Postnord betalar inte tillbaka deklarationsavgiften - när dom missar att skicka ut paketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du missar att paketet "ägs" av säljaren till leverans skett till köparen och att säljaren alltså är den som behöver reklamera transporten, köparen har inte ingått nått transportavtal med Postnord utan i juridisk mening så har köparen inte fått varan levererad av säljaren och det är till säljaren man ska klaga eller ställa krav på leveverans.
Man kan tycka att lagarna är felaktiga men det är så de ser ut, EU har ett starkt konsumentskydd men det är väldigt svagt på många andra plater och det är svårt att för politiken att lösa det, se bara på det absurda att vi betalar kinesiska företags porto och hur länge det har tagit att ändra de reglerna, "mottagaren betalar portot genom högre porto i hemlandet"
Vi behöver uppdatera handelsavtalen men inget hindrar ju heller att säljaren tar hand om "allt" och det gör ju en del stora aktörer på gott och ont för det är ju inte bara positivt att göda Bezos heller så att han går från oligopol till monopol.

Jag är helt med på resonemanget att paketet "ägs" av säljaren tills dess att det har levererats och att säljaren därmed måste reklamera tjänsten.

Dock kräver PostMord avgifter av mottagaren, och problemet är väl snarare att mottagaren inte kan genomföra en reklamation av avgiften som tagit ut för att kasta paketet i soptunnan då denne inte "äger" paketet än. Det är här som det förefaller vara en stor lucka i regelverket som tillåter dem att fortsätta ta ut avgifter och tjäna pengar på att skita i att leverera paketen.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@Defender: Två olika "produkter" du köpt så förändrar inte saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Precis:

  • köparen av transporttjänsten är avsändaren

  • köparen av administrationskostnaden är mottagaren

Här kanske den logiska luckan framkommer?

Mottagaren kan alltså inte reklamera sin kostnad när Postmord dumpar paketet i soptunnan på gården!
Eller menar du att avsändaren ska ersätta mottagaren för Postens administrativa avgift?

/z

Det menar jag inte att avsändaren måste göra men om det är någon TS ska ställa sina krav gällande deklarationsavgiften mot, så är det just avsändaren och inte postnord. Sedan så får väl avsändaren ställa krav mot postnord om de känner för det. Men skulle tro att de har lite chans att lyckas i det här fallet gällande deklarationsavgiften. Gällande leveransen av paketet är något helt annat.

Permalänk
Medlem

@zonar: Du kan själv göra en deklaration av paket, eller ännu bättre att den som ska skicka det till dig gör det, så slipper du riskera att postnord tar ut en avgift och sedan inte levererar det. Då kan de bara skita i och leverera det till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@zonar: Du kan själv göra en deklaration av paket, eller ännu bättre att den som ska skicka det till dig gör det, så slipper du riskera att postnord tar ut en avgift och sedan inte levererar det. Då kan de bara skita i och leverera det till dig

Underskatta inte Postnord.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Defender: Två olika "produkter" du köpt så förändrar inte saken.

Helt ointressant, fortfarande samma företag som gör bägge delarna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

@ToddTheOdd: Det är ju bara dumheter. Säg att du köper en ny bil och säljaren lyckas sälja på dig en rostskyddsbehandling som utförs av dem innan leverans. Bilen kommer till dem, och de utför behandlingen, sen råkar de skrota bilen. Hade du fått betala för rostskyddsbehandlingen på din destruerade bil? Självklart inte. Hade du istället sagt till bilförsäljarföretaget att du vill att ett annat företag ska komma och rostskyddsbehandla bilen i deras lokaler innan leverans till dig hade det varit en helt annan sak förstås, då det är två separata bolag och två tjänster som är beställda separat. Så är inte fallet här. Postnord är leverantör och hanterar avgiften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

Helt ointressant, fortfarande samma företag som gör bägge delarna.

Är det verkligen där skon klämmer?
Om så är fallet så är det här lätt löst. Dela av deklarationsavgiftshanteringen som ett eget företag bara.

Jag misstänker emellertid att det inte hade tystat kritiken riktigt. För jag tror nämligen inte att problemet folk upplever riktigt ligger där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

PostNord borde försättas i konkurs och bli uppköpt utav någon som vet hur logistik fungerar på ett större plan.

Skrivet av Klubba:

Postnord måste vara världens sämsta bolag
Majoriteten anställda verkar vara Fas3'are med samma IQ som skostorlek, och ingen servicekänsla öht.

Sen trots bland de högsta avgifterna i världen så driver de skiten så uselt att de varje år går back miljarder som skattebetalarna får pröjsa.
Lägg ner skiten

TS, låt dig inspireras av Thomas McIlvane

Varför tar ni inte och flyttar till övriga EU eller USA om ni tycker att Postnord är så kassa.

redigerade 2 ord som telefonens autokorrekt stavade.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Varför tar ni inte och flyttar till övriga EU eller USA om ni tycker att Postnord är så kassa.
https://youtu.be/lM3SRG7D21Y

Hur menar du? alla de fick ju sina paket, dvs de alla överträffade med råge postnords förmåga.

Posten var helt OK, postnord blir bara sämre och sämre

Off topic /Kent, moderator
Permalänk

Oj vad många svar och tydligen inte bara jag som haft samma problem!
Har nu mailat tullen och ser hur det går att få tillbaks det utlägget.

Permalänk
Medlem

Jag ser till att allting betalas när jag hämtar ut varan. Problem solved. Betalar man med ett kreditkort är man dessutom försäkrad av sitt kreditbolag och kan göra en reklamation. Eftersom ett kreditföretag har mycket större muskler och det är kreditföretaget, inte du som betalar till företaget du handlar från så har dom mycket större muskler att dansa med oseriösa företag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OldComputer:

Jag ser till att allting betalas när jag hämtar ut varan. Problem solved. Betalar man med ett kreditkort är man dessutom försäkrad av sitt kreditbolag och kan göra en reklamation. Eftersom ett kreditföretag har mycket större muskler och det är kreditföretaget, inte du som betalar till företaget du handlar från så har dom mycket större muskler att dansa med oseriösa företag.

Detta är ju allmänt vettigt, men när det rycker i snåltarmen då man ser något till halva priset utomlands så blir det lockande att beställa själv, och då kan man lätt fastna i postnord-fällan.

Håller med dig om kreditkortsbolag, gjorde för ett antal år sen en VISA claim mot paypal (som ju inte är ett litet bolag direkt) och paypal pungade då ut vad jag ansåg dem skyldiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Jag ser till att allting betalas när jag hämtar ut varan. Problem solved. Betalar man med ett kreditkort är man dessutom försäkrad av sitt kreditbolag och kan göra en reklamation. Eftersom ett kreditföretag har mycket större muskler och det är kreditföretaget, inte du som betalar till företaget du handlar från så har dom mycket större muskler att dansa med oseriösa företag.

Tror inte du kommer runt trådens problem där riktigt. Paketet fastnar på postens deklarationsavgiftsavdelning tills du betalat. Försvinner paketet efteråt så kommer du ändå ha betalt den delen till posten.
Behöver säljaren skicka ett paket till så kommer du få betala posten samma avgift en gång till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Postnord måste vara världens sämsta bolag
Majoriteten anställda verkar vara Fas3'are med samma IQ som skostorlek, och ingen servicekänsla öht.

Sen trots bland de högsta avgifterna i världen så driver de skiten så uselt att de varje år går back miljarder som skattebetalarna får pröjsa.
Lägg ner skiten

TS, låt dig inspireras av Thomas McIlvane

Källa på det tack.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk

Om det är någon tröst kan jag berätta att detta drabbat mig 2ggr. Ett av paketen som jag betalde för i Maj kom dock fram rätt nyligen, ca 7 månader senare. Mild tröst, men jag hade helt räknat bort det paketet, så man kanske inte behöver ge upp hoppet helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror inte du kommer runt trådens problem där riktigt. Paketet fastnar på postens deklarationsavgiftsavdelning tills du betalat. Försvinner paketet efteråt så kommer du ändå ha betalt den delen till posten.
Behöver säljaren skicka ett paket till så kommer du få betala posten samma avgift en gång till.

Mja, med tanke på att man hämtar ut paketet på ett uthämtningsställe betalas allting på en gång, eller menar du att dom skulle fakturera en innan man får avin? Verkar helt märkligt eftersom jag fått paket flera gånger från USA eller andra länder. När det gäller garanti tänker jag att det skickas som ersättning och därför är tullfritt.

Eller är det så att dom företag jag handlar av är så stora internationellt att dom redan har hanterat allt? Som APC exempelvis, som debiterar ens kort, eller skickar med en faktura med svenskt PG/BG eller svensk betalhanterare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

PostNord har betalat tillbaka till mig en gång. Det var ett "undantag" som de sa. Jag kommer inte ihåg dock men det var något aktivt fel de hade gjort och jag stod på mig.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

Mja, med tanke på att man hämtar ut paketet på ett uthämtningsställe betalas allting på en gång, eller menar du att dom skulle fakturera en innan man får avin? Verkar helt märkligt eftersom jag fått paket flera gånger från USA eller andra länder. När det gäller garanti tänker jag att det skickas som ersättning och därför är tullfritt.

Eller är det så att dom företag jag handlar av är så stora internationellt att dom redan har hanterat allt? Som APC exempelvis, som debiterar ens kort, eller skickar med en faktura med svenskt PG/BG eller svensk betalhanterare.

Japp. Det menar jag. Paketet hamnar inte på ditt utlämningsställe utan det hamnar på postnords mellanlagringsställe för paket som det ska betalas moms på. Och där ligger paketet tills moms och aviseringsavgift är betald.
Först när du har betalat den delen skickas paketet vidare till ditt utlämningsställe.

Men det här gäller då alltså bara för paket som inte är fördeklarerade och som går på vanlig postgång.
Har du handlat via amazon så är det möjligt att de redan tagit ut avgift för moms och tull på köpet och deklarerat detta åt dig.
Och om du istället väljer leverans med exempelvis DHL eller liknande så sköter de hela den biten också. De kan ju baka in det här i priset för beställningen redan när man gör köpet på hemsidan eftersom att de får reda på hela leveranskedjan innan köpet och kan därmed också erbjuda ett prisupplägg för det hela.

Det här fenomenet inträffar bara när man väljer att skicka med vanliga postgången. Paketet dimper oanonnserat in hos posten en dag från utanför Europa och postnord har fått krav på sig att plocka in moms på detta paket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte läst samtliga inlägg än, men jag råkade ut för liknande lite drygt ett år sedan. Paket som inte kom fram. Lyckades få postnord att återbetala hanteringsavgiften efter lite bråk. Tullavgiften struntade jsg i då den var några kronor endast. Förde resonemanget till postnord att deras misstag kommer tvinga mig att betala ytterligare en hanteringsavgift när jag får ett nytt paket från avsändaren. Det tyckte dom var rimligt och ersatta mig för vad den kommande hanteringsavgiften skulle landa på.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@zonar: Du kan själv göra en deklaration av paket, eller ännu bättre att den som ska skicka det till dig gör det, så slipper du riskera att postnord tar ut en avgift och sedan inte levererar det. Då kan de bara skita i och leverera det till dig

japp, det var ett bra tipps!

Egen deklaration av vara

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Blir lite av en gråzon då postnord har tagit emot paketet och begär in tullavgift+hanterings avgift men på vägen tappar postnord bort paketet. Du har inte ingått något avtal om "frakten" men samtidigt skickar postnord paketet först när dem fått betalt annars går det tillbaka till avsändaren om jag förstått allt rätt. Dvs avsändaren har inget ansvar för tull+hanteringskostnaden ifrån postnord likaså tar postnord inget "ansvar" för frakten utan det är avsändarens ansvar.
Är ungefär som om du skulle köpa en dator i delar och tilläggstjänsten montering, företaget utför monteringen men lyckas inte skicka datorn: Du behöver inte betala för datorn men får betala för monteringen utan att du fått datorn då tjänsten montering blivit "utförd".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hur menar du? alla de fick ju sina paket, dvs de alla överträffade med råge postnords förmåga.

Dessutom ett riktigt uridiotiskt argument, får ofta höra samma sak från sverigehatande vänstern "om du inte tycker om att vi tar in massa våldstäktsmän och andra kriminella i sverige kan du ju flytta någon annanstans" ööhhhh va?....

Posten var helt OK, postnord blir bara sämre och sämre

Haha men lägg av Postnord är varken de sämsta eller bästa.
Men om du nu vet att postnord är sämst så kan ju du visa vilka som är bättre och aldrig klantar sig eller gör fel och aldrig tappar bort några paket alls.
Du kanske ska börja arbeta på postnord eller dhl göra jobbet bättre själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Japp. Det menar jag. Paketet hamnar inte på ditt utlämningsställe utan det hamnar på postnords mellanlagringsställe för paket som det ska betalas moms på. Och där ligger paketet tills moms och aviseringsavgift är betald.
Först när du har betalat den delen skickas paketet vidare till ditt utlämningsställe.

Men det här gäller då alltså bara för paket som inte är fördeklarerade och som går på vanlig postgång.
Har du handlat via amazon så är det möjligt att de redan tagit ut avgift för moms och tull på köpet och deklarerat detta åt dig.
Och om du istället väljer leverans med exempelvis DHL eller liknande så sköter de hela den biten också. De kan ju baka in det här i priset för beställningen redan när man gör köpet på hemsidan eftersom att de får reda på hela leveranskedjan innan köpet och kan därmed också erbjuda ett prisupplägg för det hela.

Det här fenomenet inträffar bara när man väljer att skicka med vanliga postgången. Paketet dimper oanonnserat in hos posten en dag från utanför Europa och postnord har fått krav på sig att plocka in moms på detta paket.

Förklarar en del. Antar att min köpmetod fungerar bättre. Antalet personer och dom 5 timmar som diskussionen har pågått i kostar nog över tio tusen kronor i förlorad tid. Att leta efter absolut lägsta pris lönar sig inte sätt till den förlorade tid man får vid eventuella problem anser jag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter som ett klassiskt bedrägeri ärligt talat. Det finns ett ansvar som brustit och därmed har inte tjänsten fullföljts.

Tänk er ett annat scenario:
1) Du beställer en renovering av t.ex. trädgård/kök/badrum av ett företag. Det företaget tar in en underentreprenör som i sin tur får ansvaret att utföra uppgiften. Underleverantören fakturerar företaget.
2) Tiden går och det kommer inga snickare. På sin höjd står det en pall med material utomhus som väder och vind tar ut sin rätt på.
3) Du reklamerar till företaget att tjänsten inte utförts och begär (bara) pengarna tillbaka. (Snällt va, du begär inte ens ersättning för skada/nerskräpning/bortforsling av trasigt material/att bygget inte utförts och att du fortfarande har en/ett orenoverat trädgård/kök/badrum)
4) Företaget återkopplar till dig och betalar bara tillbaka 15% av summan med motivationen att underleverantören köpte in material och därför har de inget ansvar att betala tillbaka den delen av beloppet.

Detta håller såklart inte i domstol, företaget kommer att tvingas betala tillbaka hela beloppet varav de i sin tur får driva en rättsprocess mot underleverantören om de i sin tur trilskas.

Paketet har uppenbarligen inte levererats, vilket dessutom syns på spårningsdata. Hur är det här beteende mer lagligt än det gällande byggprojektet som beskrevs ovan?

Permalänk
Hedersmedlem

Har paketet ett trackingnr i sverige? Jag fick ett paket från USA som var postat spårbart, men av någon anledning tyckte Postnord att det var ett brev som inte gick att spåra. Detta jäkla paket satt fast i Postnords tullsystem i nära två månader innan Postnord levererade det.

Min högst personliga teori är att eftersom det inte är spårbart så vet inte Postnord exakt vilka paket som faktiskt betalts och inte på sin central. Kanske hamnar det i en binge med ett gäng andra paket och när alla paket i den bingen deklarerats får den gå vidare. (gissar)

Under åtminstone en månad hade jag massor med kontakt med både Postnord och avsändaren. Mest sur är jag nog på avsändaren eftersom jag betalat spårbar frakt och det sedan inte var det. Det visade sig sen att han levererat en del till Sverige och varit med om detta ett antal gånger. Då tänker jag att man skulle tänka om och inte låta sina kunder lida.

Kan för övrigt säga att jag ändå hellre ser att Postnord levererar. Jag har fruktansvärt dåliga erfarenheter av både DHL och UPS. UPS är värst som slarvade bort en flyttkartong när jag flyttade hem från USA. Chauffören fick tillåtelse att ställa lådorna i vårt garrage (eftersom vi satt på flygplatsen i USA och var på väg hem). Det visade sig efter typ 6 mån att chaffören scannat alla lådor utom en som levererade. Sedan har någon på UPS kontor gjort något svep efter paket som ingick i en batch med flera där bara ett inte levererats och flaggat det som levererat också. På grund av det så gick det inte att reklamera det saknade paketet. Först efter att ha haft kontakt med dem flera gånger i veckan i ett halvår lyckades jag leta reda på rätt person på DHL som kunde hantera detta och var lådan då var kan man ju bara drömma om. De 2000kr som man fick i kompensation från försäkringen var en klen tröst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Haha men lägg av Postnord är varken de sämsta eller bästa.
Men om du nu vet att postnord är sämst så kan ju du visa vilka som är bättre och aldrig klantar sig eller gör fel och aldrig tappar bort några paket alls.
Du kanske ska börja arbeta på postnord eller dhl göra jobbet bättre själv.

Och Peter Griffin är världens bästa kock, tycker du inte det måste du börja arbeta som kock själv och bevisa motsatsen. Logiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

japp, det var ett bra tipps!

Egen deklaration av vara

/z

Du får gärna tala om för mig hur du kan göra en egendeklaration och sedan få Postnord att släppa igenom paketet.

En utveckling i trådens ämne:
Om du skulle kunna göra en egendeklaration som presenteras till Postnord men som sedan leder till att paketet skickas tillbaka så är det fullt rimligt att du kan begära ersättning för kostnaden. Alternativt i detta fall så sköter säljaren detta och skulle paketet sedan skickas igen så är varorna redan deklarerade och en ny tull/momskostnad tillkommer således inte. Betalar du direkt till Postnord, som det är nu, så är hela tullklareringen förlorad vid en eventuell återsändning och de kommer begära ut en ny avgift om paketet återsänds. Så det är ett helt annat scenario.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Balconette:

Du får gärna tala om för mig hur du kan göra en egendeklaration och sedan få Postnord att släppa igenom paketet.

En utveckling i trådens ämne:
Om du skulle kunna göra en egendeklaration som presenteras till Postnord men som sedan leder till att paketet skickas tillbaka så är det fullt rimligt att du kan begära ersättning för kostnaden. Alternativt i detta fall så sköter säljaren detta och skulle paketet sedan skickas igen så är varorna redan deklarerade och en ny tull/momskostnad tillkommer således inte. Betalar du direkt till Postnord, som det är nu, så är hela tullklareringen förlorad vid en eventuell återsändning och de kommer begära ut en ny avgift om paketet återsänds. Så det är ett helt annat scenario.

Du är inne på en intressant tanke. Man borde kunna få ersättning av säljaren för merkostnaden med deklarationen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Postnord måste vara världens sämsta bolag
Majoriteten anställda verkar vara Fas3'are med samma IQ som skostorlek, och ingen servicekänsla öht.

Sen trots bland de högsta avgifterna i världen så driver de skiten så uselt att de varje år går back miljarder som skattebetalarna får pröjsa.
Lägg ner skiten

TS, låt dig inspireras av Thomas McIlvane

Du har en otroligt dålig människosyn. Varför skulle folk i Fas 3 vara dåliga människor med IQ under 50? Finns Fas 3 ens kvar? Hur skulle de visa servicekänsla så att du som kund de aldrig träffar märker det menar du? Hur har de inte visat dig "servicekänsla"?
Ger ledningen personalen alla verktyg de behöver för att göra ett bra jobb, men de skiter i det ändå, är det så du menar? Eller är det kanske egentligen ledningen, organisationen och arbetssättet du ska kritisera?

De åsikter du uttrycker ovan är typiska för någon som inte kan se något från flera olika perspektiv och göra en objektiv analys.