Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Forumdelen sponsras av

Lösning på att extraskärmen ger hackig bild?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009

Lösning på att extraskärmen ger hackig bild?

Hej på er.

Då ska vi se om jag kan köra mig förstod (har åkt på influensan)

Skärmar:
1:Lenovo Legion Y27q-20. Main skärm för spel
2: Thor fujitsu p23t. 1080p/60hz. Netflix,twitch,surf

Mitt problem är att jag inte får det att fungera smidigt när jag spelar på Lenovon i 1440p/144hz med windowed fullscreen och kollar netflix/twitch streams på den andra i fullscreen eller window.

Antar att det är Fullscreen vid spelande eller ny skärm som gäller med samma hz?

Om det nu är så att en ny extra skärm med samma hz fungerar, är det något mer jag behöver tänkta på ? typ som måste den vara G-sync kompatibel, samma upplösning eller är det bara hz som är viktigt ?

Tacksam för råd, då jag inte har så stor koll själv.

Förtydligade rubriken från "Ny Extra skärm? söker råd"/Thomas Y

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011

Jag är dåligt insatt men vad menar du med att "jag inte får det att fungera smidigt"? Vad får du för problem? Du ska absolut inte behöva ha samma uppdateringsfrekvens på din sekundära skärm

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- FD Define C - MSI X299 SLI Plus - i7 7800X + Corsair H110 - Kingston HyperX 3200mhz 2x8GB - Corsair RM750x - GTX 1080 - Samsung 970 Plus 500GB + Intel 660P 1TB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Emil Hansson:

Jag är dåligt insatt men vad menar du med att "jag inte får det att fungera smidigt"? Vad får du för problem? Du ska absolut inte behöva ha samma uppdateringsfrekvens på din sekundära skärm

Det blir väldigt hackigt och hz på main skärmar hoppar fram och tillbaka medans fpsen är den samma. känns som det får svårt att bestämma sig om den skall köra i 60hz eller 144 typ. problemet försvinner om jag spelar i riktig fullscreen. Men vill att det skall fungera vid windowed fullscreen:) då multitasking är ett måste

Edit: har provat med chrome och firefox,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009

Men hur som helst, borde la mitt problem försvinna om båda skärmarna kör i 144 hz ? har inget imot att köpa en till skärm, så länge problemet försvinner

Trädvy Permalänk
Frilansskribent
Plats
Edsbyn
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Spatten:

Men hur som helst, borde la mitt problem försvinna om båda skärmarna kör i 144 hz ? har inget imot att köpa en till skärm, så länge problemet försvinner

Har svårt att tro att problemet är relaterat till uppdateringsfrekvensen på din sekundära skärm. Så nej, problemet kommer förmodligen att kvarstå även om du byter ut den.

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- FD Define C - MSI X299 SLI Plus - i7 7800X + Corsair H110 - Kingston HyperX 3200mhz 2x8GB - Corsair RM750x - GTX 1080 - Samsung 970 Plus 500GB + Intel 660P 1TB -
Bärbar: Asus ZenBook UX430UAR
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Emil Hansson:

Har svårt att tro att problemet är relaterat till uppdateringsfrekvensen på din sekundära skärm. Så nej, problemet kommer förmodligen att kvarstå även om du byter ut den.

Ofan vad tråkigt

fungerade felfritt när jag hade 2st 60hz skärmar, så antar att det är därför jag har snöat in på det som problem källa

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Spatten: Detta problem beskrivs rätt ofta i forumet. Har själv inte hanterat situationen så kan bara gå på det som kommer fram i forumet och det kan sammanfattas följande:

(1) Detta problem uppstår inte för alla, vilket då kan tänkas bero på sådant som grafikkort, drivrutiner och Windows-versioner och bara en sådan sak som V-Sync on/off. Eller för den delen lycklig omedvetenhet – man kanske inte märker att det rycker

(2) Det försvinner ifall man stänger av hårdvaruaccelerationen för Chrome/firefox etc.

(3) Problemet försvinner ifall man kör extraskärmen på den integrerade grafiken/moderkortet

(4) Man kör två skärmar med samma frekvens, likt två stycken 144 Hz-skärmar. Fast detta verkar heller inte lösa problemet för alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Har du den ena inkopplad med DP och den andra med HDMI tex? Tänkte om det kan spela roll.

Jag kör RTX2070 + 144Hz skärm + 75Hz skärm, och båda är inkopplade via displayport. Inga konstigheter.

Jag kör dock spel i fullscreen, inte riktigt säker på vad du menar med att det måste multitaska?
Det är ju inte så att datorn slutar multitaska för att du kör spelet i fullscreen?
Eller menar du att du vill kunna dra musen över skärmarna utan att behöva tabba ur?

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 5 3600@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / Asus Rog Strix Geforce RTX 2060 OC / BeQuiet Pure Power 11 600W

Ryzen 7 2700 @ Stock / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB 3200MHz CL16 / XFX RX480

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Laxpudding:

@Spatten: Detta problem beskrivs rätt ofta i forumet. Har själv inte hanterat situationen så kan bara gå på det som kommer fram i forumet och det kan sammanfattas följande:

(1) Detta problem uppstår inte för alla, vilket då kan tänkas bero på sådant som grafikkort, drivrutiner och Windows-versioner och bara en sådan sak som V-Sync on/off. Eller för den delen lycklig omedvetenhet – man kanske inte märker att det rycker

(2) Det försvinner ifall man stänger av hårdvaruaccelerationen för Chrome/firefox etc.

(3) Problemet försvinner ifall man kör extraskärmen på den integrerade grafiken/moderkortet

(4) Man kör två skärmar med samma frekvens, likt två stycken 144 Hz-skärmar. Fast detta verkar heller inte lösa problemet för alla

Tack så mycket för svar laxpudding

Har test nr 1 och 2, vsync on gör det bara värre och hårdvaruaccelerationen är off.

"(3) Problemet försvinner ifall man kör extraskärmen på den integrerade grafiken/moderkortet"
Faktiskt inte ens tänkt på det, ska prova

Skrivet av CubaCola:

Har du den ena inkopplad med DP och den andra med HDMI tex? Tänkte om det kan spela roll.

Jag kör RTX2070 + 144Hz skärm + 75Hz skärm, och båda är inkopplade via displayport. Inga konstigheter.

Jag kör dock spel i fullscreen, inte riktigt säker på vad du menar med att det måste multitaska?
Det är ju inte så att datorn slutar multitaska för att du kör spelet i fullscreen?
Eller menar du att du vill kunna dra musen över skärmarna utan att behöva tabba ur?

Både är inkopplade via displayport.
"Eller menar du att du vill kunna dra musen över skärmarna utan att behöva tabba ur? "
Japp precis så blir väldigt mycket ur tabbning annars, vilket är både tråkigt och riskfyllt om man spelar diablo eller path of exile hardcore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009

var tyvärr inget som fungerade, så tänker att nästa steg är att köpa en billig 144hz skärm på rea och se om det kan ge något Tusen tack för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009

Tänkte bara göra en liten uppdate ifall någon har samma problem eller är nyfikna hur det har gott för mig

Köpte en till 144hz skärm blev en AOC 24G2U och det löste problemen för mig iallafall, så klart värt att testa ifall inget annat vill fungera.

Finns ju inget värre en problem/lösningar som bara uppstår för vissa(livet skall vara lätt 1 problem får bara ha 1 lösning ). Skönt att Sweclockers finns så man kan bolla ider med varandra

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Spatten: Alright! – så du köpte en sekundär 144 Hz-skärm som du matchar med din primära skärm och inga synkproblem längre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Laxpudding:

@Spatten: Alright! – så du köpte en sekundär 144 Hz-skärm som du matchar med din primära skärm och inga synkproblem längre?

Japp