Återställa dator med flera hårddiskar (portabel SSD)

Permalänk
Medlem

Återställa dator med flera hårddiskar (portabel SSD)

I föregående tråd berättade jag om att jag vill återställa min dator, men jag fick inte riktigt svar på alla mina frågor. Jag vill återställa datorn till fabriksversionen, alltså en komplett återställning. Problemet är att jag har två hårddiskar, en inbyggd och en portabel. Om jag har förstått det rätt så kan man endast ha en hårddisk inne när man återställer datorn då Windows 10 bara ska vara installerat på ena disken. Betyder det att rensningen endast kommer att ske på min inbyggda disk då? Jag vill som sagt ta bort allt på mina diskar.

Jag förstod det som att min SSD måste ut ur datorn innan jag återställer datorn. Om denna är inne kan hela hårddisken skadas eller förstöras (osäkert varför). Dessutom kommer Windows att installeras på båda mina diskar? Jag testade Windows återställningsvertyg, jag verkställde aldrig återställningen, men under de första stegen märkte jag att endast min D: disk fanns tillgänglig. Trots att det stod "Ta bort alla filer från alla enheter", så syntes bara ena disken under "Visa listan med enheter som påverkas". Vad beror detta på?

Finns det någon fullständig "tutorial" som hjälper mig att återställa min dator MED en inbyggd och en portabel hårddisk. Jag hittar mycket, men inget som hjälper mig med mitt problem. Eftersom att jag kan alla datorvärldens termer som blir det dessutom svårare att hitta hjälpen jag söker.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Nejdå, du kan ha flera diskar i när du gör en återställning. Hur och på vilken disk installationen legat innan kan påverka lite hur återställningen gör. Men om du inte måste ha kvar dokument osv så kör en ren install istället.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: Okej, men varför finns bara min D: disk synlig i listan av enheter som kommer påverkas? Vet du möjligtvis svaret på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@inquam: Okej, men varför finns bara min D: disk synlig i listan av enheter som kommer påverkas? Vet du möjligtvis svaret på det?

Låter skumt, borde vara att Windows som skall resetas är installerad på den disken.

Vad reset gör är att den bootar in i Windows RE (Recovery Environment), raderar windows installationen, installerar om windows och bootar från den nya installationen. Var ett tag sedan jag gjorde det, men du har inte haft Windows å den disken som dyker upp?

Lite info: https://www.howtogeek.com/132428/everything-you-need-to-know-...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: "All the manufacturer installed software and drivers that came with the PC will be reinstalled." Okej, men då förstår jag nog. Jag kommer ihåg att när jag köpte min SSD så gjorde jag den till ny C: och min gamla blev D disken. Alltså är det D disken som Windows är installerat på och endast den disken som kommer att återställas. Hur återställer jag då min bärbara? Räcker det med att avinstallera manuellt kanske?