Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Elmopeder och erfarenheter eller frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Elmopeder och erfarenheter eller frågor.

Skaffade mig själv en Elmoped 45 km Klass 1 i somras och är riktigt nöjd att susa fram ljudlöst och utan avgaser.

Den har en app, larm, GPS, video kamera extra tillval för fronten.

Skapade en video för att visa lite.

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Kan tänka mig att ungdomarna köper motorcykel utseende istället.

Där har Super Soco TS1200R, nya TSx & TC + 125cc TC Max

Surron har Cross mopeden med Eldrivet

Chassi: Ghost S1 Artic White, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 3700x, Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF600 Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Fler en jag som skaffat Elmoped och vad tycker ni om erat val ?

Något ni vill veta ?

Ska jag gå igenom appen eller visa att det medföljer 2 databoxar och det är bara ena som fungerar med appen och hur man får igång detta på smidigaste sättet ?

Tyckte själv att det var lite information på internet om detta när jag började med detta i somras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Tog och gjorde en video idag om kostnader att äga och driftskostnader på min Elmoped.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007

Funderat även på att göra lite videos på vinterkörning men ej kommit underfund hur jag ska lyckas filma detta lutar åt en Gopro kamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Jorå,
Köpte en ”Vessla” till äldsta dottern förra sommaren. (45kmh)

Funkat kalas och använder den själv emellanåt. Som du säger, magiskt att susa fram med endast fartvinden som låter

Nuvarande stationär:
I7 5960x @4,5GHz : 64Gb DDR4 @ 2666MHz : Asus x99 deluxe : Gigabyte Titan x @ 1592/8000 : Samsung 2x256Gb 850 PRO ssd + 1x256Gb 950 PRO M.2 nvme : Corsair HX 750w : Cpu + Gpu i Custom loop från EK i ett NXTZ s340

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Har en 45 km/h elmoppe, den har dock 72 kg blybatterier så totalvikten är 155 kg När batterierna var nya slapp jag 70 km, nu är de så gamla qtt jag har tur om jag slipper 35 km på sommarn funderar på att byta till Lithium järnfosfat men de blir så dyra, vill hellst ha runt 4 Kwh, orginal är den 2,6 Kwh, men när batteriet blir nära utladdat så sjunker effekten till runt 120 watt.

Jag håller helt med om att det är lite magiskt att kunna åka i total tystnad

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Esseboy:

Har en 45 km/h elmoppe, den har dock 72 kg blybatterier så totalvikten är 155 kg När batterierna var nya slapp jag 70 km, nu är de så gamla qtt jag har tur om jag slipper 35 km på sommarn funderar på att byta till Lithium järnfosfat men de blir så dyra, vill hellst ha runt 4 Kwh, orginal är den 2,6 Kwh, men när batteriet blir nära utladdat så sjunker effekten till runt 120 watt.

Jag har inte märkt någon effekt förlust och då har jag ändå varit nere på 7% laddning i batteripacket.

Det som jag reagera på första gången är vilken accelaration man har upp till toppfarten pga elmotorn som är så effektiv vs förbränningsmotorer.

Denna är iallafall stark i backar och aldrig känt oro att den sackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Jonas79:

Jag har inte märkt någon effekt förlust och då har jag ändå varit nere på 7% laddning i batteripacket.

Det som jag reagera på första gången är vilken accelaration man har upp till toppfarten pga elmotorn som är så effektiv vs förbränningsmotorer.

Denna är iallafall stark i backar och aldrig känt oro att den sackar

Väldigt vanligt att man upplever det där efter ett tag med batterier, googla på mopedbilar och folk som har problem med batterierna, det är ofta dyrt att byta också plus att effektiviteten sjunker mycket under vinterns kalla månader och i år har det ju inte varit direkt kallt

Tänk också på att det är oftast på batterierna som de sparar in.. med bränsle så kan det ju vara så att kvaliten på motorn kan vara problem men det är ofta väldigt simpelt att laga dessa
Däremot laga elmotorn/batterierna i de här är inte att rekommendera om du inte är proffs på vad du gör

Värt att tänka på är kostnaden för byte av batterier och inverkan det har på miljön när dessa ska tillverkas/återvinnas vilket ofta görs på mindre bra ställen

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av godspeed:

Väldigt vanligt att man upplever det där efter ett tag med batterier, googla på mopedbilar och folk som har problem med batterierna, det är ofta dyrt att byta också plus att effektiviteten sjunker mycket under vinterns kalla månader och i år har det ju inte varit direkt kallt

Värt att tänka på är kostnaden för byte av batterier och inverkan det har på miljön när dessa ska tillverkas/återvinnas vilket ofta görs på mindre bra ställen

Som kallast har det varit -10 grader men mer normal har varit mellan -2 till - 5 grader så ja betydligt varmare en nomalt.

Räckvidden har varit bättre en förväntat på vintern och inte märkt någon markant minskning och fördelen med China moped är att man kan hitta reservdelar och tillbehör direkt via Taobao för bättre priser.

För att det är passivt batteri så Kallare klimat bättre mot batteri jämfört med varmt klimat och kommer öka livslängden men alltid skötseln av det som är viktigaste punkten därav att jag tar upp det i videon.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag har en elcykel och räknar att den kostar runt 3 kr milen i energi och slitage för batteri, däck, kedja, kassett, bromsar osv.
Med direktdrift i hjulet så blir det ju lite annat men det är inte helt gratis ändå bara för att man slipper kedja osv.
Batterislitage bör man nog räkna till minst 1 kr milen för att inte ha en ren glädjekalkyl, det är ju lite svårt att veta hur länge batterierna håller men även om man inte laddar dem så har de ju tappat ca 50 % kapacitet efter 10 år.
Jag såg en formel för batterislitage som sa att man bör räkna med -5% per år och -0,05% per laddcykel som ett riktmärke och det är nog rimliga värden enligt det vi idag känner till om batterierna.
Du sa också 60 öre för elen och det är otroligt billigt i så fall eller så var det endast elpriset, det tillkommer ju nätavgift och skatter så medel totalpriset på el ligger snarare kring 2kr/kWh i Sverige.
el mopeder och cyklar är ju hursomhelst ändå billiga i drift men realistisk så kostar de ett par kronor milen.
En bensinmoped med 2 taktare däremot är ju spännande ineffektiv, de drar ju inte sällen mer bränsle än en bil trots sin storlek.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en elcykel och räknar att den kostar runt 3 kr milen i energi och slitage för batteri, däck, kedja, kassett, bromsar osv.
Med direktdrift i hjulet så blir det ju lite annat men det är inte helt gratis ändå bara för att man slipper kedja osv.
Batterislitage bör man nog räkna till minst 1 kr milen för att inte ha en ren glädjekalkyl, det är ju lite svårt att veta hur länge batterierna håller men även om man inte laddar dem så har de ju tappat ca 50 % kapacitet efter 10 år.
Jag såg en formel för batterislitage som sa att man bör räkna med -5% per år och -0,05% per laddcykel som ett riktmärke och det är nog rimliga värden enligt det vi idag känner till om batterierna.
Du sa också 60 öre för elen och det är otroligt billigt i så fall eller så var det endast elpriset, det tillkommer ju nätavgift och skatter så medel totalpriset på el ligger snarare kring 2kr/kWh i Sverige.
el mopeder och cyklar är ju hursomhelst ändå billiga i drift men realistisk så kostar de ett par kronor milen.
En bensinmoped med 2 taktare däremot är ju spännande ineffektiv, de drar ju inte sällen mer bränsle än en bil trots sin storlek.

Ja räknade enbart Kwh priset inklusive moms ej nätavgifterna som du säger.

Därför jag ändå vill ha el i hushållet och dessa avgifter är fasta oavsett om jag skaffade Elmopeden eller inte.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Jonas79:

Ja räknade enbart Kwh priset inklusive moms ej nätavgifterna som du säger.

Därför jag ändå vill ha el i hushållet och dessa avgifter är fasta oavsett om jag skaffade Elmopeden eller inte.

De flesta betalar nätavgift per kWh men energikostnaden med el är hursomhelst mycket billigare än för fosilbränslen.
Apropå dina videos, ansluter du laddkabeln under sadeln eller kan du ladda "utifrån" på nått sätt ?
Att göra en video där du går igenom laddning med batteriet i och ute ur mopeden kan ju vara nått om du vill ha en ide till en video.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Aug 2010

Tack för video och tråden! Vi kommer nog se mycket mer elmopeder inom snar framtid!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av mrqaffe:

De flesta betalar nätavgift per kWh men energikostnaden med el är hursomhelst mycket billigare än för fosilbränslen.
Apropå dina videos, ansluter du laddkabeln under sadeln eller kan du ladda "utifrån" på nått sätt ?
Att göra en video där du går igenom laddning med batteriet i och ute ur mopeden kan ju vara nått om du vill ha en ide till en video.

Batteri är på köksbordet i videon och man kan välja själv att ladda den utanför eller i mopeden.

Tack för förslaget ska göra en video med laddningen och hur den går till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Esseboy:

Förlåt, men vad menar du med att slippa?

Skickades från m.sweclockers.com

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2018

elmoppen ser riktigt bra ut. sjysst video. är den rolig att köra? ser ut att vara skön

9600k gtx 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Nioreh83:

Förlåt, men vad menar du med att slippa?

Att batteriet knappt räckte till 35 km körning. P.g.a gammla blybatterier (9 år)

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Esseboy:

Att batteriet knappt räckte till 35 km körning. P.g.a gammla blybatterier (9 år)

Ok då är jag med. Ordet slippa brukar ju betyda att undvika. Köpa pizza så man slipper laga mat, typ. Men det kanske är något dialektalt? Aldrig hört det användas i hur långt man tar sig

35km på moped är väl ändå okej. Ungefär så långt man orkar med ändå? Jag pendlade ett tag på moppe drygt 1 mil enkel väg, och det var väl ca min bristningsgräns. Hade det varit längre hade jag övervägt bilköp

Just nu bor jag nära jobbet, men skulle kunna tänka mig elmoppe om jag eller jobbet flyttar.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av professorsnö:

elmoppen ser riktigt bra ut. sjysst video. är den rolig att köra? ser ut att vara skön

Tycker om att den har en lång platt sittdyna utan upphöjning.

Detta underlättar om man är längre och älskar att köra den och som sagt elmotorer har 95% verkningsgrad och lovar att ingen Bensin moped i original utförande tar dig till 45-50 km/h från stillastående.

Om bilarna bakom en reagerar så kommer moped folket också göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Nioreh83:

Ok då är jag med. Ordet slippa brukar ju betyda att undvika. Köpa pizza så man slipper laga mat, typ. Men det kanske är något dialektalt? Aldrig hört det användas i hur långt man tar sig

35km på moped är väl ändå okej. Ungefär så långt man orkar med ändå? Jag pendlade ett tag på moppe drygt 1 mil enkel väg, och det var väl ca min bristningsgräns. Hade det varit längre hade jag övervägt bilköp

Just nu bor jag nära jobbet, men skulle kunna tänka mig elmoppe om jag eller jobbet flyttar.

Ja, de är dialekt från Österbotten i Finland

Har inga problem med att orka köra då jag har scooter, hade bensin före och körde på sommarn lätt 80-90 km (totalt per tur. Och med de slutkörda batterierna så sjunker topfarten till 25 de sista 5-10 kilometrarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av mrqaffe:

@mrgraffe

Har lagt upp en video på laddningen idag