med RAM-prestanda". Kolla hur 6700K står sig när den får DDR4-3200 (i stället för DDR4-2166 som är officiella stödet). Faktiskt knappt någon skillnad mellan 7700K och 6700K (trots 10 % frekvensskillnad) när båda har lika snabbt RAM. Men framförallt, kolla prestandan hos i5-9600K när den får snabbare RAM.

Testet visar också att inte ens snabbt RAM kan rädda 6600K, 4C/4T har till slut blivit för lite för spel. Men det visar också att snabbt RAM kan inte heller rädda en modell som Ryzen 5 1600 (6C/12T), för låg prestanda per CPU-tråd gör också att det helt trillar av banan och 1600 klarar sig i princip lika illa som 6600K (båda har rejäla problem med lägsta FPS men de ligger också efter på genomsnittlig FPS).

Att 6C/12T är mer än nog kan man se när man ställer 3600 mot 3700X, skiljer några enstaka procent mellan dessa. Faktiskt lite större fördel för 3900X över 3700X, gissar att det mer är ett resultat av att 3900X har dubbelt så stor cache än 12C/24T mot 8C/16T.

Och just cache är nog också förklaringen till varför det är Intel, och då främst i3/i5, som skalar bäst med snabbare RAM: ju oftare en CPU får en cache-miss ju viktigare blir RAM-hastighet. 3600/3700X har faktiskt lite mer än 3,5 gånger mer cache än 9600K!

Skrivet av Roger W:

*gäsp*
Väck mig när Intel bytt arkitektur från 14+++++++...
Innan dess är de inte värda vår tid ärligt talat. Så speciellt mycket nytta har vi inte av några kärnor till, påklistrade på samma litografi.

Tillverkningsprocess och mikroarkitektur är två skilda saker. Intels största problem just nu är att de under lång tid (när tick-tock fungerade som tänkt) helt designat nya mikroarkitekturer på kommande tillverkningsprocesser. Fungerar lysande ända fram till att man fick en rejäl försening i 10 nm, man blev då sittande på samma mikroarkitektur under betydligt längre än tänkt samtidigt som man har i princip färdiga nya designer man inte kan lansera.

I min mening kommer därför Rocket Lake att bli Intels mest spännande release på mycket länge, framförallt ställd mot Zen3 som kommer på TSMC 7 nm+, TSMCs första process med EUV som ska tillåta ~20 % högre transistordensitet jämfört med dagens 7 nm.

Är klart att Rocket Lake kommer med gen 12 iGPU, finns också tester som pekar på att designen stödjer AVX512. Det pekar väldigt mycket på att Rocket Lake kommer använda sig av mikroarkitekturen Willow Cove, något som bl.a. SweC och TechPowerUp skrivit om.

Willow Cove är efterföljaren till Sunny Cove som är laserad i form av 15 W och 28 W U-serien (Ice Lake). Högsta frekvens frekvens för Sunny Cove är just nu 4,1 GHz, men det som är långt mer intressant är att IPC verkar i praktiken ökat mer än de 18 % som Intel lovade. Bl.a. uppmätte AnandTech ~20 % IPC-ökning i SPEC2017.

Inte jättemycket som är känt om Willow Cove än mer än att det verkar vara Sunny Cove med ganska rejält mycket större cache, så IPC borde kliva upp några snäpp till. Givet hur långt efter Intel nu är AMD i cachestorlek sedan Zen2 är nog mer cache något som behövs. Just mer cache är något som är rätt tacksamt att addera vid nodkrympningar då SRAM skalar i princip perfekt med krympning, får se hur man hanterar det för Rocket Lake som är kvar på 14 nm...

Vet inte varför så många ställer Comet Lake mot Zen3. Om ryktena stämmer för både Zen3 och Rocket Lake är det dessa två som kommer slåss mot varandra. Zen3 planneras släppas i slutet av 2020 medan Rocket Lake ryktas släppas sent Q4 2020 eller mer troligt Q1 2021.

Om nu Rocket Lake är Willow Cove så är ju frågan: hur högt kan Intel klocka den mikroarkitekturen på 14 nm+++? Japp, det är tre plus för Rocket Lake, möjligen gäller det även Comet Lake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Man får se vad bänkmätningarna säger!

Man märker påverkan av AMD: HT + bättre namngivningar

Har fortfarande svårt att släppa intels luring med min jobblaptop "i7" med 2 kärnor 4trådar...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies