Behöver köpråd. 14" laptop med inbygt LTE

Permalänk
Medlem

Behöver köpråd. 14" laptop med inbygt LTE

Hej.

Jag är ute efter en ny laptop 14" med inbyggt LTE minst 8gb ram och minst 256 gb SDD

En fundering jag har är hur man ska tänka med cpu AMD vs Intel när det gäller prestanda, batteritid osv.

Jag har sneglat lite på nedanstående. Men behöver tips och är öppen för andra förslag. Budget ca 10-15k Jag kommer inte att spela några spel på den.

https://www.komplett.se/product/1137240/datorer/datorer-barba...

https://www.komplett.se/product/1137690/datorer/datorer-barba...

https://www.komplett.se/product/1137690/datorer/datorer-barba...

Permalänk
Medlem

Ska du köpa idag så Intel utan tvekan. De amd som finns baseras på Zen 1 och är långsamma o framförallt batterikrävande.

Men om du väntar bara nån månad så koo Zen 2 till bärbart. Då kan AMD bli intressant. Men vi får vänta o se

Tänk på att RAM-minne kan vara fastlött i moderkortet o inte utbytbara. Medans SSD oftast (inte alltid!) går att byta själv. Och 512 gig får man för 500 spänn. Så lägg inte för stort fokus på detta. Utan fokusera på det som inte går att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska du köpa idag så Intel utan tvekan. De amd som finns baseras på Zen 1 och är långsamma o framförallt batterikrävande.

Men om du väntar bara nån månad så koo Zen 2 till bärbart. Då kan AMD bli intressant. Men vi får vänta o se

Tänk på att RAM-minne kan vara fastlött i moderkortet o inte utbytbara. Medans SSD oftast (inte alltid!) går att byta själv. Och 512 gig får man för 500 spänn. Så lägg inte för stort fokus på detta. Utan fokusera på det som inte går att uppgradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt största fokus är att hitta en med inbyggt LTE och innom budget. Inte helt lätt men givetvis går jag helst upp på 512 mb. Det är småpotatis.. Men när jag letat har det inte varit lätt och det är ngt jag är beredd att tumma på isf.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pucko:

En fundering jag har är hur man ska tänka med cpu AMD vs Intel när det gäller prestanda, batteritid osv.

R5 3500U är i klass med i5 8250U. Bättre i flertrådat arbete, sämre i enkeltrådat.
Men i Thinkpaden sitter än i5 8265U med samma klockfrekvens men betydligt högre boost frekvens som kommer utprestera 3500U.
Båda är på 15W så batteritiden beror lite på hur Lenovo optimerat, Intel datorn skall ha många fler timmar enligt Komplett, men Intel drar ofta mer över 15W än AMD, se video 2:44.
Det som talar för AMD är Vega grafik och mer RAM, men det är ändå uppgraderbart i båda...
Normalt sett brukar AMD vara det bättre valet för pengarna, men absolut inte i det här exemplet med tanke på priserna.

Dold text
Skrivet av talonmas:

Tänk på att RAM-minne kan vara fastlött i moderkortet o inte utbytbara.

Thinkpads har nästan alltid (även i detta fallet) SODIMM platser.
Skulle man köpa något annat än en Thinkpad är det väldigt viktigt att kolla på dock!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Mitt största fokus är att hitta en med inbyggt LTE och innom budget. Inte helt lätt men givetvis går jag helst upp på 512 mb. Det är småpotatis.. Men när jag letat har det inte varit lätt och det är ngt jag är beredd att tumma på isf.

Anledningen till att det finns så skralt utbud av inbyggt sim-kort är för att alla i Sverige har en mobil som de kan surfa på sin dator via. Så är bara nyfiken på behovet Nåt till företaget som ska användas ute i fabrik eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Anledningen till att det finns så skralt utbud av inbyggt sim-kort är för att alla i Sverige har en mobil som de kan surfa på sin dator via. Så är bara nyfiken på behovet Nåt till företaget som ska användas ute i fabrik eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä då. Privat bruk. Ska man diskutea behov så tror jag de flesta köper mer än vad det egentliga behovet är

Permalänk
Medlem

Om ingen tycker att det är helidiotiskt så blir det nog en sån här: https://www.komplett.se/product/1137255/datorer/datorer-barba... Har haft en tidigare modell (med en i5a) som jag eg var rätt nöjd med tills den precis råkade ut för en olycka.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pucko:

Om ingen tycker att det är helidiotiskt så blir det nog en sån här: https://www.komplett.se/product/1137255/datorer/datorer-barba...

Endast 12 månader garanti enligt Komplett, jämfört med 36 på de andra. Kan vara värt att ta i beaktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Endast 12 månader garanti enligt Komplett, jämfört med 36 på de andra. Kan vara värt att ta i beaktning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, men skillnaden upp i pris är mer än självrisken på hemförsäkringen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av pucko:

Jo, men skillnaden upp i pris är mer än självrisken på hemförsäkringen.

Om du har drulle och skall ha 14" och 4G så är den det självklara valet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|