Fråga om plats för hårddiskar i färdigbyggd dator

Permalänk
Medlem

Fråga om plats för hårddiskar i färdigbyggd dator

En som vill köpa en dator, och kollat in Acer Aspire XC-885. Han undrar hur många hårddiskar av typen Toshiba thn-tr20Z4800 data som får plats i den.

När jag kollar specifikationerna för den datorn står det att moderkortet heter Intel B360. Enligt specifikationerna för detta moderkort som finns här https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/133332/i... ser det ut som att det finns 6 stycken sådana portar där?

Tolkar jag det rätt att det faktiskt får plats hela 6 stycken sådana hårddiskar i den datorn?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Du tolkar rätt 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Du tolkar rätt 🙂

Jag tror man måste öppna datorn för att se hur många sata kontakter det finns
Och hur många diskar man kan få rum med om man är kreativ.

Permalänk
Medlem

Bara för att den har 6 SATA-anslutningar får det inte plats 6 diskar i den, de behöver både ström och plats i chassit också. Det ser ut som en ganska liten burk vid en snabbkoll så tror inte att den har 6 diskplatser.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade info för en liknande dator från Acer. Den har en extra SATA-slot på moderkortet och en extra SATA-power från nätaggregatet. Detta skulle kunna betyda att man kan sätta i ytterligare en disk, men det finns ingen uppenbar plats att montera ytterligare en disk i den lilla lådan. Det finns ställen där man kan lägga en disk löst, men det är inget jag rekommenderar. Bättre köpa en lite större dator om man vill peta i fler hårddiskar.

Edit: Utöver detta verkar det som att vissa modeller kan ta två M2 SSD'er. Har modellen ni kollar på M2 SSD så finns det två SATA + SATA-power.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hittade info för en liknande dator från Acer. Den har en extra SATA-slot på moderkortet och en extra SATA-power från nätaggregatet. Detta skulle kunna betyda att man kan sätta i ytterligare en disk, men det finns ingen uppenbar plats att montera ytterligare en disk i den lilla lådan. Det finns ställen där man kan lägga en disk löst, men det är inget jag rekommenderar. Bättre köpa en lite större dator om man vill peta i fler hårddiskar.

Hm så hur många hårddiskar får plats då?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem

Edit, ändrar mig till max 2 platser efter mera koll.
Jag tror inte det finns mer än max 2 fysiska 3,5" platser internt.

Men varför inte öppna den och titta?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektroman:

Datorn ni tittar på är en kompaktdator som inte är byggd för att byggas ut, så allt man kan stoppa in i den utöver det den kom med får räknas som en bonus. Vill du sätta i fler diskar i datorn, köp en större dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

När jag kollar specifikationerna för den datorn står det att moderkortet heter Intel B360. Enligt specifikationerna för detta moderkort som finns här https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/133332/i... ser det ut som att det finns 6 stycken sådana portar där?

B360 är inte ett moderkort, det är en styrkrets (kretsen som kopplar ihop och styr det mesta på moderkortet) som har anslutningar för 6 st. SATA-enheter. Det säger inget om hur många SATA-portar som moderkortet faktiskt har, annat än att det är mycket osannolikt att det har fler än 6 st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Vet inte om det är denna du menar?

https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/model/DT.BAQEQ.006

I så fall har den redan en SSD och en HDD enligt specen. Tveksamt om det går att få in fler hårddiskar, om man inte kör nån fullösning. Rekommenderar ett större chassi om du ska ha många hårddiskar. Det där rymmer ju inte ens ett fullstort grafikkort.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

B360 är inte ett moderkort, det är en styrkrets (kretsen som kopplar ihop och styr det mesta på moderkortet) som har anslutningar för 6 st. SATA-enheter. Det säger inget om hur många SATA-portar som moderkortet faktiskt har, annat än att det är mycket osannolikt att det har fler än 6 st.

Jaha, hur ska man då veta hur många hårddiskar som faktiskt får plats i just den jag skrev då? Acer Aspire XC-885

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jaha, hur ska man då veta hur många hårddiskar som faktiskt får plats i just den jag skrev då? Acer Aspire XC-885

"Den här datorn rymmer även en extra 1000 GB HDD så du slipper tänka på eventuella begränsningar eller extern lagringsmedia."

Kan ju inte veta utan att öppna chassit eller fråga Acer, men det låter ju som att bara en extra hårddisk ryms, dvs. den som medföljer.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Man öppnar den och tittar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man öppnar den och tittar.

Om det inte framgick tydligt så är det ingen dator som vi har fysisk tillgång till eftersom den inte är inköpt än.

Hur som helst tas då gärna emot tips på datorer i samma prisklass och prestandanivå som har plats för i alla fall minst en extra hårddisk av typen Toshiba thn-tr20Z4800 data utöver de som redan finns i datorn.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Om det inte framgick tydligt så är det ingen dator som vi har fysisk tillgång till eftersom den inte är inköpt än.

Hur som helst tas då gärna emot tips på datorer i samma prisklass och prestandanivå som har plats för i alla fall minst en extra hårddisk av typen Toshiba thn-tr20Z4800 data utöver de som redan finns i datorn.

Den verka endera ha en optisk enhet monterad eller en tom plats och på den platsen går det nog att montera en hdd. Men den lådan är ju inte gjord för att vara lätt att bygga ut internt, kan du inte ha disken externt om det är så viktigt att kunna koppla in den, elelr så skaffar du en disk som är större än båda tillsammans och använder den i stället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sett till att Toshiba thn-tr20Z4800 verkar vara en ssd, så kan man säkert få plats med 6 st i det chassit. Inte snyggt, och kan vara diskutabelt gällande luftflöde etc, men man kan nog göra det.

Tror jag.

Permalänk
Medlem

Ursäkta! Jag läste frågan för fort o kikade bara infon om moderkortet du länkade

Permalänk
Medlem

Hur är det med denna HP Pavilion Gaming 690-0041no. Har den plats för sådana hårddiskar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Hur är det med denna HP Pavilion Gaming 690-0041no. Har den plats för sådana hårddiskar?

Skulle nog underlätta om du skickar med nån länk till datorn, så slipper alla googla. Men jag antar att det är denna:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-datorer/desktop/hp-pavilion-g-690-0041no-5st05eauuw/1006929.8943/

Även denna har en M.2-SSD och en "vanlig" hårddisk som standard.
Står 1 x SATA i beskrivningen, men det framgår inte om den används till hårddisken eller om den är ledig.
Är det fortfarande extra SSD som ska installeras eller vanliga hårddiskar?

Svårt att veta vad de menar med detta:
"Håll prestandan uppdaterad med flera lagringsenheter och interna expansionsplatser för uppgradering av minne, grafik och WiFi-kort."
Kan nog bara butiken svara på (eller HP), annars får du hoppas på att nån har en likadan och kan öppna och kolla hur det ser ut.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Rekordmedlem

Köp ingen "hylldator" utan beställ en från nån av de butiker som bygger så kan du speca exakt det du vill ha om du har speciella krav på lagringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp ingen "hylldator" utan beställ en från nån av de butiker som bygger så kan du speca exakt det du vill ha om du har speciella krav på lagringen.

Har inte beställt sådan byggdator förut, kan man vara säker på att man får allt installerat och konfigurerat korrekt?
Och i så fall, någon butik som kan rekommenderas?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Har inte beställt sådan byggdator förut, kan man vara säker på att man får allt installerat och konfigurerat korrekt?
Och i så fall, någon butik som kan rekommenderas?

Komplett, Inet och många fler bygger efter önskemål.
Men om du beskriver dina krav kan du säkert också få hjälp från forumet att hitta en dator som klarar dem. Du har ju bara fråga om specifika modeller kan expanderas men beskriv kraven i stället så borde det gå att leta reda på nått som klarar dem eller ge ett förslag på delar för ett bygge och endera bygger du själv eller så köper du en färdigbyggd med de delarna.
Installation av operativsystem brukar ingå när du köper en färdigbyggd dator men övriga mjukvaror bruka man få installera själv eller så köpa till installation som tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men om du beskriver dina krav kan du säkert också få hjälp från forumet att hitta en dator som klarar dem. Du har ju bara fråga om specifika modeller kan expanderas men beskriv kraven i stället så borde det gå att leta reda på nått som klarar dem eller ge ett förslag på delar för ett bygge och endera bygger du själv eller så köper du en färdigbyggd med de delarna.

Ok, startar en ny tråd om det tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej jag har en fråga eftersom jag inte förstår allt som har med egengjorda datorer att göra....Jag har en HDD hårddisk som ej får plats i min dator, finns det någon trdlös komponent man kan koppla in den i och använda usb och koppla till datorn, för jag behöver verkligen den, där finns en del gamla och fina minnen jag vill behålla, tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzana:

Hej jag har en fråga eftersom jag inte förstår allt som har med egengjorda datorer att göra....Jag har en HDD hårddisk som ej får plats i min dator, finns det någon trdlös komponent man kan koppla in den i och använda usb och koppla till datorn, för jag behöver verkligen den, där finns en del gamla och fina minnen jag vill behålla, tack för svar

Det finns tex kabinett liknande nedanstående man kan montera en 3.5" SATA HDD i och koppla till datorn med USB:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Har du en 2.5" HDD så finns mindre kabinett till det.
Är det en gammal HDD kan det vara IDE / PATA interface på den och då passar inte ovanstående så det måste du ha koll på.

Permalänk
Medlem

Wow tack så jättemycket för svar måste titta vad det är för hårddisk...kanske kan ta med den till affären och se om det kan gå med den...tack än en gång du fixade min dag nu 🙏🙏🙏🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det finns tex kabinett liknande nedanstående man kan montera en 3.5" SATA HDD i och koppla till datorn med USB:

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi...

Har du en 2.5" HDD så finns mindre kabinett till det.
Är det en gammal HDD kan det vara IDE / PATA interface på den och då passar inte ovanstående så det måste du ha koll på.

Hej det är en 3.0 gb/s sata

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzana:

Hej det är en 3.0 gb/s sata

Hej, ja då ska det inte vara något problem.