Vad hände? Asus A95V uppdatering av bios misslyckat!

Permalänk
Medlem

Vad hände? Asus A95V uppdatering av bios misslyckat!

Hej alla. Ny här!

Något knepigt hände mig när jag skulle uppdatera min gamla laptop ASUS A95V (I7, 8Gb, Samsung SSD 1Tb, Win10 Home 64)
F2 och inne i bios, sedan uppdatera Bios, Sidan kommer upp och jag markerar biosfilen som ligger på usbsticka.
Allt ser normalt ut. Först så sparas bios, Sedan laddas nya biosfilen in men när den kommer till 100% så blir statusbaren röd och texten uppdate not successed eller liknand kommer upp. Ridå!
Nu händer inget synligt med datorn, den bara står så här och efter flera minuter försöker jag stänga av datorn! Datorn går inte att stänga av med knappen! Vet inte vad att göra och funderar på att ta ur batteriet.
Efter ca 10-15 minuter försöker jag stänga av igen och nu stängs datorn av.
Startar och håller in F2 för att se om det går att komma in i bios.
Kommer inte in i bios!
Men datorn startar mycket snabbt upp Win10 utan något problem alls. Allt fungerar vad jag kan se och tycker datorn går snabbare nu!
Har försökt flera gånger att gå in i bios men Windows fönstret kommer i stort set direkt efter start. Har inte sett till bios sedan detta hände.
Ser ut som om Windows tog hand om Bios men det är väll inte möjligt!
Någon som vet vad som hänt.

Kollade nu och ASUS logga kommer faktiskt upp först någon sekund vid start. Men F2 till bios funkar inte.

BosseJ

Permalänk
Medlem

@BoJ: Får du någon bild som visar ASUS logo när du startar.

Kolla några inställningar i Windows, skall gå att framtvinga bios-uppstart därifrån. Prova att "hamra" både delete och F2 tangenten under uppstarten. Om man bara håller in knappen kan den missas av bios.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@BoJ: Misstänker att det blev "fast boot"(eller vad det heter) aktiverat direkt när BIOS uppdaterades.

Testa det som står i denna artikel så borde du kunna komma in i BIOS och stänga av fast boot om det är så att du vill hinna hamra F2/F10/Del eller vad det nu är för knapp för att komma åt BIOS på Asus laptops.

@Purrfected han före mig. Men låter min text vara kvar ändå (vi har länkat samma artikel båda två).

Permalänk
Medlem

@BoJ:
På min ena bärbara där jag växlar mellan Legacy och UEFI mode, för att växla mellan Linux och Windows, (i detta fall smidigare), så får jag hamra på F2 redan direkt efter att jag trycker på ström-knappen, innan bilden ens kommit up på skärmen för att komma in i Bios om jag är i UEFI-mode, annars är det för sent...

Permalänk
Medlem

Tack alla
Hamrade på Esc vid tryck på start och fick två val, ett var at gå in i bios.
Nu ser jag att bios återställdes till versionen före uppdaterings försöket.

Så allt är väll gott och väl nu.
Trodde ett tag att denna dator var körd!

BoJ