Är jag rätt ute? (Från 32 till 12nm)

Permalänk

Är jag rätt ute? (Från 32 till 12nm)

Kompisar!

I samband med en flytt till en lägenhet stor nog att husera ett skrivbord och den senaste domedagsartikeln om stigande lagringspriser tänkte jag göra slag i sak och damma av min gamla speldator i sign. Och när vi ändå är i farten ge den en uppfräschning. Inte egentligen för att den inte pallat med det jag vill utan för att moderkortet och den trötta Sandforce-SSDn krånglat.

En annan uppenbarelse vid flytt är att möbler är DYRT, försöker därför hålla nere priset men vill såklart inte vara dumsnål. Så länge behåller jag ett 280x tills jag märker att det inte mäktar med. Jag är inte särskilt kräsen men vill samtidigt lägga pengarna på rätt ställe.

Tyvärr är jag inte längre lika insatt, hade helt missat att m.2 användes till mer än laptops och att RAM-hastigheterna tydligen blivit viktiga(?). Finns det något mer viktigt som jag missat? Gör jag fel i att inte gå för Ryzen 3000-serien trots att det blir många hundralappar dyrare?

G.Skill Aegis 16 GB
Ryzen 2600x
B450M DS3H
Kingstone A2000

Tack!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du ska gå på en Ryzen 3600 istället, samt köp en 1TB ssd på en gång.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Tycker absolut du ska gå på en Ryzen 3600 istället, samt köp en 1TB ssd på en gång.

Hmm, vad får dig att rekommendera 3600 framför 2600x? Är den prestandaökningen på, vad jag kan se, knappt 10% värt ett 50% högre pris, eller finns det andra fördelar med att gå ner på 7nm?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av hammarlund:

Hmm, vad får dig att rekommendera 3600 framför 2600x? Är den prestandaökningen på, vad jag kan se, knappt 10% värt ett 50% högre pris, eller finns det andra fördelar med att gå ner på 7nm?

3600 presterar märkbar bättre än 2600X men då skall det gälla att du har nytta av extra prestandan, ett grafikkort som presterar bättre än 1080 kommer skillnaden att märkas eller om du håller på med videoredigering eller liknande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

3600 presterar märkbar bättre än 2600X men då skall det gälla att du har nytta av extra prestandan, ett grafikkort som presterar bättre än 1080 kommer skillnaden att märkas eller om du håller på med videoredigering eller liknande.

Bra input, får fundera på om jag kommer köpa ett grafikkort som utnyttjar den extra prestandan, vilket känns tveksamt. Tack för hjälpen bägge!

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar