Permalänk
Medlem

Snabba upp gammal laptop

Hej!
Jag har en gammal Laptop liggandes som jag tänkte använda som "garagedator" dvs använda med program för fordonsfelsökning och spela lite musik från spotify och liknande..

Datorn i fråga är en gammal Lenovo Y500
CPU: Intel Core i7-3630QM
GPU: 2x NVIDIA GeForce GT 650M (2GB GDDR5, SLI)
DISPLAY: 15.6”, Full HD (1920 x 1080), TN
STORAGE: 1 TB HDD 5200rpm
RAM: 8GB DDR3, 1600 MHz

Grejen är ju att den är långt ifrån lika snabb som den va när den va ny för en herrans massa år sen trots ominstallation osv.
Tar en halv evighet att starta, segar som bara den vad man än gör.. tänker att den borde gå att få "nästan" lika snabb som när den va ny på något sätt?

Några ideer?
Byta till en ny HDD? Eller kanske tillåme kosta på sig en SDD?
Byta/stoppa i mer RAM?
Eller är loppet helt enkelt kört på en så gammal dator?

Har även problem med Wifit på den, dålig mottagning trots att routern står i rummet bredvid..
Så ska jag ha stabilt internet så får jag köra med sladd..
Har öppnat och rengjort och kollat så kontakter sitter som dom ska, hittar inget problem där..

Permalänk
Medlem

En SSD alla dagar i veckan. Den mekaniska hårddisken gör användarupplevelsen otroligt seg utan att resten av datorn behöver vara så illa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

En SSD är absolut det mest kostnadseffektiva du kan göra för att få den maskinen att gå snabbt. Den hårddisk du har idag är dessutom relativt långsam med sina 5200 RPM.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!
Ska testa göra en "factory reset" samt slänga i en ssd då får se om jag blir nöjd!

Duger det med vilken som?
Tex Kingston A400 eller annan lågpris disk?
Eller BÖR man gå på en tex Samsung 860 Evo?
Om man medtar i beräkningarna att det endast skall användas som garagedator och ej för spel osv så bör väl dom billigare diskarna duga gott å väl till en gammal laptop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fundering..
Medans man ändå är isär med laptopen, ska man passa på att byta kylpasta samtidigt?
Tänker att datorn har några år på nacken och tenderar att gå ganska varm.. har rengjort den tidigare utan större framgång.

Är det ett avancerat ingrepp att byta pastan?
Eller klarar man av det som normalbegåvad månne tro?
Kommer det göra någon skillnad, eller är det bara slöseri med tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att rengöra och sedan applicera ny omgång av kylpasta kan göra mycket gott för laptopen. För skojs skull så testa belasta datorn och se vad du kommer upp i för temperatur innan du rengör, bara för att se hur mycket bättre det blir. Det tror jag att du löser.

När det kommer till val av SSD så vadsomhelst egentligen som du anser är värt pengarna. En billig SSD kanske inte kan bibehålla samma bandbredd under åren, men sen kanske du inte tänkt använda laptopen om 5 år heller.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goerad:

Ytterligare en fundering..
Medans man ändå är isär med laptopen, ska man passa på att byta kylpasta samtidigt?
Tänker att datorn har några år på nacken och tenderar att gå ganska varm.. har rengjort den tidigare utan större framgång.

Är det ett avancerat ingrepp att byta pastan?
Eller klarar man av det som normalbegåvad månne tro?
Kommer det göra någon skillnad, eller är det bara slöseri med tid?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är varierande hur krångligt det är att byta kylpasta på laptops, en jag bytte på var man tvungen att lossa allt, inkl skärmen medans andra räcker med fläktar och kylfläns/heatpipes. Jag hade inte brytt mig om det om inte temperaturerna är ett problem.

Ska det bara vara en garagedator så duger A400 som du nämnde fint, eller någon annan billig SSD som är tillräckligt stor för vad du behöver. Ingen idé att ta de dyrare modellerna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Då va de klart. Valet gick på en Crusial BX500 480gb ssd.
Gjorde en benchmark efter byte (glömde tyvärr bort att göra före, vilket jag såklart ångrar nu)

Novabench score: 1263
CPU: 739
RAM: 200
GPU: 243
SSD: 81

Sen om det är bra eller dåligt har jag dålig koll på.
Har nog ärligt talat aldrig gjort en benchmark någon gång..

Hur som helst så fungerar Laptopen betydligt mycket bättre det lilla jag använt den hittills.. startar på ett par sekunder och flyter på bra!

Skickades från m.sweclockers.com