Byta stock kylaren på Ryzen 2400G mot en Cooler Master Hyper 212 Black Edition ?

Permalänk
Medlem

Byta stock kylaren på Ryzen 2400G mot en Cooler Master Hyper 212 Black Edition ?

Blåste rent min dator på damm idag och den blev märkbart tystare

Men har funderat på att få den ännu tystare..

Problemet är väl egentligen inte stockkylaren på min Ryzen 2400G i sig, utan att när CPU går upp mot 70 grader så vill moderkortet gärna skynda på chassifläkten i 100%, trotts att det är knappt ljummet i chassit, då hörs datorn en hel del.

Tänkte att om jag får på en lite fetare CPU (APU ) kylare så blir den inte så varm och även chassifläkten går lite lugnare.

Sen gör det ju inget att CPU går svalare heller

Nu har jag varit väldigt lågaktiv på datorprylar i många år och har inte stenkoll på allt som finns, men Hyper 212 verkar vara en prisvärd kylare ?

Den borde väl prestera REJÄLT mycket bättre än AMD:s stockkylare ?

strax under 400 spänn är ju helt klart överkomligt dessutom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det spelar mindre roll om CPUn blir kallare eller inte, det är ju samma effekt som behöver kylas av oavsett kylare, vilket bör ju värma upp chassit lika mycket oavsett. Men visst får du plats med en tornkylare så kanske sensorn på moderkortet blir mindre varm och inte ökar farten på chassifläkten så mycket.
Men visst en Hyper 212 fungerar ju annars, om det får plats i chassit vill säga.

Förresten är du säker på att det är chassifläkten?
Har man ett billigare nätaggregat som inte är specificerat drift i högre temperaturer än för säg 30°C så kommer den att leva rövare så fort det blir lite ljummet i chassit (beroende på hur den får sin luft i sig då).

Permalänk
Medlem

@loefet:

Grejen är att moderkortet tycks styra chassifläkten efter CPU temp, så fort CPU temp drar iväg varvar den fläkten upp.
(jag kan ställa kurvan så den är låg till typ 60 grader men när CPU når 70 går det bara ha inställt 100% ut på chassifläkten)

Tänkte att en större kylare borde kunna hålla maxtempen stången betydligt bättre.

Ville bara kolla att den kylaren är bra, även om jag har väldigt svårt o tro att den inte äter stockkylaren till frukost ?

Det är en ATX låda så space är nog rätt lugnt..

EDIT: ljudet följer varvtalet som HWinfo ger på chassifläkten väldigt väl.

Nätagget är ett gammalt Corsair 550W som jag ska byta framöver, men den tar sin luft från utsidan (och sitt damm....)

I övrigt innehåller datorn Ryzen 2400G, 16gig ram, en Samsung M2 ssd och en vanligt sata ssd, optisk enhet. Nätagget borde knappt gå på tomgång..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

En fläktkontroller kan ju också vara bra att ha..
https://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:

Fläktkontroller va coolt för 20 år sen

Jag tycker det fungerar ypperligt att styra från moderkortet..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Ställ om fläktkurvan till chassifläkten så att maxvarvtalet inte är så högt. Eller skaffa en resistor som sänker maxfarten.

Permalänk
Medlem

@loefet:

(kn)Asus låter mig inte välja maxvarvet på chassifläkten, går CPU upp över 75 går den på max.

Men ska slänga i en annan CPU kylare o se vad det ger.

Samt flytta min chassi fläkt så den blåser på moderkortet och klippa bort meshen i chassi sidan för att minska ljudet av turbulensen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Karaff:

@loefet:

(kn)Asus låter mig inte välja maxvarvet på chassifläkten, går CPU upp över 75 går den på max.

Men ska slänga i en annan CPU kylare o se vad det ger.

Samt flytta min chassi fläkt så den blåser på moderkortet och klippa bort meshen i chassi sidan för att minska ljudet av turbulensen.

Gå in i UEFI, tryck F7 för avancerat, gå till Monitering eller liknande namn.
Skrolla ned till Q-fan settings, ställ in din chassifläkt att gå efter moderkortets temperatur i stället för CPUn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Efter lite letande hittade jag det faktiskt.

Är ingen fantast av moderna grafiska UEFI, gamla onda tiders BIOS var ofta lite mer "straight forward".

Dock kan jag inte välja vilken av de två sensorerna den skall styra efter, den styrande visar en stor tröghet och det blev inte heller bra..

Nu dock med Coolermaster 212 så kan jag ställa så chassifläkten startar om CPU går över en viss temp och bränner på ordentligt om CPU blir väldigt varm, ser ut att kunna fungera bra.

Tempen under tortyr av Prime95 sjönk 10 grader, med högre klockfrekvens och lägre ljudnivå, stoor skillnad.

Ska labba lite mer...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.