Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

ATIKMPAG.SYS VIDEO TDR FAILURE BSOD WINDOWS 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

ATIKMPAG.SYS VIDEO TDR FAILURE BSOD WINDOWS 10

Jag har byggt en dator men stött på problem när jag installerar drivrutinen till mitt grafikkort. Datorn bluescreenar då när jag är inne på google chrome och när jag startar upp datorn och drivrutinen är installerad. Detta leder till att jag behöver gå in via felsäkert läge och avinstallera drivrutinen innan jag kan gå in på datorn. Jag vill självklart ha drivrutinen installerad så jag kan spela mer avancerade spel på min dator. BSOD jag får har stoppkod VIDEO TDR FAILURE och det som påstås misslyckas är filen atikmpag.sys . Andra säger att man måste installera den senaste drivrutinen för att detta ska funka men det är ju den som jag konstant laddar ner. Vad ska jag göra?

Här kommer information om datordelarna:

Crucial MX500 1TB M.2 SSD

AMD Ryzen 7 3700X Processor

HyperX FUry DDR4 2666MHz 16 GB

ASUS ROG STRIX B450-E Gaming, Socket-AM4

Sapphire Radeon RX 5700

Tacksam för svar! <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Har du uppdaterat till senaste BIOS?
Det verkar vara ett tämligen vanligt problem att användare har problem med dessa moderkort pga. äldre BIOS som på Auto tvingar PCI-E 4.0, medan moderkorten egentligen aldrig fick officiellt stöd på 400-serien.
Du kan även prova att tvinga PCI-E 3.0 manuellt i BIOS.

Du kan även prova att använda drivrutinen som laddas ner via Windows Update, den brukar vara "gammal" men överlag stabil, för att bekräfta om det är drivrutinsproblem eller ej.
Du kan även prova kortet i den andra PCI-E-porten.
Har du möjlighet att prova grafikkortet i en annan dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skepplanda
Registrerad
Mar 2007

Har du garanti kvar så skickar du in kortet. Du ska inte få det felet när du installerar drivrutin!

Desktop: Raven 02-E | Ryzen 5 3600 | Noctua NH-14 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | 16 GB Corsair LP 3200 | KFA2 1070Ti | Cougar CM 650W | Acer XB27HU Laptop: Thinkpad X1 Carbon 2015 Mobil: Galaxy S5

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av orginallinus:

Har du garanti kvar så skickar du in kortet. Du ska inte få det felet när du installerar drivrutin!

Först felsöker man, sen skickar man in kortet för att slippa vänta 3 veckor på att butiken skickar tillbaka kortet då de inte hittar något fel.

Vanligt problem är drivrutinskonflikt, något med de som följer med Windows/Windows update och när man installerar nya etc.

Börja med att uppdatera BIOS på moderkortet till senaste sen ladda ner DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Kör en rensning av både GPU/Chipset drivers och installera senaste.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019
Skrivet av dunis90:

Har du uppdaterat till senaste BIOS?
Det verkar vara ett tämligen vanligt problem att användare har problem med dessa moderkort pga. äldre BIOS som på Auto tvingar PCI-E 4.0, medan moderkorten egentligen aldrig fick officiellt stöd på 400-serien.
Du kan även prova att tvinga PCI-E 3.0 manuellt i BIOS.

Du kan även prova att använda drivrutinen som laddas ner via Windows Update, den brukar vara "gammal" men överlag stabil, för att bekräfta om det är drivrutinsproblem eller ej.
Du kan även prova kortet i den andra PCI-E-porten.
Har du möjlighet att prova grafikkortet i en annan dator?

Det lyckades! Vi behövde bara manuellt ändra till PCI-E Gen 3 i BIOS och det funkar perfekt. Tack så hjärtligt för din hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Feb 2006

Bra lösning att ändra till gen 3

Tack för tipset att ändra till gen 3 nu fungerar min nya dafor också som den ska

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Jag ställer mig på kö och tackar för tipset. Nu äntligen fungerar det!