SSD-priser stiger med 40 procent under 2020

Permalänk
Melding Plague

SSD-priser stiger med 40 procent under 2020

Efter ett guldår 2019 pekar allt mer mot att högre priser på minneskretsar av alla slag är att vänta under 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Urs och fy. Kanske man borde ha satsat på 3600mhz ändå? Blev 3200mhz för att det var ett så bra erbjudande men kanske värt att passa på innan detta sker. Glad över SSD köpet dock.

Kan detta komma att påverka GPUerna med deras minnesenheter? Tänker framförallt på lanseringen av RTX 3000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då får man väl köpa på Ebay och sådana sidor.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Får de ens göra så, lagligt sett?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

"Enligt branschvetare kan Kinas inhemska tillverkning av DRAM komma att pressa ned priserna."

Vi får helt enkelt lita på att kineserna hjälper till att inte låta stora aktörer bestämma marknaden

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Får de ens göra så, lagligt sett?

Att sänka sina priser efter tillgång/efterfrågan är givetvis ok för ett företag, däremot att gå samman med sina konkurrenter a k a "kartellbildning" är inte ok. Dom har blivit fällda för det förut minnstillverkarna, var väl i somras/förra sommaren Kina lackade ur och började undersöka minnestillverkarna. Det är inte första gången dom fular sig.

Gav 16-1700 för mina 3200 16gb april/maj, 2018 låg samma kit ute för 2000+, för 2 veckor sedan köpte jag mer ram och fick betala strax under 900 för likadant 3200 16gb kit..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Får de ens göra så, lagligt sett?

Ja, eller tänker du att det skall vara olagligt att dra ner på produktionen? Införa femårsplaner? Straffa företag som inte håller sig till dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Får de ens göra så, lagligt sett?

Varför skulle de inte få göra så så länge som det inte handlar om en explicit överenskommelse mellan de olika tillverkarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Får de ens göra så, lagligt sett?

Varför skulle de inte få sänka produktionen, menar du?

Alla parter vill tjäna mer, så alla har anledning att göra samma sak. De behöver inte ha några hemliga överenskommelser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter ett guldår 2019 pekar allt mer mot att högre priser på minneskretsar av alla slag är att vänta under 2020.

Nu finns det ju en skillnad mellan minneskretsarna och allting vid sidan om som krävs. Så prisskillnaden i handeln kan bli betydligt mer blygsam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var ju en RAM dipp i somras men sen gick det upp lite för att nå ny låg punkt under hösten, slog till på 32GB både till server och desktop. Får fundera på senare om det verkligen behövdes.

Permalänk
Medlem

Tur jag slog till med en uppgradering under Black Friday då

Om alla gör såhär samtidigt helt ovetandes om att de andra också gör det så är det givetvis OK, men är de överens i branchen så är det kartellbildning vilket givetvis inte är OK och borde straffas med riktiga fängelsestraff för de iblandade. Blir det bara böter så brukar det tyvärr bli så att det är vi kunder som i slutändan får betala den kostnaden i form av prispåslag, och tanken är ju inte att straffa konsumenterna utan de ansvariga på företagen ifråga, så det vore klädsamt med fängelsestraff och näringsförbud för de ansvariga individerna som ägnar sig åt skumraskaffärer och fulknep,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle de inte få sänka produktionen, menar du?

Alla parter vill tjäna mer, så alla har anledning att göra samma sak. De behöver inte ha några hemliga överenskommelser.

Fast om alla gör det samtidigt så är det ju sannolikt överenskommet.Att bevisa det blir svårt dock.

Permalänk

Min guide för att bli rik.
1: Sälj huset, bilen, katten you name it.
2: köp ssd för pengarna, både stora och små modeller.
3: Vänta i ett år.
4: Sälj ssd och bli ekonomisk oberoende för resten av livet.

Hållhake, förutom att priserna kanske ej stiger så mycket och det är svårt att sälja ssd. Så blir tekniken snabbt förlegad.
Nå en 10TB ssd kommer jag köpa på mig, de går snabbt åt inom den närmsta tiden.

Permalänk
Medlem

Köpte till en 1TB SSD till nya datorn (HP Omen) eftersom det var ganska billigt och den 500GB (512?) som följde med känns i minsta laget. Lär räcka ett bra tag för min del iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

bara chilla till 2021 att uppgradera då?

Permalänk
Snusfri

Hoppas att det inte stämmer.
Väntat ett tag nu på att 4TB SSD's skall komma ner i någorlunda hyffsade priser så man plocka ur de HDD's man har kvar i burken och använda dem som kallagring.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle de inte få sänka produktionen, menar du?

Alla parter vill tjäna mer, så alla har anledning att göra samma sak. De behöver inte ha några hemliga överenskommelser.

Ett exempel lite förenklat. Säg att det finns 4 större aktörer som vardera står för ca 25 % av minneskresmarknaden. Om jag har ett av de företagen och ser att mina tre konkurrenter höjer priserna ordentligt så kan jag passa på att ligga kvar på samma prisnivå och ta över en större del av marknaden eftersom de flesta återförsäljare/liknande kommer vilja köpa av mig om mina konkurrenter har liknande kvalité men 40 % dyrare priser. Nästan alla kommer vilja köpa av mig. Så det är därför priserna på kameror eller annat plötsligt går upp 40 %. Så tänker jag iaf, men någon anledning finns det till att detta sällan sker på andra marknader.

Skrivet av hakro807:

Varför skulle de inte få göra så så länge som det inte handlar om en explicit överenskommelse mellan de olika tillverkarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag tänker är att det nästan måste vara en överenskommelse, se t.ex. det jag skrev här ovanför. Inte mycket jag kan göra åt detta förstås, men det är tur att inte alla möjliga företag gör så här. Det skulle vara jobbigt om alla personbilar kostade 40 % mer nästa år, eller alla kameror, eller alla "något". Av det jag brukar köpa är nog minnen det enda som fluktuerar så här mycket i pris.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

"skruvar ned produktionen för att pressa ned tillgången. Det är en metod minnesindustrin många gånger tidigare använt då minnespriserna sjunkit till låga nivåer och påverkat lönsamheten."

Så kartellen fortsätter, böterna är tydligen inte höga nog för att de ska skita i lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min guide för att bli rik.
1: Sälj huset, bilen, katten you name it.
2: köp ssd för pengarna, både stora och små modeller.
3: Vänta i ett år.
4: Sälj ssd och bli ekonomisk oberoende för resten av livet.

Hållhake, förutom att priserna kanske ej stiger så mycket och det är svårt att sälja ssd. Så blir tekniken snabbt förlegad.
Nå en 10TB ssd kommer jag köpa på mig, de går snabbt åt inom den närmsta tiden.

Vad har du rökt idaG?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ett exempel lite förenklat. Säg att det finns 4 större aktörer som vardera står för ca 25 % av minneskresmarknaden. Om jag har ett av de företagen och ser att mina tre konkurrenter höjer priserna ordentligt så kan jag passa på att ligga kvar på samma prisnivå och ta över en större del av marknaden eftersom de flesta återförsäljare/liknande kommer vilja köpa av mig om mina konkurrenter har liknande kvalité men 40 % dyrare priser. Nästan alla kommer vilja köpa av mig. Så det är därför priserna på kameror eller annat plötsligt går upp 40 %. Så tänker jag iaf, men någon anledning finns det till att detta sällan sker på andra marknader.

Man skulle kunna tro det, men det företaget får ju under en längre tid sälja med dålig lönsamhet. För minnen är nog produkterna för lika för att tillverkaren ska fälla avgörandet när priserna stabiliserar sig. Vi köper ju inte ens minnen märkta med tillverkarnas namn, utan tredjepartsföretag. Om jag specifikt vill ha minnen från t ex Samsung måste jag kolla i listor som minnesnördar sammanställt, för märkena i butik är ju G.Skill, Corsair, Crucial, Ballistix, HyperX, m fl. Så marknadsandelen kommer bara, som bäst, att öka under den korta tid det tar att få ner produktionen och stabilisera priserna.

I praktiken är det för övrigt bara tre företag som står för minnestillverkningen: Samsung, Hynix och Micron.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu finns det ju en skillnad mellan minneskretsarna och allting vid sidan om som krävs. Så prisskillnaden i handeln kan bli betydligt mer blygsam.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast i princip är det ju nästan bara RAM chipen på kretskortet och lite "grus". Och kretskortet i sig kostar inte många kronor.

Permalänk
Medlem

Hoppas nästa Playstation och Xbox inte blir märkbart dyrare pga detta

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle de inte få sänka produktionen, menar du?

Alla parter vill tjäna mer, så alla har anledning att göra samma sak. De behöver inte ha några hemliga överenskommelser.

Det är faktiskt inte lagligt att ändra sin produktion hur som helst med syfte att påverka andra aktörer. Konkurrenslagarna är många och invecklade.

O sen är de ju fällda för kartell bildning tidigare så nu är de väl bättre på att dölja sina spår kan jag tänka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är faktiskt inte lagligt att ändra sin produktion hur som helst med syfte att påverka andra aktörer. Konkurrenslagarna är många och invecklade.

Fast detta är ju för att öka den egna lönsamheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Fast detta är ju för att öka den egna lönsamheten.

Du får gärna förklara det ur perspektivet av ett av företagen.

Samsung tycker att man har dålig lönsamhet och stryper sin produktion för att pressa upp priserna, alternativt bestämmer sig bara för att höja sina priser för att få kostnadstäckning. Det betyder bara att de andra två tillverkarna kommer att ta åt sig mer av marknaden. De är billigare och fler köpare kommer att vända sig till dem.

Vanligtvis så tjänar man mer på att producera mer. Med så pass teknisk produktion så är det med största sannolikhet nyttjandegraden på de maskiner man använder som bestämmer företagets lönsamhet. När man stryper produktionen så innebär det då också att man höjer sina produktionskostnader.

Av dessa anledningar så funkar bara dessa åtgärder om alla tre tillverkarna gör dem. Om en ställer sig utanför kommer det företaget att skära guld med täljkniv. De kommer att kunna få omsättning för allt de producerar. Investerar de i mer kapacitet så kommer de att få sålt de produkterna med. De kommer att ta marknadsandelar som de sedan kommer att behålla. Är inte detta uttalande baserat på en överenskommelse så är det ett mycket högt spel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

minnsesbranchen är konstig, det förefaller mera lönsamt att inte sälja sin produkt....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Köpte en samsung 860 Evo 1 TB för runt 1000-lappen på netonnet fyndvaror.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

De här var ju ingen rolig nyhet. Jag har funderingar på att uppgradera till Ryzen 4000 serien när den väl är släppt. Då duger nog inte mina minnen på 3000MHz. Om 40% högre pris stämmer så tvingas jag välja sämre eller mindre mängd minne 🧐

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

ojdå, kanske blir en ssd nästa löning, satt och väntade på att 2tb skulle komma ner ytterligare i pris

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |