Permalänk
Medlem

Får inte 1 Gb nätverk hemma

Hej,

Jag har byggt ihop min gamla dator och kör som server. Av någon anledning så får jag bara 100 Mbit uppkoppling på hemnätverket.

Jag har testat 2 olika moderkort:
Asus P8Z68-V Pro från ca 2011
MSI Z77A-GD65 från ca 2012

Precis när Windows 10 var färdiginstallerat stod det Hastighet 1,0 Gb/s på nätverkskortet men det har sedan ändrats till 100 Mbit/s.

Moderkorten kom ju långt före Windows 10 men drivrutinerna fungerar ju direkt efter installation. Har försökt hitta andra drivrutiner men inte lyckats med något. Jag har även stängt av att Windows skall installera drivrutiner själv så att jag manuellt får göra det utan någon skillnad.

Har ni några tips på hur jag skall få upp hastigheten till 1 Gb/s igen?

Permalänk
Medlem

Testa en annan kabel?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Det är nog kabeln, byt till en annan nätverkskabel.

Permalänk
Medlem

Om det nu inte är kabeln, var är kabeln kopplad? Jag tänker mig att du redan kollat men frågar för säkerhets skull. Det är inte saker mellan NIC:et och till källan som är en bottleneck och kan bara leverera 100mbit istället för 1gbit?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag har dragit en Cat 6 S/FTP-kabel från huset ner till garaget och monterat uttag i ändarna av kabeln. Jag drog den i en befintlig slang där det också ligger elkablar.
Testade kabeln med instrument för att se att alla trådar hade kontakt och allt såg bra ut men jag kanske skall testa dra en lös kabel mellan routern och datorn i garaget för att utesluta den fasta nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem

Det är nog kabelfel någonstans..

Antar att du dragit en riktig installationskabel och satt uttag i ändarna som du sen kopplat med patchkabel mellan router och uttag och PC och uttag?

Det ger ju 3 möjliga kabelfel.

Sen kan det vara så att ditt instrument visar att du har kontakt men att det är för dåligt för de höga hastigheterna.

Man behöver bara 2 fungerade par av 4 för att få 100Mbit.

Du har inte tvinnat upp för mycket i kontakterna?

Lätt att missa om det är lite dåligt intryckt i kroneplinten också.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Börja med att fundera vad du gjort från att Windows visade 1Gb tills att det blev 100Mbit.

Testa först att koppla datorn mot något som du med säkerhet vet kan leverera just 1Gbit, bara så att du inte går bananas river kablar och byter drivare bara för att upptäcka att den där routern eller switchen faktikst bara kan leverera 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är nog kabelfel någonstans..

Antar att du dragit en riktig installationskabel och satt uttag i ändarna som du sen kopplat med patchkabel mellan router och uttag och PC och uttag?

Det ger ju 3 möjliga kabelfel.

Sen kan det vara så att ditt instrument visar att du har kontakt men att det är för dåligt för de höga hastigheterna.

Man behöver bara 2 fungerade par av 4 för att få 100Mbit.

Du har inte tvinnat upp för mycket i kontakterna?

Lätt att missa om det är lite dåligt intryckt i kroneplinten också.

Jag har kollat att alla tre kablar har kontakt på alla 8 trådar. Testade precis att flytta upp datorn och koppla in på nätverket i huset och jag fick 1 Gb/s direkt. Det är troligtvis något fel på den fasta kabeln jag dragit mellan huset och garaget, får felsöka vidare på detta.
Trodde jag fått ordning på den kabeln men får kolla upp den igen.

Permalänk
Medlem

Eventuellt är det störningar från elkabeln som ställer till det? Även om man inte "ska" blanda elkablar och nätverk så gör man ju ofta det av praktiska skäl. Jag själv kommer att göra det om ett par veckor..Dock bara några meter.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klys:

Jag har kollat att alla tre kablar har kontakt på alla 8 trådar. Testade precis att flytta upp datorn och koppla in på nätverket i huset och jag fick 1 Gb/s direkt. Det är troligtvis något fel på den fasta kabeln jag dragit mellan huset och garaget, får felsöka vidare på detta.
Trodde jag fått ordning på den kabeln men får kolla upp den igen.

Om kabeln går utomhus är det bra om du har en kabel som är gjord för utomhusbruk. Använder man en vanlig inomhus-kabel brukar dessa inte hålla (eller iaf inte vara speciellt hållbara). Utomhuskablar har tjockare isolering och tål mer.

Bara ett tips om det skulle vara kabeln i sig som behöver bytas.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 w/ Seasonic FOCUS PX 850W | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | AMD Ryzen 9 5900X | 32GB TridentZ 3600Mhz DDR4 | Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Som många säger så kan det vara kabelfel men det kan också vara att du kör halv duplex men borde köra hel duplex och det skulle tex kunna bero på dåliga nätverksdrivers. Så kolla det med.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klys:

Jag har kollat att alla tre kablar har kontakt på alla 8 trådar. Testade precis att flytta upp datorn och koppla in på nätverket i huset och jag fick 1 Gb/s direkt. Det är troligtvis något fel på den fasta kabeln jag dragit mellan huset och garaget, får felsöka vidare på detta.
Trodde jag fått ordning på den kabeln men får kolla upp den igen.

Du har stenkoll på att du inte lyckats kasta om nått par eller så?

Det räcker ju inte att stiften har kontakt från 1 till 1 osv utan man måste hålla paren slaviskt.

Det kan ju vara lätt att förväxla brun och orange t ex...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Allt där stämmer med mina inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du har stenkoll på att du inte lyckats kasta om nått par eller så?

Det räcker ju inte att stiften har kontakt från 1 till 1 osv utan man måste hålla paren slaviskt.

Det kan ju vara lätt att förväxla brun och orange t ex...

Jag är ganska säker men får skruva upp vägguttagen och kontrollera när lusten faller in.

Permalänk
Medlem

Hittade ett fel i den fasta kabeln jag dragit mellan huset och garaget. Lömskt litet fel, tråd 4 hade inte riktigt bra kontakt där den var nedpressad. Fick tillbaka kontakten när jag tryckte till den med slitsverktyget en gång till.

Nu har jag 1 Gb/s uppkoppling igen och allt verkar bra.

Permalänk
Medlem

Gött felsökt