2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Har du någon källa på dina påståenden?
XKCD har en lättförstådd graf som jag vill delge dig som visar på motsatsen.
https://xkcd.com/1732/

Skickades från m.sweclockers.com

Ser denna ofta, men den härleder inte till några källor ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kiirozu:

Du behöver bara visa på fakta som tyder på att den mänskliga civilisationen släpper ut så mycket skit i atmosfären att det påverkat klimatet globalt, så pass att man skulle kunna kalla det för en klimatkris.
Medeltemperaturen har på naturlig väg varit mycket högre än vilka andra domedagsscenarion som klimatkrisanhängare presenterat.

Ja den faktan är helt belagd. Det här har vi solida bevis på. Vi vet inte bara att koldioxid har en växthuseffekt. Vi vet också hur stark växthuseffekt olika gaser ger. Index för växthuseffektpåverkan olika gaser ger finns så vi vet hur mycket koldioxid kontra metan och butan påverkar.
Och vi vet också hur mycket växthusgaser vi släpper ut. Med dessa fakta och information om hur mycket ljus som kommer in på jorden går det att räkna ut påverkan baserat på våra utsläpp.
Det här är i sig inte så svårt så den här delen kan vi väl. Koldioxidens växthusgaseffekt är känd sedan 1800talet ;).

Nä det svåra ligger snarare i att försöka förutsäga framtiden 50 eller 100 år framåt.

IPCC sammanställer all världens forskning för att förstå var vi ligger vetenskapsmässigt. Det handlar alltså inte bara om en enskild forskares resultat eller analyser utan IPCCs innehåll och rapporter är en lägesrapport av vetenskapen i sin helhet på området. Enskilda forskares resultat väger fjäderlätt jämfört med vad de har.
Läs gärna mer på deras hemsida. Även om det vetenskapliga inehållet kanske inte passar med din befintliga världsbild.
https://www.ipcc.ch/

Ja eller så kanske det känns övermäktigt. I get it.
Det finns dokumentärer på området som handlar om att förklara läget i för lekmän också. Något även jag uppskattar.

Exempelvis denna dokumentär som förklarar just det du undrar över. Alltså sambandet mellan vår mängd utsläpp och vilken inverkan de har - och hur vi kan känna till detta med vetenskap. Ja, namnet kanske skrämmer dig, men ge innehållet en chans för det är ju det här du undrar över.
https://www.svtplay.se/klimatkrisen

Finns även en del två om man är intresserad:
https://www.svtplay.se/video/23018842/klimatkrisen/klimatkris...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Haha du är rolig du.

Vet du vilka största mottagarna är?

Göteborg
Malmö
Eskilstuna
Botkyrka
Södertälje

Verkligen glesbygds kommuner ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Du har dem i fel ordning, Malmö får typ dubbelt så mycket bidrag som Göteborg, trots att de har avsevärt färre invånare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystem...

De listar även vilka som betalar mest, och verkar inte vara några norrlandskommuner direkt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kiirozu:

Jag säger ju inte att vi inte påverkat klimatet, jag säger bara att det inte påverkar klimatet så pass att det blir en kris bara för att vi påverkar det. Man måste påverka klimatet mycket mer än vad vi gör för att VI ska skapa en kris. Vi kommer aldrig att kunna höja medeltemperaturen så att det blir en "kris". Jorden har naturliga cykler där medeltemperaturen går upp och ner, och dessa cykler förändrar temperaturen mycket mer än vad mänskligheten kan påverka.

Ja fast här litar jag nog mer på forskare, utbildade och experter på området än lekmän på internet.
With all due respect. När forskarvärlden varnar om att det här problemet är reellt så väger inte lekmannanalyser från internet så tungt.
Fundera lite över varför forskare världen över varnar för problemet vi står inför.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Och det är naturligtvis helt rimligt.
Det allmännas kostnader för en bilist är oberoende av om denne kör en elbil, hybrid, eller fossilbil.
Och det allmännas behov av bränsleskatteintäkterna för att täcka andra kostnader är naturligtvis också helt orelaterade till vilka bilar som körs. Pengarna behöver komma in, helt enkelt.
Precis hur skatten utformas får man väl fundera på, det bästa - att ta betalt per kWh, är knixigt om man vill ha olika skattesatser för hem-el och transport-el.
En km-skatt är nog det enklaste att införa, med koppling till fordonets vikt.

Något man också ska komma ihåg är att, ja som du säger så har det allmänna kostnader för en bilist oberoende av biltyp. Men man får absolut inte glömma att för varje bilist du har på vägen har du någon på väg till jobbet, på väg till givande fritidsaktiviteter för barn och ungdomar, på väg till kunder som egenföretagare för att sälja och i slutändan betala skatt. På väg till byggen och fabriker för att få Sverige som land att rulla på och vara det välutvecklade välfärdsland som det än idag är.

Lägger vi ner transport kan vi lika gärna säga upp oss som land. Så helt orimligt är det inte att även de som inte åker bil bidrar till systemet. På samma sätt som de som åker bil i dagsläget bidrar massor till kollektivtrafiken då det anses miljövänligare och "allmännytta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Ser denna ofta, men den härleder inte till några källor ?

Jodå, titta högst upp på bilden så ser du att källorna är utskrivna längst högra sidan av grafen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är ekonomiskt ohållbart med glesbygd i Sverige. Vi kan inte subventionera det hur länge som helst.

Jag hade gärna skurit av Stockholm, Malmö och Göteborg från resten av Sverige, jag tror vi hade klarat oss jäkligt bra utan storstadsregionerna med tanke på gruvor, skogs/träindustrin, åkermark etc som finns i övriga landet/glesbygden ... däremot hade det nog blivit jääävligt jobbigt för storstadsregionerna.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Och där kom konspirationsteoretikern. Jag undrade hur många inlägg det skulle gå.

Ohyfsat att sätta epitet på folk som anser att man bör gå efter riktiga vetenskapliga bevis och inte skrämselpropaganda med globalistisk agenda. Skulle vi ha litat blint på alla profetior så skulle vi ha två meter högre havsnivå idag än vad vi faktiskt har.

Permalänk
Medlem

Som tur är denna utvecklingen döden för nuvarande regering, vi är väldigt nära ett skifte nu och kan få lite ordning igen!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilrah:

Jag hade gärna skurit av Stockholm, Malmö och Göteborg från resten av Sverige, jag tror vi hade klarat oss jäkligt bra utan storstadsregionerna med tanke på gruvor, skogs/träindustrin, åkermark etc som finns i övriga landet/glesbygden ... däremot hade det nog blivit jääävligt jobbigt för storstadsregionerna.

Tittar man på städer som faktiskt blivit avskurna och självständiga så verkar de klarat sig rätt OK.

Singapore
Hong Kong
Liechtenstein

Vilka finns det fler? De självständiga städer jag känner till är bland de rikare länderna/invånare i världen.
Även Vatikanen om man nu räknar den.

Är själv ingen stadsbo, men förstår inte varför så många på landsbyggden ska ha detta förakt mot folk som väljer att bo i städer. Både städer och landsbyggd bidrar alla på sina egna sätt till landet.

Även om jag nästan är beredd att hålla med dig ang. Malmö

Permalänk
Skrivet av Naxos:

Vad har du för bil? Vad kostar den dig, leasing, äldre beg? Service? Skatt, försäkring?
Jag kör 4000 mil om året, för mig lönade det sig att köpa en dyrare elbil än en skitbil för ca 220 papp och sedan tanka och serva bilen.

Ja det gäller väl tills du får börja betala kilometerskatt på din elbil med 2-3 kr kilometern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Glesbygden ger mycket till storstäderna, mycket mer än många statsbor tror.

EL
SKOG
MAT
MALM
SMÅ INDUSTRIER som gör olika produkter.

Sen kan man fråga vad skog ger?, vad torkar ni er i röven med, bland annat. Allt går ta ner i bistånds delar.

Men du missuppfattar precis lika mycket som många andra. Det handlar inte om att avfolka landsdelar, utan att få bort detta gissel med glest utspridda småorter med bara tiotals till några hundra invånare och sen många kilometer till mil mellan dem. DET är problemet. Samla ihop folk bättre, så går det alldeles utmärkt att bo kvar uppe i Lappland eller Härjedalen. Det bor motsvarande en större svensk stad FLER personer i landskapet Skåne än det bor i hela Norrland! Och då är Norrland också ca 25 gånger större till ytan. Folk måste samla ihop sig!

Sen är det också tramsigt att tro att råvaror ensamt skulle ge nåt slags välstånd. I stortstäderna finns mycket av det mänskliga kapitalet, där oerhört mycket produceras, men som inte är fysiska saker. Om vi skulle dela av Sverige längs t ex Dalälven i två länder, Nordsverige och Sydsverige, skulle Nordsverige bli riktigt fattigt. Det går inte att tro att Norrland är nåt slags guldgruva som sugs ut av södra Sverige. Så funkar det inte, och det är långt från verkligheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Folks förbränningsbilar och sätt att klara sin vardag ska inte straffas om man inte har ekonomin att göra miljövänligare val.
Plus jag kan inte förstå att regeringen inte kan lyssna på folket och rätta sig efter vad vi vill.
Jag är medlem och följer bensinupproret 2.0 aktivt. Det jag läser där varje dag gör mig förbannad på regeringen när dom inte kan lyssna
och bara skattar sönder vårat samhälle. För att inte nämna att vi har bland dom högsta skatterna i världen och den hårdaste politiken i många länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Vad har du för bil? Vad kostar den dig, leasing, äldre beg? Service? Skatt, försäkring?
Jag kör 4000 mil om året, för mig lönade det sig att köpa en dyrare elbil än en skitbil för ca 220 papp och sedan tanka och serva bilen.

Köper man en begagnad bil för 20 papp får man både många mil och många reparationer för mellanskillnaden - och bidrar inte till utsläpp genom nyproduktion!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Det kan säkert stämma, det som är tråkigt är att det oftast upplevs som att vi som bor utanför storstäderna är nåt slags andra klassens medborgare som inte är värd att lägga energi på. Det är bara staden som gäller. "Nu höjer vi bensinpriserna igen, det är bara att ta pendeln eller tunnelbanan" jo tjenare...

Sen det där med att man ska flytta ihop och samla sig, det är ju kanske en anledning till varför man väljer att bo ute i småstäder/landsbygd. Man vill inte ha grannar inpå knuten. Då hade man lika gärna kunnat bo i stan. Jag är däremot nöjd över att det finns folk som VILL bo så, då blir det mer plats över för oss andra Men glöm inte att hela landet ska leva, inte bara storstäderna.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ohyfsat att sätta epitet på folk som anser att man bör gå efter riktiga vetenskapliga bevis och inte skrämselpropaganda med globalistisk agenda. Skulle vi ha litat blint på alla profetior så skulle vi ha två meter högre havsnivå idag än vad vi faktiskt har.

Nej, nej och nej.

Om man anför att det finns en konspiration får man finna sig i att bli kallad konspirationsteoretiker.

I inlägget jag kommenterade stod "Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda." Det där är en konspirationsteori.

Och för de i tråden som inte känner till kodorden som används av den mörka sidan, så är alltså "globalist" ett antisemitiskt kodord för "jude".

Problemet är att de "riktiga vetenskapliga bevis" du och din grupp skriker efter aldrig är riktiga om de inte stödjer er åsikt om att allt är bra, inga problem finns och det är bara att gasa på (bokstavligt talat!). Det är NI som är enögda, men ni är så enögda att ni nästan är blinda...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

En mycket större del är det som vi tvingas subventionera städer med. Bussar, tunnelbana, infrastruktur, hyreshus, bibliotek, badhus etc. Dessa är i princip gratis/till självkostnadspris att utnyttja, och dessa förmåner kan de som bor utanför städer inte utnyttja. Städerna ska födas med el från älvar, vindkraft och kärnkraft, allt detta ligger utanför städerna. Ni ska ha landbygdens resurser i form av livsmedel, metaller, trä etc.
En mycket stor andel av jobben i städerna är inte produktiva, det är en pyramidekonomi där en klipper ditt hår och du lagar hans dator. Det genererar BNP med inget reellt arbete utförs och inget värde skapas.

Tro mig detta har börjat förskjutas och kommer att se helt annorlunda ut i framtiden. Produktion av råvaror och varor kommer som det ska vara, bli lönsammare igen. Städerna kommer att få betala dyrt för sitt resursslukande i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Helt rätt men problemet är att redan nu säger vi nej till företag som vill bygga ut eller etablera sig i landet pga elbrist. Elen i detta land finns men tyvärr inte på rätt ställen och att förflytta stora mängder energi från norrlands älvar till malmö går inte.
I veckan stängde men också ner ringhals så blir det lite kyla denna vinter så kommer vi bli tvugna att antingen importera kolkraft eller stänga ner delar av våra städer.

Vi kommer få se högre elpris framöver och som du säger så kommer det någon form av kilometerskatt på elbilar så vinsten med elbil kommer bli noll tror jag.

Vi har också en slit och släng mentalitet som inte funkar i längden. Hur många här köper nya telefoner, datorkomponenter och tv-apparater titt som tätt. (Jag är skyldig jag också)

Det stora problemet just nu är vår regering där vi har MP som bestämmer reglerna och att hela tiden tjata om att Sverige ska vara ett föregångsland när vi släpper ut en promille mot USA, Kina, Indien, Ryssland och alla de andra som helt enkelt skiter i detta med utsläpp.

Ska vi lyckas rädda vår planet så kan vi inte fortsätta att leva som vi gör helt enkelt och världen kommer tyvärr inte att räddas av elbilar.

Att tillägga så tar vi nu hit många invandrare och ser man på Co2 utsläpp i ex. Somalia så släpper man där ut 0,05 ton/inv.
https://www.globalis.se/Laender/Somalia?indicator=CO2-utsläpp...

I Sverige släpper vi ut ca 5 ton/inv.
https://www.globalis.se/Laender/Somalia?indicator=CO2-utsläpp...

Ökningen för ex. varje somalier som kommer till Sverige är alltså enorm. Alla vill givetvis höja sin levnadsstandard men det bästa hade kanske varit om man mötts på mitten.

Finns företag som SaltX som tagit fram lösningar för att lagra och transportera energi. Forskare på MIUN har tagit fram en egen lösning på det också. Just nu testas det, Kina har visat intresse för lösningen Saltx tagit fram bla.

Men som du skriver så behöver andra aktörer lösa sina problem långt innan man tittar på Sveriges utsläpp (även om vi behöver jobba vidare med det vi med).

Det bästa för Sverige vore att se till att varje län kan försörja sig själva vad gäller mat/energi. Ja, lite mer som det var förr alltså, mer lokaltillverkade produkter. Det skulle sätta de flesta i arbete och då behövs varje svensk, både utrikesfödda och inrikesfödda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Jodå, titta högst upp på bilden så ser du att källorna är utskrivna längst högra sidan av grafen.

Var tvungen att kolla upp huvudkällan (orkade inte kolla alla) och tror ändå denna bild har en helt egen agenda.

Taget från Shakuns avhandling.
https://static-content.springer.com/esm/art%3A10.1038%2Fnatur...
https://static-content.springer.com/esm/art%3A10.1038%2Fnatur...

Tycker snarare det ser ut här som att den största temperaturökningen skedde för mellan 11000-17000 år sen, vilket stämmer hyffsat med vad jag fick lära mig i skolan, att inlandsisen började smälta för ca 20.000 år sen.

Hur man får dessa grafer att visa att temperaturen ökar kraftigt mellan år 2010 och år 2100 förstår jag inte riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Självklart menar jag hela transport sektorn , Bilar lastbil, bussar.

Dessa släpper ut lika mycket som industri tillsammans direkt från Isabelle Levin nyligen släppta rapport.

Lägger vi till Arbetsmaskiner som truckar, hjullastare, traktorer, m.m

Så släpper fossila bränslen ut mer via fordon en Svenska industrin.

Och hur stor del är då privatbilismen av detta?
Kan du länka till rapporten, skulle vara intresserad av att läsa den, (i synnerhet om den innehåller färska data)? Min Google-fu är otillräcklig för att hitta den.

Citat:

Men en övergång till Elbil betyder inte några kompromisser med dom nya bilarna och man kan ladda hemma och nere på Östersund stad finns även flera gratis laddare 22 Kw.

Sedan har mataffären gratis laddare till sina kunder för att locka in norska besökare.

När dessa blir vanligare kommer varje arbetsplats ha dom.

Förstår inte ditt argument här, gör "gratis" laddare att elbilar är mindre totalt CO2 belastande?

Citat:

Förstår inte motvilja till övergången förutom att priset för inköp och antal bilmodeller varit begränsat fram tills nu när alla biltillverkare kommer med nya Elbilar 2020 med priser påväg neråt för vanliga konsumenter.

Priset för inköp, och frånvaro av effektiva laddningsmöjligheter är ganska kraftfulla faktorer som motverkar övergång till elbilar.
Den viktigare frågan kanske är varför övergång till el-bilar överhuvudtaget skulle vara en så god idé.
Problemet är ju den globala CO2 belastningen. Att byta den belastningen från fordonet till elkraftproduktionen + distribution, är måttligt meningsfullt. Vi har ju sett en allmän trend där västvärlden exporterar sin miljöbelastande produktion till andra länder. Är det en en vinst i globalt perspektiv? Har vi gjort något tjusigt i och med det? El-produktion är ett sådant exempel.

Citat:

Svenska konsumenter väntar oftast till lägre priser innan dom köper enligt mig och dessa är påväg enligt mig.

Det har du naturligtvis rätt i. Svenskarna är inte längre så rika relativt sett.

(Edit: En BRA sak med elbilar, som inte har ett dugg med miljöpåverkan att göra, är att petroleum är ett mycket användbarare utgångsmaterial än kol, och långt mer sällsynt. Att elda upp det är fruktansvärd resursförstörelse.)

Permalänk
Medlem

Kom igen.
Människor andas syre och andas ut koldioxid.
Människor är den största miljöboven. Människor äter, konsumerar, förgiftar, kräver extrema mängder energi och resurser.

Därför uppmanar jag alla miljöaktivister att leva som de lär... eller inte leva.. alltså sluta andas och bidra till en positiv miljö

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

Du är medveten av att detta i stora drag beror på att glesbygdskommunerna ofta tagit emot stora vågor av invandrare som inte får jobb och lever på bidrag.
En annan aspekt är att dessa kommuner ofta hade levande industri och tillverkning förr som successivt flyttat utomlands pga av billigare arbetskraft samt tillverkning.

Det är ju knappast huvudkontoret i Luleå som tjänar pengarna ÅT LKAB. Det görs i gruvorna i Gällivare och Kiruna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Var tvungen att kolla upp huvudkällan (orkade inte kolla alla) och tror ändå denna bild har en helt egen agenda.

Taget från Shakuns avhandling.
https://static-content.springer.com/esm/art%3A10.1038%2Fnatur...
https://static-content.springer.com/esm/art%3A10.1038%2Fnatur...

Tycker snarare det ser ut här som att den största temperaturökningen skedde för mellan 11000-17000 år sen, vilket stämmer hyffsat med vad jag fick lära mig i skolan, att inlandsisen började smälta för ca 20.000 år sen.

Hur man får dessa grafer att visa att temperaturen ökar kraftigt mellan år 2010 och år 2100 förstår jag inte riktigt

De där graferna visar klimatet i geologisk tid. För att kunna se den snabba förändring som sker nu så måste du titta på de andra källorna. Man ska nog inte tolka det som att den första källan är huvudkällan utan de olika källorna beskriver helt olika tidsspann.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du är medveten av att detta i stora drag beror på att glesbygdskommunerna ofta tagit emot stora vågor av invandrare som inte får jobb och lever på bidrag.
En annan aspekt är att dessa kommuner ofta hade levande industri och tillverkning förr som successivt flyttat utomlands pga av billigare arbetskraft samt tillverkning.

Eh, ska du nu blanda in invandring? Hur menar du att invandringen gör glesbygden glesare?

Sen är det riktigt att industri och annat inte längre är lokal, men då får man anpassa sig och inte bara stanna kvar på det sjunkande skeppet. 50-talet är borta och kommer inte tillbaks. Det är strax 2020, och helt andra förutsättningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gör mig inget. Kör sportbil till vardags. Mindre folk på vägarna.

Börjar bli en klassfråga vilket är helt åt helvete. Något mer som är helt åt helvete är att nya bensinare har bränslefilter som minskar effekt och avgasljud. Blir att decatta alla framtida bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

@Klubba:

Det kan säkert stämma, det som är tråkigt är att det oftast upplevs som att vi som bor utanför storstäderna är nåt slags andra klassens medborgare som inte är värd att lägga energi på. Det är bara staden som gäller. "Nu höjer vi bensinpriserna igen, det är bara att ta pendeln eller tunnelbanan" jo tjenare...

Sen det där med att man ska flytta ihop och samla sig, det är ju kanske en anledning till varför man väljer att bo ute i småstäder/landsbygd. Man vill inte ha grannar inpå knuten. Då hade man lika gärna kunnat bo i stan. Jag är däremot nöjd över att det finns folk som VILL bo så, då blir det mer plats över för oss andra Men glöm inte att hela landet ska leva, inte bara storstäderna.

Jag ser snarare problemet tvärtom, det är de som klagar på allt sådant här som framställer sig som andra klassens medborgare. Så fort något sjukhus lägger ner för det är för få personer som bor där, bensinpriset höjs eller liknande så skriks det om att "vi måste ju få bo här". Klart man skall få bo var man vill men då får man ju också gilla läget om vad det innebär att bo just där, det finns för och nackdelar med alla alternativ.

Detsamma gäller ju alla, i städerna betalar man mer för bostad, mat, bil (parkering/trängselskatter) osv. På samma sätt som att jag får väl flytta ut på landet om jag inte vill betala hutlösa bostadspriser så får väl de som måste åka 10 mil till butiken flytta till ett större samhälle om de inte vill ha den kostnaden.

Varför skulle det vara mer synd om de som bor på landsbygden kontra de som bor i städerna? Välj där man vill bo men klaga inte för att det finns nackdelar med det valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kom igen.
Människor andas syre och andas ut koldioxid.
Människor är den största miljöboven. Människor äter, konsumerar, förgiftar, kräver extrema mängder energi och resurser.

Därför uppmanar jag alla miljöaktivister att leva som de lär... eller inte leva.. alltså sluta andas och bidra till en positiv miljö

Nej. Människor ingår i kolcykeln, så att vi lever bidrar inte till att koldioxidkoncentrationen ökar. Problemet är att vi tar upp kol ur marken som lämnat kolcykeln för tusentals år sedan.

Detta är dock inget problem för miljön i sig. Livet på jorden har existerat under istider och varma perioder. Problemet är bara att vi människor är så känsliga för naturliga processer som orsakar svält, översvämningar och liknande.

Permalänk
Avstängd

Med negativa räntor,hög inflation och ökade kostnader i samhället så är det bara naturligt att priserna rusar.

Det återspeglar hur det går för Sverige och det handlar så klart inte bara om bensin utan allt du köper mer eller mindre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dracc:

Låter som Överum? Det är ju ändå "tätbebyggt område" om man ska tro skyltarna. Kul att springa på någon som varit i mina hemtrakter btw. 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt gissat!

Kanhända att det fortfarande är för tätbefolkat där för att inte räknas som riktig glesbygd men det var i alla fall ingen trängsel, på gott och ont.

Det är knappast nån lätt sak att lösa detta utan att någon kommer i kläm. Folk kommer alltid att ha ett behov av att transportera sig på smidiga och flexibla sätt men många är väldigt väldigt inrutade i hur det ska gå till.
Kan knappast säga att jag personligen är något föredöme, bilen är svårslagen vad det gäller flexibilitet för både korta och längre resor. Ska man ha mycket packning med sig så blir kollektiva färdmedel genast krånliga. Ska man åka vid udda tider eller inte vet när man ska åka, då vinner bilen igen. Regnar det, ja då blir det bilen...

Vänder man på det och kanske accepterar att det får bli lite krånligare så kanske det ändå löser sig men det är långt från vad alla kan tänka sig att göra. Å andra sidan kanske man upptäcker fördelar som man inte tänkt på innan. Sitta och köra 40 mil på en dag är knappast underhållande, speciellt inte en regnig dag i december och det hinner knappt bli ljust innan det blir mörkt igen. Samma resa med tåg hade säkert gått jättebra, ett enda byte och en bytestid på runt en kvart... och tio minuter promenad till stationen.

Oavsett vad så är det svårt att lösa detta. Alla har inte samma förutsättningar eller samma önskan om vart och hur de vill bo. Men det minsta man kan begära är att folk tänker till lite när de tar sina beslut, för även om något kanske verkar logiskt ur ett kort och litet perspektiv så kanske det i själva verket är riktigt dumt och den som drabbas mest i slutänden är du själv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

att sluta äta animaliskt är ohållbart... ta tex soja en böna. För att kunna odla nog med soja så alla ska kunna ta del av den så hugger man ner regnskog... När man äter soja är man inte bättre än någon som äter en stek om man tänker på hur många djur som blir bortjagade och skadade och dödade pga nerhuggningar... vi hugger ner träd för att kunna odla soja men i samma stund står vi och säger att vi måste minska koldioxid utsläppen... sen ska vi inte ens börja komma in på ingrediens 2 som gör att sojan faktiskt sitter ihop och ser ut som en "soja biff" Palm Olja/Palm Fett.....

och det där med bränsleskatten är rätt lätt ordnat, om alla i stocholm, göteborg, malmö och alla andra större städer kunde sluta köra bil så skulle skatten sjunka drastiskt....

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK