Permalänk
Medlem

Så vad klockar din cpu till då ? med den kylningen så är det ju bara fläska på med spänning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så vad klockar din cpu till då ? med den kylningen så är det ju bara fläska på med spänning.

Jag har inte ens kommit till det ännu
men just nu går den i alla fall lika tyst i viloläge som i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Stenhårt mannen. Skulle vara väldigt intressant att veta hur ditt system presterade utan några fläktar påslagna, för det borde funka rätt duktigt också i passivt läge. Funderar själv på att bygga en "passiv" vattenkylning (pumpen måste ju vara på, men så passivt som det kan bli).

Det kommer inte att fungera. Måste garanterat ha luftflöde. Om man skall kunna köra helt passivt till en speldator så måste man ha enorm yta (typ halva väggen) och troligen ändå trots detta ha något form av vettigt luftflöde (aktiv ventilation) i rummet om det skall funka över tid. Det är ju luftflödet som kyler inte radiatorn i sig. Och luftflödet kommer vara helt dött där nere bakom datorn utan fläktar. Men han kan troligen köra fläktarna typ runt 600rpm=nära ljudlöst. Så det som kommer höras är pump och eventuellt tjutande från GPU, PSU osv.

Ägaren till tråden får rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

@Magnus112233: Nu svarar jag på mig själv bara för att känner för att skiva mer (Lugnt på jobbet i dessa human malware tider). Att bygga med en såhär stor och tjock RAD som gjorts här är overkill och troligen är det mer nackdel än fördel till ändamålet.

Och jag skall förklara varför.

För att bygga nog med statiskt tryck för att få något luftflöde alls så kommer man inte ner lägre i hastighet på fläktarna runt troligen 600-900rpm. Vilket gör att det ganska snabbt blir kontraproduktivt med fler radiatorer eftersom varje fläkt trots allt adderar har ett mekaniskt ljud oavsett hastighet.

Jag är tämligen säker på att det hade gått att bygga detta betydligt billigare med exakt samma funktion. Den datorn i Spel kan inte dra mycket mer är strax över 300W?. Så tänk istället 5x120mm och med dom tunnaste radiatorerna man kan hitta på typ 25mm. Då hade man kunnat köra en D5 pump på typ lägsta hastigheten och fläktarna på runt 700rpm. Mindre pumpljud och möjligen aningen högre fläktljud (nu pratar vi väldigt lite). Men radiatorn här är 60mm om jag läser rätt. Så frågan är vilket som blivit bäst? 60mm och 140mm fläktar. Misstänker man inte får luftflöde jättelätt. Att den sitter mot väggen gör inte saken bättre heller.

Mer är sällan bättre än att bygga precis lagom.

Men det finns självfallet andra aspekter. Som känslan av att ha extrem overkill. Det skall inte underskattas. Jag har själv byggt likande och det är roligt. Men jag har lärt mig mycket på vägen. Och motivationen att bygga likande igen försvann när jag nu 10år senare kan så väldigt mycket mer om hur det faktiskt fungerar.

Hoppas inte någon tar illa upp av det jag skiver. Det är ett väldigt fint väl genomför bygge. Vill bara dela med mig av kunskap så att någon annan kan ta rätt beslut för sig själv till sitt egna framtida projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Det kommer inte att fungera. Måste garanterat ha luftflöde. Om man skall kunna köra helt passivt till en speldator så måste man ha enorm yta (typ halva väggen) och troligen ändå trots detta ha något form av vettigt luftflöde (aktiv ventilation) i rummet om det skall funka över tid.

* Helt fläktlöst kräver vattenkylning på "hela" moderkortet. Finns ett fåtal lösningar till det. Mycket smidigare (och billigare) att ha en fläkt i datorlådan.
* Konvektorn är inget problem. Min relativt lilla konvektor har ett par kvadratmeter effektiv flänsyta och kan enkelt byggas ut godtyckligt mycket vid behov.
* Ventilation i rummet gäller för alla typer av kylning som dumpar värmen i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* Helt fläktlöst kräver vattenkylning på "hela" moderkortet. Finns ett fåtal lösningar till det. Mycket smidigare (och billigare) att ha en fläkt i datorlådan.

Bra input. Behovet av luftflöde för både SSD på moderkortet och VRM till dagen ofta krävande CPU'er är ett måste för stabilitet och max prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* Konvektorn är inget problem. Min relativt lilla konvektor har ett par kvadratmeter effektiv

Två kvadrat är ju dock en del ;). Men det hade varit ett roligt bygge att göra någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Bra input. Behovet av luftflöde för både SSD på moderkortet och VRM...

Vattenkyla VRM och SSD är inga problem (om SSD inte sitter inträngd under grafikkortet) finns färdiga block att köpa för detta.
Jag tänkte mer på RAM och övriga komponenter på moderkortet som över tid kräver ett visst mått av kylning, exempelvis chipset, audio, nätverk, resistorer, transistorer, ...

Ett snabbt överslag ger vid handen att min konvektor har någonstans 3,5 till 4,0 kvadratmeter flänsyta:
* Består av 12 moduler.
* Varje modul är (drygt) 4 x (exakt) 0,5 dm.
* Varje modul består i genomskärning principiellt av åtta flänsar. Blir (knappt) 0,5[dm] x 8[st] fläns, som går hela modulens längd.
* Båda sidor av varje fläns exponeras mot luften (vilket är den relevanta ytan).
* Totalt: 12 [moduler] x 8 [flänsar] x 2 [sidor per fläns] x (0,5x4) [kvadratdecimeter] = 384 dm^2 = 3,8 m^2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Vattenkyla VRM och SSD är inga problem (om SSD inte sitter inträngd under grafikkortet) finns färdiga block att köpa för detta.
Jag tänkte mer på RAM och övriga komponenter på moderkortet som över tid kräver ett visst mått av kylning, exempelvis chipset, audio, nätverk, resistorer, transistorer, ...

Ett snabbt överslag ger vid handen att min konvektor har någonstans 3,5 till 4,0 kvadratmeter flänsyta:
* Består av 12 moduler.
* Varje modul är (drygt) 4 x (exakt) 0,5 dm.
* Varje modul består i genomskärning principiellt av åtta flänsar. Blir (knappt) 0,5[dm] x 8[st] fläns, som går hela modulens längd.
* Båda sidor av varje fläns exponeras mot luften (vilket är den relevanta ytan).
* Totalt: 12 [moduler] x 8 [flänsar] x 2 [sidor per fläns] x (0,5x4) [kvadratdecimeter] = 384 dm^2 = 3,8 m^2

Finns faktiskt vattenkylare även till RAM... Har för mig att det var Tyska Aquacomputer som gör dem...
(Minns inte om Watercool också tillverkar dem)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Finns faktiskt vattenkylare även till RAM... Har för mig att det var Tyska Aquacomputer som gör dem...

Jo det finns, bland annat från AlphaCool, men det kan bli lite trångt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Jo det finns, bland annat från AlphaCool, men det kan bli lite trångt.

Allright, men jag får hyfsade temps med en fläkt riktad mot dem, jag tog bort kåpan när de små fläktarna började drabbas av dåliga lager på mitt gamla kyltorn och ersatte dem med ett par 120 mm fläktar som jag ställde ned hastigheten på och hände dem så att de blåser rakt mot modulerna (jag tog bort en av dem förut då det verkar gå hyfsat bra ändå som jag kör, men jag har inte klockat så mycket på RAM) och det är fritt luftflöde runt dem i ställetför den gamla metallburken, låter nästan ingeting heller (kör iof Noctuas lyxvariant, men det är nog inte nödvändigt, mest att jag redan hade den liggandes från ett annat projekt)..

Edit, har du klockat dem hårt är det kanske inte tillräckligt, jag har aldrig provat detta med hårt klockade kretsar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Maffigt bygge!

Det där chassit (Anidees AI7) du har hittat verkar väldigt trevligt, även för ett vanligt luftbygge. Var köpte du det ifrån? Hittar inte det i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Maffigt bygge!

Det där chassit (Anidees AI7) du har hittat verkar väldigt trevligt, även för ett vanligt luftbygge. Var köpte du det ifrån? Hittar inte det i Sverige.

Hittade det på Amazon(.de) har jag för mig, någonstans i Europa.

Edit: Här är deras hemsida http://anidees.com/product-category/pc-case/ , AI7 verkar ha gått ur produktion dock Nej, AI7 fanns på sida 2, det var visst en paginering där längst ned!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

@Magnus112233: Nu svarar jag på mig själv bara för att känner för att skiva mer (Lugnt på jobbet i dessa human malware tider). Att bygga med en såhär stor och tjock RAD som gjorts här är overkill och troligen är det mer nackdel än fördel till ändamålet.

Och jag skall förklara varför.

För att bygga nog med statiskt tryck för att få något luftflöde alls så kommer man inte ner lägre i hastighet på fläktarna runt troligen 600-900rpm. Vilket gör att det ganska snabbt blir kontraproduktivt med fler radiatorer eftersom varje fläkt trots allt adderar har ett mekaniskt ljud oavsett hastighet.

Jag är tämligen säker på att det hade gått att bygga detta betydligt billigare med exakt samma funktion. Den datorn i Spel kan inte dra mycket mer är strax över 300W?. Så tänk istället 5x120mm och med dom tunnaste radiatorerna man kan hitta på typ 25mm. Då hade man kunnat köra en D5 pump på typ lägsta hastigheten och fläktarna på runt 700rpm. Mindre pumpljud och möjligen aningen högre fläktljud (nu pratar vi väldigt lite). Men radiatorn här är 60mm om jag läser rätt. Så frågan är vilket som blivit bäst? 60mm och 140mm fläktar. Misstänker man inte får luftflöde jättelätt. Att den sitter mot väggen gör inte saken bättre heller.

Mer är sällan bättre än att bygga precis lagom.

Men det finns självfallet andra aspekter. Som känslan av att ha extrem overkill. Det skall inte underskattas. Jag har själv byggt likande och det är roligt. Men jag har lärt mig mycket på vägen. Och motivationen att bygga likande igen försvann när jag nu 10år senare kan så väldigt mycket mer om hur det faktiskt fungerar.

Hoppas inte någon tar illa upp av det jag skiver. Det är ett väldigt fint väl genomför bygge. Vill bara dela med mig av kunskap så att någon annan kan ta rätt beslut för sig själv till sitt egna framtida projekt.

Äsch, poängen med bygget var att ha radiatorn externt för att sänka behovet av att öka fläkthastigheten vid belastning. Värmen sitter inte instängt i en datorlåda, utan ute i rummet. Och radiatorn sitter 3cm från väggen ca, gott om plats för luften att röra sig.
Jag skulle säkert ha kunant använda några av de radiatorer jag har liggandes för att få likvärdig kylning, men det hade ju blivit skitfult att sätta upp dem på väggen i någon form av dynamitharry-lösning (https://www.youtube.com/watch?v=Jp4x-mU7ovc).

Och det där med luftflöde, statiskt tryck och annat är på en detaljnivå som egentligen inte är så viktig när du ska vattenkyla en vanlig dator, så länge luften och vattnet bara rör på sig. Jag satt också och räknade på statiskt tryck och lusläste flödesdiagram när jag valde fläktar förut, nu har jag lärt mig det är skitsamma, bara välja de prylar som är billigast och snurrar tystast (som kan vara lite motsägelsefullt då jag valde Noctuafläktar, men dom är ju förjädra snygga!).

Radiatoryta däremot har stor påverkan på hur tyst det kommer vara i slutändan, ju mer yta att avleda värme, desto mindre fläktsnurr behöver du.

Permalänk

De är ju lite de man vill åt. Att få sitta och dricka lite gott kaffe när man filosoferar eller läser om coronanyheterna. Skämt åsido. Den där MORAN kan du köra länge och väl utan bekymmer;)
Jag kör 3st 3x120 i extern 600x20x20-låda därmed kan jag ha en Slim HTPC som tar i princip ingen plats överhuvudtaget. Inte helt klar med fläktanslutningar så för stunden är de väldigt passivt (35-40C över cpu och gpu)

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare