Låg upplösning efter varje omstart - Enda lösningen är ominstallation av drivrutiner

Permalänk
Medlem

Låg upplösning efter varje omstart - Enda lösningen är ominstallation av drivrutiner

Varje gång jag startar upp datorn på nytt, oavsett om det är omstart eller vanlig start så visar skärmen 640x480 i upplösning i windows och när jag går in i displayinställningar så finns det inga andra upplösningar att välja på. Samma är det i drivrutinernas egna displayinställningar.

Väljer jag att göra en "custom resolution" i nvidia och väljer den riktiga 1080p så ser allting suddigt ut som om skärmen inte kan hantera den upplösningen, och Hz är bara på 60 och kan inte ändras.

Det enda som funkar är att installera om drivrutinerna och välja "Clean installation", då går allt tillbaka som vanligt. Men detta är inget jag vill hålla på med vid varje uppstart.

I och med att jag laddat ned nyaste versionerna av Nvidias drivrutiner flertalet gånger så är det inte något problem med en specifik version heller. Jag har även ominstallerat Windows 10 men problemet kvarstår.

Vad är det för fel och hur kan man åtgärda det?
Prestandan på datorn är som den ska.

Datorn är följande:
Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti 6GB Windforce OC
AMD Ryzen 3600
MSI Gaming Plus Max B450 (Kompatibelt med CPUn ur låda)
8x2GB Corsair-RAM
Be Quiet 580w Gold
Skärm: Acer XF240H
Ny displayportkabel
Uppdaterat Windows 10

Permalänk
Medlem

Ingen som har en aning?

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova att uppdatera BIOS, det är inte alltför ovanligt att moderkort ur 400-serien stöter på olika problem med de nya grafikkorten för att plattformen aldrig fick officiellt stöd för PCI-E 4.0

Permalänk
Medlem

I andra trådar med B450-moderkort rekommenderas att ställa om PCIe-porten till 3.0 (Gen3) istället för Auto.

Om du har tillgång till en HDMI-kabel så kan även det vara intressant att prova.
Fungerar det bra med denna, så är det något med displayport-kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag skulle prova att uppdatera BIOS, det är inte alltför ovanligt att moderkort ur 400-serien stöter på olika problem med de nya grafikkorten för att plattformen aldrig fick officiellt stöd för PCI-E 4.0

Tack, ska pröva det. Och för att förtydliga, det är alltså moderkortets BIOS du talar om och inte grafikkortets?
Så vitt jag vet hör det inte till vanligheten att man ändrar GPUns BIOS, eller?

Skrivet av Viita:

I andra trådar med B450-moderkort rekommenderas att ställa om PCIe-porten till 3.0 (Gen3) istället för Auto.

Om du har tillgång till en HDMI-kabel så kan även det vara intressant att prova.
Fungerar det bra med denna, så är det något med displayport-kabeln.

Efter jag hade satt ihop datorn och startat den de första gångerna hade jag problem med att få bild i huvud taget på skärmen, och prövade då HDMI, och jag lyckades inte få någon bild via HDMI alls. Men ska pröva ändra PCI-inställningarna. Det är via BIOS antar jag?

Permalänk
Medlem

@Corvidae:
Yes, I BIOS (Basic Input Output System). Det system som startar först när du startar datorn.

Permalänk
Medlem

@Viita: UEFI nuförtiden faktiskt

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@Seziuo:
Jo, ska man vara petig så. Då kan man även skriva ut vad UEFI står för (Unified Extensible Firmware Interface), vilket i mitt tycke är ett ganska dåligt val av beteckning för ett "boot-system".
Ännu bättre, ordet "Firmware" är tydligen myntat av Ascher Opler i magasinet Datamation 1967, enl. wiki.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corvidae:

Varje gång jag startar upp datorn på nytt, oavsett om det är omstart eller vanlig start så visar skärmen 640x480 i upplösning i windows och när jag går in i displayinställningar så finns det inga andra upplösningar att välja på. Samma är det i drivrutinernas egna displayinställningar.

Väljer jag att göra en "custom resolution" i nvidia och väljer den riktiga 1080p så ser allting suddigt ut som om skärmen inte kan hantera den upplösningen, och Hz är bara på 60 och kan inte ändras.

Det enda som funkar är att installera om drivrutinerna och välja "Clean installation", då går allt tillbaka som vanligt. Men detta är inget jag vill hålla på med vid varje uppstart.

I och med att jag laddat ned nyaste versionerna av Nvidias drivrutiner flertalet gånger så är det inte något problem med en specifik version heller. Jag har även ominstallerat Windows 10 men problemet kvarstår.

Vad är det för fel och hur kan man åtgärda det?
Prestandan på datorn är som den ska.

Datorn är följande:
Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti 6GB Windforce OC
AMD Ryzen 3600
MSI Gaming Plus Max B450 (Kompatibelt med CPUn ur låda)
8x2GB Corsair-RAM
Be Quiet 580w Gold
Skärm: Acer XF240H
Ny displayportkabel
Uppdaterat Windows 10

Som andra har skrivit här så testa att uppdatera UEFI till ditt moderkort, den senaste har bla denna fixen.
Improved PCI-E device compatibility.
Har du även installerat de senaste drivrutinerna för ditt moderkort?

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat till senaste BIOS, slagit på A-XMP och ändrat PCI_E1 Max Link Speed till Gen 3 (från "Auto"). När jag sedan startade datorn så var skärmen på 1080p, men efter några sekunder i Windows blev skärmen svart och hoppade ned till 1024x768 60Hz. I vanlig ordning gjorde jag en clean install på drivrutinerna, men denna gång ville datorn starta om mellan avinstallering och installeringen, vilket ledde till att skärmen förblev på 769p. Valde därför att installera om drivrutinerna men att inte välja clean install och då hoppade det tillbaka till 1080p 144Hz. Känns aningen udda att det skulle fortsätta mjäka, men nu kan jag i alla fall använda rätt skärminställningar. Vi får se hur det blir i framtiden...

Skriver detta mest som en minnesnotering för att veta vilka procedurer jag gjort om det skulle uppstå mer krångel framöver. Men om ni har några fler tips eller förslag i övrigt är de så klart välkomna. Tack för eran hjälp hur som helst.