Permalänk

Hur mycket är min dator värd?

Hejsan!

Jag funderar på att sälja min dator (inklusive tangentbord, mus och skärm) som jag byggde själv för enkel musikproduktion, september 2017. Tyvärr har jag inte kvittot kvar men jag minns att allt kostade runt 11000:- helt nytt. Eftersom jag inte har tillgång till den datorn just nu så vet jag inte vad det var för nätaggregat, chassi, osv... men jag har tagit bra hand om den och använt den max 25 ggr kanske? Hade velat använda den mer men har inte haft möjligheten att vara i hemstudion så ofta.

SPECS
CPU i7-6700k Stock 4Gzh
Minne 16GB (8x2) Ram DDR4
HDD Samsung SSD 850 Evo 250GB
Grafikkort Geforce GT 710
Moderkort Asustek Z170-E

Tangentbord Cherry Stream 3.0 svart nordiskt
Nexus Wired 5d optical mouse
Skärm Samsung 27" S27F350FHU

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på 4-5000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill inte skapa en ny tråd så frågar här.

Har en Optiplex 7010 som jag satt in ett GTX 1050TI 4g LP i.

Vad kan jag få för den tro? Windows 10 PRO, nyinstallerad, digital laglig licens.
Från systeminfo:

Datormodell OptiPlex 7010
Processor Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 8 logiska processorer
Installerat fysiskt minne (RAM) 16,0 GB
Hårddisk: Modell ADATA SSD SP900 256GB-DL2

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Bruka ta typ nypris / 3

Så om du betalad 11.000 då skulle jag räkna den som 11.000 / 3 = 3 666:- bra grund start.

Försäkringsbolag på elektronik bland annat bruka dra bort uppemot 50% av beloppet efter 12 månader, runt 25% efter 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Bruka ta typ nypris / 3

Dator är avköpt från jobbet till ett förmånspris för mig, så jag har köpt till grafikkortet separat, därför jag undrar. Kan jag få 2000-3000kr tro?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Dator är avköpt från jobbet till ett förmånspris för mig, så jag har köpt till grafikkortet separat, därför jag undrar. Kan jag få 2500-3000kr tro?

Om du har köpt till ett grafikkort utöver så tar du nypriset / 3 på dator priset sedan lägger du på nypriset / 3 på grafikkortet och plusa ihop det.

Är grejerna under 12 månader gammal så skulle du kunna lägga på runt 1500:- extra utöver, bruka vara en ganska stabil grund räkning börja på.

Exempel
Dator 11.000:- 11 000 / 3 = 3 666
Grafikkort 5.000:- 5 000 / 3 = 1 666
= 5 332

Är datorn under 12 månader skulle du kunna plusa på drygt 1500:- på 5 332
:- = 6 832:-

Permalänk
Medlem

Då jag inte vet nypriset på sakerna (eftersom jag själv inte köpt datorn ny) så frågade jag här. Tänkte någon kanske har koll på ett ungefärligt värde på de sakerna som är i. Räcker med en höft så tar jag lägsta priset och säljer den för det.

Edit, lade ut den för 3000kr och det var väldigt många som hörde av sig. Så var nog ett bra pris för köparen iaf, men jag är nöjd med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Dator är avköpt från jobbet till ett förmånspris för mig, så jag har köpt till grafikkortet separat, därför jag undrar. Kan jag få 2000-3000kr tro?

Ja det kan du. 3770k ligger runt 800kr och 1050ti runt 800kr på ett ungefär när jag kikade för ett tag sedan. Så för en komplett burk med i7 och 1050ti så skall 2-3000 vara fullt rimligt.

Skrivet av UMJ:

Om du har köpt till ett grafikkort utöver så tar du nypriset / 3 på dator priset sedan lägger du på nypriset / 3 på grafikkortet och plusa ihop det.

Är grejerna under 12 månader gammal så skulle du kunna lägga på runt 1500:- extra utöver, bruka vara en ganska stabil grund räkning börja på.

Exempel
Dator 11.000:- 11 000 / 3 = 3 666
Grafikkort 5.000:- 5 000 / 3 = 1 666
= 5 332

Är datorn under 12 månader skulle du kunna plusa på drygt 1500:- på 5 332
:- = 6 832:-

Det är en fin tanke men det säger tyvärr inget om det egentliga värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ja det kan du. 3770k ligger runt 800kr och 1050ti runt 800kr på ett ungefär när jag kikade för ett tag sedan. Så för en komplett burk med i7 och 1050ti så skall 2-3000 vara fullt rimligt.

Det är en fin tanke men det säger tyvärr inget om det egentliga värdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Sa aldrig att det var det egentliga värdet, utan en bra utgångs punkt för sätta en riktlinje på, visserligen kan den gå upp och ner något finns många aspekter till ta i beräkning men det är nog det bästa sättet för få ut en utgångspunkt gå ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Sa aldrig att det var det egentliga värdet, utan en bra utgångs punkt för sätta en riktlinje på, visserligen kan den gå upp och ner något finns många aspekter till ta i beräkning men det är nog det bästa sättet för få ut en utgångspunkt gå ifrån.

Bästa sättet enligt mig är att söka på avslutade auktioner på tradera på delarna eller om det även hittas en komplett likvärdig dator. Då ser du hur mycket delarna har blivit sålda för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kan denna vara värd ungefär?