Söker app för att slå igenom DND och ljudlös

Permalänk
Medlem

Söker app för att slå igenom DND och ljudlös

Jag kör PagerDuty på jobbet som har en supersmidig funktion där den oavsett om man satt telefonen i DND och ljudlös drar igång ett larm på hög volym. Ungefär samma som 'Hitta min telefon' kör. I PD kan man också välja om ett larm är hög eller låg prioritet så att låg prioritet inte slår igenom men hög prioritet gör det.
Vill man jävlas med en kollega i ett viktigt möte och/eller på muggen kan man alltså skicka ett enkelt larm via mobilappen så vrålar mobilen på högsta volym

Finns det något motsvarande som jag kan använda för familjen? Jag vet att man kan tillåta samtal från specifika kontakter men jag vill oftast inte svara när släkt och vänner ringer, men jag vill att de ska kunna ta ett aktivt beslut att störa mig om det är någon kris. T.ex. SMSa ett kodord, använda en app motsvarande PD eller något sådant.

Finns det något? Gratis eller liten engångskostnad.

Permalänk
Medlem

Om du kör iOS så finns det inbyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Om du kör iOS så finns det inbyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör inte iOS. Hur fungerar det där? Jag har bara Googlat Androidinriktat men jag fick intrycket av att iOS hade samma som där, d.v.s att jag alltid måste få samtal när morsan ringer, inte bara när hon uttryckligen trycker att det är akut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag kör inte iOS. Hur fungerar det där? Jag har bara Googlat Androidinriktat men jag fick intrycket av att iOS hade samma som där, d.v.s att jag alltid måste få samtal när morsan ringer, inte bara när hon uttryckligen trycker att det är akut.

Skulle det vara ett alternativ att ha en separat nödkommunikationsapp? Typ att köra Kik eller liknande och bara i nödsituationer? Så kan du ställa in Kik på att ignorera stör ej läget.

Edit: Verkar gå att lösa på ett bättre (men svårare?) sätt med Tasker + eventuellt någon mer app. Hittade bara tråden så har inte läst så noga men läs du igenom och kolla om det kan vara något för dig

https://amp.reddit.com/r/tasker/comments/34v6ta/can_tasker_re...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Skulle det vara ett alternativ att ha en separat nödkommunikationsapp? Typ att köra Kik eller liknande och bara i nödsituationer? Så kan du ställa in Kik på att ignorera stör ej läget.

Tanken är att hela släkten ska få tillgång till det så då lär man ju hitta en app som ingen använder i övrigt och heller inte kommer vilja göra i framtiden. Men bra idé annars!

Skrivet av Zachtionman:

Edit: Verkar gå att lösa på ett bättre (men svårare?) sätt med Tasker + eventuellt någon mer app. Hittade bara tråden så har inte läst så noga men läs du igenom och kolla om det kan vara något för dig

https://amp.reddit.com/r/tasker/comments/34v6ta/can_tasker_re...

Ooooooh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Edit: Verkar gå att lösa på ett bättre (men svårare?) sätt med Tasker + eventuellt någon mer app.

TACK!

Tasker kostade men IFTTT hade en applet som åtminstone höjer volymen så man kan SMSa ett kodord och ringa efter det. Sidan var superdryg och av någon anledning funkade det inte varje gång.

MacroDroid är gratis och fixade biffen. Det fanns till och med ett färdigt script på deras toplista som läser kodord, drar upp volymen, säger pling och blinkar lampan (eller valfri variant av det).

Har testat IFTTT och MacroDroid typ 5 minuter var nu men MacroDroid verkar supersmidigt rent allmänt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag kör inte iOS. Hur fungerar det där? Jag har bara Googlat Androidinriktat men jag fick intrycket av att iOS hade samma som där, d.v.s att jag alltid måste få samtal när morsan ringer, inte bara när hon uttryckligen trycker att det är akut.

Man kan välja att favoriter släpps igenom eller skapa egna grupper. Om man ringer flera gånger inom en viss tid så kommer alla igenom ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Man kan välja att favoriter släpps igenom eller skapa egna grupper. Om man ringer flera gånger inom en viss tid så kommer alla igenom ändå.

Ja det är samma som Android. Jag tycker inte det duger riktigt. Det händer ju att brorsan ringer och vill snacka skit bara och då vill man ju inte bli störd om man gör något viktigt.