PCI-E splitterkabel, eller alternativ till strömförsörjning

Permalänk
Medlem

PCI-E splitterkabel, eller alternativ till strömförsörjning

Hej!

Jag köpte nydligen en PSU här på marknaden samt ett GTX 970 på Facebook marketplace. Men till min stora förvåning fanns det endast en strömutgång utgång från PSU till GPU. 970:n jag har kräver 2x6-pin. Jag har endast en strömsladd också. Jag har inte haft riktig koll och alltid tänkt att alla PSU alltid har tillräckligt många uttag, bara köpa till fler sladdar liksom, men tji fick jag.

Så nu till frågan:
Kan man köpa typ en sådan eller sådan splitterkabel för att på så sätt få tillräckligt med kräm i GPUn?

Jag har läst lite och fattat att en 6-pin från kan hantera max 75W och en 8-pin max 150W (säkert beroende på kvalité på kabel också). Men från PSU är det ju 8-pin för att sedan gå över till 6+2 pin på GPU-sidan. Borde inte sladdarna då vara 8-pin till dubbel 6+2 istället för 6-pin till dubbel 6+2?

Eller kan det finnas någon annan lösning jag förbisett? Molex till PCI-E såg jag lite info om också.
För övrigt är det en gammal HP 3500 PRO som jag bytt CPU och PSU i.

Uppskattar all hjälp

Systemet;
i5-3350P
EVGA GTX 970
Någon random HP OEM mobo
16GB DDR3
Fractal Integra 450W

Permalänk
Medlem

Ja en sådan lösning fungerar nog, under förutsättning att kablarna från psu:n är anpassade att hantera effekten. (vilket du redan räknat på)

I den 8-poliga (eller 6+2) PCI-e-kontakten är det dock bara 3x12V och 5xGND(jord) varav är 2 sense.
Ta gärna en snabbtitt på bilden på länken, så kanske det ger lite mer insikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#Power
Du ser även i tabellen, att 6-pins-kontakten endast har 12V matningskrav på 2 av ledarna.

Permalänk
Medlem

@Viita: Tack för input! Okej, då blir det nog att köpa en sådan och testa