Ryzen 2400G kraschar sporadiskt i Prime95 minnesintensiva delar, "uppdaterad info"

Permalänk
Medlem

Ryzen 2400G kraschar sporadiskt i Prime95 minnesintensiva delar, "uppdaterad info"

EDIT: Inne på andra passet med MemTest86 utan knas.

EDIT: Lyckats hitta fel på memtest86 efter mer testande, se längre ner i tråden.

Har ett bygge beståendes av:

Asus TUF B450M-Plus Gaming

Ryzen 5 2400G

Corsair Vengeance LPX 2*8GB 3000Mhz cl15, Art: CMK16GX4M2B3000C15

Samsung EVO970 M2 NVME 250GB

Nätagget är ett äldre Corsair 550W sen tidigare bygge, VX ?

När jag köpte datorn en gång i tiden hade jag stabilitetsproblem när jag ville höja minneshastigheten samt allmänt, hade gjort 2 fel:

1: satte minnena i fel socklar, närmast CPU, inte längst bort.

2: missat att höja minnesspänningen till 1,35V

Efter det gick datorn bra.

Sen fick jag för mig att jag skulle uppgradera från Stock-kylaren och byta lite fläktar i övrigt för att få en riktigt tyst dator.

Nuvarande setup är

Cooler Master Hyper 212 Black Edition, försedd med Noctuas 120mm 1500rpm PWM fläkt

Fläkten från CPU kylaren hamnade som utsug i chassit, startar när CPU går över 45 grader.

Har stekt datorn lite i Prime95 och helt plötsligt fått att vissa workers kan balla ur sporadiskt, avrundningsfel eller hårdvarufel enligt programmet, det kan ta några sekunder, timmar, eller så kan 1 worker dö och resten gå hela natten.

Blir störd på detta och tänkte att det kunde vara temperaturrelaterat så jag har satt in en Noctua 140mm pwm fläkt i sidan på mitt Fractal design, för att blåsa luft mot moderkort och minnen. Ingen skillnad

EDIT: Med stockkylaren kunde HwMonitor rapportera som mest 80 grader vid nått tillfälle vid väldigt hård syntetisk belastning på datorn, med nya kylningen så ligger den ofta runt 64-68 och som allra mest 70 grader.

Saker jag provat:

Höja minnesspännigen mer: 1,4V

Höja SOC spänning till 1,15V

Nyaste UEFI

Ändrat ProcODT till 53 och 48Ohm

Sänkt CAS till 16

Testat att sänka minnesfrekvensen till 2400, 2600 etc

Ändrat så moderkortet kör alla Faser på spännigsregulatorn, testat att ändra från 200 till 300 på switchfrekvensen

Har nog testat nått mer som jag inte kommer på, men jag märker ingen skillnad alls, det kan ta 15 sekunder, 10 minuter, 1,5h.. sen får jag ett Fatal Error i Prime 95. Phff.. .

Annars känns datorn stabil, men det stör mig ändå !

Har tänkt byta nätagg till ett nytt semi-passivt Seasonic

Hjälp !

förtydligande rubrik
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kör en minnessticka, byt sedan och se om båda har fel.

Satsa inte för mycket på nya delar om du inte har en plan där de funkar i ett senare bygge.

Permalänk
Medlem

@pacc:

Precis provat att köra en i taget i den första sockeln moderkortsmanualen rekommenderar att man populerar.

(EDIT: Började på detta innan jag fick ditt svar, därav att jag kunde ge svar så snabbt !)

Exakt samma fel !

Det känns osannolikt att två minnen gått samtidigt men fungerar så bra att inga andra program än Prime 95 drabbas....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Testade nu att skruva ner till 2133Mhz och fick ändå problem.

Börjar kännas riktigt olustigt detta

EDIT: Missade att om inte D.O.C.P var aktiverat så blev spänningen 1,2V så har ändrat till D.O.C.P men 2133. Testar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Du har säkert provat detta, men det framgår inte, så:
-Testat att resetta bios (ClrCmos) och låta moderkortet sätta alla inställningar default?
-Testat Memtest86?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree:

Jag har ju nollställt bios vid flash till senaste versionen, men kanske borde testat att göra en hård reset igen..

Har inte testat memtest i det senaste faktiskt, men det grundar sig mest på att datorn klarar allt jag slänger på den utom just Prime95 där det imellanåt ballar ur just på de delar som sägs vara belastande på minne och minneskontroller.

Jag ska göra en hård clear cmos enligt ditt råd en gång till för att vara på den säkra sidan.

EDIT: Kört en clear cmos, optimized defaults och försökt bara röra det mest nödvändiga för att datorn ska fungera som tänkt, inte ens ändrat fläktkurvorna, låter som en höfläkt

Minnena är ställda på D.O.C.P och 1,35V men bara 2133Mhz. Testar...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Fick ett fel igen.....

Nu kör jag återigen 3000Mhz, märkte ingen större skillnad i Windows, kunde köra en stund utan fel.

@FatherOfThree:
Nu går datorn med senaste Mem Test86 och är inne på andra passet, utan fel.

Detta med 3000Mhz och 15-17-17-35

Så allvarliga minnesfel att den kan bugga efter några minuter som värst i Windows borde ge utslag nu tycker man ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå metodiken, exakt hur/vad du testar...

"försökt bara röra det mest nödvändiga för att datorn ska fungera som tänkt"
-Menar du tex ändring av bootorder, eller fungerar inte datorn utan (custom) bios-inställningar?

Mitt förslag, börja med att se om datorn är stabil med defaultinställningar:
-ClrCmos för defaultinställningar
-Memtest86 några timmar, sedan
-Prime95

Beroende på hur det resulterar, får man fundera på vidare felsökning.

Edit: ser att memtest86 inte tyder på grova minnesfel...

Saker att titta närmare på:
-temperaturer på cpu och moderkortets strömreglering.
-drivrutiner
-Att alla strömkablar har bra kontakt, Prime95 är strömkrävande.
-mm

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Svårt att förstå metodiken, exakt hur/vad du testar...

"försökt bara röra det mest nödvändiga för att datorn ska fungera som tänkt"
-Menar du tex ändring av bootorder, eller fungerar inte datorn utan (custom) bios-inställningar?

Mitt förslag, börja med att se om datorn är stabil med defaultinställningar:
-ClrCmos för defaultinställningar
-Memtest86 några timmar, sedan
-Prime95

Beroende på hur det resulterar, får man fundera på vidare felsökning.

Edit: ser att memtest86 inte tyder på grova minnesfel...

Saker att titta närmare på:
-temperaturer på cpu och moderkortets strömreglering.
-drivrutiner
-Att alla strömkablar har bra kontakt, Prime95 är strömkrävande.
-mm

Jag har gjort lite justeringar som att den ska boota direkt från M2 nvme ssd utan några kompabilitetslägen osv, att inbyggd grafik är primär, stängt av boot-logo och fastboot mm, inga stora saker.

Det största är väl att jag justerade minnet till 1,35V och provade både 2133 och 3000Mhz frekvens med minnets standard timings.
Har provat att sänka CAS från 15 till 16, inget av detta har gjort någon skillnad.
Nu kör ja som sagt på 3000Mhz cl15 1,35 i memtest86 utan bekymmer.

Kört Memtest i en dryg timme nu utan några konstigheter.

HwInfo säger ungefär 30 grader på en moderkorts sensor och runt 40 som högst på den andra (som jag misstänker är nära WRM)

CPU håller rimliga temperaturer, oftast max 68 grader vid tunga test, nån enstaka stund 70 grader. Oftare 64-66.

Har satt om båda minnena när jag provade att köra ett i taget, så de inte sitter dåligt intryckta.

Har satt om både ATX-kabeln och den extra kabeln från nätagget till moderkortet.

Det är väl drivare jag inte kollat i det närmaste, men eftersom felen är så sporadiska känns det skumt ändå, ibland flera fel på kort tid, sen ett fel på 6 timmar.

Det är väl måendet på nätagget jag inte är helt hundra på, men spänningarna (12, 5, 3,3) fladdrar inte nämnvärt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kör gärna Memtest86 ett rejält tag, 6 timmar+ om möjligt.
Innan du grillar på med Prime95

Återkom hur det går!

Är själv bara amatör, kanske @tellus82 kan ha några bra tips!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Just fel som dessa kan vara lite luriga att hitta orsaken till, steg ett är dock som andra talar om att göra en cmos reset/load optimized defaults i bios, sedan får man försöka kolla spänningar under load och temps, saker som kan vara orsak är trasig VRM komponent, överhettade grejer, dålig PSU, dålig kontakt, osv osv, listan är lång på potentiella fel

Det är inte så att en manuell vcore blivit satt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är väl måendet på nätagget jag inte är helt hundra på, men spänningarna (12, 5, 3,3) fladdrar inte nämnvärt.

Trots att du inte ser spänningarna svaja så kan det vara rippel och transienter som du inte ser med annat än ett oscilloscope. Värt att prova med annat nätagg kanske?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Kör gärna Memtest86 ett rejält tag, 6 timmar+ om möjligt.
Innan du grillar på med Prime95

Återkom hur det går!

Är själv bara amatör, kanske @tellus82 kan ha några bra tips!

Körde memtest 2 pass och sen pga tidsbrist avbröt jag.

Ändrade i "DigiVRM" i bios så den skall köra alla faser samt 350khz switchfrekvens på VRM.
Som jag förstått det leder det till något mer spillvärme i VRM-delen av moderkortet men också bättre spänningsreglering.

Körde Prime95 i 1,5 timme utan bekymmer efter det, kanon tänker jag !

Lite senare på kvällen när jag fick tid igen körde jag Prime95, en worker crashar efter 8min.

Då har ändå datorn stått och kört netflix och youtube i ett antal timmar utan bekymmer.

Skrivet av tellus82:

Just fel som dessa kan vara lite luriga att hitta orsaken till, steg ett är dock som andra talar om att göra en cmos reset/load optimized defaults i bios, sedan får man försöka kolla spänningar under load och temps, saker som kan vara orsak är trasig VRM komponent, överhettade grejer, dålig PSU, dålig kontakt, osv osv, listan är lång på potentiella fel

Det är inte så att en manuell vcore blivit satt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, kört clear cmos och optimized defaults , temps ser ok ut, spänningarna är jag lite sämre på då de varierar med klockfrekvensen också, HWMonitor är inte heller så tydligt vad som avses med alla spänningar.
Ryzen Master försökte jag installera men det är instabilt och kraschar efter en stund ?
Kanske finns nån gammal installation av det jag glömt o ta bort som stör, ska kolla närmre.

VCore är inte satt.

Jag är lite inne på nätdelen också, den är rätt gammal och jag är osäker på om Corsair VX550 är något kvalitétsagg.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Trots att du inte ser spänningarna svaja så kan det vara rippel och transienter som du inte ser med annat än ett oscilloscope. Värt att prova med annat nätagg kanske?

Har tyvärr inte så många ATX aggregat från rätt tidsålder liggandes.

Är dock inne på att köpa nytt av andra skäl ändå. Det jag har nu har ett störande tickande från fläkten som hörs tydligt när resten av datorn går på låglast.

Tänkte köra Memtest86 i natt så får vi se.

EDIT: Avinstallerade Asus AI Suite och Ryzen master och ominstallerade Ryzen Master som tycks fungera nu.

När jag kör Prime95 torture test som ger mest minnesbelastning så ligger kärnorna nånstans runt 3725 och 3750.

Dock pendlar CPU-spänning från 1,39375 ner till 1,375 upp till 1,4 ner till 1,38125 typ. (tror jag såg det trillade ner till 1,368 !)

Är det normalt att det rör sig så mycket fast klockan är väldigt stabil runt 3750Mhz ?

Borde jag sätta LLC aggresivare och se vad det ger ?

EDIT 2: Ju aggresivare Vcore LLC jag ställer, desto lägre värde pendlar Vcore runt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Körde memtest 2 pass och sen pga tidsbrist avbröt jag.

Ändrade i "DigiVRM" i bios så den skall köra alla faser samt 350khz switchfrekvens på VRM.
Som jag förstått det leder det till något mer spillvärme i VRM-delen av moderkortet men också bättre spänningsreglering.

Körde Prime95 i 1,5 timme utan bekymmer efter det, kanon tänker jag !

Lite senare på kvällen när jag fick tid igen körde jag Prime95, en worker crashar efter 8min.

Då har ändå datorn stått och kört netflix och youtube i ett antal timmar utan bekymmer.

Jepp, kört clear cmos och optimized defaults , temps ser ok ut, spänningarna är jag lite sämre på då de varierar med klockfrekvensen också, HWMonitor är inte heller så tydligt vad som avses med alla spänningar.
Ryzen Master försökte jag installera men det är instabilt och kraschar efter en stund ?
Kanske finns nån gammal installation av det jag glömt o ta bort som stör, ska kolla närmre.

VCore är inte satt.

Jag är lite inne på nätdelen också, den är rätt gammal och jag är osäker på om Corsair VX550 är något kvalitétsagg.

Har tyvärr inte så många ATX aggregat från rätt tidsålder liggandes.

Är dock inne på att köpa nytt av andra skäl ändå. Det jag har nu har ett störande tickande från fläkten som hörs tydligt när resten av datorn går på låglast.

Tänkte köra Memtest86 i natt så får vi se.

EDIT: Avinstallerade Asus AI Suite och Ryzen master och ominstallerade Ryzen Master som tycks fungera nu.

När jag kör Prime95 torture test som ger mest minnesbelastning så ligger kärnorna nånstans runt 3725 och 3750.

Dock pendlar CPU-spänning från 1,39375 ner till 1,375 upp till 1,4 ner till 1,38125 typ. (tror jag såg det trillade ner till 1,368 !)

Är det normalt att det rör sig så mycket fast klockan är väldigt stabil runt 3750Mhz ?

Borde jag sätta LLC aggresivare och se vad det ger ?

EDIT 2: Ju aggresivare Vcore LLC jag ställer, desto lägre värde pendlar Vcore runt.

Spänning kan pendla ganska friskt även under full load, detta då frekvensjusteringar görs hela tiden. En sak du kan prova är att sätta en manuell klockning på typ 2,5GHz och 1V, eller bara begränsa cTDP till typ 30W, skulle det avhjälpa felen kan du utesluta minnena helt, kvarstår gör dock VRM/PSU/Mobo/CPU som rimliga orsaker och någon konstig mjukvarubugg som mindre trolig orsak.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Det intressanta är att spänningen pendlar runt en lägre nivå ju aggresivare LLC jag ställer..

Är regleringen så dålig "original" att den ständigt skjuter över med tiotals millivolt?

Satte Memtest86 på nu över natten, tyvärr går den max 4 pass i gratisversionen men bättre än inget.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@tellus82:

Det intressanta är att spänningen pendlar runt en lägre nivå ju aggresivare LLC jag ställer..

Är regleringen så dålig "original" att den ständigt skjuter över med tiotals millivolt?

Satte Memtest86 på nu över natten, tyvärr går den max 4 pass i gratisversionen men bättre än inget.

Använd annars HCI memtest, det är betydligt bättre på att hitta fel än Memtest86 är, det har ingen annan begränsning än att du måste öppna ett gäng instanser av programmet så att du kan testa så mycket av minnet som möjligt, varje öppet program kan bara testa 2048MB eller om det till och med var lägre, hur som ett mycket bra program för att testa stabilitet på minnen med.

Tänk bara på att inte fylla minnet mer än till typ 95% annars är oddsen stora att du kommer börja testa din disk som du har virtuellt minne på och är det en SSD så slits den rätt bra i onödan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört MemTest86 lite under natten och fått ett fel !

Två gånger under andra passet av 4 (eftersom gratisversionen bara kör 4 pass.... )
Så under test 7, har jag fått fel på samma adress.

Körde testet igen på morgonen och fick samma fel, test 7, cpu 4, samma adress, samma mönster, 3 gånger totalt hittills då.
Ska lägga upp info när jag är klar och kan ta USB minnet ur den maskinen.

Att det är samma minnesadress gör att man kan ringa in problemet lite mer.
Det som oroar mig är att det har varit cpu 4 varje gång, tillfällighet ?

MemTest86 rapport 1

MemTest86 rapport 2

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu har jag kört MemTest86 lite under natten och fått ett fel !

Två gånger under andra passet av 4 (eftersom gratisversionen bara kör 4 pass.... )
Så under test 7, har jag fått fel på samma adress.

Körde testet igen på morgonen och fick samma fel, test 7, cpu 4, samma adress, samma mönster, 3 gånger totalt hittills då.
Ska lägga upp info när jag är klar och kan ta USB minnet ur den maskinen.

Att det är samma minnesadress gör att man kan ringa in problemet lite mer.
Det som oroar mig är att det har varit cpu 4 varje gång, tillfällighet ?

Det skulle kunna vara en subtiming som är på tok för hårt åtskruvad, ta en bild av timings synliga i Ryzen master om du kan. Sen är som sagt HCI memtest bättre på att hitta fel snabbare rent generellt. (Se föregående inlägg)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Här får du lite bilder från UEFI

Det mesta står som sagt på auto..

Jag har så dålig koll på minnestimings känner jag att det inte säger mig så mycket, är beredd att göra test med "väldigt" säkra värden på alla som det går, även om jag skulle tappa lite prestanda, för att få ett utslag på vad som händer.

Ska kolla upp det andra programmet sen också som du tipsade om.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Info från Ryzen Master, med den fantastiska svenska översättningen :

CAS 16
Rad förladdningsfördröjning 17
RAS aktiv tid 35
Läs rad-kolumn-fördröjning 17
Skriv rad-kolumn -fördröjning 17
Radcykeltid 72
ODT 60 Ohm
CAS skrivlatens 16

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@tellus82:

Här får du lite bilder från UEFI

Det mesta står som sagt på auto..

Jag har så dålig koll på minnestimings känner jag att det inte säger mig så mycket, är beredd att göra test med "väldigt" säkra värden på alla som det går, även om jag skulle tappa lite prestanda, för att få ett utslag på vad som händer.

http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/uefimem1.jpg
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/uefimem2.jpg
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/uefimem3.jpg
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/uefimem4.jpg
http://karaffen.mynetgear.com:8080/web/Swec/uefimem5.jpg

Ska kolla upp det andra programmet sen också som du tipsade om.

Din tRFC är mycket låg för de flesta minneschip utom b-die, den bör ligga uppåt 450 eller mer, kan ta fram en lämplig siffra om en minut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Kan den inbyggda grafiken bråka? Tänkte eftersom krasherna händer oftare i windows.

Permalänk
Medlem

Sätt tRFC till 480, sätt tRFC2 till 356 och tRFC4 till 218, om inte det räcker sätt också följande primärtimings

CAS latency: 16
tRCDRD: 18
tRCDWR: 18
DRAM RAS# PRE Time: 18
DRAM RAS# ACT Time: 36

Beroende på minneschip kan tRFC behöva vara ännu högre, exempelvis
tRFC: 576
tRFC2:428
tRFC4: 262

Edit: Med de rapporter du visat så får du fel just vid flyttande av data vilket definitivt kan vara timing relaterat och tRFC kan faktiskt vara boven men du kan inte annat än prova, du kan då sätta memtest86 att bara köra test nummer 7 för att spara lite tid.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Testade de första värdena du gav, men fick ändå fel på exakt samma adress i memtest86 igen.

Har ändrat till de timings du lade till vid edit och kör nu igen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@tellus82:

Testade de första värdena du gav, men fick ändå fel på exakt samma adress i memtest86 igen.

Har ändrat till de timings du lade till vid edit och kör nu igen.

Antagligen kör dina minnen Hynix M-die chip och då kan några fler av timings va lite tajta

Du kan prova att sätta de sista subtimings lite lösare, alltså;

tWRWRSD: 7
tWRWRDD: 7
tRDRDSD: 5
tRDRDDD: 5

I övrigt är det så pass OK att de inte borde orsaka de problem du har men vill du testa ännu slappare timings kan du sätta följande;

CAS latency: 16
tRCDRD: 19
tRCDWR: 19
DRAM RAS# PRE Time: 19
DRAM RAS# ACT Time: 38
tRC : 72
tRRDS: 7
tRRDL: 9
tFAW: 34
tWTRS: 8
tWTRL: 16
tWR: 24
tRDRDSCL: 6
tWRWRSCL: 6
tRFC: 576
tRFC2:428
tRFC4: 262
tCWL: 16
tRTP: 14
tRDWR: 8
tWRRD: 4
tWRWRSC: 1
tWRWRSD: 7
tWRWRDD: 7
tRDRDSC: 1
tRDRDSD: 5
tRDRDDD: 5
tCKE: 8

Sedan kan du även sätta följande värden manuellt om inte ens tidigare failsafe timings hjälpte

RttNom: RZQ/7 (34ohm)
RttWR: Off
RttPark: RZQ/5 (48ohm)

MemCadBusClkDrvStren: 24 eller 30 som alternativ
MemCadBusAddrCmdDrvStren: 24 eller 30 som alternativ
MemCadBusCsOdtDrvStren: 24 eller 40 som alternativ
MemCadBusCkeDrvStren: 24 eller 60 som alternativ

ProcODT: 60
Cmd2T: 2T

SoC voltage: 1,031V
DRAM voltage: 1,4V

Skulle inget av detta hjälpa kan man definitivt börja ana ett fel på en av minneschippen eller något annat.

Edit: glömde att du satt på en APU, du kan behöva spä på SoC voltage ännu lite mer ända uppåt 1.2V som mest men du kan börja på 1.125V

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Testade i stort sett allt där men det beter sig precis lika irrationellt som innan.

Har tyvärr inte haft tid att greja med det mer sen dess, datorn "fungerar normalt" när den inte kör så intensiva program.

Rullar dagligen för streaming etc helt felfritt.

Lutar väl åt att testa minnen men inte sugen på att slänga ut för RAM just nu då jag haft en hel del andra stora kostnader.

Skickar jag in minnet på RMA sitter jag utan dator istället.

....

EDIT: Enklaste vore o kunna låna en DIMM från någon bara för att utesluta resten av maskinen.. men inte många i min bekantskap som sitter med stationär och DDR 4 som det verkar

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tog tag i detta igen.. Datorn har som sagt fungerat till 100% vid "normalt bruk" så det har fallit lite i glömska.

Dock har mitt körande av X-plane belastat datorn till max och har vid nått tillfälle fått skumma beteenden..

Köpte ett nytt minneskit, efter att jag läst runt och försökt hitta info om det jag har och att det varit svårt att hitta på kompabilitetslistor, så safe:ade jag och köpte ett Corsair Vengeance LPX 2*8GB 3200Mhz CL16 "för AMD" på netonnet.
Det heter CMK16GX4M2Z3200C16 och efter att ha satt alla settings på AUTO i UEFI samt spänningen på 1,35V så har jag nu klockar upp det i 3200Mhz.
Bör ge lite mer prestanda för min APU dessutom.

Har inte märkt något skumt alls än när jag kört Prime95, PC:n känns rock solid.

EDIT: Det jag gjorde först, innan jag bytte minne, var att bränna nyaste firmware i moderkortet, då en av de senare skulle ha improved DRAM stabilitet, men det hjälpte inte. Nu har jag även slängt i ett nytt nätagg, Seasonic Focus nått gold 550W, fläkten rör sig inte ens vid max load med min lilla dator 😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.