Kan inte söka i Windows 10?

Permalänk
Medlem

Kan inte söka i Windows 10?

Hej,

En av våra datorer installerades om med Windows 10 för några veckor sen, nu fungerar inte sökfunktionen? Trycker man på startknappen och börjar skriva så ska Windows visa resultat, i detta fallet visas endast en tom lista. Det spelar ingen roll vad man skriver, även kontrollpanel retunerar 0 svar.

Jag har tittat i Windows services och kan se att Search servicen är aktiv(även nu omstartad).

Vad kan vara felet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Keeper of the Bamse

Högerklicka start, klicka "kör", skriv "Control panel", tryck enter. Gå sen till "indexing options". Finns startmenyn där?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Har tittat där och det som skiljer den dator som fungerar är : Start Menu > Modify > Start Menu här är ingetvalt medan på den fungerande så är en ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu vald? Kan inte hitta samma katalog på den icke fungerande, vet inte häller om det har någon betydelse?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

"Sök" bredvid Start fungerar helt plötsligt inte längre!?

Har haft för vana att ha cmd igång med testpingning och brukar vänsterklicka i sökrutan och där välja cmd bland de "senaste" programmen (eller vad det nu är den föreslår). Klickar jag i sökrutan nu får jag bara upp en gråsvart ruta med lite scrollmöjlighet med det visas ingenting. Skriver jag i sök så är det samma gråsvarta ruta.

Någon med idé vad jag, okunnig är bara förnamnet på datorer, kan göra?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

lustigt jag har också nyss installerat om windows 10, och kunde dock söka fram till idag. När har felsökt i kontroll panel, så säger windows bara att "felaktiga behörigheter för Windows Search kataloger"
Windows search tjänsten är omstartad nu, ingen skillnad alls.
alla processer ser ut att fungera som dom skall.
Saken är att jag måste veta hur man ändrar behörigheterna på nåt sätt bara, för att så gott jag ser och förstår är det just där det felar.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, också med start idag. Jag har försökt med alla guider jag hittat på nätet för att lösa problemet. Precis som @coffe09 fick jag felaktiga behörigheter vid felsökning, men det löste inte problemet.

Permalänk
Medlem

Samma fel här också på min main dator men inte på min htpc, båda kör samma version av win10.
Började nån ggn. under dagen idag.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Win10 Pro 1903.

Edit: hittade denna nyhet med dagens datum.
Windows Search down for many, showing a blank box instead of search results
https://www.windowscentral.com/windows-search-down-many-showi...

Permalänk
Moderator
Forumledare

Lustigt, rdp:ade in till min huvuddator för att testa. Fungerade finfint.
Skulle koppla ner när jag kom på att jag skulle uppdatera ett program, skulle söka upp det och *poof* så fungerade inte sökningen mer 🤔

W10 PRO 1903

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Samma fel här också på min main dator men inte på min htpc, båda kör samma version av win10.
Började nån ggn. under dagen idag.

haha, ja!
jag kunde söka igår kväll utan problem, men jag hittar ingenstans var man skulle kunna ordna behörigheterna.....

Permalänk
Medlem

Har samma problem på min jobbdator som kör 1903 Enterprise, började idag/igår.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

haha, ja!
jag kunde söka igår kväll utan problem, men jag hittar ingenstans var man skulle kunna ordna behörigheterna.....

Riktigt mysko, spec. då det för mig fungerar fint att söka på min htpc, då kör båda mina datorer Win10 PRO 1909.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Ladda ner O&O ShutUp10 och stäng av kopplingen till Bing så fungerar det.
( " Disable extension of Windows 10 search with Bing " )

O&O ShutUp10 är att rekommendera för övrigt också.
Ett väldigt nyttigt litet program, för att få lite bättre kontroll på Win10.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en workaround. Inaktivera Bing-integrationen - https://www.windowslatest.com/2020/02/05/its-not-just-you-win...

Permalänk

Har ingen lösning men har exakt samma problem, märkte det för 20 minuter sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Det här fungerade för mig:
https://www.howtogeek.com/224159/how-to-disable-bing-in-the-w...

Antagligen samma som @HerrNilsson ovan tipsade om.

Ytterligare en sak som hänt är att scrollhjulets vertikala scrollriktning ändrats (upp scrollar uppåt istället för nedåt som jag vill), och den vanliga lösningen med att ändra i regedit verkar inte längre hjälpa.

Permalänk
Medlem

@Beginner:
Skulle kunna vara att tjänsten inte körs? Bara en ide som dök upp i huvudet.

Edit: (ingen lösnign men ev en ersättare, kortkommandot) windowsknapp+ r -> skriv: services.msc -> leta upp windows search och se så att tjänsten är igång.
Det uppenbara, startat om datorn?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det är fel på Microsoft search , de gör en förändring nu med BING Search som påverkar även Windows för att Windows 10 har "online search" funktionalitet, bekräftat detta vi har även problem just nu på jobbet.

Sätter man värdet i:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search
BingSearchEnabled som ett DWord = 0 fungerar det, dock knappast supporterat av ms..

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har samma problem nu. Win Pro 1909.

Edit:
Testade regedit fixen men det löste inget för mig. Samma problem fortfarande att sökfunktionen är paj.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att registerfixen med BingSearchEnabled = 0 i kombination med en omstart avhjälpte felet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Ladda ner O&O ShutUp10 och stäng av kopplingen till Bing så fungerar det.
( " Disable extension of Windows 10 search with Bing " )

O&O ShutUp10 är att rekommendera för övrigt också.
Ett väldigt nyttigt litet program, för att få lite bättre kontroll på Win10.

Tackar för detta fantastiska tips. Åt helvete med alla online-funktioner som jag hoppades på att jag hade sluppit med offline-konto.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Satt minst 1 timme idag och försökte lista ut problemet. Fungerade normalt igår. Sen säger två av mina vänner att det inte funkar för dem heller. Då börjar man undra.

Permalänk
Medlem

Samma problem här idag...... funkade igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har samma problem nu. Win Pro 1909.

Edit:
Testade regedit fixen men det löste inget för mig. Samma problem fortfarande att sökfunktionen är paj.

Skrivet av Arzei:

Kan bekräfta att registerfixen med BingSearchEnabled = 0 i kombination med en omstart avhjälpte felet.

Ctrl+Shift+Esc - leta upp explorer.exe och avsluta. Välj Arkiv - Kör ny aktivitet och skriv explorer.exe så slipper du starta om.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem

Hade samma problem.

Att lägga in värdet BingSearchEnabled (DWORD) med värdet 0 under HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search löste detta för mig.

Här är en one-liner för de som inte orkar klicka genom regedit:

reg add HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search /v BingSearchEnabled /t REG_DWORD /d 0 /f

Steg 1: Kopiera texten ovan.
Steg 2: Tryck på Windows+R
Steg 3: Klistra in texten i rutan Kör som dyker upp, och klicka på OK.
Steg 4: Boota om.

En liten svart ruta kommer flimra till under bråkdelen av en sekund. Det är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det är fel på Microsoft search , de gör en förändring nu med BING Search som påverkar även Windows för att Windows 10 har "online search" funktionalitet, bekräftat detta vi har även problem just nu på jobbet.

Sätter man värdet i:
HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search
BingSearchEnabled som ett DWord = 0 fungerar det, dock knappast supporterat av ms..

Hjälte! Tack

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Nere här med och fixen ovanför löste problemet.

Det jag är nyfiken på är om det är nere för alla eller valde Microsoft ut bara några att jävlas med.

Permalänk
Avstängd

Samma problem här, ingen större förlust. Fixas säkert i kommande uppdatering.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Samma problem här, ingen större förlust. Fixas säkert i kommande uppdatering.

I mitt fall gjorde det min dator typ oanvändbar. Sättet jag startar program på är att trycka på Win, skriva en del av programnamnet, och sedan enter.

Men visst, vi har alla olika arbetsflöden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nere här med och fixen ovanför löste problemet.

Det jag är nyfiken på är om det är nere för alla eller valde Microsoft ut bara några att jävlas med.

Verkar vara "alla" i Sverige åtminstone. Kanske är samma som när Microsofts tjänster tvärdog för ett par veckor sedan under dryga halvtimmen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2