Permalänk
Medlem

Svart skärm eller reboot

Hej, nu har min dator fått spelet.

Började häromdagen att skärmen blev helt svart, ljudet i spelet osv försvann. Men jag hörde fortfarande alla i Discord och kunde prata med dom genom push-to-talk på musen. Med andra ord, musen fungerar men det är ju inte heller bara skärmen som dör eftersom allt annat ljud försvinner, utom just discordsnacket.

Nu går discord via Cable-B i voicemeeter och det ljudet som dör går via Cable-A som också är systemljudet. (om det har med saken att göra)

Sen måste jag reboota för att få tillbaka bilden igen.

Det gjorde så några gånger, men till slut började den istället reboota hej vilt, utan att "bli svart" först.

Till slut tröttnade jag och formaterade hela datorn, tog bort 2 av ramstickorna så jag endast kör med två nu.

Men det är likadant fortfarande.

Händer titt som tätt när jag bara sitter o surfar, men nästan garanti på att det händer när jag startar ett spel.

Ibland vägrar han få bild när jag startar och då står det på moderkortet "HDD: Post Error" någon gång har det stått "HDD: Code 81"

Har även testat med hdmi istället för DP.
Har kört DDU också, inget har hjälpt.

Jag har kollat så alla kablar sitter i ordentligt.

Datorn har funkat felfritt utan förändringar sedan mars.

Specs:
MB: Asus Maximus XI Formula (bios 1401)
CPU: i9 9900k
GPU: Aorus 2080ti Waterforce Extreme
RAM: G.skill Trident Z 64gb DDR4 3600mhz (32 just nu då)
m2 disk: Samsung Evo 970 2tb
PSU: Asus Thor 1200W

Permalänk
Medlem

HDD: Code 81 finns det mängder av om man googlar och allt ifrån SATA kablar/strömkabeln till övercklockning av cpu/minne/gpu (en heller alla tre) har varit vad folk tipsat om som anledning.
Såg dock inga direkta svar på om att nåt hade hjälpt men just klockning av minnet verkar var det som tipsades om mest vid min snabb googling och JA har du ställt in XMP profilen så kör du minnet överklockat 2133MHz är vad alla moderkort använder som standard (dvs utan XMP).

Och JA SATA kablar kan bli dåliga har haft 3 själv en (som jag redan använt) funkade inte efter hd byte/datorbygge (kommer ej ihåg var o hur).
En annan slutade fungera nån vecka efter den kopplades in (tror det var en ny kabel inte 100 dock) en annan slutade fungera när den satt i en dator som inte hade petats på/i på heller flyttats en mm på minst 3 år.
Den bara dog helt mitt i efter att burken varit på i ett par timmar och hade flyttat filer till just den hd'n i nån timme.
Koppla i/ur o prova men nope bytte kabel o sen dess har samma hd funkat i 3-4 år och gör det fortfarande.

Nu verkar det ju inte som du har nån extra hd/ssd så kanske inte mycket till hjälp dock.
Men en tanke är att kanske plocka ur M.2'n och trycka i den igen samt se till att den är i till 100% kanske prova en annan M.2 plats inte kollat men gissar på att maximus har minst 2 men troligen 3 M.2 platser.
Samt klocka ner/sluta överklocka helt det som nu klockas om nåt gör det.

Du bör även ladda ner https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html och köra och se vilka BSOD felmeddelande du fått vilket kan vara till allt ifrån ingen hjälp alls till extremt bra hjälp sen googla på felkoderna så kan du få ett hum annars posta dom här.

En longshot här!
Hur gammal är datorn och då främst nätagget?
Är det 1-2 månader så är det inte 100% omöjligt att det kan vara felaktigt oftas så dör dom dock inom några timmar heller fungerar i åratal särskilt när det handlar om det bästa som kommit ut ifrån Seasonic för lite mer än ett år sedan.
Men det finns givetvis en extremt liten chans att det kan dö/tappa orken även efter mer än 2mån.

Du skulle ju kunna koppla ur grafikkortet och köra på det inbyggda heller trycka i ett annat som drar betydligt mindre ström ett tag o se hur burken funkar.
OM den skulle fungera bättre så är det ju väldigt stor risk att det antingen är nätagget (burken drar mindre ström) heller grafikkortet.
Visst du kommer ju knappt kunna spela nåt under tiden men som du sa det händer ju även när du slösurfar med så kanske kan vara värt nån/några dagar utan spel (huuuu).