2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tror inte riktigt budskapet gick fram...

Cykelstölder är knappast främsta anledningen till att folk inte cyklar.

Budskapet gick fram, vissa tycker bara att det är roligt att spela oförstående.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det enda som funkar är att ha en riktigt risig cykel. Gissningsvis skulle det också funka om man bor i villa (med privat garage/förråd) att gömma cykeln i) och om arbetsplatsen har en säker parkeringsplats.

Nej, inte ens det funkar. Det stjäls många cyklar från "säkra" parkeringsplatser på arbetsplatser. Och att cykla dagligen på en skräpcykel är inget jag skulle utsätta mig för.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

"dra in mer till statskassan" handlar i stort sett bara om detta tycker jag. Samtidigt vill man ju faktiskt dra ner på co2 utsläpp.
Styrande politiker hur korkade dem än må vara, kan inte tänka mig att dem inners inne tror att Sverige med sina 10milj invånare ska rädda planeten. Och det lilla vi bidrar skapar mer bekymmer för dem som är beroende av bilen.

Bensinpriset i Sverige är en tragisk historia, samtidigt måste man ju få in mer pengar när Kalle och Olle bränner bilar och hittar på en massa annat dumt i förorterna.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Tror inte riktigt budskapet gick fram...

Cykelstölder är knappast främsta anledningen till att folk inte cyklar.

Frågan är inte om cykelstölder i städer just är främsta orsaken till varför folk inte skaffar finare elcyklar?
När jag flyttade till staden så hade alla grannar hyfsat finare cyklar och princip alla grannar cyklade. Nu idag när vi inte ens får ha vårt sopförråd i fred för folk utifrån som kommer och tar saker, så finns det inte en enda fin cykel i hela vårt cykelförråd längre.

*edit*
Man varken har eller kommer kunna ha en lättstulen cykel värt en månadslön stående utan bevakning. Man kan dock förbättra eller försämra situationen. Att vi ständigt skulle ha inbrott i sopförrådet där jag bor skulle jag skratta åt om någon påstod för 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Bara något on topic som säkert redan tagits upp i tråden, vore det inte osannolikt att bensinen inte kostade 20kr eller mer till 2025 givet inflation, ständigt stigande efterfrågan och ständigt sinande tillgång?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du har dem i fel ordning, Malmö får typ dubbelt så mycket bidrag som Göteborg, trots att de har avsevärt färre invånare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystem...

De listar även vilka som betalar mest, och verkar inte vara några norrlandskommuner direkt

Aldrig sagt dom är i ordning bara att dom är största mottagare.

Aldrig sagt att skatteutjämningssystemets gör att landsbygden subventionerar städer.

Dock verkar det vara mycket storstads kommuner som betalar till andra storstads kommuner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Skulle gärna använda mig av en elbil. Men det är tyvärr inte möjligt eftersom det inte finns möjlighet att ladda den.

Detta löste ju Vänsterpartiet redan för 10 år sen, är ju bara sätta ett litet vindkraftverk på taket på el-bilen så behöver den aldrig laddas: https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Permalänk

Vi har ganska bra kommunikationer där jag bor och det blir i princip elbuss till jobbet varje dag utom när jag cyklar eller går hem (ca 6km till jobbet).

Kör ungefär 300 mil bil per år numera, storhandling och semester, körde 1000-1500 mil per år när jag körde bil till jobbet.

Men det löser ju inte problemen där kommunikationerna är dåliga förstås, hoppas el eller el/hybrid bilar blir riktigt bra eller helst mycket bättre än bensin/diesel om några år.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Mina observationer vad gäller klimatdebatten i Sverige

1. Man vill höja skatten på bränsle, införa biltullar, höja parkeringar osv osv.
- Gör staten detta för att de tänker på klimatets bästa? eller gör man det för att få in mer på skatten?
- vart går alla dessa extra miljarder i skatt, planterar man nya träd? bygger man vattenkraft/vindkraft i länder där kolkraft är dominerande?

2. Vad händer om man höjer bensinpriset till 20, 30, eller 50kr kommer plötsligt 100% av befolkningen sluta ta bilen? Nej troligen inte, Förutom landsbygd tänk en storstad som stockholm, tänk alla som bor i kranskommuner som Nacka, Haninge, Väsby, Huddinge, Nynäshamn osv osv
folk som bor i hus där det inte finns kollektivtrafik eller där kollektivtrafiken tar 1-2 timmar att ens ta sig till centrala stockholm enkelväg. För vissa individer blir det ett måste med bil.

- Självklart kommer bilandet att minska om låt säga det kostar 50kr/l och det innebär bara att det blir en klassfråga, endast rika kommer ha lyxen och bekvämligheten att åka bil och inte blanda sig med pöbeln på bussar.

3. Man skuldbelägger väldigt mycket bilägare för det ena och andra, men bilarna står nog för en stor del av landets ekonomi, men Vad händer om 50%, 80% eller 100% av befolkningen slutar åka bil? Vad tror ni händer med all skattebortfall och alla jobb som försvinner? Jobb inom Biltillverkning, Bilförsäljning, Bilverkstad, Rekond, Däck, Bensinstationer, Försäkring osv osv osv.

4. Låt anta att stor andel byter till Elbil, vad händer med all skattebortfall? självklart kommer staten reglera detta och hitta på nya skatter som kilometerskatt.

5. Om man är allvarligt med miljö och klimat varför bygger man inte ut kommunala transporter mer kraftigt, fler tåg som når ut till kranskommuner och flera tåg/tunnelbanor som går som en ringled runt städer (som berlin) för att korta korta ner restider.

Permalänk
Medlem

Lär ju inte bli mycket pengar över till den onda konsumtionen då och den redan nu dalande tillväxten.

Bor 1 mil utanför en småstad där ingen busstrafik går och jobbar 15-20 mil hemifrån och bor borta i husvagn under veckorna där det knappt finns mobiltäckning, förbrukar väl en 200L diesel om dagen och under vintern så får man utöver gasol köra en hel del elverk för värme och ljus och att se till att bilen startar när man behöver den.

Hur går det förresten med el-bilarna och dragkrokarna?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Det enda som funkar är att ha en riktigt risig cykel. Gissningsvis skulle det också funka om man bor i villa (med privat garage/förråd) att gömma cykeln i) och om arbetsplatsen har en säker parkeringsplats.

Tror det är lätt för en pundare att stjäla och sälja risiga cyklar.

Men det är klart tar du in din smutsiga cykel och skitar ner inne på din arbetsplats,hemma,inne i affären eller i din kompis lägenhet på 5e våningen så är det klart att du inte kommer få din cykel stulen

EDIT: kan bara tänka mig hur många naiva människor som blir av med sina elcyklar för 20-lax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Hur går det förresten med el-bilarna och dragkrokarna?

Rivian R1T får dra 5000Kg
Största Cybertrucken (om du orkar vänta på en) får dra 6300Kg.

Dessa siffror bör räcka för alla som inte drar lastbilssläp med personbil.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Samtidigt så kan man inte bara peka och säga, titta på dom då!
Lite som ett citat som alla känner till om att kasta första stenen...

Nej, det har du absolut rätt i. Men någonstans blir det att vi slår knut på oss själva för att få visa att vi är så jävulskt duktiga utan att det spelat någon roll i det stora loppet, för resten av stafettlaget har gått till Donken istället för att ta pinnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdtranZ:

5. Om man är allvarligt med miljö och klimat varför bygger man inte ut kommunala transporter mer kraftigt, fler tåg som når ut till kranskommuner och flera tåg/tunnelbanor som går som en ringled runt städer (som berlin) för att korta korta ner restider.

För att pengarna inte räcker till att både bygga ut och att driva den utbyggda verksamheten innan de som kan byta har bytt. Det finns två sätt att lösa det. Antingen genom att under kanske tio år kraftigt höja skatten för att klara finansieringen, eller att tvinga bort folk från bilen och gradvis bygga ut det under mycket lång tid.

Grundproblemet är att man för 50-70 år sen byggde upp stommen för det fysiska samhälle vi har i dag, och då saknade de flesta insikt om bilens problem. I stället såg man bilen som lösningen på allt. T ex diskuterades det om man skulle ha spårvagnsspår på Älvsborgsbron när den planerades (50/60-tal), men då sågs spårvagnar som förlegade och bilen som framtiden. Det blev inga spår. På många håll saknas helt enkelt utrymmet för att bygga såna lösningar i dag, eftersom allt utrymme redan är upptaget av vägar, där det inte är byggnader.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Rivian R1T får dra 5000Kg
Största Cybertrucken (om du orkar vänta på en) får dra 6300Kg.

Dessa siffror bör räcka för alla som inte drar lastbilssläp med personbil.....

Tänkte nu efter nyår om man behövde en el-bil till att flytta runt på en 2tons husvagn 20 mil ut i skogen och ha en 400kg verktyg, diesel och elverk med sig i bilen, måste vara 4-hjulsdriven med så den klarar 3dm snö..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

"dra in mer till statskassan" handlar i stort sett bara om detta tycker jag. Samtidigt vill man ju faktiskt dra ner på co2 utsläpp.
Styrande politiker hur korkade dem än må vara, kan inte tänka mig att dem inners inne tror att Sverige med sina 10milj invånare ska rädda planeten. Och det lilla vi bidrar skapar mer bekymmer för dem som är beroende av bilen.

Bensinpriset i Sverige är en tragisk historia, samtidigt måste man ju få in mer pengar när Kalle och Olle bränner bilar och hittar på en massa annat dumt i förorterna.

I Europa är ju priserna typ desamma så inget svenskt problem. Som anekdot var jag i Oslo på jobb för 2 veckor sedan, då kostade bensinen ~17,5 NOK/liter.
I Stavanger som jag var senare kostade det runt 15 NOK/litern.
Detta är i ett land som helt och hållet är byggt på olja och ”lätt” skulle kunna ha gratis bensin för sina medborgare utan att det skulle kännas i statskassan.
Vad norrmännen fattar är hur man subventionerar elbilar samtidigt som man höjer bränsleskatten.
I Sverige höjs enbart bränsleskatten men vi får inga subventioner på elbilar(struntsummor undantagna).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det är långt ifrån allt som är "ohållbart". Bostadspriserna om något är ett problem i svensk ekonomi. Om nya generationer som får jobb inte har råd att köpa boende och priserna ändå fortsätter öka i takter som vida överstiger taken på löneökningar så kan vi vara rätt säkra på att vi kommer slå i ett tak med konsekvenser för hela ekonomin.

Där, precis som med bränslefrågan, så är ett tidigt agerande med fokus på långsiktigt hållbara förändringar nyckeln. Men vi människor är duktiga på att ignorera annalkande problem innan det är för sent.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

I Europa är ju priserna typ desamma så inget svenskt problem. Som anekdot var jag i Oslo på jobb för 2 veckor sedan, då kostade bensinen ~17,5 NOK/liter.
I Stavanger som jag var senare kostade det runt 15 NOK/litern.
Detta är i ett land som helt och hållet är byggt på olja och ”lätt” skulle kunna ha gratis bensin för sina medborgare utan att det skulle kännas i statskassan.
Vad norrmännen fattar är hur man subventionerar elbilar samtidigt som man höjer bränsleskatten.
I Sverige höjs enbart bränsleskatten men vi får inga subventioner på elbilar(struntsummor undantagna).

Är inte det samma land som anser att diesel är en bi-produkt och därför säljer den för typ 12-13kr/l?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Tänkte nu efter nyår om man behövde en el-bil till att flytta runt på en 2tons husvagn 20 mil ut i skogen och ha en 400kg verktyg, diesel och elverk med sig i bilen, måste vara 4-hjulsdriven med så den klarar 3dm snö..

Bättre bil i skogen än en rivian är nog svårt att få, då den kan göra en så kallad "tank-turn"

Är ju skitbra när det är ont om plats att navigera på! Och fett partytrick att visa för polarna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon132576:

Sverige har en stor råvaruindustri. Råvarorna är inte lokaliserade nära Fjollträsk/Göteborg/Malmö, utan de ligger där de ligger utspridda över landet. Om vi vill att vår ekonomi ska fortsätta gå ihop måste ett antal personer arbeta med att samla in dem, och för att det ska funka måste det finnas möjlighet att bo och leva, ha en familj osv tvärsöver hela landet, och inte bara i den nedersta tredjedelen av riket.

En stor del av Sveriges rikedom utvinns ur norrland, men pengarna går inte dit, utan stoppas i fickorna av rika sörlänningar som sedan säger att fattiga norrland kan man inte kosta på något för att det är för dyrt.

Kanske dags för lite revolution säger jag som gammal Lulebo!

Jovisst, men sen finns det många orter och invånare i periferin vars närvaro inte alls kan motiveras med anknytning till någon råvaruindustri och som inte producerar så mycket mer än samma gnälliga lokalpatriotism som grannen bredvid.

Det är ju inte platserna där det finns ett behov av arbetskraft som är problemet. Har den lokala industrin ett verkligt behov av arbetare och arbetarna behöver lokal service så löser man det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Nej, det har du absolut rätt i. Men någonstans blir det att vi slår knut på oss själva för att få visa att vi är så jävulskt duktiga utan att det spelat någon roll i det stora loppet, för resten av stafettlaget har gått till Donken istället för att ta pinnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan också se det som att när resten av världen kommer på att man MÅSTE ställa om till miljövänligare alternativ (det blir helt enkelt billigare att inte släppa ut), så kommer vi i Sverige gladeligen exportera vår teknik/kunskap till övriga världen, då vi som sagt ligger väldigt långt fram när det gäller dessa saker.
En aspekt det aldrig pratas om direkt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vore det inte bättre att räkorna blev tre gånger dyrare eller en skatt på kött som hade varit mycket effektivare?

En höjning på bränslet drabbar främst de fattigaste i landet. Pendlar man mycket blir det en rejäl ökning på ens månadskostnader.

(Det drabbar inte mig då jag pendlar med buss men jag känner folk som redan tankar för runt 1000kr i veckan)

Skickades från m.sweclockers.com

Drabbar dig visst när du pendlar med buss, priserna går rakt uppåt i takt med drivmedelsökningar, vår regering lägger ju straffskatt på miljöbränslen också inklusive el genom att aktivt jobba för att avveckla kärnkraften och ersätta med mer kolkraft från tyskland.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Bättre bil i skogen än en rivian är nog svårt att få, då den kan göra en så kallad "tank-turn"
https://www.youtube.com/watch?v=yzwM8KE2L3I

Är ju skitbra när det är ont om plats att navigera på! Och fett partytrick att visa för polarna

Minst ett år bort och kostar dubbelt/trippelt upp mot vad motsvarande konventionellt pickup kostar.. Antar att man måste ha ett eget dieselelverk på flaket för att kunna ladda den när man är ute och jobbar också så man klarar plötsliga 50 mils resor när det blir haverier..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Dra räls till garaget så du kan parkera hemma?

Tror det skulle kosta det företag jag jobbade åt tidigare miljoner att få ny räls in till området eftersom den gamla rälsen var så sliten....så slut med järnväg och bara lastbil sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Drabbar dig visst när du pendlar med buss, priserna går rakt uppåt i takt med drivmedelsökningar, vår regering lägger ju straffskatt på miljöbränslen också inklusive el genom att aktivt jobba för att avveckla kärnkraften och ersätta med mer kolkraft från tyskland.

Absolut men knappast med några större summor och i linje med inflation och löneökning. Kollektivtrafiken är väl hyfsat subventionerad av staten. En månadskort idag kostar för mig drygt 1200kr/mån vilket är väldigt billigt då att köra hade kostat mig uppemot 5000kr i månden i rent bränsle. (Sedan skatt, service, däck, parkering etc på det). Men jag håller med om att det är dumt att avveckla kärnkraften, men det är en annan fråga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skogsvilden:

Minst ett år bort och kostar dubbelt/trippelt upp mot vad motsvarande konventionellt pickup kostar.. Antar att man måste ha ett eget dieselelverk på flaket för att kunna ladda den när man är ute och jobbar också så man klarar plötsliga 50 mils resor när det blir haverier..

Trodde du på allvar frågade efter tips på en bra elbil som dragbil och tycker Rivian verkar riktigt bra, men verkar som du bara ville ha argument för att elbilar suger.
Varken inköpspris eller spontanresor på 50mil nämndes i din första fråga. Elbilar är inte för alla i alla situationer, en cybertruck är nog närmaste du kommer dina krav, ska klara upp till 500 miles (80mil) på full laddning, dock inte när den är fullastad och drar husvagn, då är nog hälften mer realistiskt. Du kan ju driva prylar med bilbatteriet också, så i vissa situationer kanske du slipper dieselverket helt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@Molotov:
Den finns ju redan i form av avdrag på skatten?

Jo jag vet men det kanske behövs ses över så dom kan dra av mer, jag tror det där är nått som "försämrats" genom tiden, låter iaf så på kollegor på jobbet. Men samtidigt dom som samåker deklarerar varje resa som egen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon277728:

"dra in mer till statskassan" handlar i stort sett bara om detta tycker jag. Samtidigt vill man ju faktiskt dra ner på co2 utsläpp.
Styrande politiker hur korkade dem än må vara, kan inte tänka mig att dem inners inne tror att Sverige med sina 10milj invånare ska rädda planeten. Och det lilla vi bidrar skapar mer bekymmer för dem som är beroende av bilen.

Inget land kan ensamt förhindra problemet med klimatet. Alla behöver dra ner på utslöppen. Och vi är en del av alla. Så det här gäller oss också.
Alltså Örnsköldsvik är så litet att det väl inte spelar någon roll om de betalar skatt. De kan väl få hoppa över det där. Problemet är att alla kan tillämpa det argumentet (typ vi på östermalm, vi i kvarteret solbacken eller vi i rinkeby) vilket knappast löser något.
Vi släpper helt enkelt ut för mycket växthusgaser. Även svenskar. Så även vi behöver bli bättre på det här.

Skrivet av anon277728:

Bensinpriset i Sverige är en tragisk historia, samtidigt måste man ju få in mer pengar när Kalle och Olle bränner bilar och hittar på en massa annat dumt i förorterna.

Bensinpriset i Europa tänker du kanske på. Vi sticker inte ut så mycket som man kan tro
https://autotraveler.ru/en/spravka/fuel-price-in-europe.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@LaRzZa666: När jag hade småbarn använde jag cykelkärra. Den var bra även om man storhandlade. När jag inte längre behövde den så skänkte jag den till en ensam mamma. Men jag har bil jag också. Men den används sällan. Den mår bäst i varmgaraget. Men den är bra att ha när den behövs. I en debatt på TV så liknade en debattör bilberoendet med nikotinberoendet. Det är så de flesta använder bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inget land kan ensamt förhindra problemet med klimatet. Alla behöver dra ner på utslöppen. Och vi är en del av alla. Så det här gäller oss också.
Alltså Örnsköldsvik är så litet att det väl inte spelar någon roll om de betalar skatt. De kan väl få hoppa över det där. Problemet är att alla kan tillämpa det argumentet (typ vi på östermalm, vi i kvarteret solbacken eller vi i rinkeby) vilket knappast löser något.
Vi släpper helt enkelt ut för mycket växthusgaser. Även svenskar. Så även vi behöver bli bättre på det här.

Bensinpriset i Europa tänker du kanske på. Vi sticker inte ut så mycket för som man kan tro
https://autotraveler.ru/en/spravka/fuel-price-in-europe.html

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade varit intressant att se statistik på bensinpriset i europa tillsammans med nettolönen.